Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Luchtweginfectie?

 
Profiel   

Ik heb even gemist hoe droes uitgesloten is. Is er een swabje genomen en is dit getest?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 14:53 



 
Profiel   

Nee geen swabje genomen := hij zei gewoon dat het dat niet kon zijn.

Maar vind het wel vreemd dat hij dan een week koorts vrij is geweest, of is dat 'normaal'?

Ga vanmiddag even een andere dierenarts bellen denk ik -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 15:09 



 
Profiel   

Het probleem met antibiotica bij droes is dat de abcessen slecht bereikt worden door de antibiotica. Als ze droes hebben, en er zitten abcessen, zal de antibiotca de rijping van de abcessen remmen. In het geval van droes behandel je de symptomen (bv vloeibaar voedsel als ze moeilijk kunnen slikken). De plek van de abcessen smeer je dik in met vette creme zodat de huid makkelijker open kan barsten als de abcessen gerijpt zijn.
De sulfatrim die gegeven is, is ook precies een antibiotica die niet werkt bij pus, dus die zal niets doen voor de droesabcessen.

Dat de koorts afgenomen is, is wel logisch als ik kijk naar de medicatie. De antibiotica remt het proces, en middelen als novacam zijn koortsremmers (en pijnstillers). Dus ze knappen er wel wat van op, maar de oorzaak van het probleem (de droesabcessen) blijven bestaan en ontwikkelen langzaam verder.

Om droes in of uit te sluiten kan er makkelijk een swabje genomen worden en deze kan worden getest. Zeker met het verhaal dat andere paarden waar contact mee is geweest dezelfde symptomen hebben en dat daar aan droes wordt gedacht, maakt droes in dit geval wel wat waarschijnlijk.
Wat ook bijzonder is, is dat er gedacht werd aan een virus, maar dat er antibiotica gegeven wordt. Dat is wel prima als je bang bent voor een secundaire infectie met een bacterie, maar het helpt niet tegen het virus zelf.
De instelling: we geven antibiotica in de hoop dat het een bacterie is, en dat dit wat doet is niet perse de juiste. Daarmee wordt resistentie ook in de hand gewerkt.

Ik zeg niet dat de dierenarts heeft lopen prutsen oid, ik heb het paard niet gezien, en het is altijd lastig om vanaf een computer scherm te oordelen, en wellicht leek het op dag 1 inderdaad ontzettend op iets wat met de antibiotica opgelost had moeten zijn, maar een swabje nemen kan mijns inziens geen kwaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 15:14 



 
Profiel   

De sulfatrin is na 2 dagen gestopt, en vanaf toen kreeg hij penicilline injecties. Die leken dus aan te slaan en hij heeft een week zonder koorts gestaan (zonder novacam!)

Hij deed dit omdat hij niet wist of het een virus of een bacterie was, en voor de zekerheid dus antibiotica gaf

Jij denkt dus dat het alsnog droes kan zijn? Andere dierenarts er bij is slim?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 15:26 



 
Profiel   

xZiva_ schreef
De sulfatrin is na 2 dagen gestopt, en vanaf toen kreeg hij penicilline injecties. Die leken dus aan te slaan en hij heeft een week zonder koorts gestaan (zonder novacam!)

Hij deed dit omdat hij niet wist of het een virus of een bacterie was, en voor de zekerheid dus antibiotica gaf

Jij denkt dus dat het alsnog droes kan zijn? Andere dierenarts er bij is slim?

Je kunt dezelfde DA toch vragen een swab af te nemen voor droes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 16:01 



 
Profiel   

xZiva_ schreef
Nee geen swabje genomen := hij zei gewoon dat het dat niet kon zijn.

Maar vind het wel vreemd dat hij dan een week koorts vrij is geweest, of is dat 'normaal'?

Ga vanmiddag even een andere dierenarts bellen denk ik -O-



Ik verkeerde ook in de veronderstelling dat je dat had laten doen n.a.v. mijn advies van 5 april :o
Niet dat je daartoe verplicht was uiteraard!
Maar uitgaande van je antwoorden.

Vind dit toch wel slordig van je dierenarts -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 16:07 



 
Profiel   

Daphara schreef
xZiva_ schreef
De sulfatrin is na 2 dagen gestopt, en vanaf toen kreeg hij penicilline injecties. Die leken dus aan te slaan en hij heeft een week zonder koorts gestaan (zonder novacam!)

Hij deed dit omdat hij niet wist of het een virus of een bacterie was, en voor de zekerheid dus antibiotica gaf

Jij denkt dus dat het alsnog droes kan zijn? Andere dierenarts er bij is slim?

Je kunt dezelfde DA toch vragen een swab af te nemen voor droes?



Sorry maar ik weet gewoon even niet wat te doen..


Dierenarts belt zo terug en komt waarschijnlijk langs

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 16:20 



 
Profiel   

Gebeld door de dierenarts:
Hij zegt de test van de andere stal af te wachten, en tot die tijd gewoon novacam en quarantaine. Hij vond het vrij onwaarschijnlijk omdat ze bij droes niet zulke hoge koorts hebben? :o?


Andere dierenarts bellen voor second opinion en een swab?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 16:50 



 
Profiel   

Oh jeetje, ik vind je dierenarts nu wel een beetje laks worden.

Ik zou het als droes gaan behandelen. 1 + 1 is 2, als je oude stal droes heeft en jouw paard heeft nu alle verschijnselen, niet te moeilijk gaan denken. Zet die van jou apart, laat hem niet in de weides of paddocks komen, en geef hem de tijd om het abces te laden rijpen. Geen antibiotica, hooguit wat koortsremmers.
Abces laten rijpen, en zodra het doorgebroken is goed schoonspuiten. Dit kun je zelf, maar als je niet weet hoe of wat kun je beter een veearts laten langskomen om het voor te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 07:59 



 
Profiel   

Is de dierenarts van jouw oude stal dezelfde als de arts die je nu hebt?

Anders zou je die eens kunnen contacteren om te overleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 08:04 



 
Profiel   

Ik heb gisteravond 2 andere dierenartsen aan de lijn gehad, die beiden uitgingen van droes bij het horen van de symptomen. Ik wilde de bult dus gaan behandelen met trekzalf.
Ik wilde even voelen waar hij zat en waar ik dus moest scheren toen ik opeens een hand vol vies vocht had.. het was dus open gesprongen.

Pony staat inmiddels in quarantaine omdat we net pas wisten dat de oud-stalgenoten aan droes dachten, en op dit moment is er een dierenarts van een kliniek om een swab af te nemen; want van de 3(!!!) Dierenartsen die ik gebeld had, wilde niemand daar voor komen.. ik ben blijven bellen tot ik iemand had die het wel wilde doen :=

Met het opengaan van de bult (=abces dus) ben ik er vrijwel zeker van dat het droes is.. de staleigenaar wilde dit stil houden om geen paniek te zaaien. Echter kreeg ik hierna een appje dat hij het op het terras zat te vertellen en heeft hij het zelfs op facebook gezet met mijn naam er bij -O- vind het echt zwaar k*t omdat ik me al super schuldig hier over voel, en ik er nu op aangekeken word.. ik ben zelf met de maatregelen gekomen maar op facebook lijkt het alsof ik er niks aan deed.. -O-

Spoiler:
sorry moest even mijn ei kwijt na 2 weken slecht slapen en zorgen maken.. emoties zitten erg hoog op het moment :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 08:58 



 
Profiel   

Maar, waarom laat je nu nog een swab nemen? Snap wel dat ze dat niet willen doen. Het is toch duidelijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 09:01 



 
Profiel   

De staleigenaar wilde dit om het zeker te weten.. hij wilde ook gelijk dat ik zijn paarden mee liet testen (één, twee nou nee) terwijl 1 positieve test volgensmij ook genoeg is :=

Ik vind het ook vrij duidelijk eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 09:04 



 
Profiel   

Stilhouden , droes? Wat een bijzondere situatie zit je in en je hebt geen contact meer met je eigen dierenarts? Je zult je paard maar op zo'n stal hebben waar ze zo met droes omgaan. Stilhouden............

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 09:08 



 
Profiel   

Droes geen koorts? Juist hoge koorts lees even hieronder van de kennisbank

Droes | een besmettelijke ziekte die veel bij jonge paarden voorkomt
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/droes/
Een verdikking onder of achter de kaak, neusuitvloeiing en hoge koorts zijn enkele symptomen van droes, een besmettelijke ziekte waarbij ontstekingen in de lymfeknopen optreden, veroorzaakt door de Streptococcus equi bacterie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 09:11 



 
Profiel   

Rizette schreef
Droes geen koorts? Juist hoge koorts lees even hieronder van de kennisbank

Droes | een besmettelijke ziekte die veel bij jonge paarden voorkomt
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/droes/
Een verdikking onder of achter de kaak, neusuitvloeiing en hoge koorts zijn enkele symptomen van droes, een besmettelijke ziekte waarbij ontstekingen in de lymfeknopen optreden, veroorzaakt door de Streptococcus equi bacterie.

Bovendien is het heel erg doctor House (van de serie) om een ziekte uit te sluiten omdat 1 symptoom zoals koorts niet overeenkomt. Zeker bij paarden die nog wel eens wisselende waarden kunnen geven als er mest of een scheet ofzo in de weg zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 10:46 



 
Profiel   

Op basis van een/het bericht op fb in combinatie met je verhaal denk ik dat het de manege hier in het dorp betreft. Wat een baal TS, hopelijk is je pony er snel bovenop en zijn er verder geen andere paarden besmet als het droes is. Als ik je topic zo lees vind ik het ook wel slordig van de DA maar daar is nu weinig meer aan te veranderen. Sterkte ermee! :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 12:38 



 
Profiel   

Knuf, je hebt zelf geen schuld hoor, dus lekker laten kletsen. De zorg voor je pony is nu belangrijker.
Heel veel beterschap en misschien is het wijzer om te testten of de droes straks echt helemaal weg is. Soms komt er troep in de luchtzakken en blijven ze drager en krijgen daar ook zelf klachten van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 12:43 



 
Profiel   

Wat een snertmoment zeg. En je paard heeft droes en je staat met naam en toenaam genoemd (alsof het willens en wetens is gebeurd).

Hopelijk knapt je paard nu snel op.

En mbt tot het stilhouden, dat heb ik helaas vaker vernomen bij stallen die afhankelijk zijn van betalende klanten... knollen verstopt en personeel de mond gesnoerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 12:46 



 
Profiel   

Het staat inmiddels op de grote facebook pagina, wel zonder naam. Alsnog krijg ik veel berichten omdat er in het bericht staat dat het een shetlander is en er maar 1 is daar..

Ik voel me echt super schuldig op het moment ;( ze hebben namelijk wedstrijden afgelast en het terrein gesloten voor paarden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 13:40 



 
Profiel   

Zo hoort het iedereen die daar nu wedstrijd zou hebben is blij dat het bekend gemaakt is, niemand wil risico lopen. En steek je energie in je pony ipv je rot voelen, echte paardenmensen weten dat je er niks aan kunt doen. Veearts had duidelijker moeten zijn. Kop op

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 14:03 



 
Profiel   

Je hebt het toch niet bewust meegenomen? Dit kan helaas gebeuren hoor. En volgens mij heb je adequaat de va erbij gehad. Dat die het foutief inschatte is niet jouw schuld.

Schud dat schuldgevoel van je af...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 14:08 



 
Profiel   

Ik zag net het bericht van jouw stal. Nette reactie vind ik!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 16:19 



 
Profiel   

Diep respect voor het openbaar maken. Bij mij anders om, pony's op pension. Staleigenaar die geen verantwoordelijkheid neemt.

Nogmaals, je kunt hier niks aan doen. Laat dit een voorbeeld zijn.
Er is geen meldplicht, hierdoor belanden stallen zo als dit in de problemen. Je staat machteloos.
Enorme veearts kosten, en met zon bacterie is het dweilen met de kraan open.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 23:55 



 
Profiel   

Sterkte TS, heb je het ook gemeld bij de organisatie van het stamboek, omdat je daar afgelopen zaterdag nog geweest bent met hem.....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 01:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen