Castratie, wanneer in de groep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Castratie, wanneer in de groep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 10:08

Hoi!
Ik heb een vraagje.
Afgelopen week is m’n 3jarige hengst gecastreerd. Het herstel lijkt super te verlopen en de zwelling een bijna helemaal weg.
Ik vroeg me af hoe lang het duurt voordat hij bij m’n ruin en merrie kan zonder dat hij bovenop m’n merrie springt (met alle mogelijke gevolgen van dien)

Het verschilt vanzelfsprekend per paard. Heb het de dierenarts gevraagd maar die gaf dat dus als antwoord. Plus dat het maanden kan duren voor het hengstengedrag echt weg is maar echt afhankelijk per paard.

Wat is jullie ervaring?

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Castratie, wanneer in de groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:12

Na 2 a 3 weken is het overblijvende sperma dood, maar de hormoonspiegel is dan nog niet volledig gedaald.
Dit kan 6-8 weken duren na castratie.
Dus om te voorkomen dat de ruin de eerste tijd nog achter hengstige merries aan gaat jagen wordt 6-8 weken aangehouden.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Castratie, wanneer in de groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:35

Mijn jonge hengsten gingen de zelfde dag weer in het koppel jeugd (hengsten en ruinen).

Mijn (toen) 13 jarige hengst is bij thuiskomst uit de kliniek de volgende dag ook meteen het koppel weer in gegaan. Drachtige merries en eentje die nooit drachtig geworden is (jaren daar voor ook al niet), maandje later heb ik de rest er ook bij gezet en daar is niets van gekomen. Hij dekt nog steeds(8 jaar later), maar alleen als de merries zich extreem opdringen (meestal 2 van mijn merries, en alleen de 1e goede hengstigheid van het seizoen). Uit zich zelf nooit meer. Bij hem maakte ik er geen probleem van, ben niet bang voor mijn merries. Hij was als hengst ook altijd al heel galant en voorzichtig, en is dat nog steeds.

Ik zou zeker ook die 6 tot 8 weken aanhouden voor de zekerheid.

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Re: Castratie, wanneer in de groep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 18:12

Duidelijk thanks! Wacht ik 8 weken tot ik hem bij die groep zet. Mag ie nu mooi herstellen!