Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:28

Omdat ik er totaal geen ervaring mee heb ... Maak ik er teveel van? Of juist niet genoeg?
Het gaat om een oud(er) paard, wordt over 2 weken 25 jaar, die de laatste jaren last heeft met de warmte. Misschien heeft hij dat altijd al wel gehad, ik weet het niet (heb hem nog niet zijn hele leven), heb wel het idee dat het erger wordt maar dat kan ook zo lijken omdat ik er zo op zit te kijken ;)

Toen het een tijdje terug wat warmer werd merkte ik het, daarna ging het weer even beter maar nu de voorbije dagen is het weer zover en dat zal niet zo meteen beteren gok ik. Er gebeurd niet zoveel, hij heeft het gewoon wat moeilijk/benauwd. Hij hangt dan wat meer in de stal (schaduw) en ook het eten gaat anders dan normaal (normaal boeft hij alles achter elkaar binnen, nu neemt hij meer pauzes, wat op zich niet slecht is maar het is wel anders).

Wat moet ik doen? Hoe kan ik hem het beste helpen?
Mijn gevoel zegt zoveel mogelijk met rust laten, dus niet teveel van hem willen. Eens wat poetsen, laten rollen, wat grasjes gaan knabbelen, ... Verder niks. Eerder gingen we regelmatig een paar kilometer wandelen maar dat lijkt me nu niet zo handig. Echter, door dat niet meer te doen sleurt hij mij wel alle kanten op als ik hem uit de paddock haal. Zelf heeft hij er duidelijk geen last van :+

Grootste symptomen:
- benauwd (open neusgaten), wordt erger na beweging en een pak erger als hij met z'n neus in het gras heeft gezeten
- neusloop & traanogen .. Ik verdenk hem van hooikoorts maar niet extreem (mijn andere heeft het veel feller)
- moe/hangerig/slaperig (op de poetsplaats bv.)

Hij is verder wel alert genoeg, heeft nog steeds alles mee en als je met nieuw/ander eten aankomt staat hij ook meteen klaar. Dus het is niet dat hij niet eet of dergelijke.

Wat heeft hij niet:
- hoest
- dubbele ademhaling
- koorts

Dus ik denk gewoon moeite met warmte, eventueel in combinatie met wat hooikoorts. Ik weet alleen niet waar ik goed aan doe mbt beweging .. juist wel (rust roest en hij is al niet 100%, wil wel nog graag naar mijn idee) of toch met rust laten?

Kan ik nog dingen doen of geven om hem te ondersteunen?
Hij krijgt momenteel een ruimte portie bietenpulp/lijnzaad en het hooi wordt nat gemaakt, de schuilstal opstrooien gebeurd als hij buiten hooi staat te eten (ook elke dag volledig uitgemest). Ik heb vorig jaar zomer aan beiden foenegriek gegeven maar had niet het idee dat het veel verschil maakte.

Qua verharen is hij goed bezig, al zit er nog wel genoeg op momenteel, dat zal ook wel meespelen. Heb wel het idee dat hij dit jaar beter door zijn haren komt dan vorig jaar (heb wat in de voeding aangepast omdat ze vorig jaar beiden een dipje hadden in mijn ogen, en dat lijkt wel wat te doen).

Denk dat ik wel zo'n beetje volledig ben qua info, moesten er nog vragen zijn mogen deze natuurlijk gesteld worden.

Gelukkig trekt hij het zich allemaal niet zo aan 8-)
Afbeelding

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:33

Onze 18 jarige ruin heeft ook veel moeite met de warmte. Overdag doen we dan niks met hem, maar gaan we s avonds rijden of wandelen. Als het echt heel warm is, bijvoorbeeld 30 graden, dan geven we hem echt geen beweging, ook niet s avonds.
Je zou je paardje wat extra electrolyten kunnen geven, als hij veel zweet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:25

Zweten heeft hij al jaren niet meer gedaan :+ Dus daar zitten geen problemen.
Het is echt de ademhaling/de luchtwegen.

Echt actief zijn we sowieso niet, we doen alles in stap (als hij zelf wil draven of bokken of gek doen geen probleem, maar ik vraag niks meer van hem) maar ik vind het moeilijk omdat hij wel graag wil, en ik zo het idee heb dat ik hem tekort doe/verwaarloos .. Daarom dat ik mij afvraag of ik er niet teveel problemen van maak en we toch gewoon ons ding kunnen doen als hij aangeeft dat wel te willen, ook al loopt hij met wijdopen neusgaten naast mij...

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 18:03

Niet zweten maakt dat hij de warmte moeilijk kan afvoeren. Dus dat maakt wel verschil.
Benauwdheid doet wel een aanslag op het hart. Inspanning zou ik vermijden in de warmte.
Wat helpt is schaduw. Misschien overdag binnen houden als de stal koeler is en 's nachts buiten. Een wit laken kan helpen als hij toch een keer in de zon staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 18:57

Ok, dat is wel fijn om te weten :)
Hij heeft een schuilstal (met afdakje) en kan dus zelf kiezen, staat nu inderdaad ook meer binnen. Alleen als het echt lang warm is dan warmt die stal ook wel op .. weet niet of ik daar nog wat aan kan doen (en of het zo'n probleem is als hij maar gewoon stil staat, er blijft wel schaduw natuurlijk).

Wat is inspanning? Is dat uit de paddock halen en naar de poetsplaats wandelen? Laten rollen of laten grazen (is een eindje het veld in)? Of gaat het dan echt over stukken wandelen? Of laten draven? Of ... ?

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:03

Kun je niet alsnog scheren?

Anoniem

Re: Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:32

Zou dat helpen? Gaat een paard makkelijker kunnen ademen zonder vacht?
En is het wel goed om nu nog in die vacht te gaan rommelen, aangezien hij volop aan het verharen is?

Verder.. wat doet het naar volgende winter toe? Maakt hij gewoon weer wintervacht aan of gaat dat minder zijn? Wat als hij geschoren is en het is echt slecht weer (een koude, natte zomerdag bv.). Hij kan wel schuilen maar hij staat ook regelmatig in de regen te eten (hooibak staat onder het afdak, maar hij kiest een andere positie :+ ), gaat dat dan geen problemen geven?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:02

[***] schreef:
Zou dat helpen? Gaat een paard makkelijker kunnen ademen zonder vacht?
En is het wel goed om nu nog in die vacht te gaan rommelen, aangezien hij volop aan het verharen is?

Verder.. wat doet het naar volgende winter toe? Maakt hij gewoon weer wintervacht aan of gaat dat minder zijn? Wat als hij geschoren is en het is echt slecht weer (een koude, natte zomerdag bv.). Hij kan wel schuilen maar hij staat ook regelmatig in de regen te eten (hooibak staat onder het afdak, maar hij kiest een andere positie :+ ), gaat dat dan geen problemen geven?


Hij kan dan wel zijn warmte beter kwijt.
Misschien niet helemaal kaal dan maar bv een race patroon of alleen de borst.
Als je helemaal doet zul je met dekens aan de gang moeten en gewoon afwachten wat voor vacht hij tegen de winter weer aanmaakt.

Ik heb vorig jaar eens mijn hand onder een UV werende deken gelegd omdat ik dacht dat het paard bijna gaar was. Nou ik was verrast hoe koel het dier onder die deken was.
Dus wellicht is dat ook een idee.

Ik heb ook een oudje van 27 maar die heeft hier nu nog geen last van.
Bij hem word eten een klein beetje een probleem. Ze houden je bezig die beesten :D :D

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:11

Een racestreep kan echt zonder deken. Zeker als er beschutting is. Regen is niet direct bezwaarlijk. Een vacht zorgt dat de huid niet nat wordt. En anders een regendeken als het echt slecht weer is.
Op warme dagen zou ik het paard vooral zelf de mate van inspanning laten kiezen.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:14

Scheren heeft geen effect op de haargroei komende herfst.
Ik zou inderdaad gewoon een streep scheren, kwaad kan dat niet en dan kun je altijd nog de rest doen als het lijkt te helpen.

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:20

Heeft hij geen pijn als hij zo met opengesperde neusgaten staat? Je zou eens kunnen googlen op painface horse. Is hij wel eens medisch gecheckt ? Lijkt me voor je paard niet prettig als hij hij benauwd is

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:21

Onze Shet die het snel warm heeft (en een wintervacht maakt voor Siberië) hebben we ook deels geschoren:
Afbeelding
Hals is ook geschoren.
Ze kan zo ook in de regen buiten blijven.

Hadden we niet geschoren, dan was ze vandaag in de hoek van de schuilstal op het beton gaan liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:34

Qua pijn denk ik dat het wel ok zit. Het is niet dat hij constant met opengesperde neusgaten zwaar staat te ademen, hij is gewoon niet 100% en het wordt erger met beweging of gras eten. Zo in zijn stal/paddock is het heel minimaal, weet niet of anderen het zelfs zien.

Hij wordt medisch goed in de gaten gehouden, minste twijfel komt de DA checken. Ook is het echt de warmte, als het morgen frisser zou zijn is er ook geen probleem meer, dat was vorige keer ook, wanneer het terug een warme dag is zie je het weer (of ik zie het ;) ). Als het pijn zou zijn zou het niet weersafhankelijk zijn gok ik.

Het scheren ga ik eens bekijken/bespreken. Maar denk dat jullie pony's dan ook (veel) zweten? Of heb je ook geschoren zonder zweten? UV-deken zal ik ook eens opzoeken.

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Re: Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:37

Het is denk ook niet gek dat die het wat warm heeft en wat benauwd is. Het is uitzonderlijk warm voor de tijd van het jaar en hij heeft waarschijnlijk nog deels wintervacht. Zorg dat hij schaduw heeft en verder lekker met rust laten. Scheren zou ik nu niet doen, volgende week wordt het al weer een stuk koeler.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:52

Dat benauwd zijn is niet goed.
Zou wel kijken of je er een veearts bij kunt halen, of telefnosch overleggen om te kijken of hij misschien medicatie nodig heeft?
Heb er 2 van 26, en de ene heeft ook hooikoorts.
Zweet gelukkig wel flink, en verder alle symptomen van de hooikoorts,maar geen grote neusgaten of benauwd.
Was dat wel zo dan had ik wel gekeken of daar wat voor te krijgen was...ik neem zelf namelijk ook een pufje als ik benauwd ben.

Zou even kijken of je zwarte kummel als ondersteuning kunt geven.
Werkt bij die van mij erg goed voor alle allergiën :j

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 22:51

Mijn paard had dit ook het laatste jaar (is 30 geworden). Hij had ook Cushing.
Juist als het paard niet zweet zal deels scheren fijn zijn. Dan kan hij toch een beetje warmte kwijt.

Anoniem

Re: Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 00:53

Medicatie omdat hij wat moeite heeft met de warmte? Want dat is het volgens mij gewoon. Hij is niet ziek, lijkt niet ziek, geen hoest, geen snot (buiten het waterige), geen koorts, eet nog alles, staat niet te pompen in z'n stal, .... Wat zou er dan ingestopt moeten worden?

Zal eens zoeken naar zwarte kummel of andere dingen die goed zijn voor benauwdheid (luchtwegen in het algemeen? Foenegriek deed niks).

Cushing is hier vorig jaar getest want toen waren we er zeker van dat die het had .. maar we (= DA en ik) waren mis :+ Wil ik dit jaar wel weer laten testen met de jaarlijkse bloedname, maar voor nu zie ik nog geen reden in die richting. Uiteraard als hij (weer) andere symptomen gaat krijgen test ik eerder.

Ik weet dus niet of hij het wel te warm heeft, want dan zou je toch verwachten dat ze gaan zweten? Kan een paard het te warm hebben zonder te gaan zweten?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 01:29

Zou het niet met de luchtvochtigheid te maken hebben ipv perse de warmte? Dat die droge lucht op zijn longen slaat?

Ik zou toch wel eens kijken of deels scheren hem wat verlichting brengt. Baat het niet dan schaadt het ook niet echt.

Verder eigenlijk wat je/anderen al zeiden. Zorgen voor een koel plekje (liefst schaduw en in de wind), niet laten draven.

Hij reageert normaal niet gevoelig op stof van hooi/zand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 01:45

Dat zou inderdaad misschien ook kunnen, dat het eerder droge lucht is ipv de warmte op zich. Hij heeft het de laatste tijd namelijk niet constant gehad, terwijl het niet meer echt heel koud is geweest, maar wel regen. En nu deze week heeft hij het wel weer, maar dus droog. Hmm, er zit wat in :j

Stofallergie op zich denk ik niet, het is echt in combinatie met warmte (droogte), ik zie wat overeenkomsten met mijn hooikoorts/stofallergie-pony maar toch ook weer niet volledig. Maar voor de zekerheid maken we het hooi wel nat.

Wat mij opviel maandag was dat hij best ok leek (gezien de omstandigheden) maar toen hij zo'n 20 minuten met z'n neus in het gras had gezeten kwam hij er stikbenauwd uit. Was dit nu van de "inspanning" van het grazen, of de "stress" omdat er nog andere paarden liepen/er dingen gebeurden, of een reactie op het gras op zich weet ik niet goed.

Morgen (straks) maar weer verder kijken, zal mij benieuwen ... Zou het helpen om hem af te spuiten en dan zijn hoofd/neus vochtig te maken? Hij houdt van spelen met water, dus dat kan ik wel doen .. al zal het maar tijdelijk verlichting geven natuurlijk ...

Scheren ga ik bekijken, maar is beetje moeilijk om zo 1, 2, 3 te doen, kan het namelijk niet zelf en vertrek vrijdag op weekend ... Volgende week wordt het ook weer koeler/regenachtig dus misschien even afwachten wat het dan geeft? Als hij dan weer beter is kan ik nog zien om tegen de volgende warmte iets ondernomen te hebben ofzo.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 01:50

Ik denk ook niet dat het zo gevaarlijk/dringend is dat het scheren echt NU moet gebeuren. Pony lijkt zelf wel in de gaten te hebben dat ie rustig aan moet doen :P

Je kan inderdaad gewoon eens aankijken of het iets helpt. En anders zit ik toch meer in de allergie hoek te denken. Of toch slechte longen? Geen idee, lastig :P Hoe is hij conditioneel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 02:06

Goh, hoe is hij conditioneel ... is een moeilijke.
Hij is uiteraard niet meer de jongste, en hij is op pensioen, maar zelf weet hij dat nog niet. Ik vraag niks van hem omwille van dat pensioen (en hij loopt op de cirkel niet altijd helemaal zuiver in draf, maar heb het niet verder laten onderzoeken) maar hij wil wel altijd vanalles. Hoe minder ik met hem doe, hoe vervelender hij is. Ben een paar maanden terug begonnen met regelmatig wandelen en toen had ik een heel fijn paard, met "niks" te doen de laatste tijd sleurt hij mij overal heen := :')

Maar denk dat hij wel prima in elkaar steekt, en best wel wat kan hebben. Hij is 2 jaar geleden enorm ziek geweest, dat we echt op een bepaald moment dachten dat het einde verhaal was (uiteindelijk werd het bijna 2 maanden antibiotica en hij is er nog steeds 8-) ) maar zelfs daar sloeg hij zich super doorheen, bleef de hele tijd eten en is zelfs niet afgevallen. Vorig jaar wel een dipje gehad maar dan vooral spier/bovenlijn-gedeelte, maar ook dat is weer goed bijgetrokken en deze winter totaal geen last mee gehad.

Dus heb helemaal niet het idee dat hij nu echt ziek is of naar het einde gaat of niet meer mee kan ofzo ... in tegendeel ... zo zou je er niks van zeggen en hij trekt het zich totaal niet aan, maar ik vind het gewoon geen fijn idee.

xAndrea96
Berichten: 28
Geregistreerd: 09-12-12

Re: Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 05:11

Wij hebben hier (in het noorden van Australië) ook geregeld problemen met paarden die 'puffen' in plaats van zweten. Zoals iemand al opmerkte, het is niet goed dat je paard niet meer zweet want hij moet zijn warmte wel op een bepaalde manier kwijt kunnen. Omdat hij de mogelijkheid om te zweten is 'verloren' gaat hij 'puffen'. Er zijn producten om je paard weer te laten zweten als supplement, alleen geen idee of ze die in Nederland/België ook hebben. Wanneer je paard niet meer zweet kan hij zijn lichaam onvoldoende afkoelen. Drinkt hij nog voldoende ? En heeft hij een grote hoeveelheid graan in zijn eten of niet ? Heeft je paard veel jeuk ?

Anoniem

Re: Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 05:19

Wist niet dat het zo werkte, dat ze gingen puffen als ze niet meer konden zweten. Ik zeg trouwens nergens dat hij niet meer kan zweten, alleen dat hij geen aanleiding daarvoor heeft (hij doet niks fysieks). De andere pony zweet ook niet als hij gewoon in z'n stal/paddock staat...

Hij drinkt voor zover ik kan zien (ben er niet 24u en stalhouder vult de bakken ook bij) gewoon normaal, heb ook niks gehoord dat hij meer of minder drinkt dan anders. Heeft geen graan in zijn eten en geen jeuk.

xAndrea96
Berichten: 28
Geregistreerd: 09-12-12

Re: Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 05:52

Zweet je andere pony ook niet als het enorm warm is ? Normaal gezien zou een paard bij warm zomer weer bij gewoon in de wei staan ook zweten. Het puffen is vooral een probleem omdat een paard niet genoeg van zijn warmte kwijt kan (het zweten en verdampen daarvan neemt een deel van de hitte met zich mee) en zijn lichaamstemperatuur hierdoor opwarmt. Het is vooral omdat je zei dat het puffen bovenkomt bij warm weer. Als hij zwaar door zen neusgaten ademt, zie je ook op zen buik dat hij sneller ademt of niet ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 06:38

Als die niet teveel beweegt niet neen. Maar hij kan wel zweten, deze week nog gezien (met gewoon een wandeling in het bos, dus geen gekke dingen, maar dat heeft de puf-pony de laatste tijd ook niet meer gedaan dus geen idee of die dan wel of niet gaat zweten ;) ). Als het echt warm is, en dan vooral met hun vliegendeken denk ik, zweten ze wel gewoon, maar zo warm is het nu nog niet.

Ik zie geen buikademhaling of dubbele ademhaling of dat soort dingen, je ziet op zich niks speciaals aan hem, enkel de wijde neusgaten (die pas echt wijd worden als hij in beweging komt, zo in rust valt dat ook nog mee) en de waterige uitloop (maar dat heeft hij eigenlijk altijd wel, ook in de winter, al lijkt het nu wat meer, en dan heeft hij dat puffen niet).