[VOLG] Atactisch paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roodvos

Berichten: 6676
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:16

Koper schreef:
[..]. Het zit bij hem in de voorhand, hij heeft halsartrose met blijkbaar bijbehorende zenuwbeknellingen. Hij kan zijn voorbenen niet goed gebruiken, zit minder coördinatie in. [...]

Wat mij door een dierenarts verteld is:
De zenuwbanen die naar de achterhand lopen liggen meer aan de buitenkant , en de zenuwbanen die naar de voorhand lopen liggen verder naar binnen. Dit is de reden dat neurologische problemen veroorzaakt door een trauma bij de halswervels zich als eerste uiten in problemen bij de achterhand (bijv. Wobbler).

Atactisch door halsartrose sluit ik zeker niet uit, maar ik zou dat als eerste verwachten in de achterhand en niet in de voorhand. Dus ik vraag mij af hoe jij eigenlijk tot bovenstaande conclusie komt?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:17

Het enige verschil wat Ik zie op de filmpjes is dat de voorbenen ietsje beter gaan. Maar achter loopt hij nog net zo moeilijk en pijnlijk.
Heeft dit wel iets te maken met Ataxie? Het enige wat je bij mijn haf ziet is dat de achterbenen wat zwalken,verder nooit kreupel.
TS je hebt echt mzzl. dat je geen politie en BOA aan de deur hebt staan!

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:24

gohya schreef:
Het enige verschil wat Ik zie op de filmpjes is dat de voorbenen ietsje beter gaan. Maar achter loopt hij nog net zo moeilijk en pijnlijk.
Heeft dit wel iets te maken met Ataxie? Het enige wat je bij mijn haf ziet is dat de achterbenen wat zwalken,verder nooit kreupel.
TS je hebt echt mzzl. dat je geen politie en BOA aan de deur hebt staan!


Dit paard heeft waarschijnlijk geen ataxie of dat is toch zeker niet de hoofdreden van zijn abnormale gang.
Misschien moet ik even temmen voor de titel, want die is gewoon erg misleidend.
Straks denken alle mensen met hoefbevangen pony's dat ze atactisch zijn na het zien van dit topic :+

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:28

Oliiviia schreef:
gohya schreef:
Het enige verschil wat Ik zie op de filmpjes is dat de voorbenen ietsje beter gaan. Maar achter loopt hij nog net zo moeilijk en pijnlijk.
Heeft dit wel iets te maken met Ataxie? Het enige wat je bij mijn haf ziet is dat de achterbenen wat zwalken,verder nooit kreupel.
TS je hebt echt mzzl. dat je geen politie en BOA aan de deur hebt staan!


Dit paard heeft waarschijnlijk geen ataxie of dat is toch zeker niet de hoofdreden van zijn abnormale gang.
Misschien moet ik even temmen voor de titel, want die is gewoon erg misleidend.
Straks denken alle mensen met hoefbevangen pony's dat ze atactisch zijn na het zien van dit topic :+


Ik begin zelfs te denken dat mijn hafje miss. niet eens atactisch is,na het zien van de filmpjes.Hij heeft echt zowat nergens last van en heeft al járen ataxie.Ik raak er idd. van in de war.

_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:52

dieseltje schreef:
_Nero schreef:
Hoefbevangen of niet, ik schrik er van dat je je paard met duidelijke pijn al 2(?) weken zo laat lopen..

Ik zou de dierenarts er vandaag nog bij halen voor foto's en bloed, snap aan de ene kant wel dat je je paard zo niet op de trailer wilt maar beter even een vervelend ritje op de trailer (evt. licht verdoofd) dan langer met deze pijn rond lopen.


Dierenarts kan de foto's en bloedtesten gewoon aan huis afnemen, hiervoor hoeft ts niet met paard en trailer op pad. Probleem opgelost, alleen nog de bereidheid dat te willen/moeten doen voor het paardje...



Dat snap ik. Maar het ging meer om het stukje dat TS het niet eens is met de diagnose van haar DA, dus dat TS misschien meer vertrouwen in een kliniek heeft. Maar mijn keuze met dit beeld zou ook eerst een DA aan huis zijn om hem de trailer rit proberen te besparen.

Voor de rest mee eens indd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:34

De manier van bewegen van dit paard heeft niets met ataxtie te maken. Dit paard vergaat van de pijn. Schandalig dat je dit dier zo laat lopen omdat je het beter denkt te weten. Waar baseer je het in vredesnaam op? Veel typischer bevangen beeld dan dit kun je niet krijgen.

Hoe denk je te weten dat hij artrose heeft zonder foto’s? Hij is echt veel en veel te zwaar ook. Er zijn legio klinieken die aan huis kunnen komen voor onderzoek wat wel ergens op gebaseerd is.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:31

gohya schreef:
Het enige verschil wat Ik zie op de filmpjes is dat de voorbenen ietsje beter gaan. Maar achter loopt hij nog net zo moeilijk en pijnlijk.
Heeft dit wel iets te maken met Ataxie?

Mijn shet die hoefbevangen was,liep achter ook heel vreemd. Precies zo als de pony van TS. Omdat ze voor proberen te ontlasten raakt achter vaak overbelast. Of de pony kan ook op 4 benen bevangen zijn.

Ik hoop dat TS wijs is en of zo snel mogelijk haar pony voorziet van de nodige medische zorg (pijnstillers, bloedverdunners en vaarverwijders) of (als ze de dierenarts niet gelooft) zo snel mogelijk een kliniek aan huis laat komen.

Niks doen of alternatieve middeltjes geven is dierenmishandeling en strafbaar.

attie405

Berichten: 43
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:18

Hoi TS,

Wat een super naar beeld om je maatje zo te zien. Helaas zit ik in het zelfde schuitje.. die van mij heeft waarschijnlijk ook een trauma opgelopen en loopt er wel iets anders bij. Hij heeft 4 dagen in de kliniek gestaan en er is neurologische ataxie vastgesteld. Hij heeft ook hals artrose. Al blijft het natuurlijk onzeker of het dit echt is.

Laat hem alsjeblieft goed onderzoeken!! Ik zie wel enigszins verschil in het lopen. Ik wil je idergeval heel veel sterkte wensen, en ik hoop dat de filmpjes een beeld geven. Een paard met pijn is vreselijk om te zien.
https://youtu.be/kEZbBFmNiZw
https://youtu.be/ReM8_JSA7I0

Ik hoor graag in pb’s eventuele ervaringsverhalen of tips wat nog te doen en wat eventuele prognoses hiervan zijn.
Laatst bijgewerkt door attie405 op 06-08-18 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:20

Koper, in de pb die ik je stuurde over die merrie.... die loopt vóór dus net zoals die van attie405! wel een duidelijk verschil met je pony....

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:23

@ attie: dat is dus idd dat typische ataxie-beeld: zwalpend en zoekend naar evenwicht. Qua gezichtsuitdrukking is het ook heel anders dan bij TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:56

attie405 schreef:


Wat ontzettend super dat je deze filmpjes plaatst! Jouw filmpjes zijn namelijk precies hoe een écht atactisch paard loopt.
Het grote verschil tussen een atactische voorhand en een hoefbevangen voorhand is dat een atactisch paard zijn voorbenen nog steeds in elke stap naar achteren kan duwen (van de zijkant gezien staat het been dan schuin naar achteren). Het enige is dat de pasjes die ze maken dronken of ongecoordineerd ogen en dus kleiner worden, maar het blijven normale passen waarbij de hoef pas opgetild wordt als het been schuin naar achteren gestrekt staat.
Ze blijven in het lopen dus de hele hoef belasten, van voor naar achteren

Bij Kopers paardje zie je exact het beeld dat je bij een paard met twee hoefbevangen voorhoeven ziet: omdat de witte lijn door de ontstekingen in de hoef oplost komt de hele hoefwand los te hangen, en daardoor is het over de teen naar voren kantelen extreem pijnlijk, omdat die losse hoefwand met elke pas omhoog wrikt. Daardoor zal een paard zijn voorbeen niet meer schuin naar achteren duwen voor hij hem optilt, maar al optillen zodra het been verticaal staat. Dat is namelijk de enige manier om te voorkomen dat je met je hele gewicht op die superpijnlijke teen rust op het moment dat die naar voren kantelt.
Ze lopen dus op zo'n manier dat ze alleen de hielen belasten en proberen druk op de teen zoveel mogelijk te vermijden.

Dat de achterbenen 'atactisch' ogen is normaal bij een dubbele hoefbevangenheid; een paard kan zijn evenwicht niet meer goed bewaren als hij alleen de hielen van de voorhoeven kan belasten, dus moeten de achterhoeven dat compenseren. Sommige pony's doen dat door achteren heel breed te gaan stappen zodat die brede achterbenen bredere steunpilaren vormen, anderen doen dat door met de voorbenen recht onder de navel te stappen omdat ze met een achterbeen midden onder de buik nog beter achteroverhangend kunnen lopen omdat de achterbenen dan niet wisselend links/rechts staan, maar steeds op dezelfde plek onder de buik landen.

Als een eigenaar of osteopaat of bekapper of homeopaat geen pijnsignalen bij paarden herkennen en niet weten hoe voorhoeven horen af te wikkelen, en je daardoor bij zo'n beeld als dit dus de complete voorhand over het hoofd ziet, dan kun je dus bij het zien van die vreemd lopende achterbenen denken dat een paard atactisch is, want hij zet zijn achterbenen voor elkaar. Dat is echter hetzelfde als bij een verwarde sprekende bejaarde meteen te stellen; meneer is verward, dus is hij dement - want dat is de laatste tijd vaak in het nieuws dus dat zal het dan wel zijn. Wat een echte dokter zou weten: hij zou net zo goed uitgedroogd kunnen hebben, een ontsteking in zijn lichaam kunnen hebben, dronken zijn of verwaarloosde diabetes hebben. Dat is waarom (dieren)artsen zo verschrikkelijk belangrijk zijn, zeker in tijden van internethypes...

Gulpje

Berichten: 8073
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:07

Arm, arm dier. Verder reageren of advies geven heeft weinig zin want als de antwoorden haar niet bevallen is ze weg. Ik vergeet nooit meer het topic over een ander(?) paard van TS met 'hoofdpijn' een paar jaar terug. Dit zijn de paarden waar ik diep medelijden mee heb door het gebrek aan inzicht van TS en starheid van iets op een bepaalde manier willen doen en er geen cm vanaf willen wijken....

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:10

Ik word heel erg ongemakkelijk van de filmpjes.
Hoe kan je als eigenaar in vredesnaam niet ziet dat dit paard verrekt van de pijn? Hoe kun je zo eigenwijs zijn dit niet te willen zien voor wat het is (hb) en je paard bovendien vanwege een onzinnige misvatting over metacam geen pijnstillers geven?
Ik hoop dat je paard inmiddels met een goede pijnstilling in de schaduw staat, met zijn zere pootjes in een diep laag koelende modder, en dat je er een DA bij gehad hebt. Juist hb (helaas ervaring) vraagt om zsm ingrijpen met ontstekingsremmers en koelen vóór het proces te ver gevorderd is.
Misschien gaat het bij een wonder inmiddels beter, dat hoop ik dan maar. En anders hoop ik dat het paard inmiddels uit zijn lijden verlost is dmv euthanasie.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:12

Mijn paard heeft halsartrose en dit is met röntgenfoto's bevestigd ..
Ze is licht atactisch en dit uit zich in de achterhand ..

Ik zie in de filmpjes van koper niets wat lijkt op het lopen van mijn paard , wel zie ik een pony met vreselijk veel pijn
Ik hoop dat je asap hulp inschakeld en het diertje pijnstilling geeft ..
Succes ermee en sterkte

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:40

Als het plots is ontstaan, dan zou ik je veearts vragen om enkele dagen cortico's te spuiten. Dat wil nog wel eens wonderen doen.

Als je paard niet meer durft te gaan liggen, dan zou het wat mij betreft einde verhaal zijn. Dat vind ik echt een eerste levensbehoefte. Ze moeten kunnen liggen en slapen.

EDIT: oooeps ik zie de filmpjes. Je paard is in elk geval (ook) hoefbevangen! Hier moet een dierenarts bij komen.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:46

Jasmijn159 schreef:
Als het plots is ontstaan, dan zou ik je veearts vragen om enkele dagen cortico's te spuiten. Dat wil nog wel eens wonderen doen.

Dat zou ik persoonlijk nu niet doen. Een bijwerking van cortico's is oa kans op hoefbevangenheid..
En dit dier is echt wel bevangen

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:47

Chapeau2002 schreef:
Jasmijn159 schreef:
Als het plots is ontstaan, dan zou ik je veearts vragen om enkele dagen cortico's te spuiten. Dat wil nog wel eens wonderen doen.

Dat zou ik persoonlijk nu niet doen. Een bijwerking van cortico's is oa kans op hoefbevangenheid..
En dit dier is echt wel bevangen


Lees even mijn post terug. Ik bekeek de filmpjes pas later ;)

BigOne
Berichten: 38323
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:34

Ts, dit is een bevangen dier, ook veel te dik en dan met dit weer, kort gras waar knetterveel suiker in zit omdat het nauwelijks groeit. Ik snap best dat je hier niet wil reageren maar met al je natuurlijke voorkeuren, in de natuur was hij direct een prooi geworden en beter af dan nu. Je moet helemaal zelf weten wat je doet, jouw pony maar bedenk dat jij en je da het ook wel eens verkeerd kunnen hebben.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:03

bigone schreef:
Ts, dit is een bevangen dier, ook veel te dik en dan met dit weer, kort gras waar knetterveel suiker in zit omdat het nauwelijks groeit. Ik snap best dat je hier niet wil reageren maar met al je natuurlijke voorkeuren, in de natuur was hij direct een prooi geworden en beter af dan nu. Je moet helemaal zelf weten wat je doet, jouw pony maar bedenk dat jij en je da het ook wel eens verkeerd kunnen hebben.


Ik vind persoonlijk dat dit in een dusdanig stadium is dat ze helemaal niet meer zelf mag bedenken wat ze met haar pony doet. Zoiets heb ik eerder voor handen gehad bij een mede pensionklant en daar heeft mijn veearts ( wat niet die van haar was) ingegrepen en de dierenpolitie gebeld. Diertje is toen ook ingeslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:11

Careri18 schreef:
bigone schreef:
Ts, dit is een bevangen dier, ook veel te dik en dan met dit weer, kort gras waar knetterveel suiker in zit omdat het nauwelijks groeit. Ik snap best dat je hier niet wil reageren maar met al je natuurlijke voorkeuren, in de natuur was hij direct een prooi geworden en beter af dan nu. Je moet helemaal zelf weten wat je doet, jouw pony maar bedenk dat jij en je da het ook wel eens verkeerd kunnen hebben.


Ik vind persoonlijk dat dit in een dusdanig stadium is dat ze helemaal niet meer zelf mag bedenken wat ze met haar pony doet. Zoiets heb ik eerder voor handen gehad bij een mede pensionklant en daar heeft mijn veearts ( wat niet die van haar was) ingegrepen en de dierenpolitie gebeld. Diertje is toen ook ingeslapen.


Als ik wist waar hij stond belde ik inderdaad de dierenpolitie. Dit kan echt niet.

tiwi1969

Berichten: 7651
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:07

Arm dier, ook ik denk dat de DA gelijk heeft: bevangen
Hij loop net zo als onze oude pony die zwaar bevangen was door Cushing waarop wij besloten hebben hem niet te laten lijden.

Koper heeft na de filmpjes niets meer gepost op Bokt, ik hoop dat dat is omdat ze druk is met het verzorgen van haar paardje. Of, hoewel ik niemand dit verdriet gun, ze ziek is van verdriet en haar paard eeuwige rust heeft.

Neon

Berichten: 4934
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:38

Oei ts n.a.v. je filmpjes vermoed ik ook hoefbevangen, ik zou toch een dierenarts laten komen want dit gaat niet goed. :( je paard heeft inderdaad pijn. Je ziet het aan het likken en kauwen en de gespannen kaak.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:30

Miss. moeten we nu stoppen met commentaar geven en blijven zeggen dat het paard hoefbevangen is. Miss. is er al een D.A. bij geweest en heeft het paard medicijnen? geef Koper de tijd om te reageren,dat ze niets meer heeft gepost zegt genoeg lijkt me?

Die haf in die filmpjes! als ik dat vergelijk met met haf zou je zeggen dat de mijne niet atactisch is.Die loopt echt nog heel erg goed, het enige is dat je erg schommelt op zijn rug in stap,in draf en galop merk je niks.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:56

Het kan óók gewoon een combinatie op dit moment zijn van diverse zaken.
De pony kan natuurlijk best atactisch zijn en er nu gewoon een HB aanval bovenop gekregen hebben.
Zaak is wel dat een DA dit goed van elkaar weet te scheiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:34

ElCamino schreef:
Het kan óók gewoon een combinatie op dit moment zijn van diverse zaken.
De pony kan natuurlijk best atactisch zijn en er nu gewoon een HB aanval bovenop gekregen hebben.
Zaak is wel dat een DA dit goed van elkaar weet te scheiden.


Die bevangenheid lijkt me verre van onwaarschijnlijk.
- Paard is eerder bevangen geweest
- is behoorlijk te dik,
- is van een sober ras dat gevoelig is voor hoefbevangenheid,
- het is bizar zonnig weer, dus veel fructaan in het gras
- en het gras is ook nog kort en gestresst, wat de fructaan nog verder omhoog brengt.
- hij heeft lange tenen voor.
- is gevoelig op de zolen
- en dan loopt ie ook nog zo.

Hoeveel signalen wil je hebben? :?