Over welke therapieën zijn jullie tevreden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 22:41

Heel erg bedankt voor de informatie. Ik ga even wat navraag doen over de technieken die zij toepassen tijdens de operatie. Ik had begrepen van de arts dat deze techniek alleen in het buitenland wordt uitgevoerd en daar zit het verschil hem in qua herstelvermogen.

Phonix
Berichten: 1122
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Over welke therapieën zijn jullie tevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:45

Het ligt er ook natuurlijk aan hoe de mens hebt opgebouwd na operatie en hoe de mens zelf kan rijden.

Een vriendin van me heeft net dezelfde gedaan als ik maar ze mocht er al na een week op terwijl ik moest 6 weken longeren om hem eerst sterker te maken. Het kan aan zo veel verschillende factoren liggen. Dat de paard artrose kreeg kan natuurlijk liggen aan iets heel anders dan de rug.

Je maakt ook opmerkingen zonder dat het je eigen paarden zijn...... wat slecht info is voor ts.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 20:26

Ik verwacht geen ramp scenario's. Zolang de artsen positief blijven ben ik dat ook.
De operatie is slechts een bijzaak het herstel en de opbouw er naar toe is vele malen belangrijker en van levensbelang!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 19:28

Even een update vanaf mijn kant.

Na lang wikken en wegen, heb ik toch besloten in goed overleg met de artsen om voor mesotherapie te gaan. Het heeft overigens niks met de operatie zelf te maken, daar heb ik het volste vertrouwen in en de artsen ook. Vanwege haar leeftijd heb ik besloten om voor inspuiten te gaan. We hebben samen best wel in een rollercoaster gezeten en ik hoop dat de toekomst ervan af nu rooskleuriger eruit komt te zien. Als nog kan ik de foto's plaatsen van voor en na de behandeling. Mocht je daar geïnteresseerd in zijn :)

Elisa2

Berichten: 37681
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Over welke therapieën zijn jullie tevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:43

Ik ben wel benieuwd, mag ik vragen waarom je deze beslissing genomen hebt?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:53

Naast academische rijkunst die erg behulpzaam hierbij kan zijn.
In combinatie met bv osteopatie en dan daarna een paar reikibehandelingen.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 12:48

Vanwege haar leeftijd en omdat ik andere paarden aangeboden heb gekregen. Ik ga het minimaal 1 jaar aankijken of het allemaal gaat verbeteren qua mogelijke therapieën die erop de planning staan. Omdat er bijna geen sprake is van botsoplossing in de rug, kan de mesotherpie een waren uitkomst zijn en deze therapie zorgt ervoor dat ze pijn vrij wordt over de gehele wervelkolom. Voor nu is het heel belangrijk dat ik haar goed in de bespiering houdt, daarom staat ze op een eiwitrijk dieet. We volgen een goed revalidatie programma op waar ze het heel erg goed op doet. Mochten alle goede zorgen niet meer baten, dan ga ik een hele moeilijke knoop doorhakken om haar het leed in de handel te besparen. Eventueel wil ik hier nog wat dieper op ingaan via PB.

Elisa2

Berichten: 37681
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Over welke therapieën zijn jullie tevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:05

Ik begrijp je heel goed, ergens moet je grenzen trekken. Ik ben wel benieuwd naar de revalidatie en de werking van de mesotherapie en wat en of dat voldoende resultaten gaat geven.

Fijn in ieder geval dat je andere paarden aangeboden hebt gekregen, dat haalt denk ik ook wel wat druk weg.

Phonix
Berichten: 1122
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Over welke therapieën zijn jullie tevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:38

Ben benieuwd welke training schedule je hebt gekregen? Ik zit naamelijk in de midden van mijn opbouw en vindt het altijd interessant om te horen wat anderen doet. Ik zie wel heel veel verschil met het infuus.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 21:48

Revalidatie programma:

Om de dag twintig minuten longeren, licht bijgezet. Eerst tien minuten in stap, later in een rustige draf, afgewisseld met veel stap.
Na twee weken mag je twee tot drie rondjes galop op beide handen erbij pakken.
Na vier weken voer je het werk op tot vier à vijf keer per week dertig minuten longeren.
Stap rechtuit aan de hand.
Na twee maanden longeerwerk mag je het paard weer onder het zadel rijden. Gebruik longeerwerk als warming-up en rijd daarna vijf minuten.
Bouw rustig op en rijd iedere week drie minuten langer.


Laat het paard niet met zijn kin op zijn borst lopen. Te veel rek in de bovenlijn kan voor irritatie zorgen. Als een paard steeds zijn hoofd omhoog doet en zijn rug vastzet, ga je terug naar de gang waarin hij wil ontspannen. Streef naar een horizontale halshouding, met de neus op een hoogte ergens tussen de borst en voorknieën. Wissel veel van hand en laat het paard altijd tien minuten losstappen.”



Het stapwerk is belangrijk. “In stap beweegt de wervelkolom veel meer dan in draf, dus neem daar goed te tijd voor. In de galop train je de beweeglijkheid van de wervelkolom, maar ook de buikspieren.”

Elco
Berichten: 2072
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 22:04

Schaepelree schreef:
Osteopatie is kwakzalverij. Zonde van je geld. Ga liever naar een goede paardenveearts.


En dat zijn geen kwakzalvers zeker..Laat me niet lachen.. :')

Phonix
Berichten: 1122
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Over welke therapieën zijn jullie tevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 23:14

Ok, interessant. Mijne is op moment 30 minuten longeren en daarna 10 min rijden twee keer in de week. 3 andere dagen gewoon longeren. Als paard het goed doet dan mag ik elke tweede week een dag rijden erbij. Als ik bij vier dagen zit mag ik meer dan 10 mijn rijden en de longeren verminderden. Klein beetje dezelfde.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 13:23

Ik ben benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen de komende jaren. Mijn dierenarts adviseerde mij om meer te longeren i.p.v. rijden. Hij doelde er voornamelijk op hoe goed men ook traint of zijn best doet dat de beste resultaten worden bereikt met correct longeren, lang en laag over de rug. Vooral het tempo en de controle over het tempo is heel belangrijk. Daarom mag ze absoluut niet in de race stand door de baan heen vliegen om zich vervolgens compleet uit te leven, ze moet leren verzameld te lopen omdat ze daarmee de meeste spieren kweekt en behoud. Tegenwoordig loopt ze er als een Quarter bij in de jog stand. Ik heb hier 2 maanden voor uit moeten trekken om haar naar deze ontspanningsfase toe te krijgen.

Elisa2

Berichten: 37681
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:40

maria1990 schreef:
Ik ben benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen de komende jaren. Mijn dierenarts adviseerde mij om meer te longeren i.p.v. rijden. Hij doelde er voornamelijk op hoe goed men ook traint of zijn best doet dat de beste resultaten worden bereikt met correct longeren, lang en laag over de rug. Vooral het tempo en de controle over het tempo is heel belangrijk. Daarom mag ze absoluut niet in de race stand door de baan heen vliegen om zich vervolgens compleet uit te leven, ze moet leren verzameld te lopen omdat ze daarmee de meeste spieren kweekt en behoud. Tegenwoordig loopt ze er als een Quarter bij in de jog stand. Ik heb hier 2 maanden voor uit moeten trekken om haar naar deze ontspanningsfase toe te krijgen.


Met goed longeren kun je ze inderdaad super leren om hun lijf op een goede manier te gebruiken. Is je ook aangeraden om met de dubbele longe te gaan longeren tzt? want daar kun je heel fijn tempocontrole mee houden en verzameling aanleren.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 22:58

Nee, dat is mij niet aangeraden.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:15

Elco schreef:
Schaepelree schreef:
Osteopatie is kwakzalverij. Zonde van je geld. Ga liever naar een goede paardenveearts.


En dat zijn geen kwakzalvers zeker..Laat me niet lachen.. :')


Anders erg goede resultaten mee gezien, toen al die goeie veeartsen het af lieten weten...
Over kwakzalvers met vette rekeningen gesproken.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:27

Hoe gaat het nu met je paard?

Heb je ook beeld materiaal met hoe hij/zij loopt? aan de longe/ onder het zadel

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 13:23

Ik heb een trainingsschema gekregen van de dierenarts. De de situatie is nog hetzelfde want we zijn nog niet aan de therapieën begonnen. Dit paard is het dubbel en dwars waard om ervoor te gaan!

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 15:58

Alle puzzelstukjes vallen op hun plaats. Mijn vermoedens werden bevestigd door de dierenarts dat er twee vergroeide halswervels aan elkaar vastgegroeid zijn. Het gaat om de C6 en C7. Ik hoop dat andere mensen er bewust van worden dat paarden nooit zomaar van karakter veranderen en dat jezelf moet handelen door naar je eigen gevoel te blijven luisteren.


Het zwarte pijltje geeft aan waar de C6 en C7 zich in de hals bevinden.
Afbeelding

De gehele halswervelkolom met alle cijfers erbij.
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37681
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Over welke therapieën zijn jullie tevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:28

Ah nee, dat is naar..en nu? de hals ziet er ook strak uit op de foto's inderdaad, goed dat je verder bent gaan onderzoeken.

senna21

Berichten: 11911
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Over welke therapieën zijn jullie tevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 21:27

Wat naar. Hopelijk valt er nog iets aan te doen.
Klopt het dan dat de kissing spines operatie geen oplossing had gebracht?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 21:29

Ik kan nog steeds niet bevatten dat ze dit allemaal heeft. Binnenkort gaan we aan de slag met mesotherpie!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 21:36

De operatie zou de rug helemaal weer intact kunnen maken zoals bij een gezond paard. In haar geval zou het betekenen dat ze zowel aan de rug als aan de hals geopereerd zou moeten.

Elisa2

Berichten: 37681
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Over welke therapieën zijn jullie tevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 09:59

Als daarmee de problemen volledig opgelost kunnen worden..

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Re: Over welke therapieën zijn jullie tevreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 15:37

Ik houd jullie op de hoogte!