Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 13 [ 303 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Operatie kissing spines

 
Profiel   

Ik ben lang niet meer actief geweest op bokt, de laatste tijd wel regelmatig gezocht op operatie kissing spines, omdat ik hier mijn paard aan heb laten opereren, maar er weinig over terug gevonden. Vandaar dat ik maar besloten heb het hele verhaal te plaatsen waardoor misschien andere paarden liefhebbers hier wat aan hebben. Mijn paard is al geopereerd, dus discussies over wel of geen operatie en alle andere mogelijkheden om het te verhelpen zit ik in dit topic niet op te wachten.

Het verhaal: Ik heb Iresio in januari van dit jaar gekocht, hij is 5 jaar en was niet meer dan zadelmak. Wij zijn de eerste maanden bezig geweest om hem rustig te krijgen onder het zadel, hij bleef echter elke keer vluchten. Op bepaalde momenten was hij super rustig, op andere momenten ging hij mega af. Samen met een vriendin hem zadelmak gemaakt en het ging goed, maar hij hield spanning, liet ons bijna niet opstappen en vertrok nog regelmatig, bokken of steigeren deed hij niet. Als hij weer even een rustperiode had, was hij weer even rustiger, maar elke keer daarna opstappen werd lastiger.
Naarmate de tijd verstreek bleef hij lastig, op een gegeven moment een professionele ruiter erbij gehaald en dat leek redelijk goed te gaan, tot hij zo tekeer ging dat hij 3 keer iemand eraf gooide door zijn paniek.

De professionele ruiter opperde toen dat het misschien wel eens KS zou kunnen zijn, waarop bij mij al puzzelstukjes op zijn plek vielen. Ineens begreep ik waarom hij op bepaalde momenten zo giga er vandoor ging. Het gebeurde elke keer bij een bepaalde houding als hij iets eng vond of schrok. Daarnaast waren er meer aanwijzingen dat hij er last van had, zoals ook niet onder het zadel een bepaalde strakke halshouding, een krampbeentje linksachter, wat er mee te maken kon hebben en ik had hem vrij ook nog nooit een bok zien geven. Ik heb dan ook meteen een dierenarts gebeld om zijn hals en rug op de foto te zetten en ja ik weet dat ik dat bij de aankoop had moeten doen, maar dat is achteraf . Zijn hals was helemaal goed, maar in zijn rug werd een ernstige vorm van kissing spines ontdekt, dus de vermoedens werden bevestigd.

Op dat moment waren er meerdere opties, we wisten dus dat het niet iets rijtechnisch was, want hij deed het vanaf het zadelmak maken, aangepast rijden was in zijn geval geen optie, als hij 1 keer zou schrikken en een verkeerde halshouding zou krijgen, dan ging hij. Een paard zijn leven lang op een slof rijden vind ik geen optie en gezien zijn leeftijd en karakter wilde ik hem een kans geven.

Iresio is op 15 augustus in Wolvega geopereerd en er zijn 3 doornuitsteeksel verwijderd. Ik heb het de dagen voor de operatie er heel zwaar mee gehad omdat ik het een heel naar idee vond om iets uit zijn lijf te laten halen. De prognose is echter 80% en andere opties waren er in mijn ogen niet als ik hem een pijnvrij leven wilde geven. Iresio heeft 9 dagen in Wolvega gestaan, in principe mocht hij na 5 dagen naar huis. Maar omdat hij antibiotica niet oraal liet toedienen moest het intraveneus en daarom moest hij een paar dagen langer blijven.

De operatie lijkt geslaagd, thuis moest hij nog 1,5 week boxrust, vanaf vorige week maandag stappen aan de hand of in de molen, wat we mogen uitbouwen naar 2 x 45 minuten. Na 6-8 weken mag hij weer in de paddock en mogen we gaan longeren. Na circa 3 maanden mag het zadel er weer op. Op dit moment is hij erg druk aan de hand en de wond geneest echt heel goed, daarom heb ik nu toch gevraagd of hij eerder los mag, omdat stappen zeer moeizaam gaat, hij wil zo graag. De behandelend dierenarts is echter op congres, dus moet nog even het antwoord afwachten.
De terugweg van Wolvega naar huis is een drama rit geweest waarbij Iresio zo in paniek is geweest dat hij is flauw gevallen in de trailer en halverwege hebben wij een dierenarts moeten laten komen om hem te sederen, zodat wij hem en de trailer heel thuis konden krijgen. Daar heeft hij dingen gedaan die zeker zo kort na zijn operatie niet goed konden zijn voor zijn lijf. Maar de dierenartsen zeiden dat dat geen kwaad kon, zolang de hechtingen nog goed zaten . Daarom denk ik dat 2 minuten in een paddock hem goed kunnen doen, de wond ziet er echt super goed uit.

Ik probeer de komende maanden in dit topic wat te vertellen over zijn herstel, zodat iemand die voor hetzelfde staat iets heeft waaraan ze kunnen refereren.

Door de vakantie van de chirurg meteen na de operatie en wat andere vakanties van behandelende dierenartsen heb ik nog niet zijn dossier en kan ik niet precies aangeven welke uitsteeksel zijn verwijderd, daar kom ik op terug. Het wond zit ieder geval van zo’n 10-15 cm achter zijn schoft naar achteren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 10:11 



 
Profiel   

Ik heb er nog nooit van gehoord, een operatie bij ks.
Snap dat je met een jong paard zo iets wel aan gaat. Ze kunnen immers nog zo lang mee.

Wat is de prognose? Kan hij uiteindelijk gewoon normaal onder het zadel en eventueel de sport in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 10:25 



 
Profiel   

Wat een verhaal, maar wat goed dat je hem hebt laten opereren. Ik ken verder niemand die dat ooit heeft gedaan, maar blijkbaar toch wel mogelijk.
Ben erg benieuwd naar het verloop en hoop natuurlijk dat je straks een fijne nieuwe start kunt gaan maken met rijden ;)

Ik volg in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 10:25 



 
Profiel   

Ik volg.
Beterschap!!
Is de prognose dat het paard weer bereden kan worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 10:31 



 
Profiel   

Als het goed is kan hij straks alles weer, ik denk wel dat wij het traject zadelmak straks opnieuw versneld moeten gaan doen. 3 maanden na de operatie mag hij weer bereden gaan worden.

Niet alle klinieken voeren deze operatie nog uit en daar waar deze operatie wordt uitgevoerd, zijn er maar enkele operaties KS op jaar basis. Tot nu toe zijn de resultaten zeer veelbelovend! De prognose op volledig herstel die Iresio is gegeven is 80-90 %.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 10:37 



 
Profiel   

zo, dat is een verhaal zeg. Hopelijk geneest hij voorspoedig. Over het eerste stukje, waarom het zadelmak traject straks versneld doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 10:42 



 
Profiel   

Ik bedoel meer dat ik niet verder wil gaan waar we zijn gebleven, maar weer vooraan willen beginnen. Ik ga er wel vanuit dat het allemaal wat sneller zal gaan, ondanks de problemen die we tegen kwamen heeft hij wel veel geleerd, dus ik verwacht dat hij de zaken sneller zal oppakken.

Ik wil nog zeker 15 jaar van hem genieten, dus ik wil er wel de tijd voor nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 10:47 



 
Profiel   

Wat een verhaal, maar denk dat je er heel goed aan gedaan hebt.
Hier in Zweden wordt deze operatie al veel vaker (en langer) uitgevoerd en ook echt met hele goede resultaten en zeer hoog slagingspercentage!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 10:49 



 
Profiel   

ah zo :)
Lijkt me heel verstandig. En hij moet natuurlijk kwijtraken in z'n bolletje dat het straks geen pijn meer doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 10:49 



 
Profiel   

Wat een verhaal! Ik vind het interessant dus ik ga zeker volgen.
Hopelijk komt hij er ook snel achter dat die nare pijn wegblijft en gaat het berijden straks veel makkelijker dan eerst :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 10:50 



 
Profiel   

Wat goed dat je hem hebt laten opereren. Ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 11:04 



 
Profiel   

Quir schreef
Wat een verhaal, maar denk dat je er heel goed aan gedaan hebt.
Hier in Zweden wordt deze operatie al veel vaker (en langer) uitgevoerd en ook echt met hele goede resultaten en zeer hoog slagingspercentage!


De resultaten die ik heb gehoord uit het buitenland is ook de reden dat ik deze operatie durfde aan te gaan. In Nederland wordt er nog weinig over gepubliceerd omdat de meeste klinieken nog te weinig operaties hebben uitgevoerd om de resultaten te mogen publiceren.

Via deze link kun je het verhaal over hoe de operatie wordt uitgevoerd lezen: https://www.daphorst.nl/nl/paard/medisc ... nes-paard/

Ik houd jullie ook op de hoogte over de vorderingen, tevens voor mijzelf dan weer een handige tool om de vorderingen op papier te zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 11:10 



 
Profiel   

wat een verhaal en fijn dat er antwoorden zijn.
Ik vermoed dat als hij zo druk is hij geen pijn heeft.
Ik heb helaas geen oplossing voor dit luxe probleem en hoop op tips van anderen.
Wel een pluim voor jullie.

Ik hoop dat dit het einde van een moeilijke periode is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 11:18 



 
Profiel   

Interessant zeg. Mijn paard heeft ook KS, maar kan nog wel gewoon bereden worden. Wat doen ze bij zo'n operatie?

Edit, ik zie nu jouw laatste bericht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 11:29 



 
Profiel   

Heb je ook voor en na röntgenfoto’s? Ben wel benieuwd wat ze hebben weg gehaald.

Hopelijk heb je een spoedig herstel en kunnen jullie nig meer van elkaar gaan genieten

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 11:35 



 
Profiel   

Ik heb op dit moment alleen foto's van voor de operatie. Ik heb wel foto's van een ander paard van voor en na de operatie, maar aangezien dit niet mijn paard is, vind ik het niet correct deze te plaatsen. Ik ben via via aan die foto's gekomen. Als iemand deze operatie overweegt en deze foto's wil zien, mag diegene mij altijd een pb sturen.

Iedereen bedankt voor de fijne reacties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 11:45 



 
Profiel   

Ow wow daar had ik nog nooit van gehoord. Zal wel niet goedkoop zijn geweest zo'n operatie, maar wel heel apart dat het gewoon staand wordt gedaan.

Ik blijf graag jouw verhaal volgen, ben erg benieuwd hoe jouw paard zich straks ontwikkelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 11:57 



 
Profiel   

Wat een interessant verhaal! Mijn paard heeft ook KS (gelukkig een zeer lichte vorm, wat rustig is, waar ze geen last van heeft en waarvan de kliniek al jaren tegen me zegt dat ze er geen last meer van zal krijgen, als ik haar zo blijf rijden (maar ik blijf maar terugkomen voor controle :P)), dus ik vind het sowieso een interessant onderwerp. Wat goed dat je die operatie gedaan hebt, ik ben heel benieuwd hoe hij eruit komt en hoe het straks gaat als hij door heeft dat de pijn weg is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 12:03 



 
Profiel   

Wauw, echt super interessant en best dapper dat je de operatie hebt aangedurft. Bij mijn paardje is laatst ook KS geconstateerd maar dan wel in een (gelukkig) nog milde vorm en hij kan dus prima gereden worden. Ik ben benieuwd naar het verloop van het herstel, misschien dat het, mocht het bij de mijne verergeren, ook wel een uitkomst biedt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 12:09 



 
Profiel   

Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje. wat heeft jou doen besluiten om deze operatie te laten uitvoeren?
[MD] Over welke therapieën zijn jullie tevreden
Wat kost zo'n operatie ongeveer en bij welke kliniek heb je dit laten doen
Mijn PB staat open om ervaringen uit te wisselen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 12:19 



 
Profiel   

Wat mij heeft doen besluiten om deze operatie te laten doen is dat er in mijn ogen maar 2 keuzes waren of opereren of in laten slapen. Iresio is niet geschikt als grasmaaier.
Iresio is nog maar 5, hij heeft een geweldig karakter, kan mega bewegen, is echt een knap paard en lijkt voor mij het ideale paard. Daardoor was voor mij inslapen geen optie als ik de operatie enigszins kon financieren, daarnaast hoorde ik over een aantal zeer succesvolle operaties en vond dat hij toch die kans moest krijgen.
Het is zeker geen goedkope operatie, maar voor dat geld vind ik geen nieuw paard. Iresio is alleen beperkt verzekerd, waardoor er geen uitkering zou komen als ik hem moest laten inslapen.
Zeker omdat de prognose zo positief is, denk ik niet echt dat ik een keuze had.

Dit laat je toch niet gaan. In pb kan ik je meer vertellen over de operatie en kosten in Wolvega

[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 12:33 



 
Profiel   

Oh wat een leuk beestje TS! Ik snap dat je gek op hem bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 12:40 



 
Profiel   

Op hoeveel rugwervels had jou paard kissing spines en hoeveel wervels zaten aan elkaar vastgegroeid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 12:49 



 
Profiel   

https://www.daphorst.nl/nl/paard/medisc ... nes-paard/

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 13:00 



 
Profiel   

maria1990 schreef
Op hoeveel rugwervels had jou paard kissing spines en hoeveel wervels zaten aan elkaar vastgegroeid?



Er zijn 3 doornuitsteeksel verwijderd, waarvan er al 2 hele duidelijke problemen gaven, de derde is verwijderd uit voorzorg omdat deze in de toekomst problemen zou gaan opleveren. Dus 5-7 wervels gaven kissing spines


Brainless schreef


Die link had ik inderdaad al in een eerder bericht in dit topic gezet, daar heb ik ook mijn informatie vandaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 13:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 13 [ 303 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen