Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 10 van de 13 [ 303 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Operatie kissing spines

 
Profiel   

Ik vind dit topic erg interessant.
Hier ook eentje met KS.
Ze is van 2006 wat haar dit jaar al 13 maakt.

Onder het zadel liep ze ook niet fijn, ben toen gaan zoeken naar de oorzaak. DA heeft foto’s gemaakt en daar kwam ook KS uit.
Ze loopt nu op de weide pijnvrij, heb haar niet meer onder het zadel.

Maria; over dat inspuiten en mesotherapie, kun je me daar wat meer over vertellen?

Wat zijn de gemiddelde kosten voor zo’n operatie? En kwa revalideren, hoe gaat dat in zijn werking?
Zo als ik dat hier lees, is het wel paardwaardig.

Ik had er in het verleden ook al eens over nagedacht maar vondt zo’n ingreep in de rug toch wel heftig met de gedachte.

Ik plaats hier ook even een foto van mijn merrie haar rug (3 jaar geleden gemaakt).

Wat is jullie mening van de foto?

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-19 09:49 



 
Profiel   

Hoi xPenny, vervelend dat jouw merrie al zo vroeg met pensioen is. Bij Iresio was de KS wel wat heftiger, je zag dat de wervels elkaar al vaker geraakt hadden en dat terwijl hij maar heel kort onder het zadel was, daarnaast had Iresio meer wervels heel dicht op elkaar.
Iresio had niet alleen onder het zadel last, maar altijd zodra hij zijn hoofd omhoog gooide en dat maakte dat ik hem geen pijnvrij leven kon garanderen en daarom was het voor mij of een operatie of in laten slapen.

Officieel was de revalidatie:
Operatie
2 weken volledige boxrust
6 weken stappen in de stapmolen of aan de hand, beginnend met 2 x 5 minuten en uitbouwend naar 2 x 45 minuten ( maar dat is me niet gelukt :+ , hij was zo druk!)
Na 2 maanden mocht hij in de paddock en gelongeerd worden
Na 3 maanden mocht hij onder het zadel.

Ik heb Iresio iets meer tijd gegeven, aan de hand stappen ging niet goed, daarom heb ik na het stappen aan de hand het longeren en onder het zadel aan gepast aan wat hij aan kon. Zijn conditie was achteruit gegaan, daarom heb ik hem 4 weken eenvoudig gelongeerd en pas na 4 weken bijgezet gelongeerd. Daarna ben ik met van alles bezig geweest; werken aan de hand, stapmolenmak maken etc voordat er weer een ruiter op ging. Dit is na precies 5 maanden gebeurd en nu (6 maanden later is hij nog steeds maar 1 keer per week onder het zadel). Hij doet het heel goed, maar ik wilde ook dat de angst voor pijn langzaam ging slijten en ik heb het gevoel dat ik de extra genomen tijd straks dubbel en dwars ga inhalen.

De kosten zijn verschillend per kliniek, maar je moet er vanuit gaan dat 1 wervel afkorten begint bij
€ 1500,00 excl. btw en hoe meer wervels verwijderd moeten worden hoe duurder uiteraard.

Ik heb tot op heden nog geen spijt van mijn beslissing en zie nu een heel ander paard op stal, in de paddock en onder het zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-19 13:00 



 
Profiel   

Hallo xPenny,
Mijn paard is 10 januari dit jaar geopereerd. Zit dus middenin het hele gebeuren van revalideren.
Ze hebben 1 wervel ingekort. Zat vlak bij de schoft. Gunstige plek zei de arts. Ze is geopereerd in Haaksbergen door Vic van Loon en Carmen Scheffer.
De eerste 2 weken vond ik lastig. Mijn paard staat nm altijd buiten en nu opeens altijd op stal. Wat ik gedaan heb kun je terug lezen in deze topic. Door de stress is ze gaan luchtzuigen.
Op dit moment stap ik 2x per dag 15 min. in de rijbaan. En ze komt een paar uurtjes in een mini paddock waar ik dan bij ben. Dit is niet advies van de artsen. Maar opstal was ze aan t steigeren en rondjes draaien. En nu in de paddock staat ze gewoon stil. Dus dat lijkt mij minder schadelijk dan dat gedoe in de stal.
Ik vind dat er veel verschillen zijn in de operatie en de behandeling. Volgens mij weten de artsen zelf ook nog niet wat het beste advies is. Blijft toch een kwestie van zelf goed luisteren naar je gevoel en je paard.
Als je begint aan deze O.P. dan moet je goed overwegen of de huisvesting geschikt is en of je zelf ook voldoende tijd hebt.
Wat de kosten in totaal zijn weet ik nog niet.....heb nog geen factuur. De arts zei tegen mij reken maar op € 2000.- dan kom je niet te kort.
Mocht je vragen hebben je mag mij ook een PB sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-19 13:19 



 
Profiel   

Dankjewel voor de snelle en fijne reacties! :D

Mijn merrie heeft sowieso aan 4 wervels KS.
Wat de stand nu is, weet ik niet, aangezien de foto’s van 3 jaar geleden zijn.
Ze staat 24/7 op de weide. In de winter periode komt ze wel s avonds naar binnen toe.

Mijn merrie heeft geen pijn gelukkig.
Eet goed gras, bokt en springt alle kanten op van blijheid tussen de kudde. Ik zie de rust in haar ogen sinds ze lekker buiten staat.
Ik heb haar wel laten dekken en is nu 9 maanden drachtig.
Eerst wel advies gevraagd aan de DA en deze gaf mij groen licht hiervoor aangezien het een erg blij en “verder gezond” paard is.
Merrie loopt nu met de dikke buik nog altijd alsof ze een 3 jarige is :+

Merrie gaat ook nooit meer weg bij mij aangezien ik haar verleden weet.
Ze zal dus te komen overlijden in mijn bezit.

Ze is sowieso van karakter een pittig paard met een goede stamboom (Z gefokt). Maar is altijd op een verkeerde manier bereden geworden met slecht passende zadels. Altijd de rug weg geduwd door haar heetheid en daardoor KS gaan vormen.

Toen ik nog niet wist dat ze dit had, en ik in het begin op haar reed, kreeg ik wel al soms mooie ontspannende stukken erbij.
Maar helaas is de galop nooit geworden zoals een normaal paard hoorde te galopperen.
Rug weg duwen, hoofd omhoog, constant willen omspringen, wijkend over de hoefslag galopperen. Hierdoor ben ik me gaan verdiepen en zodoende heb ik foto’s laten maken.

Ik ben dus erg aan het overwegen betreft de operatie.
Ik wil het haar graag fijner maken maar weet niet of ik in de toekomst echt weer met haar zou willen gaan rijden. Ivm weinig tijd school, werk en huishouden en over een paar jaar het veulen dat klaar staat om bereden te worden.
Ze staat nu erg blij op de wei “paard” te zijn. Vandaar mijn twijfels, moet ik haar deze operatie aandoen? Uiteindelijk weet ik dat ik er goed aan doe. Of kan ik haar beter die stress en revalidatie besparen aangezien ze toch een lekker weide paard gaat blijven?

Want om heel eerlijk te zijn, we praten over veel geld. En ze staat er nu goed, glimmend en gezond op met allemaal appeltjes in de vacht.
Waar doe ik goed aan?
Konden paarden maar praten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-19 16:33 



 
Profiel   

Ik lees dit topic eigenlijk al vanaf het begin mee. Ik vind het onwijs interessant, wij hadden vroeger een merrie met de één na ergste graad van KS over meerdere wervels. Toen was er nog niks te vinden over een operatie en hebben we alleen ingespoten en met behulp van een fysio haar nog wel een aantal jaar aangepast kunnen rijden. Maar toch door compensatie peesblessure gekregen, daarvoor een jaar op rust op het land en alle spieren verdwenen waardoor de compensatie te erg werd en er 2 andere benen ook voor peesblessures zaten. Toen hebben we haar in laten slapen. Wij hebben haar gekocht toen het al zo erg was (half jaar later achter gekomen dmv foto's) en hebben haar in totaal 8 of 9 jaar gehad, laatste anderhalf jaar niet meer gereden geloof ik.

xPenny schreef
Maria; over dat inspuiten en mesotherapie, kun je me daar wat meer over vertellen?


Ik ben Maria niet, maar heb wel veel ervaring met inspuiten en mesotherapie. Het inspuiten was geloof ik met een soort ontstekingsremmers altijd. Mesotherapie was een grote spuit met 4 kleine naaldjes eraan. Dit wordt in de spieren gespoten, ook een soort pijnstillend dacht ik. Het werkt op de zenuwgeleiding, waardoor het paard hopelijk weer wat beter durft te gaan bewegen. Dat hebben wij niet gebruikt bij het KS paard, wel bij paard met halsatrose en daardoor meerdere afwijkingen hoe ouder hij werd. Bij hem werkte dat goed, maar wel omdat we hem konden longeren en rijden, waardoor hij ook beter ging bewegen en daardoor uit de vicieuze cirkel kwam. De DA zei toen tegen ons dat het geen nut had als we hem stil zouden laten staan, omdat hij dan in zijn oude bewegingspatroon veroorzaakt door pijn zou blijven.

Ik vind dit echt heel boeiend om te volgen en mooi om te zien hoe goed het tot nu toe werkt bij jullie paarden! Ik hoop dat ze allemaal weer pijnvrij kunnen blijven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-19 16:55 



 
Profiel   

Vandaag het revalidatie schema gekregen waar ik volgende week mee moet beginnen. Dat is dan 6 weken na haar O.P.
Vind het een heftig schema. Mijn paard ging gezien haar leeftijd 2x in de week 30 min. onder t zadel en 1x per week longeren. Als ik het schema aanhoud dan moet ze nu 5x in de week aan de bak. Dus denk dat ik daar ook mijn eigen weg in moet zoeken.
Week 1: 1x daags stappen en beginnen met longeren met Pessoa-tuig:
- 15 min linksom – 15 min rechtsom
- geleidelijk kleine stukjes draf inbouwen
- 5-6 dagen per week
Week 2-3: 1x daags stappen en 1x longeren met Pessoa-tuig:
- 15 min linksom – 15 min rechtsom
- Intervalsgewijs draf (2 min stap – 3 min draf, 3x per zijde)
- 5 dagen per week
Week 4-5: 1x daags stappen en 1x longeren met Pessoa-tuig:
- 20 min linksom – 20 min rechtsom
- Intervalsgewijs draf en galop (2 min stap – 3 min draf – 2 min stap – 1 min galop, 3x per zijde)
- 5 dagen per week
Week 6: 1x daags stappen en 1x longeren met Pessoa-tuig:
- 30 min linksom – 30 min rechtsom (in 2 sessies)
- Intervalsgewijs draf en galop uitbouwen
- 5 dagen per week

Ze mag volop in de wei. Hoe meer hoe beter.
Na dit schema weer controle en dan zeggen ze dat t zadel erop mag. Nou ik vind dat nogal wat. Maar t is nog niet zo ver.
Hjozzy heb jij ook gelongeerd met de pessoa? Of heb jij het anders gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-19 17:55 



 
Profiel   

@xPenny; ons paard is behandeld met mesotherapie in combinatie met corticosteroïden. Ik wil benadrukken dat mesotherapie in de hals niet te vergelijken valt met mesotherapie in de rug omdat de rug vele malen meer wordt belast dan de hals zelf. Ik heb zelf besloten om geen operatie te laten doen omdat ik dan liever voor dat geld een jong paard ervoor terug koop die gezond is plus de resultaten vallen mij tegen op lange termijn. Iedereen moet dat voor zichzelf beslissen wat hij of zij met zijn paard doet en hoever die daar ingaat. Ik zeg dus niet dat een operatie per definitie slecht uitpakt maar ik heb uit verschillende kringen gehoord dat erop lange termijn toch forse artrose in de rug kan ontstaan waar de kissing spines is weggehaald en dan kunnen de klachten dus weer terugkomen.

Mijn ervaring over mesotherapie:
Twee weken geleden is ze behandelt met mesotherapie. Het gaat boven verwachting goed met haar. Vandaag mochten we na de rustperiode weer beginnen met longeren. Ik stond er versteld van hoe krachtig ze bewoog vanuit de achterhand en hoe losgelaten ze bewoog in de hals. Ik heb een aantal oefeningen meegekregen van de dierenarts zodat ze haar hals beter leert stretchen d.m.v snoepjes tussen haar voorbenen te houden zodat ze haar hals naar beneden moet laten zakken om het snoepje te kunnen pakken. Mede door vele herhaalde bewegingen ontstaat er ontspanning in de hals zodat ze makkelijker kan inbuigen naar links toe.

Vandaag heeft ze bewezen dat de mesotherapie is aangeslagen ze beweegt bovengemiddeld goed en ze is ontspannen. Tijdens het poetsen reageerde ze niet meer op aanrakingen van de rug en hals. Ze heeft een hele hoge dosering gehad met corticosteroïden zodat ik er zeker van kon zijn dat ze pijnvrij is en blijft.

Ik kan inmiddels zeggen dat ze nu beter erbij loopt als ooit tevoren. Ze zet uit zichzelf haar achterhand onder de massa plus ze buigt makkelijk en soepel af in haar hals. Voorheen kon ze haar achterhand minder goed gebruiken vanwege de pijn in de rug. Elke dag nemen we een aantal buikspieroefeningen mee zodat de bespiering op peil blijft en dat werpt zijn vruchten af. Ze heeft praatjes voor 10 :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-19 18:38 



 
Profiel   

xPenny, als jij jouw paard niet meer wilt berijden, zij is inmiddels 13 en ze staat er zo goed bij, denk ik dat je je eigen antwoord wel weet. De geopereerde paarden in dit topic worden dit jaar 6, ook het paard wat 25 februari geopereerd gaat worden moet nog 6 worden en zijn alledrie paarden die geen pijnvrij leven tegemoet konden zien zonder operatie. Het ligt helemaal aan de mate van KS en ook hoe lang ze er al last van hebben gehad of je de paarden nog wel of niet kan "resetten" in hun koppie. Ik heb ook steeds gezegd dat zijn leeftijd mij de laatste zet heeft gegeven om dit door te zetten.

Joj wat betreft de opbouw heb ik volledig mijn eigen plan getrokken, geen paard is gelijk en ik heb niet zo'n strak schema mee gekregen. Ik denk ook niet dat ik Iresio met Pessoa had moeten longeren, ik denk dat hij dan de laatste wervels uit zijn rug had gebokt }> , hij is nog nooit met Pessoa gelongeerd. Volgens mij heeft Wolvega iets meer vertrouwen in de kennis van de eigenaar in zijn/haar paard. Iresio is gecheckt door de dierenarts (middels checken van zijn rug en hoe hij niet bij gezet bewoog aan de longeerlijn) en zijn letterlijke woorden waren: "hij is wakker zat, beweegt goed en heeft praatjes, het wordt tijd dat hij weer aan de bak gaat" :D Vanaf dat moment ben ik gaan opbouwen met hem op een manier die hij lichamelijk en in zijn koppie aan kon. Officieel mocht hij begin / half december onder het zadel, ik heb dat uitgesteld tot half/eind januari en ben nog steeds van mening dat gezien zijn leeftijd en. Ervaring dit een goede opbouw was. Meestal 2-3 keer per week bijgezet longeren, 1 of 2 keer per week los longeren en elke dag 4-5 uur in de winterpaddock. In december heb ik hem 3 of 4 keer gelongeerd met zadel op en de zadelmaker het zadel laten checken alvorens hij de eerste keer een ruiter op zijn rug kreeg.
Inmiddels Iresio ook "stapmolenmak" gemaakt, hij vindt het nog steeds een kermisattractie, ik moet echt moeite doen om hem eruit te krijgen en als hij eruit is, gaat hij weer voor de molen staan omdat hij nog een rondje wil :+
Wat ik nu met hem doe (na 6 maanden) 1 x per week onder het zadel, als de situatie anders was geweest had het ook 2 keer per week gekund, maar dit werkt nu prima, 3 keer per week bijgezet longeren, 1 of 2 keer per week alleen op halster of Kaptoom longeren, 2-3 keer per week 20 minuten stapmolen, omdat hij het zo leuk vindt *\o/* Ik wil ook gaan proberen 1 of 2 keer per week te werken aan de hand. Verder staat hij elke dag 4 uur buiten. Ik werk niet op tijd in de longeerbaan,maar kijk hoe hij die dag is. Soms 15 minuten, soms 35 minuten.

Maria1990 wat betreft de operaties vind ik het heel moeilijk om wat te doen met de verhalen om mij heen. Ik hoor meningen van mensen over de operatie, terwijl dan blijkt dat zij het hebben over de KS operatie die ook in Nederland wordt uitgevoerd, waarbij ze meer ruimte creëren tussen de doornuitsteeksel in plaats van het verwijderen ervan. In Nederland wordt de operatie nog dusdanig weinig en kort uitgevoerd dat er nog geen lange termijn prognose van deze operatie is in Nederland en in het buitenland waar de operatie al veel langer wordt uit gevoerd is de lange termijn prognose wel gunstig. Voor mij waren er 2 mogelijkheden of mijn paard in laten slapen of deze operatie en voor het geld wat ik voor deze operatie heb uit gegeven kan ik niet heel makkelijk een jong paard weer kopen, daarnaast vond ik de prognose 80-90 % gunstig genoeg om dit paard een kans te geven. Ik zou wellicht ook voor andere therapieën kunnen gaan bij Iresio, maar de kans van slagen en de kans op een pijnvrij leven waren voor hem daar mee niet groot. Ook KS kent natuurlijke vele verschillende gradaties en het is erg afhankelijk waar de KS zich bevindt. Fijn dat bij jouw paard de therapie wel heel goed aan slaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-19 23:57 



 
Profiel   

Hjozzy, Het revalidatie schema heb ik gekregen van de arts die mijn paard heeft geopereerd. Dat is niet de arts die normaal gesproken mijn paarden behandeld. Denk dat dit van hun een standaard schema is. De arts heeft nm helemaal niet geïnformeerd hoeveel werk mijn paard voor de O.P. deed. Dat vind ik toch eigenlijk wel essentieel als je een paard wilt revalideren. Woensdag wordt mijn paard gecontroleerd door mijn eigen arts en met hem ga ik ook het revalidatieplan bespreken. Heb contact gehad met mij osteopaat en zij vind het schema erg pittig. En zij kent mijn paard en hoe ik ben. Doe er liever een maand langer over.

Maria1990 het zou erg jammer zijn als de paarden die geopereerd zijn later problemen krijgen met artrose. Maar krijgen ze dat dan omdat ze een wervel hebben ingekort? of omdat ze zonder de O.P. ook artrose zouden hebben gekregen. En krijgen ze dan artrose in de rug of op andere plekken?
Verder weet ik alleen dat deze O.P. nog maar kort gedaan wordt. Dus als mijn paard binnen 2 of 3 jaar artrose zou krijgen dan zou dat een erge tegenslag zijn. Tenslotte laat je deze O.P. doen om het leven van een paard te sparen en pijnvrij leven te bieden.
Moet wel zeggen dat ik voor mijn besluit met verschillende artsen heb gesproken en niemand die daar iets over heeft verteld.
De tijd zal het ons leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 16:38 



 
Profiel   

Ik denk dat enige mate van atrose wel te verwachten is als er geopereerd is. Tenminste, dat zie je bij honden bijvoorbeeld die operaties aan botten krijgen, dat er vaak toch wel een vorm van atrose komt op die plek. De vraag is alleen of dat echt erg is als het in lichte mate is. En in hoeverre merkt het paard er zelf iets van, want het raakt elkaar niet meer? Aan de andere kant denk ik dat er veel meer paarden toch slijtage hebben zonder dat de eigenaar/ruiter het merkt. Als er geen last is, wordt het niet nagekeken, maar dan kan het er wel zitten. En je weet inderdaad niet of het paard het zonder operatie niet gekregen zou hebben. Ik vind het echt een goede optie deze operaties, als ik jullie verhalen lees.

Ik ben wel benieuwd, hebben jullie bijvoorbeeld na een half jaar of jaar nog een controle afspraak met een foto? Of is het een kwestie van revalideren en daarna alleen nog maar genieten samen van een pijnvrij paard? (daar gaan we voor ;) )

In het buitenland wordt het toch al iets langer gedaan? Ik ben wel benieuwd naar het resultaat na jaren, hoe ziet het eruit van binnen, hoe gaat het qua rijden/omgang.

Joj, maar ik zie bij de pessoa vooral veel stappen? Week 2 en 3 9 minuten draf per kant, dat vind ik niet eens echt veel, hoewel het wel van kleine stukjes naar ineens 3 minuten per keer gaat. Hoewel ik het wel snap, van 3 dagen werken naar 5 dagen longeren vind ik ook pittig. Ik hoop dat je met jouw eigen arts een schema kan bedenken wat beter bij jullie past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 17:10 



 
Profiel   

Ik heb begrepen van hun dat bij beide operaties zowel met de wervels inkorten als volledig weghalen er forse artrose kon ontstaan in de rug waar de kissing spines is weggehaald. Het speelt natuurlijk ook mee hoe jezelf je paard laat revalideren en hoe goed jezelf het paard kunt verbeteren op bepaalde vlakken. Dit soort paarden zullen altijd onder toezicht van de dierenarts moeten staan ook wanneer het een lange periode goed blijft gaan zodat er op tijd ingrepen kan worden indien nodig. We zijn uiteindelijk op hetzelfde uit een pijnvrij paard die plezier in het leven heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 18:51 



 
Profiel   

Ik wil het van de daken schreeuwen. Ik heb vandaag voor het eerst weer op ons paard gereden en ik ben eerlijk waar nog nooit zo blij geweest hoe goed het ging en hoe ontspannen ze nu is onder het zadel *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Het wordt nu een echte bodybuilder qua bespiering. Ze zal nooit een dooie worden onder het zadel ze is altijd bloedfanatiek maar het vluchtgedrag is nu onder controle te houden voor mij in de omgang is er ook in hoop veranderd zadels en dekjes zijn niet meer eng om op te leggen voorheen schoot ze als een raket weg naar voren toe of opzij. Ze is enorm knuffelig geworden in de omgang en ze loopt als een hond achter mij aan in de bak met haar hoofd laag richting het halsstrekken

Bij deze wil ik zeggen; geef nooit een paard op die de prognose kissing spines heeft gekregen het is een lange weg geweest voor ons maar het is het allemaal dubbel en dwars waard geweest om haar alle zorgen te geven die ze nodig had. We hebben aardig wat kritiek over ons heen gehad omdat niet iedereen het ermee mee eens was maar meningsverschillen hou je hoe dan ook toch. Zolang mijn dierenarts hier toekomst inziet en ze pijnvrij blijft zullen we haar nooit of te nimmer opgeven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 19:39 



 
Profiel   

Fijn Maria1990, ik kan me je blijdschap voorstellen. Goed nieuws *\o/* Ik ben ook heel benieuwd naar de verdere ontwikkeling. Ik vind het heel interessant om te zien wat alle verschillende methodes kunnen doen bij een paard met KS. Ik ben ook van mening dat bij kissing spines meerdere mogelijkheden zijn om het op te lossen / het paard een pijnvrij leven te geven en het is paard afhankelijk,de mate van KS en de plaats waar de KS zit en niet te vergeten de leeftijd van het paard wat de beste optie is voor het betreffende paard. Ook aan alle opties zitten voordelen en nadelen. Bij Iresio waren de dierenartsen het er allemaal over eens dat zijn enige levenskans met een zeer goede prognose een operatie was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 22:53 



 
Profiel   

Ik volg ook! Ben heel benieuwd. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 23:20 



 
Profiel   

Gisteren is Iresio weer gereden. Nu was de bak open en dat was nog wel een dingetje. Nu kwam zijn Charmeur karakter wel naar boven :o Startende scooters, voorbij vliegende vogel, alles was spannend en wilde hij weg. Maar het grote verschil met voor de operatie is dat de rust meteen weer terug komt als het spannende weg was. En dat is ook het stukje tussen de oren waar hij nog mee om moet gaan. Nu zie je nog een heel groen paard door de baan lopen. Ik denk dat hij in zijn leven maar een keer of 30 - 40 een ruiter op zijn rug heeft gehad, waarbij het de meeste tijd nog pijn deed ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-19 08:05 



 
Profiel   

Je doet enorm je best om het zo comfortabel mogelijk te maken voor Iresio. Ik ben zelf begonnen met het drafwerk mee te pakken ze doet het enorm goed. Op een gegeven moment moet ik haar wel corrigeren in het tempo plus dat ze moet wachten op mijn hulpen i.p.v. zelf in de race stand door de baan te gaan dus ik denk dat hetzelfde geldt voor Iresio zijn gedrag dat je hem daar wat in moet bijsturen. Veel succes met je knappe Charmeur jongen! Wellicht is de Bucas Recuptex deken iets voor Iresio? Ik gebruik hem zelf elke dag en ik ben heel tevreden over de deken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 20:25 



 
Profiel   

Ik heb een bucas recuptex, de laatste tijd niet zoveel gebruikt. Misschien weer eens proberen bij het rijden inderdaad. Iresio wordt nog steeds gereden door Elise en die staat ook echt niets toe :D Iresio probeert het wel, maar krijgt bij haar weinig kans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 20:30 



 
Profiel   

Dan komt het vastgoed! Heb jezelf al plannen wanneer je op Iresio gaat rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 20:44 



 
Profiel   

Gisteren controle gehad. Arts was zeer tevreden. Paard geeft geen enkele reactie op druk. Op de harde en zachte volte liep ze goed. Dus groenlicht voor de volgende fase van het revalidatietraject. Het revalidatietraject is aangepast. 1 uur per dag 5x per week longeren vonden ze ook te zware belasting voor de pezen. Straks is de rug goed krijgt ze een peesblessure. Dat zou erg jammer zijn.
Tot nu toe erg blij hoe het gaat met mijn paard.
Vanaf vandaag komt iemand mij helpen met grondwerken. Denk dat het een mooie ondersteuning kan zijn bij de revalidatie.


Laatst bijgewerkt door Joj op 21-02-19 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 08:25 



 
Profiel   

Wat ik ook nog opmerkelijk vond.....deze week schrok ze tijdens het stappen aan de longeerlijn. Ze zette aan in galop en ging direct weer terug....ik zag dat ze zat te wachten op de pijnscheut die ze normaliter wel kreeg en nu dus niet. Een hele mooi reactie van haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 08:27 



 
Profiel   

Wat goed Joj *\o/* Zo herkenbaar, je kent je paard niet meer terug straks. Iresio wil ook nog weleens vluchten, maar reageert nu op de noodstop. Daar ben ik al zo blij mee. Hij gaat niet door.
Maria, Iresio was eigenlijk nog veel te groen voor de operatie en is zadelmak gemaakt met pijn in zijn lijf. Waar we nu mee bezig zijn is eigenlijk bij 0 beginnen, alleen het stukje hangen etc aan de longeerlijn hebben we over geslagen. Elise rijdt hem nu 1 keer per week en heeft ook nog niet gegaloppeerd onder het zadel, althans niet zelf aangezet tot galop :o . Elise is erg handig met jonge paarden en probleem paarden. Ik wil dat Iresio eerst het volledige vertrouwen in de ruiter terug heeft voordat ik zelf of iemand anders op stapt. Doordat hij nog zo groen is, zal dit stukje bij ons wel tijd gaan vergen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 08:52 



 
Profiel   

Een moment opname tijdens het longeren van mijn paard. Ik ben er blij mee. Ze loopt in evenwicht en lekker ontspannen. Ze wordt nu om de dag gelongeerd. Veel stappen, kleine stukjes draf. En dit ga ik de komende tijd langzaam verder uitbreiden met langere stukken draf. Galop doen we nog niet. Ben wel heel benieuwd of die anders is.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-19 11:51 



 
Profiel   

wat een mooie verhalen en sprongen vooruit sinds de laatste keer ik gelezen heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-19 12:00 



 
Profiel   

Wat fijn dat het goed gaat Joj, ik herken wat je schrijft, Iresio wil ook ineens zakken. Het opnieuw zadelmak maken van Iresio gaat nog niet vanzelf. Het is nu een über puber :+ Iresio was altijd wat dominant en aan de hand, in stal, aan de longeerlijn en bij de hoefsmid is dat er nu wel uit, nu alleen onder het zadel nog. Je merkt aan zijn gedrag dat hij het probeert, maar gelukkig ook weer snel opgeeft. Waar het voor de operatie bleef hangen, ontspant hij al snel weer en als Elise een keer goed boos wordt, houdt het ook op.
Ik heb ook regelmatig contact met iemand die laatst ook haar paard heeft laten opereren in Wolvega. Eigenlijk hetzelfde verhaal als Iresio, zelfde leeftijd, ook 3 wervels verwijderd, inmiddels is dit paard ook weer thuis. Ook bij dit paard zagen ze bij de operatie dat de KS behoorlijke problemen heeft veroorzaakt in de wervels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-19 12:54 



 
Profiel   

Ik ga me hier toch ook melden. Ik heb nu donderdag de diagnose gekregen van KS én spondylose. We merkte dat mijn paard enorm blokkeerde op het werk de laatste tijd, dat samen met symptomen zoals singelnijd en dekennijd. Uiteindelijk een radiografie laten maken. Vrijdag normaal terug naar de kliniek voor uitgebreider onderzoek. Wat ik hier lees over operaties klinkt voor mij ook aantrekkelijk, maar mijn paard wordt dit jaar al 16 jaar. Dus ik twijfel wel of het überhaupt de moeite is maar een tweede paard kan ik denk ik niet financieel dragen. Een operatie zou ook wel mijn laatste keuze zijn, mijn paard zou perfect als grasmaaier kunnen verder leven en voor zover we weten heeft hij ook geen pijn in de weide of op stal. Ik was eerst vastberaden om mijn paard niet in te spuiten, maar hier begin ik toch ook over te twijfelen omdat dit wel voor zijn spieren en eigen gezondheid een voordeel kan opleveren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-19 16:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 10 van de 13 [ 303 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen