Operatie kissing spines

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 15:25

Iresio is vandaag weer voor het eerst onder het zadel geweest. Het ging heel goed, nog wel veel spanning, maar hij heeft geen stap verkeerd gezet. Ik laat hem voorlopig even rijden door de ruiter die hem ook voor de operatie heeft gereden. Dit ook om hem te resetten in zijn gedachten van vluchten. Ik ben zo blij dat het zo goed ging!! *\o/*

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:51

Fijn om te horen dat alles goed was gegaan *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:19

Wat een fijn bericht, neem de tijd

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:23

Oooooh wat gaaf! Ben heel benieuwd naar filmpjes :o .

Joj
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:15

Afbeelding
wondfoto 27 jan. 10 jan. geopereert.

Wat heerlijk Hjozzy. Fijn dat Iresio ze goed reageert.

Vrijdag zijn bij mijn paard de hechtingen eruitgehaald. En nu gaat het wandelen beginnen. Donderdag begonnen met 2x 5min. Vandaag (maandag) zit ik op 2x 7min. Gelukkig is ze tot nu toe braaf met wandelen. Ze onder neemt soms een poging om iets te gaan doen...maar met een "mag niet" kan ik t nu nog onder controle houden. Zaterdag tijdens het wandelen ging ze rollen....tja geen idee of het mocht. Maar ze heeft genoten. Ze bleef maar rollen van links naar recht en weer terug. 'T zal schijnbaar geen pijn doen want later deed ze het nog een keer.
Ze heeft nog een beetje last van zwelling op de plek van de wond. Er vallen al wel kortjes af.
Helaas heeft ze nu een griepje erbij gekregen.....tja misschien toch omdat ze op de kliniek zonder deken moest staan. Of omdat er thuis een gat in de deken zit. Ik weet het niet. Gelukkig heeft ze er zelf niet veel last van. Ze kucht af en toe en sommige benen zijn wat voos.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:20

Even een tip. Opkikker van Naf kan voor zulke dinges helpen. Omdat haar lichaam het nu verschijnlijk een beetje zwaar hebt, geeft dat een beetje steun:)

Joj
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-19

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:38

Hallo allemaal die meelezen,
Is er iemand die weet waarom je moet stappen aan de hand? Ik zit nu op 2x per dag 10 minuten. Ze rolt en dan springt ze op om flink te bokken. Ik kan t hoofd wel vast houden maar der kont niet en die gooit ze soms flink in de lucht.
Iemand een idee waarom t stappen aan de hand moet? Kan daar namelijk nergens iets over vinden. Ben benieuwd naar jullie ideen.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:47

Mij is verteld dat de rug dan beter kan genezen plus rust krijgt. Ons paard staat om die reden in een afgezette postzegel paddock om rare bokkensprongen en verdraaiingen in de rug te voorkomen.

Joj
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:50

Operatie 10 jan. wond op 1 feb.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Joj op 02-02-19 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Joj
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-19

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:51

Maria1990 hoelang geleden is jou paard geopereerd?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:07

Joj schreef:
Maria1990 hoelang geleden is jou paard geopereerd?



Ons paard is niet geopereerd aan kissing spines. Ze heeft een andere ingreep gehad. Ze mag nu alleen stappen en draven aan de hand of aan de longeerlijn op het rechte stuk. Overdag staat ze apart van de groep in de postzegel paddock. De wond geneest mooi zo vanaf de foto te zien :) Heeft jouw dierenarts jou geen trainingsschema meegeven?

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 00:36

Haha Joj, hoe herkenbaar, ik wist niet meer hoe ik Iresio rustig moest houden. Ik heb hem niet langer dan 10 minuten kunnen laten stappen, terwijl ik naar 3 kwartier uitbouwen mocht. Hoe dan... Iresio is er niet slechter van geworden om geen drie kwartier te stappen. Ik heb hem na het stappen van 6 weken (alhoewel volgens mij gesmokkeld naar 5,5 weken) direct los gezet op een postzegel en daarna werd hij een stuk handzamer. Op een gegeven moment is de wond voldoende genezen. Sorry laatste 2 weken erg druk gehad op mijn werk en ik kreeg op een of andere manier geen meldingen meer voor dit topic, dus had je bericht gemist. De wond ziet er goed uit zeg! Iresio is vandaag voor de derde keer onder het zadel geweest. De filmpjes uploaden lukt nog niet, maar Iresio doet het wel heel goed, beter dan ooit. Hij durft alleen zijn lijf nog niet helemaal los te laten onder het zadel, hij heeft nog wat meer vertrouwen nodig. Maar vanavond liep hij voor het eerst van zijn leven hals strekkend door de baan. Zo trots ...

De laatste dagen wel regelmatig contact gehad met een meelezer van dit topic die haar paard 25 februari ook in Wolvega laat opereren, een beetje hetzelfde verhaal als Iresio, zelfde leeftijd en ook 3 wervels. Wel fijn dat op deze manier een aantal paarden deze kans krijgen. Degene die mijn paard rijdt (ik mocht haar naam noemen) :D ; Elise Buiten, zei vandaag ook nog dat zij zo overtuigd is over deze operatie. Zij heeft al een eerdere ervaring met een paard die geopereerd is aan kissing spines en heeft mij toen aan gegeven dat ze Iresio verdacht van kissing spines, waardoor ik alles in gang heb gezet.

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 11:38

Hoofd halshouding en ruggebruik voor de operatie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de operatie


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien filmpjes plaatsen niet lukt heb ik foto's gemaakt uit de filmpjes voor een beetje beeld. Sorry voor de kwaliteit :o
Zelfde paard zelfde ruiter. de eerste 3 foto's was na 3 maanden zadelmak maken. De laatste foto's van de 2e keer onder het zadel na 7 maanden
Laatst bijgewerkt door hjozzy op 08-02-19 11:44, in het totaal 2 keer bewerkt

manonutjuh

Berichten: 3009
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:42

Wat een verschil al! Heel mooi om te zien!

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:42

Wat een verschil. Mooi dat hij zoveel baat heeft gehad bij de operatie.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:54

Wow wat een verschil! Mega fijn!

Mijn paard heeft ook een vernauwing in de rug, we laten haar niet opereren maar hebben haar laten behandelen met een Tildren Infuus. Hopelijk gaat dat goed werken!

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 00:32

Ik heb heel weinig ervaring met het Tildren infuus, maar volg dat wel met veel interesse, want voor lang niet alle paarden is een operatie haalbaar en zinvol. Change3x heeft jouw paard 1 of meerdere vernauwingen? Hoe oud is jouw paard en hoeveel last heeft hij/zij met het rijden en verder op stal/ in de wei/paddock

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 05:52

Mijne hebt wel tilderen gehad. Die heeft een vernauwing net achter de zadel. Ik heb er heel veel baat bij gehad. Hij is nu veel losser in zijn lichaam en houd zijn rug niet meer vast.

lizzylisbet

Berichten: 12
Geregistreerd: 09-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:11

zo, dat is een heftig verhaal zeg. Hopelijk geneest hij snel!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:14

Elke therapie is hier al aan bod gekomen. Ik vind het bijzonder om alle ervaringen te lezen en hoe goed de paarden het doen op deze verschillende therapieën. Ons paard is ingespoten en behandeld met mesotherapie. Ik kan inmiddels zeggen dat ze nu beter erbij loopt als ooit tevoren. Helaas hebben we nog geen groen licht gekregen om haar onder het zadel te mogen opbouwen dus dat is even afwachten hoe dat zal verlopen.

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 11:21

Ik ben benieuwd Maria1990 hoe het straks onder het zadel gaat!

Joj
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:35

Afbeelding

Afbeelding
Operatie heeft 10 januari plaats gevonden.
Foto's zijn 9 februari.

Ondertussen staat ze elke dag een paar uurtjes in een paddock. Ik ben dan thuis zodat ik kan ingrijpen als ze maf gaat doen. Tot nu nog niet nodig geweest. Ze is een stuk ontspannender en t lopen met haar gaat ook beter. Ik stap af en toe een balkje in de rijbaan zodat ze eens wat anders doet dan rondjes lopen.
Ze krijgt twee x per week een korte behandeling cranio sacraal. Om het herstel te bevorderen. Op de wond en omgeving gebruik ik Honingzalf. Zodat alles mooi soepel blijft. De deken met opening gebruik ik niet meer.
Nog 2 weekjes en dan mag ik misschien wel beginnen met longeren.
Laatst bijgewerkt door Joj op 09-02-19 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Joj
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:38

Hjozzy wat een mooi resultaat het je behaald met Iresio. Die foto's zijn echt mooi om te zien. Vooral die laatste foto is gaaf.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:12

hjozzy schreef:
Ik heb heel weinig ervaring met het Tildren infuus, maar volg dat wel met veel interesse, want voor lang niet alle paarden is een operatie haalbaar en zinvol. Change3x heeft jouw paard 1 of meerdere vernauwingen? Hoe oud is jouw paard en hoeveel last heeft hij/zij met het rijden en verder op stal/ in de wei/paddock


Dit is een foto van een foto van haar rug.

Ze begon te staken ohz (steigeren) en wou moeilijk zakken (wel bovenin maar niet helemaal erdoorheen)
Ze wordt dit jaar 10 en heeft tot vorig jaar nooit staak of pijn verschijnselen laten zien.


Afbeelding

Hier een filmpje van een dag dat ze niet staakte of vervelend deed, voor de behandelingen en voordat we haar door de molen haalden.
https://youtu.be/rk5NHTt1l18

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 08:32

Wat goed Joj, ziet er allemaal heel positief uit! Ik ben heel benieuwd naar jouw resultaten straks onder het zadel. Zorg er wel voor dat je niet te snel gaat. Ik merk aan Iresio dat het tempo nu perfect is. Hij komt nog maar 1 keer per week onder het zadel en verder veel andere dingen als longeren,stapmolen en afgelopen zaterdag een les gehad in werken aan de hand.
Op papier mocht ik dingen alweer, ik heb ze alleen wat uit gesteld. Omdat ik niet met hem aan de hand kon opbouwen zoals de bedoeling was, heb ik die maand er later extra bij genomen, voordat hij onder het zadel ging en daar ben ik achteraf blij om. Hij is mentaal veel stabieler en zekerder geworden. Het blijft een Charmeur :D , maar het is nu wel een redelijk koele Charmeur, voor de operatie sprong hij echt overal voor weg, dat is nu echt enorm verbeterd.

Change3x. Ik ben benieuwd of zij straks ook weer de oude (of beter) is onder het zadel