Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 12 van de 13 [ 303 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Operatie kissing spines

 
Profiel   

Foto’s van Iresio onder het zadel 7 april. 1e keer buiten
[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-19 20:10 



 
Profiel   

Mijn vorigr paard met ks had echt een trauma met opstappen, niet geopereerd overigens). Door gewoon 1000 x rustig om te stappen ervaarde die dat het echt niet zo pijn deed (die kwam echt finaal omhoog). Wortels erbij en het was echt snel beter, alleen met spanning bijv op cc kon je er echt niet op komen, dan eerst weer ontspannen met zijn worteltjes haha

Hij ziet er goed uit!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-19 20:16 



 
Profiel   

Echt super om jullie verhalen te lezen, hoop dat het andere moed geeft.om deze stap te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 22:12 



 
Profiel   

Hallo, Hier foto's van mijn paard dat 10 jan. is geopereerd. Sinds 4 april weer onder het zadel en het gaat echt super goed.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 12:52 



 
Profiel   

Wat goed Joj *\o/* Ziet er top uit. Ik heb regelmatig contact over het paard dat eind februari is geopereerd in Wolvega waarvan net als bij Iresio 3 wervels zijn weg gehaald, ook met dat paard gaat de revalidatie heel goed. Een beetje gelijkwaardig aan de revalidatie van Iresio. Ook druk aan de hand geweest tijdens het stappen en nu aan de longeerlijn ineens gaat bokken, wat ook dat paard voor de operatie (bijna) nooit gedaan heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 13:22 



 
Profiel   

Ik heb een tijd geen update gedaan, dit heeft te maken met het feit dat er veel is veranderd sinds mijn laatste bericht en ik het daardoor erg druk heb gehad. Ondertussen wel contact gehad met wat mensen die ook wilden kijken of deze operatie bij hun paard uitgevoerd zou kunnen worden en contact hebben gehad met Wolvega of een andere kliniek. Lang niet bij alle paarden was dit helaas het geval. Zoals eerder aangegeven afhankelijk van de plek van kissing spines en de hoeveel aangestast wervels

Degene die Iresio reed had niet heel veel tijd om hem te rijden, niets ten nadele van haar, zij deed het goed, maar doordat zij niet in de buurt woont en een full-time baan heeft, werd het lastig afspreken. Iresio heeft een behoorlijk trauma opgelopen door de pijn die hij heeft gehad, waardoor hij het weer onder het zadel gaan erg spannend vond en dat in combinatie met weinig keren bereden kon worden, schoot het allemaal niet op en was er geen progressie. Begin mei heb ik besloten een andere weg in te slaan en met rust Iresio helemaal opnieuw zadelmak te laten maken. Hij staat sinds begin juni bij een trainingsstal waar eerst aan zijn paniek gewerkt is door middel van werken aan de hand.

Het begon al met het probleem trailer (een trauma die hij de terugweg van Wolvega heeft opgelopen door flauw te vallen in de trailer |( ) Dus Iresio is naar de trainingsstal gebracht los staand in een 4 paards trailer, dat ging gelukkig erg goed. Hij had het in het begin helemaal niet naar zijn zin op de trainings stal, hij mistte zijn vriendjes, zijn stal en alles er omheen. Hij weigerde dan ook de eerste 2 weken te eten. Krachtvoer ging nog wel, maar het ruwvoer heeft hij helemaal links laten liggen. De eerste weken training ging allemaal erg goed, maar op een gegeven moment ging hij raar gedrag vertonen. Hij stond soms een uur lang met zijn hoofd naar beneden en sloeg dan met rechtsachter, non-stop. Allerlei dierenartsen erbij gehad, bloed onderzoek laten doen, er kwam niets uit, alles leek goed. Omdat hij de eerste weken zo slecht gegeten had en zoveel stress heeft gehad, heb ik in overleg met de dierenarts toch op maagmedicatie gezet en daar is hij enorm van opgeknapt.

Inmiddels voelt hij zich helemaal thuis op de trainingsstal en is weer de vrolijke Iresio die ik ken, het paard dat zich overal mee bemoeit. Wel een zeer bijzonder karakter, maar echt gek op alle aandacht en een paard dat graag wil werken. Tegenwoordig loopt hij weer te brullen dat hij getraind wil worden :+
Het werken aan de hand heeft hem veel zelfvertrouwen gegeven en het is nu al een veel rustiger paard geworden. Nu gaan we weer beginnen met het onder het zadel brengen. Als dit allemaal goed gaat, hoop ik hem eind september / begin oktober weer mee te kunnen nemen naar zijn vriendjes.

Dat het allemaal niet ging heeft niets met de operatie te maken, maar met zijn karakter. Hij heeft een karakter die bijna niet uit te leggen valt, hij is erg aanwezig, maar ondertussen ook heel onzeker, hij kan zich vreselijk groot maken, maar ook op schoot kruipen. Als hij een pijntje heeft, moet de hele wereld weten wat er aan de hand is en geeft hij het erg duidelijk aan. Laatst had hij een wondje opgelopen op zijn voorbeen, hij stond weer heel zielig met zijn hoofd naar beneden en toe ik vroeg wat er was, ging hij met zijn mond wijzen naar het wondje :+ :+ Hij was bang dat ik het niet gezien had, dus zijn "zere" voorbeen verplaatste hij nog een keer richting mij en ging weer wijzen. Hij is heel duidelijk, maar dat maakt het ook weer heel ingewikkeld.

Dus helaas nog niet de vrolijke filmpjes van Iresio en mij, maar ik hoop heel erg dat wij er samen gaan komen. Door zijn veranderde gedrag in positieve zin van de afgelopen maanden, heb ik er inmiddels wel veel meer vertrouwen in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 13:16 



 
Profiel   

Wat dijn dat hij jou heeft gevonden als baasje. En een operatie en zoveel geduld met hem voor het revalideren en zijn trauma’s. Top hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 14:03 



 
Profiel   

Wauw respect, soms hebben dingen gewoon veel tijd nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 18:34 



 
Profiel   

Heerlijk dat hij gewoon de tijd krijgt om vertrouwen op te bouwen. Chapeau!
Ik blijf lekker volgen en ben benieuwd naar het proces.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 18:46 



 
Profiel   

Dank jullie, het gaat mij ook niet altijd even makkelijk af en ik heb ook wel momenten dat ik de handdoek in de ring wil gooien. Maar ik heb nog steeds het gevoel dat we heel dicht bij een happy end zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 21:28 



 
Profiel   

Logisch hoor maar dat heeft iedere paardenhouder wel eens ook met andere problemen. Blijf de vooruitgang zien en daar je energie uithalen. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 11:10 



 
Profiel   

Dit topic werd in een ander topic naar verwezen en ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig hoe het nu met Iresio gaat?
Van de andere poster in dit topic weet ik dat zij haar toen geopereerde paard heeft laten inslapen in mei, de KS was terug, heftiger en op een andere plek. Paard had er veel last van, vooral onder het zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-20 07:32 



 
Profiel   

suffie schreef
Dit topic werd in een ander topic naar verwezen en ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig hoe het nu met Iresio gaat?
Van de andere poster in dit topic weet ik dat zij haar toen geopereerde paard heeft laten inslapen in mei, de KS was terug, heftiger en op een andere plek. Paard had er veel last van, vooral onder het zadel.

Ik kom uit interesse hier op dezelfde manier terecht en hoop dat het met paard van TS beter gaat met het rijden en ben dus ook heel benieuwd hoe het nu gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-20 12:31 



 
Profiel   

Met Iresio gaat het nu eindelijk veel beter, wij hebben veel problemen gehad, doordat Iresio heel sensibel is en het probleem tussen zijn oren bleek groter dan verwacht. Daarnaast een aantal verkeerde beslissingen genomen met het oppakken van het rijden, waardoor wij steeds opnieuw moesten beginnen. En verkeerde beslissingen hebben niet te maken met de verkeerde mensen erbij, maar de aanpak pastte niet bij Iresio of de situatie was niet ideaal. Hij is ergens in training geweest, omdat de eerste ruiter te ver weg woonde en wij te weinig frequent afspraken konden maken. Echter kon hij slecht aarden op de andere stal en kreeg heimwee, wilde niet goed eten en liep een maagzweer op |( .
Na 4 maanden weer terug gegaan naar de oude stal, hem fysiek laten nakijken en daarna alles weer op gepakt.
Nu ben ik weer terug bij degene die hem ooit zadelmak heeft gemaakt, zij heeft een klik met hem, ik kan goed met haar overleggen en 1,5 maand geleden zijn we weer echt begonnen met rijden. Hij lijkt nergens meer last van te hebben, alleen angst. Zolang wij in een kleinere omheinde ruimte rijden doet hij het heel goed, er ontstaat nog paniek in de grote binnenbaan.
Het grootste probleem is de balans, wat we nu doen is regelmatig rijden (2 - 4 keer per week) en 1-2 keer per week longeren in een grote longeerbaan. We zijn heel erg bezig met rechtrichten, balans en rem. Zelf heb ik er inmiddels ook weer op gezeten, maar het belangrijkste is dat hij vertrouwen krijgt en dat gaat steeds beter. In de longeerbaan is geen stress meer (blijft zelfs heel braaf als er 2 paarden op hol voorbij de longeerbaan rennen op 1 meter afstand :D en windkracht 6 wordt hij ook niet meer warm of koud van :D ) Het heeft allemaal even geduurd voordat ik er zelf weer vertrouwen in had, dat ik 1,5 jaar geleden de juiste beslissing had genomen, maar inmiddels heb ik het vertrouwen terug.
Het probleem bij hem is geweest dat hij onvoldoende zadelmak was toen het eruit kwam, hij is dus zadelmak gemaakt met pijn en dat heeft ervoor gezorgd dat hij geen vertrouwen had in ruiters, die doen hem pijn en deze weg is langer dan ik had (kunnen) voorzien, maar waarschijnlijk ook paard afhankelijk.
De grote baan komt binnenkort wel weer, maar de basis is nu het belangrijkste, zijn vertrouwen is wel weer zo groot dat het utstappen gewoon op het terrein kan met een lange teugel. Voordeel is dat Iresio nog jong is, we hebben de tijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-20 12:36 



 
Profiel   

Gaaf dat je het ook zo uitgebreid en beredeneerd met hem oppakt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-20 13:15 



 
Profiel   

Dank je, maar ik denk dat dit traject niet lukt als je niet hier heel voorzichtig en doordacht mee om kan gaan. Dit paard verdiend een kans en daarom geef ik hem ook, maar ik moet hem niet laten zwemmen, want dan komt het niet goed, dan wordt hij onzeker. Het nadeel van deze aanpak is wel dat je heel sterk in je schoenen moet staan, want echt niet iedereen in mijn omgeving begrijpt dat ik doorvecht en vertrouwen houd. Alhoewel ik nu steeds vaker merk dat mijn omgeving weer meer vertrouwen krijgt dat het goed gaat komen door de enorme stappen die we gemaakt hebben de laatste maand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-20 14:00 



 
Profiel   

Bedankt voor jouw uitleg TS, bedoel je met niet laten zwemmen dat je hem heel erg tussen je been en je hand op moet sluiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-20 14:31 



 
Profiel   

Nee ik bedoel met zwemmen eigenlijk meer dat hij echt begeleidt moet worden in het hele revalidatieproces, heel veel paarden laat je "gewoon" lopen om sterker te worden. Kilometers maken. Bij Iresio moet je veel meer blijven nadenken waarom hij reageert, wat hij doet en hoe je zaken kunt verbeteren. Iresio is een paard met veel beweging, waardoor het al heel snel goed lijkt, maar dat is tevens zijn valkuil. Hij lijkt fantastisch te gaan, veel achterhand gebruik, maar bijvoorbeeld deze week ging de ruiter die hem nu rijdt eens doorzitten, hadden we nog niet eerder gedaan, het bleek dat hij daarin veel beter zijn balans kon houden en het achterbeen gebruik dat wij daarvoor zagen en goed vonden, eigenlijk nog helemaal niet zo goed was, zijn lijf- rug- en achterbeengebruik was tijdens het doorzitten heel veel beter.Iresio vond het zelf veel prettiger.
Dit vonden wij zelf nogal bijzonder, juist vanwege de kissing spines waren wij niet gaan doorzitten, we waren bang voor zijn rug, maar dat bleek dus volledig ongegrond.

Doordat Iresio nog erg onervaren is, is hij nog erg ril op het been, echt opsluiten bij hem is daardoor niet makkelijk, hij is in de hand heel fijn, hij accepteert het ook op verschillende hoogtes te lopen, lager ingesteld, hoger ingesteld. Wat fijner voor het been maken is een geleidelijk proces bij hem, hij begint het steeds meer te accepteren.

Doordat Iresio zo in elkaar zit, zijn wij steeds met nieuwe zaken bezig om hem beter en sterker te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-20 14:48 



 
Profiel   

Wat een fijne update over Iresio en geweldig dat hij alle kansen krijgt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-20 16:43 



 
Profiel   

Hoi, ik kwam via een ander topic bij dit topic. Ik ben heel benieuwd hoe het met Iresio gaat nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 12:07 



 
Profiel   

Met Iresio gaat het goed, ik heb veel last gehad achteraf doordat er heel veel tussen de oren zat bij Iresio. Hierdoor is het opnieuw zadelmak maken met heel veel problemen gegaan. Ik merkte aan alles dat de pijn weg was, maar het gedrag nog niet.
Het is een hele grote puzzel geworden en sinds een paar maanden heb ik eindelijk het gevoel dat er licht aan het einde van de horizon is. Ik heb alles geprobeerd, maar hij bleef op sommige momenten paniek krijgen. In de longeerbaan rijden ging steeds beter, maar de stap naar de binnenbaan was een hele lastige. Daar bleef paniek. Alles geprobeerd, ander bitje, zadel etc. etc. Niets werkte, totdat ik geluidsdempende oren op deed. Ineens werd het het braafste jongentje van de klas :) Nu kunnen we eindelijk beginnen met het verdere opleiden Een erg lange weg is het geweest, maar nu is zijn karakter ook niet het aller makkelijkst. Hij heeft een super fijn karakter op stal en best heel braaf verder, maar het is een heel energiek paard, aan de hand loopt er echt wel wat naast je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 13:13 



 
Profiel   

Wat een gave ontwikkeling! Vind het zo’n enorm aansprekend paard! Je mag de strubbelingen en vorderingen best delen hoor. Ik vind dat erg interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 15:20 



 
Profiel   

Het is ook een heel aansprekend paard en naast zijn kissing spines operatie kan ik nog een compleet boekwerk over dit paard schrijven. Door zijn bijzondere karakter komt hij in situaties die ik nog nooit heb mee gemaakt. Maar saai is het leven zeker niet met zo’n paard . Vorige week had ik een kapstokje aan zijn deur hangen voor zijn halster, zo ver mogelijk weg, meneer wilde zijn halster pakken met onderstaande foto’s tot gevolg en chagrijnig dat meneer dan is dat er iets aan hem hangt . Ik heb de mensen voor zijn stal weg gehaald van de foto’s, maar het werd hoog tijd dat iemand hem kwam “redden”. Daarom kijkt hij zo boos

[ img ]

[ img ]


[ img ]

Dit is maar een simpel voorbeeld

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 16:06 



 
Profiel   

Fijn dat het nu goed gaat met hem, het is een gaaf paard wat sneu dat hij zoveel paniek had. Ik ben erg benieuwd naar een leuk rij filmpje als jullie zo ver zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 19:40 



 
Profiel   

Hoi @hjozzy,

Jou topic is inmiddels van even geleden, maar wat ben ik blij dat je deze hebt geschreven.
In mijn overwegingen om mijn paard wel/niet te laten opereren vorige week heb ik enorm veel aan alle ervaringen hier gehad. Daarvoor mijn dank, dankzij jou en de overige mensen die ervaringen deelden kon ik een beslissing maken over een onderwerp waarvan ik eigenlijk niets af wist.
Het heeft mij er toe gebracht om binnen aanzienlijke tijd ook een topic op te starten met mijn ervaringen en het hele proces, omdat ik denk dat mijn paard een redelijk uniek geval is.
Wellicht kan ik op termijn iemand er mee helpen, net zoals jou topic mij heeft geholpen.

Ik hoop dat het nog steeds goed gaat met jou en Iresio.

Groetjes!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 04:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 12 van de 13 [ 303 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen