Operatie kissing spines

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phonix
Berichten: 1108
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:54

Super interessant dit. Mijn paard heeft ook Kissing spines, maar is helaas te oud voor de operatie. Ik kom zelf uit Noorwegen, en in Scandinavië wordt deze operatie best vaak gedaan met zeer hoge slagingskans. Daarom vindt ik het echt raar dat ie zo weinig wordt gedaan in Nederland!

Success met opbouw! Die van mij heeft net tildren infuus gehad met onstekingsremmers, in hoop dat dat gaat helpen.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:45

Thatgrumpyh schreef:
Super interessant dit. Mijn paard heeft ook Kissing spines, maar is helaas te oud voor de operatie. Ik kom zelf uit Noorwegen, en in Scandinavië wordt deze operatie best vaak gedaan met zeer hoge slagingskans. Daarom vindt ik het echt raar dat ie zo weinig wordt gedaan in Nederland!

Success met opbouw! Die van mij heeft net tildren infuus gehad met onstekingsremmers, in hoop dat dat gaat helpen.


Mag ik vragen hoe oud jouw paard is?

hjozzyJarig

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 11:23

Ik ben ook erg blij en ik denk Iresio ook 8-) . Ik vind het wel bijzonder hoe weinig gevoelig hij op de rug was, de dierenarts voelde echt niet zachtzinnig om meteen te voelen hoeveel beweging hij erin had en Iresio vertrok geen spier. Morgen wordt Iresio eerst gemasseerd door iemand die hem goed kent om de eerste problemen eruit te halen, daarna ga ik hem een periode aan de longeerlijn aan het werk zetten en haal ik over 2-3 weken een osteopaat erbij. Daarna nog 1-2 weken longeren en dan weer opbouwen met het zadel. 8 november is de dierenarts weer op stal, dus dan wordt hij opnieuw gecheckt.
Voordat alles weer begint wil ik ook nog mijn zadel laten checken, het zadel heb ik een half jaar geleden aangeschaft, maar ik wil zeker weten dat het goed ligt ook met een veranderde bouw.

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:56

wat fijn dat het zo goed lijkt te gaan!

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:06

Sizzle schreef:
Bedankt voor het delen van je ervaring, fijn om te lezen dat de resultaten zo goed zijn.

Jaaaaaren geleden zijn ze in Duitsland ooit begonnen met KS foto’s bij jonge hengsten maar als ik het goed onthouden hebt is dat weer gestopt omdat het percentage behoorlijk hoog bleek en het klinische beeld niet goed te koppelen is aan de afwijking op de foto en daarmee zouden veel dieren ‚afvallen‘ die wellicht nooit klinische verschijnselen zouden krijgen.

Het fijne weet ik er niet van.

Dit onderzoek heb ik toen ook gelezen. In mijn herinnering was het ruim 60% van de jonge Duitse paarden waarbij KS werd vastgesteld zonder dat ze ook maar onder het zadel waren geweest. In de geteste rassen kwam klinisch helemaal niet meer dan gemiddeld rugproblemen voor.

Phonix
Berichten: 1108
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 15:49

maria1990 schreef:
Thatgrumpyh schreef:
Super interessant dit. Mijn paard heeft ook Kissing spines, maar is helaas te oud voor de operatie. Ik kom zelf uit Noorwegen, en in Scandinavië wordt deze operatie best vaak gedaan met zeer hoge slagingskans. Daarom vindt ik het echt raar dat ie zo weinig wordt gedaan in Nederland!

Success met opbouw! Die van mij heeft net tildren infuus gehad met onstekingsremmers, in hoop dat dat gaat helpen.


Mag ik vragen hoe oud jouw paard is?


17:)

Anoniem

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 16:47

Goh, wat fijn zeg! Ben heel benieuwd hoe het op opbouwen zal gaan!

hjozzyJarig

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 00:51

Het zal nu een tijdje wat stiller zijn. Iresio doet het goed. Al een aantal keren bij gezet gelongeerd. Dat gaat goed. In de galop zie ik een heel groot verschil. Van een hertje is het nu een paard dat door het lijf galoppeert. Ik heb hem vorige week laten masseren en over 2 weken komt de fysiotherapeut.
Ik ga heel langzaam opbouwen om hem de gelegenheid te geven zijn lijf weer te leren kennen. Ik probeer 1 x per week jullie op de hoogte te houden, maar nu zullen de stappen iets minder snel gaan.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 06:44

Wat een fijne.update. Heerlijk moet dat zijn om toch steeds weer vernetering te zien. Neem.je tijd, updates komen wel als je tijd en zin hebt.

Anoniem

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:05

Blij te lezen dat het zo goed gaat!

hjozzyJarig

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 23:46

Zoals beloofd weer een kleine update. Ik longeer Iresio nu nog steeds. Ik merk dat hij steeds meer balans krijgt, hij krijgt meer vertrouwen in zijn lijf. De galop verbeterd ook met de week. Aan de hand krijgt hij steeds meer rust. Vandaag is de fysiotherapeut geweest, hij heeft veel minder spierspanning dan voor de operatie en op wat kleine blokkades na voelde hij goed. Alleen heeft hij rechtsachter een spierkneuzing op zijn bil, waarschijnlijk van het achterover slaan in zijn box (bijna 4 weken geleden). Dus daar moet ik nog naar kijken of we dat kunnen oplossen en hoe we dat kunnen doen. Dat verklaart waarom hij de laatste keer bij de hoefsmid problemen gaf rechtsachter. Ik hoop dat hij zich nu eens blijft gedragen. :o

In theorie zou binnenkort het zadel er weer op mogen, in de praktijk vind ik het nog wat te vroeg. Ik probeer via het longeerwerk en binnenkort door wat te werken aan de hand eerst iets meer spieropbouw te krijgen voordat ik hem wil belasten. Daarnaast maak ik nu eerst een afspraak met de zadelmaker om te zorgen dat echt alles goed zit. Het zadel heb ik in februari aangeschaft, maar hij is inmiddels wel wat veranderd in bouw en er zijn aardig wat kilootjes bij gekomen :)

hjozzyJarig

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 15:39

Iresio heeft vandaag voor het eerst weer een zadel op gehad, hij was superbraaf. Ik was bang dat hij opnieuw zadelmak gemaakt moest worden, maar het valt mee. Volgende week komt de zadelmaker het zadel controleren, voordat we de volgende stap kunnen maken.
Afbeelding

Ik heb ook een foto van 4 weken voordat hij stil kwam te staan ivm de operatie, je ziet dan ook dat hij totaal veranderd is in bouw.


Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18884
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:20

Super hoor dat het zo goed gaat en hij weer een zadel op heeft :D Ik ben benieuwd hoe hij het gaat oppakken als je er weer op stapt.

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:49

Mooi traject, gaaf dat je het aangedurfd hebt.
Ben benieuwd of de zadelmaker je zadel passend krijgt, op de foto lijkt het alsof dat een behoorlijke grote aanpassing moet worden ivm het kiepen naar achteren. (Vind op de onderste foto trouwens je gewicht ook al teveel achterin het zadel zitten/ zadel teveel gewicht op achter hebben hangen).

Merk je nog iets aan rechts achter? En durft hij vrij zonder bijzet te stofzuigen? Lekker lang laag strekken. Voelt alsof hij lang alles bijeen getrokken heeft en nu wel lekker lengte mag gaan ervaren.

hjozzyJarig

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 17:50

Ik ben ook wel bang dat het zadel moeilijk passend te maken is, hij is zo veranderd in bouw. Voor de operatie lag het zadel veel rustiger. Alleen ik moest wel zeker weten dat hij nog een zadel verdraagt voordat de zadelmaker komt. Ik Longeer hem nu ook niet langer dan 5 minuten met zadel na het gewone werk. Hij stofzuigert nu regelmatig, om wat meer ruggebruik te krijgen Longeer ik hem meestal bij gezet.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:14

Fascinerend om te zien hoe goed hij is opgeknapt. Hij ontwikkeld zijn bovenlijn en achterhand goed. Ik ben heel erg benieuwd hoe zijn gedrag in positieve zin is veranderd onder het zadel. Qua zadels blijf je toch bezig omdat de bespiering in het begin nogal veel veranderd. :j

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:14

Moest vd week nog aan jullie denken.
Hij ziet er goed.uit wat een verschil. Alvast succes.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:16

Super dat het zo goed gaat. Je ziet ook echt veel (positief!!) verschil tov de oudere foto.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:58

Wat super fijn zeg ts <3

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:15

Zou het slim zijn goed te leren longeren zonder bijzet? Enkele longe aan kaptoom, enkele longe aan hoofdstel en/of dubbel-longe?
Zakken doet een paard wel aan de bijzet, maar niet perse vanuit correct door het lichaam gaan.
Ze raken vooral geconditioneerd op 'hoofd laag = geen vervelend gevoel aan mijn hoofd/ mond', en dat is eigenlijk niet wat je wil denk ik?

Mireille den Hoed geeft goede workshops.... misschien is dat wat?

hjozzyJarig

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 21:46

Longeren doe ik op vele manieren. Wel en niet bij gezet, hoog en laag bij gezet. Ik longeer ook simpel met hoofdstel, kaptoom en halster.
Ik heb bijna alle attributen om op allerlei wijze te longeren. Dubbele longeerlijn, 2 longeerlijnen, touwtjes, bijzet, zelfs nog ergens een Pessoa, maar die worden vaker door stalgenoten gebruikt dan door mijzelf .
Ik heb wat mensen om mij heen met wie ik goed kan sparren wat op welk moment handigheid is. Op dit moment kiezen wij bewust voor regelmatig bij gezet, omdat hij moet leren zijn rug beter te gaan gebruiken, aan de enkele longeerlijn met halster / hoofdstel en kaptoom leert hij zakken en op eigen benen te gaan lopen. Dat is onze eerste fase geweest nadat wij weer mochten opbouwen na de operatie en dat hebben wij een week of 3-4 gedaan. Ik durfde nog niet teveel met de longeersingel. Iresio kan heerlijk stofzuigeren, ook zonder bijzet, maar heeft nog niet altijd de focus om het heel lang vol te houden. Hij ziet en hoort alles om zich heen :+ , bijgezet, ook al los bij gezet, heeft hij meer focus. Wij zijn nu 2 weken op deze manier bezig en je ziet nu dat de rug steeds losser wordt. Ik Longeer Iresio ook nog regelmatig simpel of simpel met balkjes in de longeerbaan.
Ik heb in dit hele traject nu wel gemerkt dat ik echt naar Iresio moet kijken, waar hij aan toe is en dat is ook niet elke dag hetzelfde. Mijn instructrice geeft ook longeerlessen en die kijkt regelmatig over mijn schouder mee.

Phonix
Berichten: 1108
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:53

Leuk om te lezen dat het zo goed gaat.

Denk wel dat het een nieuwe zadel wordt ja :)

hjozzyJarig

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 22:00

Wel balen hoor, zadel lag super en zit heerlijk. Maar zaterdag komt de zadelmaker, ik heb het zadel al uitgebreid gepoetst, voor het geval het ingeruild moet worden.

Phonix
Berichten: 1108
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:03

Ja, snap ik. Ik had net dezelfde. Ben beel blij met mijn nieuwe zadel, maar met de prijs iets minder. Haha

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:03

Zo te zien heb je een Anatomica Octant dressuurzadel?