paard komt niet van wormen af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:13

Malle1970 schreef:
janderegelaa schreef:
Het is ook vaak ook na een paar minuten Sizzle en het komt echt door te snel spuiten.

Maar het is wel een beetje een vreemd advies om te geven als er andere mogelijkheden zijn waarbij de kans niet aanwezig is dat ie dood neervalt.

Bij mijn weten wordt het alleen gedaan als al het andere niet werkt. En of je nou langzaam doodgaat van de bloedwormen of snel van de spuit....

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:16

janderegelaa schreef:
Sizzle schreef:
Een allergische reactie is een allergische reactie, die komt ook als je langzaam spuit.

Het is ook geen allergische reactie. Ze gaan in shock als je verkeerd spuit.


Since lethal anaphylactic reactions can occur, intravenous application of Ivomec can not be justified for 'off label use'.

Ze reageren ook niet op de ivermectine zelf maar op de glycol bevattende dragerstoffen.
Als je ivermectine in water spuit zal er waarschijnlijk niet veel gebeuren.

Maar spuit jij rustig verder hoor.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: paard komt niet van wormen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:25

Metazoa Esparcette korrel gaan voeren aan je paard. Esparcette korrel moet je wel weten met water. Kijk op hun site.

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:32

Ik snap nog niet helemaal hoe esparcette zou moeten helpen tegen rode bloedworm.

Tegen maag-darmparasieten kan ik mij er nog wat bij voorstellen. Maar tegen rode bloedworm??

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:43

Rode bloedworm zit ook eerst in de darm voordat het op reis gaat. Maar of het concreet gaat helpen durf ik helemaal niets over te zeggen.

Wel zou ik oppassen met gelijk alles combineren omdat de meeste (natuurlijk) wormwerende middelen ook niet perse de gezondste stofjes zijn voor paarden. Ik neem aan dat die preparaten veilig gedoseerd zijn, maar dat is misschien niet meer zo als je willekeurig gaat mixen.

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 22:19

Sizzle schreef:
Rode bloedworm zit ook eerst in de darm voordat het op reis gaat. Maar of het concreet gaat helpen durf ik helemaal niets over te zeggen.

Wel zou ik oppassen met gelijk alles combineren omdat de meeste (natuurlijk) wormwerende middelen ook niet perse de gezondste stofjes zijn voor paarden. Ik neem aan dat die preparaten veilig gedoseerd zijn, maar dat is misschien niet meer zo als je willekeurig gaat mixen.


Eens en daarom ga ik nu de esparcette voeren en in het zomerseizoen de anti worm kruiden. Heb trouwens niet de esparcette in brokvorm dus hoef niet te weken.

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:41

Hier zie je diverse cursussen voor mestonderzoek. Volgens mij beginnen die weer in eht voorjaar omdat je nu eigenlijk geen eitjes vindt in de mest. https://www.google.nl/search?source=hp& ... dT4G-8q_pI .
Als je daarna snel zelf een geschikte microscoop zou aanschaffen, kan je zelf mestonderzoek doen en leer je er nog weer meer van en over.
Ik heb anderhalf jaar geleden ( ofzo) een cursus gedaan, maar daarna geen geld gehad om een microscoop aan te schaffen, ik zou de cursus nu echt opnieuw moeten doen om weer te weten wat ik toen geleerd had...

Zo kan je misschien iets vinden dat bij je in de buurt gegeven wordt.

Ik zou inderdaad zoals je gedaan hebt nu ontwormen met Equest ( Pramox), maar al sneller dan over drie maanden weer ontwormen met de gewone Equest. Het is gebleken dat die wormenkuur inmiddels niet meer drie maanden werkt, maar zo'n week of zes als ik het goed heb onthouden. Hoe meer ingekapselde wormen je kwijt bent, hoe beter en wisselen van kuur schijnt ook achterhaald te zijn. Het belangrijkste is denk ik om niet te weinig wormenkuur te geven, liever bij een wolwassen paard voor 100 kg. teveel dan voor 50 kg. te weinig.

Om de weerstand te verhogen heb ik wel kuren NAF Opkikker gegeven, voor mijn paard werkte dat prima toen dat nodig was.

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, Belgiƫ

Re: paard komt niet van wormen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:54

Mijn paard heeft momenteel ook last van bloedwormen en is door de dierenarts behandeld met panacur, 5 dagen na elkaar. Hij wordt momenteel goed opgevolgd, want hij heeft ontzettend veel gewicht verloren.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: paard komt niet van wormen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:12

Probleem met ivermectine is dat de injecteerbare oplossing bedoelt is om subcutaan in te spuiten bij koeien.Daar reageren paarden slecht op,dus word het in de bloedbaan gespoten,maar daar is de oplossing niet voor bedoeld.Dus niet doen!
Ik heb bijna vier jaar geleden een nieuw paardje gekocht,van toen drie.Die zat ook vol met bloedwormen en ook nog een lintworm.Ik ben zeker 6 maanden bezig geweest om hem wormvrij te krijgen.Eerst met ivermectine om een idee te krijgen wat er in huisde.Toen ik daar een beeld van had,met pramox.Toen kwam de lintworm er ook uit.Daarna op de klok steeds ontwormen.En liefst geen lage dosering,een te lage dosering werkt resistentie in de hand.Bloedwormen zijn zeer hardnekkig! Maar dat had je al door

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:15

abcxx schreef:
Gisteren een wormkuur gegeven en vandaag rode sliertjes in zn mest. :( Zitten trouwens ook witte sliertjes bij. Zijn dat ook bloedwormen? Verder de esparcette besteld en in het voorjaar wil ik de worm afschrik kruiden proberen. Als iemand verder nog tips heeft. Zit nu een moxidectine in en dan in maart weer een moxidectine en dan mei ivermectine is mn planning. Sowieso is zn weerstand blijkbaar nu niet geweldig want hij heeft sinds vorige week ook bultjes.

Hoe lang zijn die sliertjes? Bloedwormen zijn inderdaad wit en rood,maar hebben wel dezelfde lengte.Erg dun en ongeveer 1cm

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:22

Een bloedworm besmetting is lastig, en duurt lang voor ie echt weg is. Wat belangrijk is:

tussen half feb en half april (uitlopend hele maand feb en hele maand april) komen de ingekapselde eitjes uit de darmwand, dus HALF MAART moxidectine geven, dat werkt 6 weken en is dus tot eind april werkzaam, je pakt dan een groot deel van de larven voor ze groot worden en eitjes leggen. Bij besmetting eind van het jaar nog een keer moxidectine geven.

Ingekapselde eitjes kunnen na 3 JAAR nog uit de darmwand komen. Ben je 3 jaar op een rij vrij, dan is je besmetting voorbij.

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 08:49

Wellicht interessant om ff een update te doen. Ik heb mijn paard de hele zomer op Agrobs wurmschrekkrauter gegeven. Vervolgens aan het einde van de zomer mestonderzoek gedaan en daar hebben ze geen eitjes gevonden. Vorige week heeft hij weer een wormkuur gekregen en ik heb zijn mest een aantal dagen bekeken en heb welgeteld 5 wormpjes gevonden. Het lijkt er dus op dat hij van zijn besmetting af is (na 3 jaar). Na de wormkuren van vorig jaar zaten er namelijk elke keer honderden wormpjes in zn mest. Ik zal niet beweren dat het komt door de kruiden, kan natuurlijk ook toeval zijn, maar lijkt me zeker het proberen waard.