Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:31

Ik heb dus beide. De haygain om het hooi te behandelen en een allergische reactie te voorkomen, de flexineb om eventueel gevormd slijm dun te houden, zodat het met werken er uit kan komen, en het niet vast kan gaan zitten.
Pony gaat 2 x per weer ter preventie voor het werk aan de flexineb. Hooi wordt natuurlijk elke keer gestoomd, en word echt binnen de 24 uur gevoerd.

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:47

Ninx schreef:
lianne125 schreef:
Ja dat klopt. Maar die is groot genoeg voor 1 paard. De stomer gaat 2x per dag aan en 14 kg hooi is ruim voldoende voor 1 paard. Ik heb daarvoor eerst nat hooi geprobeerd maar daar werd hij veel slechter van. En dat vond mijn dierenarts ook geen lange termijn oplossing. Mijn paard heeft RAO en is dus echt allergisch voor schimmels in hooi. En met natmaken haal je de schimmels er niet uit.


Ja, hoe zit dat nu eigenlijk precies? Daar verschillen de meningen nog wel eens over.
Want in hoeverre zijn evt schimmelsporen nog schadelijk wanneer het hooi ondergedompeld is. Ze kunnen dan niet ingeademd worden.
Een overmaat aan schimmels wreekt zich ook in de darmen uiteraard, dus dat wil je niet.
Maar vrijwel al het hooi bevat wel een beetje schimmelsporen, hoe miniem ook........

Ze staat nu weer 24 uur buiten, en alles is nat en ze krijgt medicatie. Ik heb een zelfgemaakte stomer, maar of dat nou echt zo goed werkt als een haygain durf ik niet te zeggen (denk het niet).



Hoe dat precies zit weet ik ook niet echt. Wij hebben toen in augustus een bal spoeling gedaan en toen waren de waardes 11% ( mag 2% geloof ik zijn). Direct daarna hebben wij hem op gedompeld voordroog gezet ipv droog hooi. Hij heeft toen prednison icm respulmin gehad. In oktober hebben we nogmaals een bal spoeling gedaan omdat hij niet verbeterde. Toen waren de waardes 29%! Dus behoorlijk slechter dan enkel droog hooi. Daarna hebben wij de hay gain aangeschaft.

Je zou inderdaad zeggen dat als het nat is ze het niet kunnen inademen maar dan snap ik dus niet waarom die waardes ineens zo verslechterd waren.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 22:08

lianne125 schreef:
Hoe dat precies zit weet ik ook niet echt. Wij hebben toen in augustus een bal spoeling gedaan en toen waren de waardes 11% ( mag 2% geloof ik zijn). Direct daarna hebben wij hem op gedompeld voordroog gezet ipv droog hooi. Hij heeft toen prednison icm respulmin gehad. In oktober hebben we nogmaals een bal spoeling gedaan omdat hij niet verbeterde. Toen waren de waardes 29%! Dus behoorlijk slechter dan enkel droog hooi. Daarna hebben wij de hay gain aangeschaft.

Je zou inderdaad zeggen dat als het nat is ze het niet kunnen inademen maar dan snap ik dus niet waarom die waardes ineens zo verslechterd waren.


Hij stond niet op stro of in een stal?

Enige wat je eigenlijk hebt veranderd is een stomer kopen?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 22:24

bigone schreef:
Alle droge hooi en strobalen bevatten schimmelsporen. Die zie je niet bij een goede kwaliteit maar zitten er gewoon in. Waarom niet op goede voordroog blijven wanneer je paard het daar goed op doet.


Ik had een hele partij die niet goed bleek, voordroog. Die hele partij moet nu weg helaas, een voorraad voor een jaar :-( .
Ik voer nu voordroog met stalgenoot samen, maar weet niet hoeveel er nog is van die partij.... kan zijn dat er straks toch tekorten dreigen.

Daarnaast is ook niet alles geschikt omdat het sobere paarden zijn, hoe rijker het is, hoe minder ik ervan kan voeren.

Last but not least voerde ik onbeperkt gehakseld stro bij, of nat gewoon stro. Zodat ze nooit zonder staan.

Dus nu dubben hoe ik het aanvlieg; de reden om alsnog een haygain te kopen zou zijn zodat ik ook stro kan stomen als 'bij-voer'. En dat ik altijd 'safe' iets kan voeren, ook wanneer ik alleen nog beschikking zou hebben over droge kleine baaltjes.

Ik weet niet in hoeverre in plastic verpakt gehakseld stro ook schimmelsporen zal bevatten?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 22:27

LinSa schreef:
Als het goed is, is alleen de buitenkant van het hooi nat. Daar slaat de stoom weer neer. De binnenkant is zo heet dat de stoom daar 'droog' is.
Wij hebben ook een tijdje met een zelfbouw gewerkt, maar dat duurde bijna 2 uur voordat je hooi echt goed op temperatuur was. Met de haygain is dat veel sneller en gemakkelijker in gebruik.
Ik stoomde ook wel stro voor in stal, maar dan begint mijn pony met een dag of 3 toch weer te hoesten. Dan groeien er weer schimmels in denk ik. Ik meen me te herinneren dat er ergens op de haygain website staat dat je het beste binnen 24 uur na stomen kan voeren.


Je stoomde het stro in de Haygain?
Ik zou het dan in een net in de buitenlucht voeren, toch weer anders dan wanneer ze erin liggen, of in plassen en dan ammoniaklucht inademen?

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:06

Ninx schreef:
lianne125 schreef:
Hoe dat precies zit weet ik ook niet echt. Wij hebben toen in augustus een bal spoeling gedaan en toen waren de waardes 11% ( mag 2% geloof ik zijn). Direct daarna hebben wij hem op gedompeld voordroog gezet ipv droog hooi. Hij heeft toen prednison icm respulmin gehad. In oktober hebben we nogmaals een bal spoeling gedaan omdat hij niet verbeterde. Toen waren de waardes 29%! Dus behoorlijk slechter dan enkel droog hooi. Daarna hebben wij de hay gain aangeschaft.

Je zou inderdaad zeggen dat als het nat is ze het niet kunnen inademen maar dan snap ik dus niet waarom die waardes ineens zo verslechterd waren.


Hij stond niet op stro of in een stal?

Enige wat je eigenlijk hebt veranderd is een stomer kopen?



Hij stond al die tijd op stofvrij zaagsel. Wel op stal grotendeels. 1 maand na aanschaf van de stomer nogmaals voor controle geweest en toen vond de dierenarts hem goed. Inmiddels ben ik 4 maanden geleden naar een stal verhuisd waar het klimaat beter is en hij overdag buiten staat. Daar waar hij op de andere stal nog lichte bijgeluiden had in het werk heeft hij dat nu helemaal niet meer.

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Re: Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:57

Ik heb beide, maar dat weet je al ;)
Grote Haygain (2700 €) want al o ze paarden krijgen gestoomd hooi..

En mijn gloednieuwe, nooit gebruikte Flexineb is te koop.
Omdat mijn paard medicatie vrij is en hij nooit heeft kunnen wennen aan de Flexineb.. Weggegooid geld geweest :( En omdat het zonde is om dit dure apparaat in de kast te hebben staan, hoop ik een ander astma paard/eigenaar er blij mee te kunnen maken. Maar ook dit weet Ninx...

Het stomen van het hooi, het compleet verbannen van het stro, 24/7 buiten met schuil mogelijkheid op gewassen Plospan XL, het verbannen van suiker, GMO, melasse en zetmeel (dus 'natuurvoeding' en betere darmwerking dus opname voedingsstoffen), omega3/9, appelazijn, spliterwten ;) en accupunctuur heeft ons paard er boven op geholpen.

Misschien een hoog gehalte zweverige dingetjes hier... Maar ik heb 10.000 dingen geprobeerd en nu is hij een half jaar goed na een heel jaar extreem ziek dat we dachten dat hij het niet zou redden...

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:02

Wat doet de appelazijn en de spliterwten? :)

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:45

Ninx schreef:
LinSa schreef:
Als het goed is, is alleen de buitenkant van het hooi nat. Daar slaat de stoom weer neer. De binnenkant is zo heet dat de stoom daar 'droog' is.
Wij hebben ook een tijdje met een zelfbouw gewerkt, maar dat duurde bijna 2 uur voordat je hooi echt goed op temperatuur was. Met de haygain is dat veel sneller en gemakkelijker in gebruik.
Ik stoomde ook wel stro voor in stal, maar dan begint mijn pony met een dag of 3 toch weer te hoesten. Dan groeien er weer schimmels in denk ik. Ik meen me te herinneren dat er ergens op de haygain website staat dat je het beste binnen 24 uur na stomen kan voeren.


Je stoomde het stro in de Haygain?
Ik zou het dan in een net in de buitenlucht voeren, toch weer anders dan wanneer ze erin liggen, of in plassen en dan ammoniaklucht inademen?


Ze eten bij mij geen stro dus het was als bodembedekking. Maar ze maken er niet echt gebruik van dus daar ben ik ook weer mee gestopt :D

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 17:59

Nou, ik heb een Haygain aangeschaft.... tweedehands kunnen overnemen. Ter plekke even aangezet, en prima! Morgen maar eens testen.

De Flexineb zou ik ook nog willen aanschaffen, maar toeval wil dat ik een kennis heb wiens paard al zolang in orde is dat ik haar Flexineb even kan gebruiken om te 'testen' alvorens ik em aanschaf. Fijn dus.

Nog een vraag: hoe lang zetten jullie de Haygain aan? Dus de totale tijd van opwarmen, op temperatuur laten komen, en stomen?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:10

Gefeliciteerd met je aankoop! Hopelijk heb je er veel plezier van!

De haygain moet minimaal 50 minuten aanstaan en de wijzer moet in het groene gedeelte staan. Bij mij is dat meestal met een uur/5 kwartier.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:13

Eerste ronde stomen een uur. Stoom ik direct daarna nog een partij dan is het met drie kwartier echt wel klaar. Wel zorgen dat je het hooi/ de plakken wat uit elkaar trekt. Strak geperste plakjes worden anders niet goed gestoomd.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:16

hier ook 5 kwartier ongeveer ligt er aan hoe zwaar de pak hooi. ze mijn timer op de tel aan dan kan ik het niet vergeten

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 10:17

Proficiat, denk aan het ontkalken.
Hier vul ik.met warm water en laat ik hem stomen tot net buiten het groen, ongeveer ruim 1 uur, afhankelijk van buitentemp.

Oooo top dat je de flexineb kunt proberen, heel benieuwd. Laat je het hier nog even weten.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:21

jobamara schreef:
Proficiat, denk aan het ontkalken.
Hier vul ik.met warm water en laat ik hem stomen tot net buiten het groen, ongeveer ruim 1 uur, afhankelijk van buitentemp.

Oooo top dat je de flexineb kunt proberen, heel benieuwd. Laat je het hier nog even weten.


Hmm ik heb nog maar 1 keer hoeven ontkalken en heb dat braaf volgens de beschrijving van de haygain gedaan. Maar jij doet het dus anders? Gebruik je wel die zakjes van de haygain?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:42

Ik gooi het water wat er over blijft er altijd uit na het stomen. En zodra ik merk dat er weer wat in zit of het stomen langer duurt ontkalk ik. Tot nu toe met natuurazijn gedaan maar nu ook zakjes besteld idd. Ik heb hem 2e hands en pfff sinds 2012 denk ik, ik gebruik hem ook voor stro, dus gemiddeld 2 tot 3x per dag, dit is de grote dus hele baal erin.
Hoe vaak moet jij vlgs Haygain ontkalken dan?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:43

Volgens handleiding eens in de 6 weken

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 11:51

Ik ben zeer benieuwd, vanmiddag gooi ik de eerste lading erin... Ik zal direct even zoeken naar die ontkalker!

Paard gaat momenteel best goed nu ze weer 24/7 buiten loopt en alles natgemaakt wordt, maar met de stomer heb ik altijd zekerheid dat alles schoon is en kan ik ook wat stro stomen.
Zowel de flexineb als de stomer gaan straks ook uitkomst bieden met stoffigheid en pollen in de zomer. De combi hooi/ stof/ pollen zorgt bij elkaar altijd net dat de balans de verkeerde op schiet...

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:06

Punz schreef:
Volgens handleiding eens in de 6 weken


Dank je, die handleiding heb ik er niet bij :o .

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:32

En pas op dat je je niet brand aan de hete stoom bij het openen....
Je kunt het er niet gelijk uit halen. Even laten koelen. Het is echt bloedheet

MenteamJoey

Berichten: 105
Geregistreerd: 25-09-17

Re: Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:17

Wij hebben een Flexineb masker.
Dit voor onze pony die last had van een voorhoofdsholte-ontsteking, waar dit erg goed hielp.
Ook hebben wij 1 pony die heel gevoelig is voor stof en dan flink kan gaan hoesten. We weken in de zomer het hooi dagelijks, in de winter is dat moeilijk. Als we alles over nieuw hadden moeten doen en we wisten dat onze pony die de behandeling met Flexineb kreeg het niet zou halen, hadden wij een Haygain Hooistomer aangeschaft..

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:05

Interessant om te volgen. Mijn paard is sinds de droge zomer ook ontzettend aan het hoesten geweest.
Ook krijgt ze sindsdien droog hooi. Hiervoor altijd voordroog of kuil.

Nu heeft ze ook beide genoemde medicijnen gehad en is het helemaal over. Ook maken we het hooi nu altijd nat.
Nu blijft er echter altijd een kuchje aanwezig. Geen snot meer of diepe hoest.

Is dat bij jullie verloop van tijd erger geworden of was dat meteen/acuut?

Heb me ook al verdiept in een stomer maar zolang het met vochtig maken ook gaat? Maarja vandaar de vraag, hoe was het ziekte verloop ?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:31

Wat ik doe is in de zomer 24/7 strookbegrazing en in de winter voordroog. Maar nu moet ik ook toegeven dat het bij mijn pony wel meevalt. Ik kan bv in het voor en najaar als ik geen gras heb en het te warm voor kuil is ook rustig een maandje hooi voeren zonder dat dat direct impact heeft.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:43

jobamara schreef:
Ik gooi het water wat er over blijft er altijd uit na het stomen. En zodra ik merk dat er weer wat in zit of het stomen langer duurt ontkalk ik. Tot nu toe met natuurazijn gedaan maar nu ook zakjes besteld idd. Ik heb hem 2e hands en pfff sinds 2012 denk ik, ik gebruik hem ook voor stro, dus gemiddeld 2 tot 3x per dag, dit is de grote dus hele baal erin.
Hoe vaak moet jij vlgs Haygain ontkalken dan?


Eens in de 4 tot 6 weken. Dan een zakje oplossen in 3 liter water. Dit in de haygain laten totdat het begint de borrelen. Haygain uitzetten en overnacht laten staan. Daarna leeggooien en goed omspoelen.
Zo staat het in de handleiding tenminste :D ik vind die zakjes alleen wel erg duur.

Edit: ik zie dat ik wat onduidelijk geformuleerd had, maar ik heb nog maar 1 keer hoeven ontkalken omdat ik 'm nog niet zo lang heb.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:49

Dank je Linsa, idd best prijzig die zakjes.