bij hoeveel graden koorts bellen jullie meteen de dierenarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2669
Geregistreerd: 30-10-16

bij hoeveel graden koorts bellen jullie meteen de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 17:36

Als je er in het weekend achterkomt dat je paard koorts heeft; bij hoeveel graden koorts bellen jullie de dierenarts? Of laat je dat afhangen van het totaalbeeld dat je paard laat zien?

Kun je tot de volgende dag wachten, als een paard bijvoorbeeld 40 graden koorts heeft, maar verder niet enorm ziek lijkt?

Ik vraag het omdat onze pony juist beter leek de hele week (na een periode van hoesten en verhoging, geen hoge koorts)
Nu is zijn buurvrouw ineens flink ziek (niet eten, 40 graden koorts, hoesten en lusteloos)
Toen de dierenarts weg was en wij pony wilden rijden, was hij ineens weer enorm aan het hoesten (dat deed hij dus al een week niet meer). Vanwege zijn zieke buurvrouw, hem toch ook maar getempt vanmiddag en toen bleek hij 38.9 te hebben (we hadden hem nog niet gereden oid) We gaan straks nog weer even bij hem kijken.

Ik vroeg me alleen hierdoor wel af; wanneer bel je de dierenarts in het weekend met koorts en wanneer kan dat wachten tot maandag? (ook ivm kosten. Uiteraard is pony het belangrijkste; als ik denk de da te moeten bellen, doe ik dat en maakt het niet uit of het zondag is)
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 10-02-19 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:40

Ik heb standaard 1 of 2 spuiten Finadyne in huis :D
Maar ik heb er dan ook ééntje staan die heel soms tot nu toe onverklaarbare koortsopstoten krijgt.

Als 't paardje blijft eten en de koorts loopt niet verder op, zou ik even wachten.
Gaat de koorts richting de 40, bel ik zowiezo de DA.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:40

Ik zou gelijk bellen.
Weekend of niet.

Heb dit ook 2x gehad.
Vrijdagavond koorts. DA gebeld die is gelijk gekomen en zaterdag en zondag en maandag.
Kosten vielen toen wel mee 161 euro.

Ik zou het er niet op aan laten komen.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: bij hoeveel graden koorts bellen jullie meteen de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:43

Ik zou ze sowieso bellen voor advies

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:44

Je kunt altijd even je dierenarts bellen om te overleggen.
Dat doe ik meestal in zo’n geval.
Dan geven ze zelf wel aan of het zo nodig lijkt om gelijk te komen of tot maandag te wachten.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23449
Geregistreerd: 09-04-01

Re: bij hoeveel graden koorts bellen jullie meteen de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:53

Ik zou voor 38,9 echt niet meteen in de telefoon klimmen, wel goed in de gaten gouden

Koekie73

Berichten: 2669
Geregistreerd: 30-10-16

Re: bij hoeveel graden koorts bellen jullie meteen de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 17:56

Hij eet ook gewoon hoor. Hij is wel lusteloos, maar eet prima. Geen snot oid. Ik laat het maar even van de temperatuur van straks afhangen.
Zijn buuf had wel 40 graden en at ook niet, dus zij heeft meteen de dierenarts gebeld. Dat had ik ook gedaan.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:59

Als er sprake is van koorts in combinatie met slecht eten en/of dik been (einschuss!), en/of koliekachtige symptomen en/of hoesten. In jouw geval zou ik niet lang wachten, ook ivm influenza.

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:02

Telefonisch overleggen?
de dierenarts kan zelf dan een inschatting maken of het nodig is om te komen :j

kalio
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-02-19

Re: bij hoeveel graden koorts bellen jullie meteen de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:10

Ik zou de dierenarts sowieso even bellen, dan kun je idd even overleggen

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:11

Ik bel al bij 39, dan kan ik advies inwinnen. Zeker om dat je paard al langer niet lekker is zou ik dan het zekere voor het onzekere nemen.

Tancreda4

Berichten: 24044
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:43

Bellen kan altijd. Als het alleen verhoging is en verder nog normaal, durf ik het misschien aan te kijken. Maar bij flinke hoge koorts al dan niet in combinatie ga ik bellen. Als ik het maar om te sparren en een plan te bespreken hoelang ik het moet aankijken en of ze het nodig achtig nu al langs te komen. Maar dan moet het dus of combinatie zijn of hoge koorts. Grens trek ik een beetje bij 39 denk ik. 38.5 en verder niets aan de hand hou ik in de gaten.

Echter ligt het ook aan het paard. Ik durf bij mijn grote minder aan te kijken dan de kleine (ivm luchtweg patiënt en mindere weerstand. Om grote ontstekingen voor te blijvem). Daarnaast in combinatie met een kuch ben ik helemaal voorzichtig daardoor.

Koekie73

Berichten: 2669
Geregistreerd: 30-10-16

Re: bij hoeveel graden koorts bellen jullie meteen de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 23:46

Vanavond was de koorts gestegen naar 39.4 dus ik heb toch de DA gebeld voor overleg. In overleg met hem besloten morgenochtend quadrisol bij hem te halen en dan even kijken hoe pony erbij staat. Afhankelijk daarvan kijken we samen verder.
Dank voor jullie ervaringen!!

Koekie73

Berichten: 2669
Geregistreerd: 30-10-16

Re: bij hoeveel graden koorts bellen jullie meteen de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 19:47

Vanmorgen zat pony op 39 graden koorts en er zit weinig pit in. Hij krijgt de komende dagen quadrisol.
Nu vindt oa staleigenaar dat we ons aanstellen en gewoon met pony naar springles moeten gaan.
Geen haar op mn hoofd die pony nu een uur laat springen. Ben ik nou gek? Het is toch niet verstandig een pony met koorts op die manier te laten werken?

Jolien87

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:12

Koekie73 schreef:
Vanmorgen zat pony op 39 graden koorts en er zit weinig pit in. Hij krijgt de komende dagen quadrisol.
Nu vindt oa staleigenaar dat we ons aanstellen en gewoon met pony naar springles moeten gaan.
Geen haar op mn hoofd die pony nu een uur laat springen. Ben ik nou gek? Het is toch niet verstandig een pony met koorts op die manier te laten werken?


Een kind met koorts stuur je ook niet naar school. Lekker laten staan dus tot hij zich beter voelt.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:15

Zou ik dus ook niet doen TS. Je paard is duidelijk niet in orde.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Re: bij hoeveel graden koorts bellen jullie meteen de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:22

Met/door koorts heb je veel eiwitafbraak in het lichaam, wat dus een enorme impact heeft op de spieren en conditie. Las laatste ergens dat voor elke dag koorts een paard een week herstel nodig heeft.

Dus zeker niet laten werken hoor :n Het is heel normaal dat een paard na een uur hard werken verhoging heeft, maar een paard met verhoging al laten werken is naar mijn idee not done.

Wij bellen vrij snel met koorts. Zeker ook omdat die van mij heel snel hoge koorts heeft.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:24

Op een paard met koorts moet je helemaal niet rijden! Domme staleigenaar zeg!
Je pony heeft rust nodig om uit te zieken. De regel is aantal dagen koorts x2= aantal dagen rust. Dus bv 3 dagen koorts, dan 6 dagen rust.

Jolien87

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:25

Daarnaast is koorts een teken dat er iets niet in de haak is in je lijf wat eruit gewerkt moet worden. Hij zal zich dan ook ongetwijfeld niet lekker voelen, koorts is niet iets op zichzelf staands.
Een springles is dan wel enorm extreem om te doen.

Tancreda4

Berichten: 24044
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:27

Toch jammer da er mensen zijn die zo met hun dieren om willen gaan. Ik geef je groot gelijk, ziek is ziek. Zolang hij verhoging heeft of medicijnen tegen de verhoging lekker laten staan. .

Gini
Berichten: 17918
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:34

Koekie73 schreef:
Vanmorgen zat pony op 39 graden koorts en er zit weinig pit in. Hij krijgt de komende dagen quadrisol.
Nu vindt oa staleigenaar dat we ons aanstellen en gewoon met pony naar springles moeten gaan.
Geen haar op mn hoofd die pony nu een uur laat springen. Ben ik nou gek? Het is toch niet verstandig een pony met koorts op die manier te laten werken?


Groot gelijk dat je niet gaat. Als je zelf koorts hebt, lig je ook het liefst op de bank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:37

Ik heb de dierenarts tot twee keer toe ‘s avonds gebeld, 39,3 graden. Dierenarts twee keer gekomen, twee keer koortsremmer en antibiotica erin. Kostte me zo’n € 400, vond ik best veel..,

Tancreda4

Berichten: 24044
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:17

Net antibiotica tikt het snel aan. Als mijne antibiotica moet reken ik altijd op zo'n bedrag. En dat is niet eens met spoed.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: bij hoeveel graden koorts bellen jullie meteen de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:20

Ik heb de laatste keer gebeld met 38.6. Koorts is koorts en dan is er iets mis. Dat bleek ook, want niet veel later had ze 39.6.

Op z'n minst overleggen, maar ik zou zeker bellen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:36

Elvirawortel schreef:
Ik heb de dierenarts tot twee keer toe ‘s avonds gebeld, 39,3 graden. Dierenarts twee keer gekomen, twee keer koortsremmer en antibiotica erin. Kostte me zo’n € 400, vond ik best veel..,


Serieus, 400 euro! :oo 8)7

Ik heb hier ooit de DA gehad 3 dagen achterelkaar voor een merrie … en dan wel 5 keer in totaal (een keer om half een 'snachts)! … merrie koorts, dan koliekerig, dan weer goed maar koorts … totaal bedrag was 289 euro!
Nu weet ik waarom hier in de beurt een DA veel wordt opgeroepen om bij Nederlandse paarden eigenaren te gaan …. is half goedkoper dan een Nederlandse DA! :wow: