Eerste x eigenaar ruin, hoort die piemel zo?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:34

Heel normaal hoor.

Ik haal het ook altijd weg bij mijn ruin met me jonge hengst heb ik het nog niet gezien haha. Maar bij mijn ruin haal ik ook vaak zwarte klonten uit zijn koker. Ik doe het niet vaak alleen als ik hem er uit zie hangen en of ie echt erg is. Of als ie moeite heeft met plassen

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:35

maria1990 schreef:
Ben ik nou 1 van de weinige die dit zelf niet doet? In de natuur komt er toch ook niemand langs voor de paarden om hun geslachtsdeel schoon te komen maken met baby olie of wat dan ook :+ :')



In de natuur dekt de hengst ook een merrie en daar door word ie ook weer schoon :+

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:35

maria1990 schreef:
Ben ik nou 1 van de weinige die dit zelf niet doet? In de natuur komt er toch ook niemand langs voor de paarden om hun geslachtsdeel schoon te komen maken met baby olie of wat dan ook :+ :')


En in de natuur lopen er geen ruinen En stoppen ze de boel ergens in enzo. :+


Ik stop vaak mijn hand in de koker. Laatst ook hele klonten eruit gehaald. Kan mij niet voorstellen dat dat lekker zit. En die geur. :=

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:38

In mijn ogen ziet dat er toch redelijk proper uit :D .

Ik heb voor het eerst een paard en een ruin :) , mij hebben ze altijd verteld dat je dit toch best in het oog houdt en 1 a 2 x per jaar een grote schoonmaak houdt als ze het nodig hebben.
Maar idd hij schacht enkel uit na het rijden in de weide na een rolpartij. Ik zie mij al in de weide achter hem aanlopen met mijn emmertje en warm sopje :+ .

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:38

Die van mij trekt hem terug zodra je er naar kijkt :')

Als het warmer is dan maak ik een sopje. Je hebt speciale zeep voor dat onderdeel. Dat laat ik even intrekkken en dan wat los masseren en dan goed afspoelen met de tuinslang.

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:39

In de natuur zijn er geen ruinen. Hengsten schachten regelmatig uit en dekken ook, waarmee ze het hele zaakie schoon (genoeg) houden. Mijn schatje wil niet voor me uitschachten, dus als de tandarts geweest is ga ik altijd even met een washandje met lauwwarm water er overheen. Verder alleen de koker met de hand een beetje schoonfrutten. Het stinkt inderdaad, maar mijn pony vindt het heerlijk en eet de prutjes graag op 8)7 Y)(^)

MosselJarig
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:41

Ik heb al 12 jaar een ruin, ik heb er nog nooit wat aan gedaan, alleen heel soms de tuinslang in de koker.. zo lang hij er geen last van heeft lekker vanaf blijven

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:43

Ik spoel de koker meestal goed af tijdens het wassen en mocht hij met zijn zwengel uit staan spuit ik er baby olie tegen aan. Dan komen de velletjes vanzelf los.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Eerste x eigenaar ruin, hoort die piemel zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:46

Idd... tuinslang in de koker..
Iets anders krijg ik echt niet voor elkaar..

Heb een superbrave pony... maar aan zijn piemel frotten is een serieuze no- go...

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:49

Gewoon afblijven. Anders heb je risico op irritaties of zelfs ontstekingen.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:12

maria1990 schreef:
Ben ik nou 1 van de weinige die dit zelf niet doet? In de natuur komt er toch ook niemand langs voor de paarden om hun geslachtsdeel schoon te komen maken met baby olie of wat dan ook :+ :')


trysteffy schreef:
In de natuur dekt de hengst ook een merrie en daar door word ie ook weer schoon :+


Broodje aap verhaal. Alleen de hengst die dekt op de hele kudde. En die anderen dan (moeten wachten tot iemand ze een keer schoon komt maken?)

Welnee, gewoon afblijven. Hoe meer je eraan komt en of peutert hoe groter de kans op ellende.
Als ie onder de modder zit kun je rustig eens de lauwe spuit erop zetten, maar verder lekker laten.

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:19

maria1990 schreef:
Ben ik nou 1 van de weinige die dit zelf niet doet? In de natuur komt er toch ook niemand langs voor de paarden om hun geslachtsdeel schoon te komen maken met baby olie of wat dan ook :+ :')


Nee maar in de natuur zullen ze ook dekken dus dan wordt hij vanzelf weer schoon.
In de natuur wordt er ook niet gepoetst of komt de hoefsmid ook niet.

Dus ik vind dan help ik hem een handje

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:23

capopjekop schreef:
Die van mij trekt hem terug zodra je er naar kijkt :')

Als het warmer is dan maak ik een sopje. Je hebt speciale zeep voor dat onderdeel. Dat laat ik even intrekkken en dan wat los masseren en dan goed afspoelen met de tuinslang.


Haal je die shampoo bij de DA? En hoe heet het.

Misschien dat ik er toch maar eens een wasbeurt over heen haal. Mijnes is niet zo lastig
Paard staat ook op stal in de nacht dit jaar.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:24

Hoppit schreef:
Volgens mij hoort dat wel ongeveer zo ;) Maar ook alleen merries, die hebben die vieze dingen niet :P (hoewel ik echt ooit nog eens zo'n boon er uit wil peuteren :D)
Vaak zijn dit wel van die 'hoe meer je er aan zit, hoe erger het wordt' dingen, aangezien piemelkaasjes ook een deel van de beschermfunctie zijn.


:r

Dit is toch geen smegma?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:25

Bij merries kan viezigheid wel ophopen tussen de uiers.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:51

Cowgirl schreef:
capopjekop schreef:
Die van mij trekt hem terug zodra je er naar kijkt :')

Als het warmer is dan maak ik een sopje. Je hebt speciale zeep voor dat onderdeel. Dat laat ik even intrekkken en dan wat los masseren en dan goed afspoelen met de tuinslang.


Haal je die shampoo bij de DA? En hoe heet het.

Misschien dat ik er toch maar eens een wasbeurt over heen haal. Mijnes is niet zo lastig
Paard staat ook op stal in de nacht dit jaar.


Deze is het.
https://www.depaardenverzorger.nl/excal ... arnam.html

In de winter kan je volgens mijn dierenarts ook glijmiddel gebruiken om het wat los te weken. Dat hoef je niet weg te spoelen met water.

Westhof

Berichten: 2903
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:55

Ik heb één keer geprobeerd om het schoon te maken daarbinnen. Een stalgenootje deed dat en die pony genoot er echt van. Mijn ruin alles behalve. Maar ik had dus wel verwacht dat als je er met je hand in gaat, je iets voelt. Ik voelde dus helemaal niks :')

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:12

Ja, die van mij ziet er ook zo uit :')
Wat ook heel prima helpt is even tot aan het buikje het water of de zee in. Alles daarna weer mooi schoon *D
Wel beetje koud nu.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:42

BarbaravdW schreef:
In de natuur zijn er geen ruinen. Hengsten schachten regelmatig uit en dekken ook, waarmee ze het hele zaakie schoon (genoeg) houden. Mijn schatje wil niet voor me uitschachten, dus als de tandarts geweest is ga ik altijd even met een washandje met lauwwarm water er overheen. Verder alleen de koker met de hand een beetje schoonfrutten. Het stinkt inderdaad, maar mijn pony vindt het heerlijk en eet de prutjes graag op 8)7 Y)(^)


Whutttt???

Toch blijken de meningen over het schoonhouden van piemelmans te verschillen even als de tips die artsen ed geven.

Die van mij heeft geen velletjes, alleen van die vettige bolletjes in zijn koker. Die haal ik soms weg.

De piemel van je pony ziet er keurig uit. Niet nontstoken, mooi van kleur, en dunne velletjes. Ik zou er zo min mogelijk aanzitten tenzij het aanzicht negatief veranderd. En dan beetje losweken met lauwwarm water en vooral geen troepjes. Wellicht wel wat glijmiddel van de dierenarts, daar zit niks in.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 22:20

puppy1128 schreef:
En in de natuur lopen er geen ruinen En stoppen ze de boel ergens in enzo. :+


Vrij veel hengsten in de vrije natuur hebben nooit sex, maar leven in een mannen kudde.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 22:29

Cowgirl schreef:
Bij merries kan viezigheid wel ophopen tussen de uiers.



Een merrie is makkelijke schoon te houden, Een natte spons om dr achterkantje schoon te maken. En een natte spons om haar uiers schoon te maken,

Dr achterkantje deed ik dagelijks , en haar uiers 1 x in de week .

het duurt ca 10 minuten .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 22:45

Die van mij vond alles heerlijk. 8-) De eerste keer dat ik besloot dat ik echt iets moest doen had hij een grote klont aan zijn slurf hangen dus die heb ik er met mijn ogen dicht vanaf gehaald en hij was ietwat sceptisch, maar daarna was hij overtuigd en zette hij gewoon zijn kont naar mij toe als hij weer een beurt wilde. :') Dat ging van piemel schoonmaken tot met de hand tot aan mijn pols in zijn schacht en daar alle zwarte smurrie uit wrijven. Het gekke was dat dat bij hem niet smerig rook, het rook perzik - serieus naar van die perziksnoepjes, en dat is ook altijd zo geweest bij hem. :o?
Als iemand vroeg of ik perzikshampoo bij hem gebruikte dan wist ik dat het weer tijd voor een beurt was, want dan moest er weer wat smurrie uit de schacht. Vreemde bezigheid, maar hier dus gelukkig totaal geen last van stank. +:)+ :D

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:10

Dat is 1 van reden dat ik liever een merrie wilt dan een ruin.

Omdat een merrie makkelijker schoon te houden is

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Eerste x eigenaar ruin, hoort die piemel zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:20

Het verschilt ontzettend per ruin hoe vies hij wordt.
Heb eenmaal een ontstoken koker meegemaakt, en dat is geen pretje voor een ruin.
Toen ook de opmerking gekregen beter op te letten en vaker schoon te maken indien nodig.

Mijn huidige ruin heeft af en toe wat extra vellen en daar doe ik wat parfumvrije olie op.
Ik controleer ook op bonen op het moment dat hij een roesje heeft bij de tandarts.

Bonen zijn erg vervelend voor een ruin en zeker het checken waard.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 00:18

pompadour schreef:
Een merrie is makkelijke schoon te houden, Een natte spons om dr achterkantje schoon te maken. En een natte spons om haar uiers schoon te maken,

Dr achterkantje deed ik dagelijks , en haar uiers 1 x in de week .

het duurt ca 10 minuten .


huh? waarvoor dat dan? je gaat toch niet de achterkant van je merrie schoonmaken? en al helemaal niet dagelijks.