Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 172 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard pompt maar niets lost het op...

 
Profiel   

Lang getwijfeld om een topic toch te openen, maar toch. Misschien hebben jullie nog ideeën.

Mijn merrie pompt 24/7. Gat in de flanken, links erger dan rechts, maar geen rare geluidjes, geen snot, geen gehoest. Ook geen snellere ademhaling. Het is een traag soort 'lucht uitpersen'.Ze heeft heel even gehoest toen ik haar eten niet nat maakte, maar daarna was het weer over. Nu, ze doet het voornamelijk sinds ik verhuisd ben naar een stal. We hebben ondertussen al verzekerd dat we gras hebben voor de lente, want het management is hier niet super en mijn merrie heeft al een jaar en half geen gras gezien.

Nu zijn er een heel leger aan dierenartsen voorbijgeweest, maar niemand kon zeggen wat het was. Vier keer hebben ze haar bloed getest, en ten slotte zijn we doorverwezen naar een kliniek (na craniosacraaltherapie en osteopaat en tandarts en duizenden supplementen). In de kliniek een echo gehad, rectaal onderzoek, endoscopie, gastroscopie, x-rays van de longen,...

Uitkomst - alles in orde, maar hoge beta globulinen. Ze dachten meteen aan een 'tumor' maar hun onderzoek wees erop dat er gewoon nergens een tumor zat. Het is ook onlogisch, gezien het geen plotse verandering was en ze geleidelijk steeds meer vast kwam te zitten in dat traag pompen. Dit heeft onze laatste dierenarts ons verteld.

De kliniek vond een lichte pollenallergie en zei het hooi nat te maken, maar dat maakt amper verschil voor haar. Ze staat nu sinds zaterdag op jopack voordroog, om te zien of dat verschil geeft.

In haar longen is maar een verwaarloosbare hoeveelheid slijm gevonden (verteld door kliniek, staat in rapport), en dan was het eigenlijk haar luchtpijp, niet de longen. Longen werkten nog zoals het hoorde. Geen beschadigingen, geen rare vlekken, geen gezwellen,
...

Ze heeft ook wat 'opgezwollen' oogjes, zo wat onderaan dikker. Ze kijkt niet meer 'Ik ben er come and get me', maar eerder 'Laat mij toch gerust'.

Ik heb echt alle maagsupplementen onder de zon geprobeerd, een hoop luchtwegen-supplementen,...

Het enige waar ze zienderogen op beterde (op een vrij spectaculaire manier) was de NAF d-tox. Maar... Na een twee weken hielp ook dat niet meer.
Ik heb nu puur pollen besteld, in de hoop dat het iets doet.

De laatste dierenarts zegt wel dat ze inderdaad lastig ademt, voorheen keken dierenartsen over haar 'trage diepe ademhaling'. Ze heeft toen een spuit corticosteroïden gehad, waar ze toch een stuk van opknapte. Echter was dat snel weer over. Ze heeft antibiotica gehad en dilaterol, maar die deden absoluut niks. Nu zou de dierenarts ze graag op corticosteroïden zetten maar voor lange tijd - ik ben hier natuurlijk helemaal niet happig op vanwege de bijwerkingen en ze is al dik genoeg... Geen zin in een hoefbevangen paard erbovenop. Hebben jullie nog andere ideeën?

Natuurlijk ga ik ook nog de DA bellen om te vragen of er geen alternatieven zijn.

Alvast bedankt! :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 15:07 



 
Profiel   

Al getest op cushing ?

Die opgezwollen ogen en het feit '' ze is al dik genoeg '' doen bij mij een belletje rinkelen namelijk. :)

Cushing kan rare vage symptomen geven. Dus ook wat betreft de ademhaling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 15:24 



 
Profiel   

INderdaad, onze welsh had Cushing en daarnaast was ze allergisch voor pollen, had zomereczeem en IR.

Zij ademde ook zo zwaar. Toch kwam dat volgens de DA niet uit haar longen maar zat het probleem in de hogere luchtwegen. We hebben haar een tijd op zand als stal ondergrond gehad (in de zomer) en daarna op hennepstrooisel. Nooit droog hooi gegeven. Alle stof vermeden.

Ventipulmin en Sputolysin hielpen in combinatie wel, maar ook maar korte tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 15:45 



 
Profiel   

Dit had onze pony ook! We zijn toen naar de kliniek gereden en ze wisten niet echt wat het was, bronchoscopie en de hele mik mak gehad. Na een week mocht ze weer naar huis en is ze nog lang thuis door ons verder behandeld met aerosol masker 2 keer per dag. Ik lees hier iets over mogelijkheid tot cushing? Onze pony had wel veel slijm in de luchtwegen, maar zou dit dan toch kunnen wijzen op Cushing? Het is nu winter en ze is weer kei hard beginnen hoesten en pompen... DA heeft haar antibiotica gegeven want die was ervan overtuigd dat er een virus in zat (vanwege bijna 39° koorts) en daar knapte ze wel even van op maar het hoesten blijft... Wij zitten ook met de handen in het haar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 15:54 



 
Profiel   

Ik zou eens kijken naar het management gezien het erger werd toen je naar de nieuwe stal toe bent verhuist. Het beeld dat je verteld past wel bij die pollenallergie, zeker gezien cortico's voor verbetering zorgden. Waar is de hooiopslag?

Als die boven dr stal zit dan zitten er heel veel pollen en stof in de lucht en dan zal het voer nat maken voor je het haar geeft niet helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 16:00 



 
Profiel   

Heleennn cushing testen kan nooit kwaad in elk geval. Paarden met cushing hebben vaak een verminderde afweer.
Ik begrijp niet dat je DA denkt aan een virus en dan antibiotica geeft ? Dat helpt niet tegen virussen en verzwakt het immuunsysteem alleen maar meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 16:03 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Al getest op cushing ?

Die opgezwollen ogen en het feit '' ze is al dik genoeg '' doen bij mij een belletje rinkelen namelijk. :)

Cushing kan rare vage symptomen geven. Dus ook wat betreft de ademhaling.


Daar dacht ik ook aan, maar daar is ze drie keer op getest (zomer, herfst, winter)... Allemaal negatief. :(


Hevonen schreef
INderdaad, onze welsh had Cushing en daarnaast was ze allergisch voor pollen, had zomereczeem en IR.

Zij ademde ook zo zwaar. Toch kwam dat volgens de DA niet uit haar longen maar zat het probleem in de hogere luchtwegen. We hebben haar een tijd op zand als stal ondergrond gehad (in de zomer) en daarna op hennepstrooisel. Nooit droog hooi gegeven. Alle stof vermeden.

Ventipulmin en Sputolysin hielpen in combinatie wel, maar ook maar korte tijd.


Zomereczeem en IR heeft ze gelukkig niet, op IR testte ze ook negatief. Hebben jullie uiteindelijk een oplossing gevonden? Hennep eet ze spijtig genoeg gewoon op :')


Heleennn schreef
Dit had onze pony ook! We zijn toen naar de kliniek gereden en ze wisten niet echt wat het was, bronchoscopie en de hele mik mak gehad. Na een week mocht ze weer naar huis en is ze nog lang thuis door ons verder behandeld met aerosol masker 2 keer per dag. Ik lees hier iets over mogelijkheid tot cushing? Onze pony had wel veel slijm in de luchtwegen, maar zou dit dan toch kunnen wijzen op Cushing? Het is nu winter en ze is weer kei hard beginnen hoesten en pompen... DA heeft haar antibiotica gegeven want die was ervan overtuigd dat er een virus in zat (vanwege bijna 39° koorts) en daar knapte ze wel even van op maar het hoesten blijft... Wij zitten ook met de handen in het haar!


Wat erg zeg! := Ik hoop dat het snel goed komt! Ik heb ondertussen veel uitleg gehad over slijmen (die dus eigenlijk niet aanwezig zijn bij die van mij) maar het komt erop neer dat het oftewel een infectie is dan of een allergie waardoor ze slijmen aanmaken. Daarom vinden ze mijn paard zo averechts :')

Met zoveel koorts is het ook echt lastig... hier geen probleem mee, maar ik merk altijd wel dat bij een stevige hoest de Broncholiquid van de Aveve goed werkt. Helpt het aerosol masker al een beetje? Staat de pony buiten?


SEtequila schreef
Ik zou eens kijken naar het management gezien het erger werd toen je naar de nieuwe stal toe bent verhuist. Het beeld dat je verteld past wel bij die pollenallergie, zeker gezien cortico's voor verbetering zorgden. Waar is de hooiopslag?

Als die boven dr stal zit dan zitten er heel veel pollen en stof in de lucht en dan zal het voer nat maken voor je het haar geeft niet helpen.


Die is in een totaal ander stallenblok, grenst ook niet aan de stallen. Ze staat momenteel 24/7 buiten, maar er zijn geen schuilstallen, dus ze gaat enkel op stal wanneer het echt zou stormen of snijdende wind + regen. Op stal/op weide geeft spijtig genoeg geen verschil voor haar pompen... :/

Het management is zo dat er teveel paarden op 2 Ha worden gehouden en de weides niet verzorgd worden, waardoor we nu al ruim twee jaar zonder echt gras zitten. Ook zit ik met koudbloeden, en die mochten van de eigenaar niet op het gras omdat ze al "dik genoeg waren", het gras was namelijk gereserveerd voor de warmbloeden, ondanks we evenveel betalen. Bij elkaar hebben we ook geprobeerd, maar ze wordt gewoon volledig afgemaakt door de andere paarden nu ze zo lastig ademt. Geen fut om tegen hun in te gaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 16:10 



 
Profiel   

Ah ok, als ze 3x negatief test, zal cushing wel niet aan de orde zijn.
Bij twijfel kan je altijd nog een TRH stimulatie test ( denk dat het zo noemt :+ ) laten doen.

Heb al getemd trouwens op dat euhm...vreemde bericht :+


Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 04-02-19 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 16:13 



 
Profiel   

Hahahaha ja, ik ook _O-

Oh, dat ga ik eens opzoeken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 16:14 



 
Profiel   

Ik dacht meteen aan COPD bij het lezen van de klachten. Echter, zou er dan veel slijm in de longen moeten zijn. Ik lees even mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 16:21 



 
Profiel   

Ik gooi het nog even over een andere boeg. Hoge beta-globulines duiden vaak op besmetting met parasieten.
Kan het mogelijk zijn dat ze besmet is met longworm ?

Gezien je schrijft dat het weidemanagement niet goed is, zou dit misschien wel een verklaring kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 16:24 



 
Profiel   

Is het hart ook nagekeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 16:30 



 
Profiel   

Wellicht heb je er niets aan maar ik noem het toch.

Mijn paard had vergelijkbare klachten, uiteindelijk bleek dat hij een gedeeltelijk verlamde slokdarm had. Het hoesten kwam doordat slijm dat zich ophoopt in de verlamming in de longen uit kwam. Daardoor was bij een controle van de longen wel wat slijm zichtbaar maar niet veel. Het pompen kwam waarschijnlijk door pijn: als hij niet constant kan eten blijft er eten in de luchtpijp zitten en krijgt hij ook last van zijn darmen.

Oplossing bij hem was onbeperkt hooi en niet meer rijden. Weet niet of de slokdarm al is gecontroleerd?

Succes met zoeken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 16:37 



 
Profiel   

Ik zou overwegen om haar een kuur te laten ondergaan in een dampbox, dat is een soort sauna voor paarden. Op de Universiteitskliniek in Utrecht hebben ze dat en daar heb ik echt al veel paarden en pony's van op zien knappen. Ze gaan elke dag een uurtje in die box waardoor de luchtwegen vochtig worden, slijm oplost en de longen de kans krijgen zich te herstellen. Bij paarden met veel slijm worden ze daarna vaak gelongeerd om het slijm dan af te voeren, maar dat lijkt me bij het paard van TS niet echt aan de orde.
Daarnaast denk ik dat behandelen met pufjes voor dit paard een goede optie zou zijn. Daarmee kun je heel gericht de medicatie op de plaats krijgen waar het probleem zit. Daardoor kun je ook cortico's zonder veel risico langere tijd gebruiken. Doordat het ingeademt wordt gaat het rechtstreeks naar de luchtwegen en heb je dus veel kleinere hoeveelheden nodig dan wanneer het via het voer of via een injectie in het bloed zou worden gegeven. Pufjes kun je bovendien makkelijk zelf thuis doen als je paard het eenmaal kent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 16:43 



 
Profiel   

Aurora3 schreef
Ik zou overwegen om haar een kuur te laten ondergaan in een dampbox, dat is een soort sauna voor paarden. Op de Universiteitskliniek in Utrecht hebben ze dat en daar heb ik echt al veel paarden en pony's van op zien knappen. Ze gaan elke dag een uurtje in die box waardoor de luchtwegen vochtig worden, slijm oplost en de longen de kans krijgen zich te herstellen. Bij paarden met veel slijm worden ze daarna vaak gelongeerd om het slijm dan af te voeren, maar dat lijkt me bij het paard van TS niet echt aan de orde.
Daarnaast denk ik dat behandelen met pufjes voor dit paard een goede optie zou zijn. Daarmee kun je heel gericht de medicatie op de plaats krijgen waar het probleem zit. Daardoor kun je ook cortico's zonder veel risico langere tijd gebruiken. Doordat het ingeademt wordt gaat het rechtstreeks naar de luchtwegen en heb je dus veel kleinere hoeveelheden nodig dan wanneer het via het voer of via een injectie in het bloed zou worden gegeven. Pufjes kun je bovendien makkelijk zelf thuis doen als je paard het eenmaal kent.


Dat klinkt ook als een idee! Maar het probleem is dus dat haar longen volledig 'uiteen' zijn gehaald zeg maar, en ze vinden daar het probleem niet... nat hooi helpt niet, op droog hooi is ze gewoon net wat erger. Nu krijgt ze voordroog, maar haar flanken zijn nog steeds enorm ingevallen. Ze pompt zachtjes, je moet even blijven kijken maar ze blijft het doen. Met corticosteroïden hadden we in feite hetzelfde effect - ze bleef zachtjes pompen, maar haar flanken leken een stuk gevulder. Maar ja, op wát werkte de cortisone, dat weten we niet... Dat vind ik altijd zo tricky.


laurae schreef
Wellicht heb je er niets aan maar ik noem het toch.

Mijn paard had vergelijkbare klachten, uiteindelijk bleek dat hij een gedeeltelijk verlamde slokdarm had. Het hoesten kwam doordat slijm dat zich ophoopt in de verlamming in de longen uit kwam. Daardoor was bij een controle van de longen wel wat slijm zichtbaar maar niet veel. Het pompen kwam waarschijnlijk door pijn: als hij niet constant kan eten blijft er eten in de luchtpijp zitten en krijgt hij ook last van zijn darmen.

Oplossing bij hem was onbeperkt hooi en niet meer rijden. Weet niet of de slokdarm al is gecontroleerd?

Succes met zoeken!


Jep, dat is ook gecontroleerd! Ze heeft een gastroscopie gehad, waaruit bleek dat ze (waarschijnlijk van de stress) glandulaire zweren had, en dan echt ver bij haar darmuitgang. Echter staat ze nu al op maanden medicatie ervoor, en ze doet niet meer agressief over haar buik aanraken oid, dus dat lijkt enigzins opgelost... Wel naar zeg, van die slokdarm. Moet echt zwaar zijn voor hem :(


denisesilver schreef
Is het hart ook nagekeken?


Dat is ook nagekeken bij de dierenartsen en de kliniek, maar geen ruis, heel regelmatig ritme. Daar is dus ook niets mis mee.


Pandora2 schreef
Ik gooi het nog even over een andere boeg. Hoge beta-globulines duiden vaak op besmetting met parasieten.
Kan het mogelijk zijn dat ze besmet is met longworm ?

Gezien je schrijft dat het weidemanagement niet goed is, zou dit misschien wel een verklaring kunnen zijn.


Zouden ze dat niet zien in de endoscopie? Ze heeft wel zwaar getild aan een serieuze bloedworminfectie vorig jaar, maar na de bloedafname en resultaten is ze dus in het bloed ontwormd geweest. Ik ga nog eens een mestonderzoek laten doen (vrij blij met dat van mestlab) om zeker te zijn, want daar bleek dat ze dus nog wormen had na reguliere ontworming. Wel geen sprake van andere wormen...

Ik heb ze nu haar eerste dosis van Puur Pollen gegeven, over vijf dagen dus opnieuw. Ik ben benieuwd of het iets doet... Ik kan het ook niet echt van me afschudden dat ze pijn heeft in de maag/darmregio, maar echo's en gastroscopie zeiden niets anders dan die zweren die nu weg zijn. Rectaal was ook in orde, niets vreemds. Ze heeft ook echt vanalles gehad qua voer en supplementen voor haar darmen. Volledig melassevrij, graanvrij, zoveel mogelijk ruwvoer, vitamines, een zuurteregelaar, noem maar op. Zelfs supplementen voor haar gewrichten, maar niets...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 20:01 



 
Profiel   

En iets aan de ribben? Gebroken of gekneusd? Lastige situatie ts :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 20:37 



 
Profiel   

Is haar Gamma-GT waarde wel normaal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 21:01 



 
Profiel   

denisesilver schreef
En iets aan de ribben? Gebroken of gekneusd? Lastige situatie ts :n


Er is twee keer een osteopate bijgeweest (die ook dierenarts is), een craniosacraal therapeute en een kiné, dus behalve dat ze op de ribben altijd weer terug vastzit niets aan te merken... :n


Sybelle schreef
Is haar Gamma-GT waarde wel normaal?


Daar heb ik meteen geen idee van, ik heb alle bloedonderzoeken in een mapje, ik zal even kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 21:08 



 
Profiel   

Oke, even een overzicht van waar er sterretjes staan en de waarden dus niet helemaal kloppen...
(Maar dierenartsen zeiden dan altijd, die waarden zijn verwaarloosbaar, maakt niet uit, etc.)

Bloedonderzoek voor de kliniek:

Rode bloedcellen 6.3, normale waarde 6.6 - 97
MCV 55, normale waarde 42 - 53
Eosinofielen 5, normale waarde <4
Beta globuline 25.4, normale waarde 12 - 23
- conc. 1.8, normale waarde 0.6 - 1.5
Geen borellia of leptospirose
Vit e en Selenium perfect binnen waarden

Rapport in kliniek:

Beta globuline 27.9, normale waarde 12 - 23
- conc. 2.0, normale waarde 0.6 - 1.5

Bloedonderzoek rapport in tekst:

Normale witte bloedceltelling,
Vrij hoog totaal eiwit
Beta-gamma bridging
Geen indicatie voor EMS

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 21:23 



 
Profiel   

Wellicht is zouttherapie een optie? Heb er goede verhalen over gehoord.

http://equizouttherapie.nl/stores/kraggenburg-nop/

https://www.bitmagazine.nl/welzijn/zout ... del/89781/

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 21:30 



 
Profiel   

Ok, ik ben er een beetje uit dus je zou even je da moeten vragen of misschien dat iemand hier zeker weet of Beta-gamma bridging bij lever problemen voorkomt.

Als dat zo is dan zou je meer richting de lever kunnen zoeken. Ik denk dan als eerste aan leverbot. Daarbij is afwijkende ademhaling ook een voorkomende klacht. Maar er zijn ongetwijfeld nog andere aandoeningen in dat gebied.

Mijn paard heeft jaren geleden, nog in de tijd dat beweerd werd dat paarden vrijwel nooit leverbot kregen, net zoiets als jouwe gehad. Alles ok alleen de ademhaling (panten) en geen energie. En dan de Gamma GT die door het dak ging maar verder niets raars in zijn bloed. Dat bleek uiteindelijk na maanden prutsen dus leverbot te zijn.


(Het is in zo’n topic natuurlijk een beetje schieten met een kanon op een mug. :
Hopelijk komt er iets bruikbaars uit.)


Laatst bijgewerkt door Sybelle op 04-02-19 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 21:45 



 
Profiel   

Pony bij mijn pony op stal pompte ook.

Longen mooi schoon, niks aan te vinden, middeltjes daarvoor deden ook niks.

Die bleek dus PPID te hebben en door de hormonen echt een soort opvliegers te hebben.

Door de dikke vacht voelde je niet goed dat ze wel degelijk warm en klam was.

Deze pony is geschoren en op de Prascend gezet en doet het super nu.
Ik weet niet of deze getest is op PPID, die testen zijn nooit 100% sluitend heb ik ervaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 21:55 



 
Profiel   

Sybelle schreef
Ok, ik ben er een beetje uit dus je zou even je da moeten vragen of misschien dat iemand hier zeker weet of Beta-gamma bridging bij lever problemen voorkomt.

Als dat zo is dan zou je meer richting de lever kunnen zoeken. Ik denk dan als eerste aan leverbot. Daarbij is afwijkende ademhaling ook een voorkomende klacht. Maar er zijn ongetwijfeld nog andere aandoeningen in dat gebied.

Mijn paard heeft jaren geleden, nog in de tijd dat beweerd werd dat paarden vrijwel nooit leverbot kregen, net zoiets als jouwe gehad. Alles ok alleen de ademhaling (panten) en geen energie. En dan de Gamma GT die door het dak ging maar verder niets raars in zijn bloed. Dat bleek uiteindelijk na maanden prutsen dus leverbot te zijn.


(Het is in zo’n topic natuurlijk een beetje schieten met een kanon op een mug. :
Hopelijk komt er iets bruikbaars uit.)



Dat is wel superinteressant, ik was net aan het kijken naar de Mestonderzoekkits en zag leverbot er op twee manieren tussen staan denk ik. Dat komt niet uit in normale Mestonderzoeken, dus dan zou ik ineens een leverbottest kunnen doen...

Zij heeft ook totaal geen energie. Als haar eten komt gaat ze al eens in een snel stapje, waar ze voorheen naar de omheining gegaloppeerd kwam alsof er een beest in haar achterste had gebeten. :')

Dat staat dus al zeker op het programma!

LBLGypsyCobs schreef
Pony bij mijn pony op stal pompte ook.

Longen mooi schoon, niks aan te vinden, middeltjes daarvoor deden ook niks.

Die bleek dus PPID te hebben en door de hormonen echt een soort opvliegers te hebben.

Door de dikke vacht voelde je niet goed dat ze wel degelijk warm en klam was.

Deze pony is geschoren en op de Prascend gezet en doet het super nu.
Ik weet niet of deze getest is op PPID, die testen zijn nooit 100% sluitend heb ik ervaren.


Warm heeft ze het niet eigenlijk, ze voelt altijd netjes qua temperatuur aan door haar vacht, en ze is als eerste begonnen met verharen. En ze heeft al drie keer de test gehad inmiddels :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 22:14 



 
Profiel   

Wat vervelend zeg
Wellicht kun je haar oo de anti histaminica zetten om te kijken of dat helpt? In utrecht moet je dan even navragen welk anti histaminica dan geschikt zou zijn. Als het een allergie is, dan zou het daarmee weg moeten gaan.
Verder denk ik dat ze een msm tekort heeft aangezien dit alleen in vers gras (of verse groente) zit. Ze kunnen bij een tekort hieraan ooo erg stijf worden en bovendien werkt het ook iets tegen allergieen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 16:54 



 
Profiel   

Kirania schreef
Pandora2 schreef
Ik gooi het nog even over een andere boeg. Hoge beta-globulines duiden vaak op besmetting met parasieten.
Kan het mogelijk zijn dat ze besmet is met longworm ?

Gezien je schrijft dat het weidemanagement niet goed is, zou dit misschien wel een verklaring kunnen zijn.


Zouden ze dat niet zien in de endoscopie? Ze heeft wel zwaar getild aan een serieuze bloedworminfectie vorig jaar, maar na de bloedafname en resultaten is ze dus in het bloed ontwormd geweest. Ik ga nog eens een mestonderzoek laten doen (vrij blij met dat van mestlab) om zeker te zijn, want daar bleek dat ze dus nog wormen had na reguliere ontworming. Wel geen sprake van andere wormen...



En bij longworm gaan ze ook wel hoesten na verloop van tijd. Weer een dood spoor :+

Wel opletten met die bloedwormen. Ik zou geen mestonderzoek laten doen, maar er een Pramox insmurfen. Waarschijnlijk is heel het land daar besmet als er veel paarden op een te kleine oppervlakte staan :7
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 17:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 172 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen