Help! paard ligt hele dag neer!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Witteken

Berichten: 7
Geregistreerd: 18-09-14

Help! paard ligt hele dag neer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 15:53

Hallo,

Sinds gisteren ligt mijn paard heel de dag neer. Meteen dierenarts gebeld en die zag een blein op de achterste linker poot en een (gewrichts?)probleem op de voorste rechter poot (hij weet het zelf niet echt). Het was zeer plots want maandag liep ze nog goed in de weide (ze had wel al een accident gehad vorig jaar met pees, maar dat geneesde goed).

Hij ligt nu al de hele dag op haar rechter zijde. Hij probeert soms recht te komen, maar het lukt hem niet. Gisteren kon ze wel nog eens even recht staan als ze op haar linker zijde lag.

Ik heb de dierenarts opnieuw opgebeld (hij kan pas later komen) en hij zij dat ik hem toch moet recht krijgen, eventueel door te kantelen met een touw. Ik heb wat gezocht hoe dat moet, maar ik vind niets concreets hoe dit moet. Kan iemand me helpen?

Bedankt!!!

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:59

Heb je hulp want alleen gaat het niet echt lukken om het paard te draaien. Maar mag je hem draaien?
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 14-02-19 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:59

Is er niemand op stal die je kan helpen? Of een boer in de buurt?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:00

Daarvoor moet je mensen in je omgeving vragen en niet hier op bokt maar ik zou wel opschieten, door het gewicht kan er ernstige inwendige schade ontstaan. Paard in de benen helpen en dan in een hele dikke laag stro op stal en snel ook want hij krijgt zo ook geen eten en drinken binnen.

marlonFloris

Berichten: 1586
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:02

ik zou een andere dierenarts bellen. Paard wat al 2 dagen ligt is echt niet in orde.

Snap ook niet dat de dierenarts niet meer heeft ondernomen, zeker als hij het zelf niet precies weet moet hij toch een ander om advies vragen.
Laatst bijgewerkt door marlonFloris op 14-02-19 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:02

Als de sodemieter een andere veearts bellen. Wat een kluns.

Een paard die last heeft van een zweer gaat er niet bij liggen. Voor de organen is het echter wel van levensbelang dat je paard overeind gaat komen. Even op je kiezen bijten en je paard desnoods overeind meppen. Ze moet nu op gaan staan.

En een andere veearts bellen. Nu.

marlonFloris

Berichten: 1586
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: achterhoek

Re: Help! paard ligt hele dag neer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:04

Blein is een hoefzweer?? Heeft de dierenarts daar wel wat aan gedaan? Anders meteen een goede smid bellen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:05

Idd zo snel mogelijk een andere veearts bellen. Als ze zo lang liggen komen de organen in verdrukking en krijgen serieuze problemen.

Desnoods iemand vinden die een vrachtwagen te leen heeft, paard overeind krijgen (desnoods even met geweld) en in de vrachtwagen naar de kliniek rijden.

Witteken

Berichten: 7
Geregistreerd: 18-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 16:06

Alvast bedankt voor de berichten! Paard eet en drink gelukkig nog met eten en drinken vlak naast hem.
Mijn paard staat niet op manege maar bij me thuis. In deze situatie ben ik nog niet terecht gekomen. De dierenarts verteld me hoe het moest aan de telefoon (touw rond linker achterbeen naar voor tussen de poten onder de hals), maar ik ben niet 100% zeker of ik het wel volledig correct heb begrepen hoe het precies moet (ik heb dit nog nooit meegemaakt!), daarom zou ik liever eens zien hoe het moet Of iemand anders die nog een idee heeft die ook in een gelijkaardige situatie heeft gezeten.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Help! paard ligt hele dag neer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:10

Ik zou ook zeker een andere dierenarts bellen en met spoed laten komen.
Een paard langere tijd plat laten liggen is levensgevaarlijk.

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:10

Toch hulp halen en een andere dierenarts.
Dit is toch te zot voor woorden.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:12

Ik zou eerst maar eens zorgen dat je met 4 ervaren paardenkenners bent voordat je hem recht gaat zetten (vandaag). Bel een andere arts die je komt helpen ipv advies via de telefoon. Hij ligt dus al 24 uur? Dit is spoed!

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:13

Ga niet lopen kloten met touwen. Als ze vallen en het touw zit nog om de benen kun je haar gelijk laten inslapen.

TS, neem dit serieus. Bel NU een andere arts, een paardenarts. Ik denk dat je nu een veearts hebt gehad, maar dit schiet niet op. Je paard MOET overeind en dringend medische hulp.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:14

Wat een belachelijke toestand. Zelf overeind hijsen? Natuurlijk niet. Meteen met spoed een veearts en anders een andere veearts of kliniek bellen.

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:14

Met de voorgangers eens. Direct een goede paardenarts bellen en onder toeziend oog van de arts met meerdere mensen het paard in de benen helpen. Doe je dat niet dan heb je dikke kans dat het paard komt te overlijden.

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:21

Ik zou (buiten dat je een goede dierenarts moet bellen) iemand met een hijskraan/trekker met voorlader etc. laten komen en dan met extra brede banden en zachte dingen eromheen je paard langzaam in de benen laten komen.

Maar éérst de dierenarts.

Edit: typefouten
Laatst bijgewerkt door Myfairytale op 14-02-19 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:21

Wat een slechte dierenarts, niet te treuzelen en meteen een andere bellen. Dit is niet goed..

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:21

Ik zou toch echt een ander bellen en de situatie daar uitleggen. Ik kan me niet voorstellen dat ze dan niet met spoed komen := Dit is een hele gevaarlijke situatie voor je paard! En zelf met touwen knoeien zou ik ook echt niet durven..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:21

Dierenarts laten komen en intraveneus een pijnstiller laten toe dienen,niks opheisen.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:24

Utixo schreef:
Als de sodemieter een andere veearts bellen. Wat een kluns.

Een paard die last heeft van een zweer gaat er niet bij liggen. Voor de organen is het echter wel van levensbelang dat je paard overeind gaat komen. Even op je kiezen bijten en je paard desnoods overeind meppen. Ze moet nu op gaan staan.

En een andere veearts bellen. Nu.

Een paard dat last heeft van een zweer gaat er soms wel bij liggen.
Mijn merrie heeft het ook een keer gehad. Lag op de weide en wilde met geen mogelijkheid rechtop.
Dierenarts heeft ter plekke de zweer er uit gesneden.
Wel ben ik eens met de andere mensen. DA bellen.

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:28

daantjuhhh schreef:
Utixo schreef:
Als de sodemieter een andere veearts bellen. Wat een kluns.

Een paard die last heeft van een zweer gaat er niet bij liggen. Voor de organen is het echter wel van levensbelang dat je paard overeind gaat komen. Even op je kiezen bijten en je paard desnoods overeind meppen. Ze moet nu op gaan staan.

En een andere veearts bellen. Nu.

Een paard dat last heeft van een zweer gaat er soms wel bij liggen.
Mijn merrie heeft het ook een keer gehad. Lag op de weide en wilde met geen mogelijkheid rechtop.
Dierenarts heeft ter plekke de zweer er uit gesneden.
Wel ben ik eens met de andere mensen. DA bellen.


klopt ook ervaring mee maar een hele dag liggen zonder op te staan is echt niet goed. Al is het me niet duidelijk of het dier al 24 uur ligt want ts heeft het over vandaag en gisteren lukte het nog om af en toe recht te staan als het dier op de linkerzijde lag. Mijn belgisch is niet zo goed maar ik denk dus dat het paard gisteren nog wel af en toe stond, ts? Hoelang ligt het paard dan nu zonder op te staan?

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:31

Komt beetje over als een apart verhaal, ene keer zeg je "ze" en andere keer "hij". Daarbij natuurlijk meteen een andere DA bellen!! Ik vind het wel zielig voor het paard dat zijn/haar eigenaar niet eens weet dat als het 24 uur plat ligt er dringende spoed is. Hopelijk komt het goed.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:32

Sowieso elke 2 a 3 uur draaien. Ik heb er 1 gehad die verlamd was door verslagen droes, die lag 10 dagen en kon daarna gewoon weer zelf opstaan. Zolang je ze maar regelmatig draait. Dat is essentieel. Ik zou een andere da bellen en zorgen voor flinke pijnstilling, dat helpt iig bij het weer willen staan als het goed is.

Anoniem

Re: Help! paard ligt hele dag neer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:42

Ben je al verder ts?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Help! paard ligt hele dag neer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 09:21

Ik ben ook benieuwd hoe het gaat?