Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stamp aanvallen achterbenen, mijtenprobleem of neurologisch?

 
Profiel   

Inmiddels ben ik al 5 jaar aan het sukkelen met mijn tinkermerrie en kom er niet uit wat het is.
Het is ( volgens mijn beleving) begonnen na een rhino infectie op stal, de neurologische variant. Ze heeft het zelf niet gehad maar toen begonnen de klachten met moeilijk voetjes geven en stampen.
Tot voor kort kon ik wel rijden, ze kreeg wel stamp aanvallen en zakte dan helemaal in achter maar bleef wel overeind waardoor ik weer verder kon rijden. Echter nu is ze twee keer omgevallen en bleef ze zelfs liggend op de grond doorstampen.
Ik heb meerdere keren de sokken eraf gehaald en tegen mijten behandeld met verschillende middelen, osteopaten en DA en fysio erbij gehad maar er lijkt geen zenuw geblokkeerd of zo. Zoals gezegd gaat het al 5 jaar op en af maar weg is het nooit.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ze stampt nu ook voor. Soms kun je een uur wandelen zonder een stamp en dan ineens krijgt ze weer zo’n aanval, stampt met beide achterbenen zowat de tegels uit de stoep en heeft nu dan twee keer geresulteerd in omvallen, gelukkig wel in het zand, maar ook dan bleef ze doorstampen en stond niet meteen op.
Ze is 20 dus om een heel neurologisch onderzoek in de kliniek te laten doen zie ik niet zitten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-19 17:57 



 
Profiel   

Ja ik vind dit echt verschrikkelijk om te zeggen. Maar dan zou ik haar gewoon een enkeltje hemel geven denk ik.

Zo een erge reactie is verre van normaal en lijkt mij dat het paard gods gruwelijk pijn heeft als het gewoon om valt.

Dus of neuroloog of er mee stoppen is het meest humane wat je kan doen. ( ik snap eigenlijk niet dat je dit niet zelf bedenkt maar goed).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-19 21:30 



 
Profiel   

Eens met hierboven.. het paard heeft erge maar dan ook echt vreselijk last als ik het zo lees. Je hebt blijkbaar zo goed als alles ook al geprobeerd.. is het dan nog wel eerlijk om haar in leven te houden als ze er zo erg last van heeft ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-19 21:44 



 
Profiel   

Bij een 20 jarige, die al 5 jaar klachten heeft waar je niet achter komt wat het is, zou ik inslapen zeker overwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-19 21:48 



 
Profiel   

Op het moment van de aanval heeft ze inderdaad erge jeuk en ook ik zie deze zomer als laatste poging om haar te helpen. Tussendoor is het echter een blij en vrolijk paard en dat maakt het zo moeilijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 11:56 



 

Heb je foto's van de benen, liefst geschoren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 12:32 



 
Profiel   

Heb je recent ook nog een huidschraapsel laten nemen door de DA?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 12:46 



 
Profiel   

Klinkt idd als wen hele heftige reactie op mijten. Welke middeltjes zijn geprobeerd? Ook al eens een injectie dectomax gedaan? Dat werkt bij ons erg goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 12:56 



 
Profiel   

Ik heb haar eerst behandeld met cidectin pour on , toen sokken eraf en behandeld met Bey mite. Ze krijgt finecto poeder en ik heb spray van paardendrogist voor op de sokken die de mijten ook dood.
Er zijn geen wondjes of schuur plekken te zien, wel wat schilfers.
Nu heb ik nog pippetjes frontline en vlooienshampo om te gebruiken.
Afkrabsel is moeilijk vanwege het stampen en is schijnbaar niet altijd betrouwbaar. Kan dat ze geen mijten vinden in afkrabsel maar dat ze er toch zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 13:16 



 
Profiel   

Tinker_Aika schreef
Ik heb haar eerst behandeld met cidectin pour on , toen sokken eraf en behandeld met Bey mite. Ze krijgt finecto poeder en ik heb spray van paardendrogist voor op de sokken die de mijten ook dood.
Er zijn geen wondjes of schuur plekken te zien, wel wat schilfers.
Nu heb ik nog pippetjes frontline en vlooienshampo om te gebruiken.
Afkrabsel is moeilijk vanwege het stampen en is schijnbaar niet altijd betrouwbaar. Kan dat ze geen mijten vinden in afkrabsel maar dat ze er toch zijn.


Dan zou ik zeker met de DA nog eens kijken naar een injectie dextomax. Werkt van binnenuit, dus net op een iets andere manier. Hebben we hier goede ervaringen mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 13:33 



 
Profiel   

Heeft ze geen CPL? Kan je foto's neerzetten van kale benen zonder sokken?
Wassen met byemite tegen mijten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 13:49 



 
Profiel   

Deze zijn van vorig jaar maart maar nu is het geknipt omdat scheren ook jeuk geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 14:04 



 
Profiel   

Als ik heel eerlijk ben vraag ik mij af of dit wel "jeuk" is.

Je gaf aan dat o.a. de DA had uitgesloten dat het te maken had met een beknelde zenuw. Maar er zijn meer zaken die dergelijke symptomen, zeker als het over een langere periode zo opbouwt, kunnen veroorzaken. Ik moet eerlijk gezegd (op basis van de beschrijving) aan epilepsie of verwante aandoening denken.

Trouwens, je schrijft dat je het niet ziet zitten om voor een paard van 20 nog een heel onderzoek in te stellen. Voorop gesteld dat iedereen zijn eigen keuzes hierin moet kunnen maken, er meer factoren mee kunnen wegen en het ook binnen je mogelijkheden moet vallen zou ik zeggen dat 20 nog lang niet te oud daarvoor is. Ook heb je heel veel verschillende methoden, en hoef je niet meteen full-on alles in te zetten.

Mijn advies zou zijn toch eens overleggen met de DA en hem/haar vragen wat de verschillende mogelijkheden zijn en dat hij/zij ervan vind, en probeer ervoor te zorgen dat je het een keer op film krijgt als ze zo'n aanval heeft. Want het kan soms heel moeilijk zijn om het geconstateerde gedrag juist over te brengen in woorden zonder dat er bij de ander een verkeerd beeld ontstaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 14:12 



 
Profiel   

Is er de laatste tijd nog bloed afgenomen en onderzocht? Misschien heeft ze een tekort aan bijvoorbeeld vitamine E wat dit veroorzaakt.

Hoe ziet ze er verder uit? Is ze dik of dun? Eet ze goed, drinkt ze goed? Hoe ziet haar mest eruit en komt ze daar makkelijk vanaf? Is ze duf of wakker? Hoe zit ze in haar vacht? Verhaart ze al? Hoe is ze als ze geen aanval heeft, is ze dan vlot vooruit of traag? Zie je het haar ook doen als ze vrij in een paddock of in een weiland loopt? Hoeveel komt ze vrij buiten?

Heel veel vragen, maar ik probeer even mee te denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 17:01 



 
Profiel   

Staat het paard op stal! Welke bodem?

Is er een verband tussen hoe erg ze stampt en bijvoorbeeld periode van verharen of andere momenten waarop haar weerstand op de proef wordt gesteld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 17:06 



 
Profiel   

Tinker_Aika schreef
Nu heb ik nog pippetjes frontline en vlooienshampo om te gebruiken.
.
Ik weet niet waar je de frontline voor gebruikt, maar mij is destijds verteld dat je voor mijten stronghold moet hebben, alleen verkrijgbaar bij de DA. De andere pipetjes werken niet tegen mijt.

Succes, erg vervelend. Ik vraag mij ook af hoe de ene dag ineens de reactie zo heftig kan zijn ten opzichte van andere dagen. Verharen en verminderde weerstand kunnen ook een rol spelen, maar het contrast is wel erg groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 17:40 



 
Profiel   

Ik zou denken aan mok of mijt inderdaad, maar mok is te voelen door korstjes. Dus dat zal je wel al uitgesloten hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 17:42 



 
Profiel   

Er zijn veel tinkers met mijten maar geen enkel heeft zulke stamp aanvallen. Ze bijten en schuren met sokken. Ik denk dat mijten in de winter het wel erger maken maar dat er meer aan de hand moet zijn.
Al heb ik geen idee wat. Soort van restless legs? Ik geef ook al extra vit B complex

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 17:58 



 
Profiel   

Ze staat in een kudde met een track. Ze kan binnen en buiten en hele dag hooi. Binnen is beton en buiten is wit zand

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 18:00 



 
Profiel   

CPL onderzocht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 18:01 



 
Profiel   

Beste Jet, ze verhaart nu best veel, rijd goed voorwaarts, ziet er vrolijk uit, is niet dik maar in de winter is ze dat nooit.
Ze doet het ook in de paddock.
Soms triggert het door bijv achteruit te stappen, bergjes af te dalen of overgangen te rijden en vaak is het wanneer ze stil moet staan na het rijden, maar ook gewoon in de paddock als ze niks heeft gedaan. Geen vast iets

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 18:05 



 
Profiel   

Nee CPL niet onderzocht maar het lijkt er niet op. Geen dikke benen en geen knobbels

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 18:07 



 
Profiel   

Jet schreef
Is er de laatste tijd nog bloed afgenomen en onderzocht? Misschien heeft ze een tekort aan bijvoorbeeld vitamine E wat dit veroorzaakt.


Dit stampen en ineen zakken heeft mijn paard ook gehad door idd een vitamineE/selenium te kort. Als je daar niks aan doet kunnen ze uiteindelijk sterven zei de DA .Ze heeft via de DA suplementen gekregen waren vrij prijzig maar het was wel opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 18:09 



 
Profiel   

Heeft ze binnen nog iets op het beton als stro o.i.d.? Hoe vaak heeft ze het de laatste maand? Stampt ze steeds met hetzelfde been of wisselt het af? Wisselt het in 1 aanval ook af? Gaat dat stampen heel snel of valt dat mee? Hoe lang heb je haar al en hoe lang staat ze hier?

Wel lastig dat het op zoveel verschillende momenten gebeurt. Ergens ( behalve dan op de paddock) doet het toch aan iets neurologisch denken. Maar het kan ook heel goed een tekort aan een mineraal of sporenelement zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 18:09 



 
Profiel   

In welk ritme en hoe vaak heb je behandelt met bye mite, pour in oid?

Niet al het stampen is mijt. Ik heb hier 2 van de 5 die ook stampen nu. Vaker in de Verhaar periode. Of ze dan mijt hebben door verlaging vd weerstand of dat het verharen jeukt, geen idee...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 18:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen