Stamp aanvallen achterbenen, mijtenprobleem of neurologisch?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjolvir

Berichten: 25283
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Stamp aanvallen achterbenen, mijtenprobleem of neurologisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:38

Wat een extreme reactie heeft jouw paard, jeetje.

Dierenarts optrommelen, mijten laten contoleren, CPL laten controleren en rest paard ook want heeft wel hele erge reactie als je er bij om valt dus goed na laten kijken.

Ik zie in ieder geval bij jou geen sluitende behandeling tegen de mijten in je verhaal, dan zou je structureel in overleg met je dierenarts een aanvalsplan moeten hebben, liefst 3 x dectomax (en ja, weet van de risico's maar als die van jou verder niets mankeerd en mijten is het probleem, dan zeg ik alles of niets...) stal tevens behandelen en de spullen. Af en toe een keer los van elkaar iets tegen mijten doen, gaat ze niet weg krijgen, zijn die krengen te eigenwijs voor.

Overigens stampt mijn paard ook wel eens, zonder mijten of aandoeningen, bij hem is het uiting van spanning, dus dan stampt hij loeihard met een achterbeen op de grond (als je daar ooit met een voet onder komt ligt die er af geloof ik), maar dat is bij hem dus voorspelbaar en gerelateerd aan iets wat hij ziet/hoort en niet kan afvloeien aan spanning, hij doet het nu zelden, maar vroeger deed hij het vaker. (nu kent hij de wereld ondertussen dus geven dingen niet zo snel spanning)

Tinker_Aika
Berichten: 12
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 18:42

Ik heb nu 4 keer behandeld om de 10 dagen

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Stamp aanvallen achterbenen, mijtenprobleem of neurologisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:40

Als ik het zo hoor heeft je paard in het geheel geen lekkere ligplek? Kan het alleen liggen als het zand buiten droog is? En ze is aan de dunne kant? Lijkt me niet zo goed. Noor de weerstand en het welbevinden van je paard. En dat ze dan zichzelf van de benen stampt als ze zo'n ernstige jeuk heeft zou heel goed kunnen. Heb je de indruk dat ze eigenlijk algeheel zwak is? Ik zou de leefomstandigheden voor je paard eens goed onder de loep nemen in overleg met de dierenarts. Voer, manier van dag doorbrengen, mijten enz enz. Een ouder paard moet je pamperen en goed verzorgen zodat het niet terugvalt.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:47

Klinkt wel herkenbaar
Mijn merrie stampte ook, was bijna niet te bekappen want als de smid haar achterbeen pakte begon ze te trappen.
Ik kon haar zelf de benen niet poetsen want dan trapte ze ook
Wassen met neocidol of sebacil gaf totaal geen resultaat
Ik heb op een gegeven moment toch gekozen voor een dectomax injectie en nu is het over.
De smid kan haar ook weer gewoon bekappen en ze staat er rustig bij.
dus naast alle genoemde adviezen is het ook nog te overwegen om een injectie met dectomax te laten geven.

Tinker_Aika
Berichten: 12
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Stamp aanvallen achterbenen, mijtenprobleem of neurologisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 20:54

Bedankt voor je reactie, ik ga het proberen. Hoorde dat het gevaarlijk was maar als er een kans is op verbetering dan is het het risico waard

Sjolvir

Berichten: 25283
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:55

Tinker_Aika schreef:
Ik heb nu 4 keer behandeld om de 10 dagen


Met wat? Als ik vragen mag?

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:01

Ja weet je ik had die verhalen ook gehoord van paarden die dood konden gaan na injectie.
Dus ik vond het ook heel eng,terwijl de veearts die kwam spuiten zei dat hij al jaren spoot en het nog nooit had meegemaakt
Maar mijn merrie is nu 26 en ik ben zeker al een jaar of 6 zo aan het rondmodderen geweest met wassen en poeders en pipetjes enzo.
Ik was er gewoon echt helemaal klaar mee...dacht van als ze dan wel overlijd dan is het maar zo.
Heb de eerste dag angstvallig staan kijken hoe het met haar ging.
Maar mijn merrie was boos,had jeuk en zere benen van het stampen
En nu heb ik gewoon een vrolijk lief dier er voor terug :j

Tinker_Aika
Berichten: 12
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Stamp aanvallen achterbenen, mijtenprobleem of neurologisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 21:04

Ik hoop het echt dat het werkt, en hoe vaak geef je dat dan? Iedere maand?
Of ook 2 of 3 keer om de 10 dagen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Stamp aanvallen achterbenen, mijtenprobleem of neurologisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:07

Je zegt dat het begonnen is na een neurologische vorm van rhino op stal en dat ze het niet heeft gehad.
Weet je dat 100% zeker? Want zoals ik het lees kan dit ook een evenwichts/ataxie probleem zijn en dat zou het omvallen en het 'stampen' ook verklaren.

blokfluit
Berichten: 87
Geregistreerd: 11-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:27

Een zoutkuur van een maand laten doen. Dat reinigt van binnenuit.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:54

Tinker_Aika schreef:
Ik hoop het echt dat het werkt, en hoe vaak geef je dat dan? Iedere maand?
Of ook 2 of 3 keer om de 10 dagen.



Dectomax injectie is maar eens per jaar.
1 injectie,na 2 weken weer en dan is het klaar.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:25

Herkenbaar verhaal, echter stampte de mijne alleen achter (maar wel veel en hard). Uiteindelijk bleek het toch echt CPL te zijn i.c.m. straalkanker wat als een razende om zich heen greep.

Hendrik was standaard sokloos en stond niet op krachtvoer of een vette wei. Toen ik hem net had hebben we hem eerst blind behandeld tegen mijten met Dectomax en Sebacil. Maakte allemaal geen reet uit, het stampen bleef. Toen er uiteindelijk dikke rimpelige koten/kootholtes zichtbaar werden wist ik hoe laat het was...

Hij heeft om leed en ellendig lang dokteren (lees: geen paardwaardig bestaand tijdens behandelingen) een enkeltje groene weides gekregen...

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Stamp aanvallen achterbenen, mijtenprobleem of neurologisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:21

De mijne had dat vorig jaar ook dat stampen. Was van de jeuk. Hij had ook flinke sokken die ik toch kort hield. Bleek een soort huidinfectie te zijn. Hele kleine wondjes die je bijna niet zag of voelde. Insprayen met Cortavance bleek de oplossing. Is eigenlijk voor honden met jeuk. Binnen 2 dagen werd de jeuk al minder. Ik gaf het dan een week en dan was alles zo goed als over.

Tinker_Aika
Berichten: 12
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Stamp aanvallen achterbenen, mijtenprobleem of neurologisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 09:08

Ze krijgt ook detox kuur van phytonics om te reinigen van binnen, ik heb DA gevraagd voor dectomax injectie.
Weet iemand wat kosten zijn voor neurologisch onderzoek? Ik zou dan misschien weten wat het is maar weet dan nog niet of het te genezen is natuurlijk

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:30

Van die kosten heb ik geen idee, maar als je een uitslag hebt en als daar niets aan te doen is en het alleen maar erger kan worden, kan je wel een weloverwogen keuze maken om haar in dat geval het lijden te besparen...

Ik ben er nog wel benieuwd naar hoe vaak ze zo'n aanval heeft en hoe lang dat dan duurt ( waar je van weet natuurlijk, als niemand het ziet, weet je het ook niet).

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:33

Misschien kan je goede cbd druppels gebruiken /proberen?

Welke paarden reageren daar erg goed op.
En ook zoals boven genoemd, Wellicht handig de reden zkr te weten

Trouwens Dectomax is toch niet zonder gevaar voor zover ik weet?

Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:37

ik herken de symptomen bij mijn oude merrie. Het staan heftig stampen op de grond. Vaak tijdens het rollen probeert ze ook met haar benen langs de grond te schuren, vaak resulteert zich dit ook in dergelijke episodes als dat jij beschrijft (terug omvallen en in de lucht trappen). Het is volgens mij niet neurologisch maar effectief de jeuk die het overneemt. in een weide met langer gras mept ze ook achter het gras als het kietelt aan haar benen. Behandelingen uitvoeren is ook onmogelijk geworden omdat ze bij aanraking aan de benen al gaat meppen, dit is in de loop van de jaren er zo ingeslopen en wordt eerder een reflex dan dat het nog echt pijnlijk is.

ik heb ze onlangs ingespoten ( twee maal met dectomax), maar jeukvrij is ze niet geworden helaas, dus nu opnieuw met cydectin behandeld.

Gelukkig zijn die jeuk aanvallen niet constant en is ze de rest van de tijd nog gewoon happy.
Als ze zich vanuit staande positie laat omvallen wordt het natuurlijk wel een ander verhaal, dit wordt eerder gevaarlijk...

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:38

Nope, als Dectomax per ongeluk direct in de bloedbaan ingespoten wordt is de kans aardig groot dat je paard direct omvalt...

Gelukkig weet een beetje DA wel wat ze doen :)
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 14-03-19 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Stamp aanvallen achterbenen, mijtenprobleem of neurologisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:51

Is PSSM al gecheckt?

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:00

Hier op stal staat ook een tinker die soms ontzettend stampt. Zijn eigenlijk altijd mijten.

Erg rigoureus handelen.
Sokken eraf, twee dectomax injecties (echt twee doen, de tweede twee weken na de eerste zodat de jonge mijten geen kans hebben), wassen met byemite (ook twee keer) en ook de stal goed ontsmetten met byemite.
Finecto was alleen helpend voor een legere portemonnee..

En Dectomax hoort inderdaad niet in de bloedbaan gespoten te worden, maar in een spier.

Wij kregen onze Fries ook zo binnen, sinds die zware aanpak heeft ze nooit meer mijten gehad. We hebben er wel voor gekozen om haar sokken te blijven scheren, ter voorkoming van. :)

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:18

Hier inderdaad ook jaren ellende met (bleek achteraf) mijten. In 2012 2x dectomax gespoten en nooit meer last gehad tot op heden!

thijs_1996

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-08-13
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:33

Mijn oude tinker had ook stampaanvallen alleen dan in zijn achterbenen. Waarschijnlijk had hij iets van mijt. Hij had ook korsten en schilfers aan zijn benen.
Zijn sokken waren geschoren en daarnaast gebruikte ik groene zeep om zijn benen schoon te houden.
Heel af en toe gebruikte ik dettol tijdens het wassen, dit moet wel heel goed uitgespoeld worden. D.m.v dettol knapte zijn benen goed op.

Het paard is 25 geworden en uiteindelijk ingeslapen maar dat kwam door andere gezondheidskwalen.

Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:55

Hoe gaat het nu met je paard TS?

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:37

Tinker_Aika schreef:
Er zijn veel tinkers met mijten maar geen enkel heeft zulke stamp aanvallen. Ze bijten en schuren met sokken. Ik denk dat mijten in de winter het wel erger maken maar dat er meer aan de hand moet zijn.
Al heb ik geen idee wat. Soort van restless legs? Ik geef ook al extra vit B complex

Hoe lang geef je die vit B complex al?
Een teveel aan vitamines B6 of B12 kan neurologische problemen opleveren, vergelijkbaar met tekorten.