Paard flink ziek; oorzaak onbekend. Wie helpt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Paard flink ziek; oorzaak onbekend. Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 21:26

Krijgt hij nu op de kliniek ook lucerne? Hoor meerdere waarvan paarden het er niet goed op deden.

Is het evt optie om al zijn huidig voer te stoppen op ruwvoer na, zien hoe het verloop is en dan opbouwen per extra wat je geeft.

Hoop dat je snel duidelijkheid hebt! Sterkte!

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 21:46

En zijn tanden in orde? Grasziekte?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:19

Whassupp schreef:
geerke schreef:
Is zijn mest heel donker?


Nu weet ik het niet. Hij staat in quarantaine, dus ik mag niet op bezoek. Dinsdag was z'n mest niet heel donker.
Dacht je aan interne bloeding en dus bloed bij de mest, Geerke? Ik heb dat maandag en dinsdag goed in de gaten gehouden en daar niets van gezien. Op de kliniek ook niet.
Of denk jij aan iets anders?

Bij een ernstige maagzweer kunnen er bloedingen zijn in de maag en kan de mest donker tot zwart zijn.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Paard flink ziek; oorzaak onbekend. Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:24

Ik heb ooit een pony gehad die chronisch aan de diarree raakte. Die is toen gespoeld met mest van een gezond paard. Voor de darmflora, is dat al geprobeerd?

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:24

Jeetje, wat naar allemaal...hopelijk komen ze ergens achter, dan kan er gericht behandeld worden. Heel veel sterkte voor je mooie paard en voor jou.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:13

Whassupp schreef:
De maagscopie van vanmorgen heeft uitgewezen dat hij hele nare zweren heeft. Daar is uiteraard direct behandeling van gestart. Of dit nu de primaire oorzaak is van het zo ziek worden, of dat het een gevolg is van de afgelopen week en dan nu weer de oorzaak van het zich beroerd voelen en niet willen eten, dat is niet duidelijk...


Bah, dat is inderdaad niet fijn. Wel in ieder geval iets wat meteen behandeld kan worden.

Whassupp schreef:
Hij blijft in elk geval tot zondag in Utrecht. Zijn gehalte aan witte bloedlichaampjes is nog steeds erg laag: 3,3. Hij is erg vatbaar dus en op de kliniek en in z'n speciale quarantaine weitje wordt hij het minst blootgesteld aan ziekteverwekkers.
Hij lijkt ook wat meer te berusten in de hele situatie, dus hopelijk gaat hij ondertussen weer eten, helemaal nu met de maagmedicatie. Ik weet dat het een dag of 3 duurt voordat het echt aanslaat, maar wie weet....

Z'n temperatuur is nu voor het eerst deze week wel weer normaal: 37,5 grdn.

De combi erg vatbaar plus de zweren maakt dat ik zelf ook denk dat voor nu het beste is om hem niet opnieuw te vervoeren, maar te laten waar hij nu is. Zeker als hij al een beetje begint te "wennen". Je schrijft dat hij in quarantaine staat, betekend dat ook dat jij hem niet mag zien? En ook dat ze nog steeds willen uitsluiten dat hij niet iets heeft wat "besmettelijk" is?

Whassupp schreef:
De neusswab is negatief, dus geen influenza, rhino etc. Verder stond er nog salmonella op kweek, daar heb ik niets meer over gehoord en ben zelf vergeten er na te vragen, maar neem aan dat als daar wat bijzonders uit was gekomen, ik het wel gehoord had.

Vooralsnog dus nog steeds geen duidelijkheid, behalve dat de maagzweren nu ongetwijfeld zorgen voor z'n gebrek aan eetlust. Maar dus nog geen zekerheid over de oorzaak van dit alles. Nu maar hopen op snel verder herstel

Salmonella is naar mijn weten wel eentje die je wat langer moet kweken en onderzoeken voor je definitief pos/neg kunt zeggen. Als ik het zo hoor gaan ze ook netjes het hele rijtje bij hem af. Nu maar hopen dat hij snel een beetje opleeft.

Vergevorderde maagzweren kunnen trouwens ook een flinke ontstekingsreactie in het bloed laten zien, de weerstand heel erg omlaag gooien doordat het lijf veel energie eraan verliest en soortgelijke klachten geven als de rest van het lijstje symptomen welke je paardje liet zien. Heb je hem in de afgelopen tijd vaker zien gapen dan normaal? Waarschijnlijk een vraag die al 100x aan je gesteld is. ;) Hoewel sommige paarden ook flinke zweren kunnen hebben en geen klachten laten zien, zeker de wat "geharde rassen". Nu ben ik niet heel bekend met de Freiberger, maar heb een soort aanname dat die daar ook nog wel eens onder zou kunnen vallen.

Heel veel sterkte nog met het afwachten de komende periode. Ik krijg wel het idee dat hij in goede handen is en ze momenteel alles uit de kast aan het halen zijn. Hoop heel erg met je mee dat het op korte termijn de goede kant op gaat en er meer duidelijkheid ontstaat.

Succes!

Whassupp
Berichten: 180
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Paard flink ziek; oorzaak onbekend. Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 11:25

@Serenity: klopt wat Salmonella betreft. Minimaal 3 maar het beste is 5 dagen op kweek. Dus wellicht dat het nog komt. Zijn quarantaine is idd nog vanwege de koorts en omdat ze natuurlijk maar op een beperkt aantal bacteriën en virussen kunnen testen. Om de andere paarden in de ziekenboeg niet bloot te stellen aan iets dat wellicht toch besmettelijk is, blijft hij in quarantaine. Ze gaan er van uit dat de andere paarden vatbaarder dan gemiddeld zijn.
Ik snap het prima hoor, en daarbij komt dat een ander paard met geen ziekteverschijnselen wel van alles bij zich kan dragen waar Dakota nu even minder goed tegen kan.

Ik had afgelopen vrijdag op bezoek mogen komen, maar heb dat uiteindelijk niet gedaan hoe graag ik hem ook wil zien. Voor wie doe ik het dan hè? Ik ben bang dat het voor hem alleen maar vervelender is op het moment dat ik dan weer weg ga. Ik heb hem al vanaf 1,5 jaar en de eerste 3 jaar met nog een paar anderen aan huis gehad. Ik ben altijd veel met hem bezig geweest, ook het laatste 1,5 jaar, dus we kennen elkaar erg goed. Misschien overdreven gedacht, maar ik weet gewoon niet wat ik kan verwachten als ik even op bezoek ga en weer weg ga. Wil het hele gedoe niet nog lastiger maken dan het al is.

Ik ken verder ook geen Freibergers, hij is tot nu toe de eerste en de enige die ik in levende lijve heb gezien :o .
Ik denk ook wel dat het de wat meer geharde rassen zijn, maar die van mij is dan weer geen echte koudbloed. Hij voert vrij veel vreemd bloed (dat is vaak volbloed) en het is nogal een gevoelig baasje qua karakter. Ik durf echt geen uitspraken te doen of er verschil in hardheid tonen zit tussen de wat stevigere rassen in vergelijking met de wat meer bloederige types. Zou naar mijn gevoel best eens andersom kunnen zijn, dus de wat bloederige types minder snel ongemak tonen?

Het vreemde vind ik dat hij, voor zover ik het heb kunnen waarnemen, geen duidelijke maagzweer-symptomen heeft gegeven. Niet gapen, geen problemen met aanraken buik, vrijdagavond nog gereden en zoals altijd was opzadelen en aansingelen geen probleem, been aanleggen niet. Maar goed, hij is dan wel een een super vrolijke clown en altijd belachelijk goed gemutst, dus of hij het toont en of ik het wel voldoende heb gemerkt.... Hij is wel een pleaser, wil het graag goed doen en leeft voor beloningen en complimentjes, dus ja zeg het maar....

Iemand vroeg nog naar lucerne: weet ik niet of hij dat nu gevoerd krijgt, denk het eerlijk gezegd niet. Volgens mij is het hooi, wortels, brokjes en daar houdt het bij op. Ik weet idd van de gevoeligheid van sommige paarden op lucerne, dat het te prikkelend werkt. Ik voer wel vitalbix, dat is in de basis toch gemaakt van lucerne? Zou dat reactie kunnen geven?


Wachten is nu op telefoontje uit Utrecht hoe het met hem is....

Whassupp
Berichten: 180
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 11:28

Francieen schreef:
Ik heb ooit een pony gehad die chronisch aan de diarree raakte. Die is toen gespoeld met mest van een gezond paard. Voor de darmflora, is dat al geprobeerd?


Zijn diarree is gelukkig niet chronisch, dat is echt van deze week. Normaal heeft hij juist prima mest dus ik ga er van uit dat dat binnenkort ook weer helemaal normaal is. Hij heeft geen antibiotica gehad uiteindelijk, dus gelukkig geen verdere aantasting van zijn darmflora daardoor.

Whassupp
Berichten: 180
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 11:31

geerke schreef:
Bij een ernstige maagzweer kunnen er bloedingen zijn in de maag en kan de mest donker tot zwart zijn.


Hij heeft geen bloed bij de mest gehad. De zweren zijn heftig, maar geen maagbloedingen vooralsnog.

Whassupp
Berichten: 180
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 11:35

Almighty schreef:
En zijn tanden in orde? Grasziekte?


Tanden zijn ook nakeken zijn Utrecht, hij kan namelijk wel eens wat lastig wisselen, maar dat zag er allemaal goed uit. Grasziekte is het niet en kan ook bijna niet omdat de 'weide' waar hij stond geen gras meer kent op dit moment... Hij heeft ook geen enkel neurologisch probleem vertoont, wat bij grasziekte juist wel kenmerkend is.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard flink ziek; oorzaak onbekend. Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:44

Voor de maagproblematiek kan dit een heel interessant topic zijn:

[MD] Maagzweer, Ervaringen?


Misschien heb je er iets aan.
Maagzweren kunnen veel meer verschillende klachten geven dan de standaard singelnijd en gapen. En singelnijd en gapen kunnen zelfs niet aanwezig zijn bij ernstige zweren. (Mijn paard met echt continue bloedende zweren had bijvoorbeeld geen singelnijd...)

In dit geval is het natuurlijk niet duidelijk of de zweren de primaire klacht zijn, of het gevolg nu van slecht eten, stress etcetera.
Zweren kunnen erg snel ontstaan in sommige situaties.
Maar ze zouden ook al lang aanwezig kunnen zijn.



Ik hoop dat het duidelijk wordt wat er nu precies aan de hand is met hem, en vooral dat hij opknapt.

En voor het maaggedeelte van de problematiek is bovengenoemd topic dus mogelijk interessant.

Whassupp
Berichten: 180
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 11:55

Femke_Tweety schreef:
Voor de maagproblematiek kan dit een heel interessant topic zijn:

[MD] Maagzweer, Ervaringen?


Misschien heb je er iets aan.
Maagzweren kunnen veel meer verschillende klachten geven dan de standaard singelnijd en gapen. En singelnijd en gapen kunnen zelfs niet aanwezig zijn bij ernstige zweren. (Mijn paard met echt continue bloedende zweren had bijvoorbeeld geen singelnijd...)

In dit geval is het natuurlijk niet duidelijk of de zweren de primaire klacht zijn, of het gevolg nu van slecht eten, stress etcetera.
Zweren kunnen erg snel ontstaan in sommige situaties.
Maar ze zouden ook al lang aanwezig kunnen zijn.



Ik hoop dat het duidelijk wordt wat er nu precies aan de hand is met hem, en vooral dat hij opknapt.

En voor het maaggedeelte van de problematiek is bovengenoemd topic dus mogelijk interessant.


Dankjewel! Ik ga me nu zeker inlezen. Hoe is het met jouw paard nu? Wat heb je aan hem gemerkt na behandeling? En weet je hoe het ontstaan is, was er een duidelijke aanleiding voor het ontstaan van de zweren? Klinkt wel erg heftig zeg....

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:03

Mijn paard is een enorm verhaal, waarbij de zweren meer dan 6 jaar geleden geconstateerd zijn. Hij blijft gevoelig op de maag, maar:


Maar doet het nu, op zijn 25e eigenlijk prima. Medicijnvrij, op actief pensioen op een stal die volledig aansluit bij wat hij nodig heeft.

Bij mijn paard waren de zweren wel de primaire klacht, en moest de behandeling zich dus ook primair daar op richten.


Voor jouw paard is het denk ik erg belangrijk om te vinden wat de primaire problemen zijn (of waren) en ik hoop dat je die antwoorden snel vindt. (En dat zou zweer kúnnen zijn, maar de kans dat die secundair zijn is ook groot natuurlijk)




Voor t idee: dit zijn beelden van mijn paard, jaren geleden.

Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding

Whassupp
Berichten: 180
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Paard flink ziek; oorzaak onbekend. Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 15:07

We gaan hem zo halen! Hij doet het super goed: witte bloedlichaampjes zijn in 1 klap normaal (7) en hij eet weer!

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard flink ziek; oorzaak onbekend. Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:08

Oh wauw, fijn!


Sinds wanneer krijgt hij de maagmedicatie?
Lijkt een verband te zijn?

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:42

Whassupp schreef:
We gaan hem zo halen! Hij doet het super goed: witte bloedlichaampjes zijn in 1 klap normaal (7) en hij eet weer!

Gefeliciteerd!! Hele goede reis en thuiskomst gewenst!!

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard flink ziek; oorzaak onbekend. Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 16:00

Ik kom dit topic nu net tegen en dan meteen zo'n fijne post ts :) Waar gaat hij heen? Naar zijn nieuwe stal? Ik ben blij voor je!

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:11

Ik twijfel of ik wel of niet een nuttige bijdrage heb.
Sommige Freiberger lijnen zijn CLF (cogenital liver fibrosis) drager. Deze aandoening (ook bekend sls Caroli’s disease) maakt kort door de bocht gezegd de lever kapot. Echter is het normaal zo dat dit ALLEEN veulens betreft en als het dier het als veulen niet krijgt dan normaal nooit als volwassene.
Wellicht voor de zekerheid toch in het achterhoofd houden en met de DA bespreken? Er bestaat een gen test voor.
Verder is de Freiberger bekend om PSSM1 maar daar lijken de symptomen totaal niet op.

Sterkte met je paard.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:14

Allereerst: wat super fijn dat het ineens zo goed gaat en dat hij lekker naar huis mag! Heerlijk. Hebben ze nu enig idee wat er geweest is?

Whassupp schreef:
Ik ken verder ook geen Freibergers, hij is tot nu toe de eerste en de enige die ik in levende lijve heb gezien :o .
Ik denk ook wel dat het de wat meer geharde rassen zijn, maar die van mij is dan weer geen echte koudbloed. Hij voert vrij veel vreemd bloed (dat is vaak volbloed) en het is nogal een gevoelig baasje qua karakter. Ik durf echt geen uitspraken te doen of er verschil in hardheid tonen zit tussen de wat stevigere rassen in vergelijking met de wat meer bloederige types. Zou naar mijn gevoel best eens andersom kunnen zijn, dus de wat bloederige types minder snel ongemak tonen?

Ik ken wel een aantal Freibergers en volgens mij zijn ze niet specifiek extra hard voor zichzelf.

Whassupp schreef:
Ik had afgelopen vrijdag op bezoek mogen komen, maar heb dat uiteindelijk niet gedaan hoe graag ik hem ook wil zien. Voor wie doe ik het dan hè? Ik ben bang dat het voor hem alleen maar vervelender is op het moment dat ik dan weer weg ga.


Goede keuze denk ik. Mijn paard (ook een Freiberger) heeft onlangs ook even bij de dierenarts gestaan. Ben uiteindelijk ook bijna niet langs geweest. Hij was superblij als ik er was maar als ik dan weg ging was het drama, helemaal van slag. Hij raakte meer van streek door mijn bezoek dan dat ik hem er een plezier mee deed...

@Sizzle: wat interessant jouw info. De PSSM1 wist ik maar de CLF niet. Om welke lijnen gaat dat weet jij dat zo?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:16

Hier staan ze

https://www.freiberger-emmental.ch/gut-zu-wissen/infos-über-clf/

Als je een stamboekpapier hebt kun je wellicht kijken of hij uit een drager lijn komt. Het is extreem onwaarschijnlijk dat hij dat als volwassene zou hebben maar net zo goed heb je die ene domme uitzondering of zo.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard flink ziek; oorzaak onbekend. Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:18

Even de link kopieeren, bokt neemt hem niet volledig zie ik

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Paard flink ziek; oorzaak onbekend. Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:29

Thanks, ik zit goed zie ik. :D

Whassupp
Berichten: 180
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Paard flink ziek; oorzaak onbekend. Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 23:24

Wat een reacties weer, echt heel leuk!

Hij is wat kilootjes kwijt, flink ingevallen in de flanken, maar hij is duidelijk beter te pas uit, dan in de kliniek... Hij is dus gelijk verhuisd naar z'n nieuwe stek en kan vanaf een veilige en rustige plek met z'n nieuwe huisgenoten kennis maken. Ik zag gelijk weer m'n oude vertrouwde vriend terug met alle rust die hij altijd zo heerlijk over zich heeft. Begon tussen al het kennis maken door, ook echt lekker hooi te eten.

De maagmedicatie krijgt hij vanaf vrijdag en moet ik in totaal 4 weken geven.
Nog steeds geen definitief uitsluitsel over wat het nu is geweest. Volgens de internist is het wel mogelijk om in 1 klap zo ziek te worden van maagzweren, maar dat dan wel een uitzonderlijke reactie is. Dinsdag hebben we nog weer telefonisch contact en dan hoor ik ook haar definitieve oordeel. Althans, gebaseerd op wat we nu weten...

@Sizzle: heftig verhaal van de CLF. Had er nog nooit van gehoord en heb zijn afstammeling even nagekeken. Maar het zit gelukkig niet in zijn lijn. PSSM is het inderdaad niet, wat ook een opluchting is natuurlijk.

@Ir111: ik heb jouw topic destijds gevolgd over de Kolonel, super leuk! Jouw kolonel reageerde dus waar ik ook bang voor was bij Dakota. Ik merkte het vanmiddag al: even kijken in z'n stal, aai over de neus en vervolgens zoeken naar een dierenarts of medewerker om te vragen of ik hem uit z'n stal mocht halen. Nou, ben maar snel weer terug gegaan om hem gerust te stellen en heb hem er alvast zelf maar uitgehaald.... Wat kan ie zich druk maken! Hij heeft het flink voor de kiezen gehad daar in z'n eenzame afzondering... Ik ben zóó blij voor hem dat het achter de rug is!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 09:33

*\o/*

Heel fijn om weer zo'n goede update te lezen! (Nu durf ik echt een beetje te juigen haha).

Ben heel benieuwd of ze nog een definitief antwoord kunnen geven of dat het toch altijd een beetje onzeker blijft wat het nu was. Hoewel ik ze wel eerder heb meegemaakt, paarden die "vanuit het niks" ineens extreem op maagzweren reageren. Vaak zijn er dan wel externe triggers in het spel die het verloop ineens in een stroomversnelling zetten.

Geniet van je mooie man op zn fijne nieuwe plek zou ik zeggen, maar gok zo dat niemand je dat hoeft te vertellen aangezien je dat al doet. ;)

Gelbrich
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-03-07

Re: Paard flink ziek; oorzaak onbekend. Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:22

Fijn dat hij weer naar "huis" is. Nu lekker genieten :)