Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Afgekeurd op buigproef, wat nu?

 
Profiel   

Mijn 1e post na 10 jaar niet meer actief te zijn op Bokt. E-mailadres van toen bestaat niet meer en ook mijn account wist ik niet meer :') Dan maar een nieuwe naam bij een nieuw begin!

Maargoed. Nu dus mijn vraag.
Ik heb een fantastische pony laten keuren nadat ik er al 2x op had gereden. Een supermatch qua karakter, onder het zadel erg fijn. Ons doel: vnl recreatief maar natuurlijk ook fijn rijden in de bak. Daarnaast veel bosritten die we willen maken en ik wil ook zo nu en dan lekker kunnen springen. Allround dus.

De pony is bijna 5 jaar oud. De keuring verliep prima tot de buigproef linksvoor. Die was ++ positief...

Nu heb ik altijd gezegd; een afkeuring is wat mij betreft een no-go. Maar nu begin ik te twijfelen. De DA heeft namelijk aangegeven dat het een momentopname is, en over 2 wkn kan de keuring herhaald worden.

Maar heeft dit wel zin? Ik heb een paar twijfels:
- al is de buigproef over 2 weken negatief, zou er dan toch niks onderliggends kunnen zijn?
- Hij kan negatief zijn omdat de eigenaresse 'm nu op pijnstilling/ontstekingsremmers zet. Hoe kom ik hierachter?
- een positieve buigproef bij een 5 jarige, is dat geen teken aan de wand?

Ik zou de pony namelijk wel héél graag willen hebben. Maar ik wil ook geen risico lopen. Er zijn trouwens 2 weken geleden foto's gemaakt en hierop was niks te zien.

Wat zouden jullie doen??
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 16:42 



 
Profiel   

Als je echt gek op deze pony bent zou ik de buigproef nog eens herhalen over 2 weken en dan röntgen + scan van dat been om mee te beginnen. Als er niks aan de hand is, dan de rest op röntgen keuren.

Edit: met scan bedoel ik een echo

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 16:44 



 
Profiel   

Als je bloed laat prikken dan kun je testen op pijnstilling/ ontstekingsremmers.

De klinische keuring over twee weken herhalen is een goed idee en heeft zeker zin, soms lopen ze gewoon net niet helemaal goed en daar hoeft helemaal geen onderliggende oorzaak achter te zitten. Als er al foto's gemaakt zijn en er niets te zien is, is dat ook positief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 16:57 



 
Profiel   

Hoe was ie op de harde en zachte volte? Als dat wel in orde was zou ik ook zeker de buigproef nog eens overdoen over een 2 weken. Ook onzuiver op de volte zou voor mij persoonlijk wel einde oefening zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 16:59 



 
Profiel   

Wat is de reden dat er 2 week geleden foto's zijn gemaakt?

Ik heb zelf tot 2x toe bij de hand gehad dat bij jonge pony's de buigproef niet goed was.

De ene pony, 7 jaar, kwam het waarschijnlijk omdat de ijzers daags ervoor waren verwijderd, was 3 week later goed.

De andere pony, 3 jaar, is de buigproef niet goed uitgevoerd, beestje had nog nooit dag kreupel gelopen en gaf altijd keurig voetjes, na de buigproef liep hij 3 dagen niet lekker en wilde daarna ook maar moeilijk zn voetje geven...is geen herkeuring geweest.

Beide pony's zijn inmiddels 3 jaar en 2 jaar naar volle tevredenheid en zonder problemen bij nieuwe eigenaar, heb goed contact met een ieder en ze zijn ook daar geen dag kreupel geweest nog in die jaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 17:16 



 
Profiel   

0000 schreef
Hoe was ie op de harde en zachte volte? Als dat wel in orde was zou ik ook zeker de buigproef nog eens overdoen over een 2 weken. Ook onzuiver op de volte zou voor mij persoonlijk wel einde oefening zijn.

Je kunt ieder paard kreupel trekken met een buigproef. Is hij duur? Dan is het wel een risico.Loopt hij wel rad onder het zadel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 17:16 



 
Profiel   

Idd, hoe loopt hij op de volte op het harde? en los in de bak?
Als je hem echt wilt zou ik over 2 weken nogmaals laten keuren, desnoods ook op de foto als hij dan nog niet goed is en je nog steeds gek op hem bent.
Sowieso pas opnieuw keuren als de pijnstillers/ontstekingsremmers zijn uitgewerkt.
Staat hij op ijzers en wanneer is hij voor het laatst naar de smid geweest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 17:32 



 
Profiel   

mijn ervaring is dat lang niet iedere veearts een goede buigproef doet,
laat m ergens anders nog eens keuren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 17:35 



 
Profiel   

Mijn pony kwam bij de aankoopkeuring als 2-jarige ook niet goed uit de buigproef. Nu 33 jaar verder is zij geen dag kreupel geweest en nog steeds in goede gezondheid. Is nu met pensioen en wordt over 3 weken 35 jaar. Dus niet meteen wanhopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 17:40 



 
Profiel   

Er zijn allerlei denkbare redenen waarom de pony positief is op de buigproef. Kan zich verstapt/verzwikt hebben o.i.d. Als je hem echt graag wil, zou ik de klinische keuring over 2 weken over doen.
Ik zou in ieder geval ook bij een negatieve buigproef de pezen(aanhechtingen) en de collaterale bandjes laten scannen (echo) aan dat been. Bij een klinische keuring altijd een vragen om bloedafname. Dat wordt dan gedurende een half jaar bij de DA bewaard zodat ze bij eventuele kreupelheden kunnen zien of het paard pijnstillers tijdens de keuring heeft gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 17:40 



 
Profiel   

ik heb ook ooit een pony gehad voor de verkoop liet ik hem zelf klinisch en rongte keuren, zonder bemerkingen door beide keuringen. Twee weken later wilde potentiele kopers de pony op nieuw keuren. Pony op de buigproef ineens kreupel dus een negatief koop advies. Twee weken later weer opnieuw laten keuren door een 3e dierenarts en weer helemaal goed gekeurd. Dus in 6 weken 3 keer gekeurd, het kan echt een moment opname zijn.
Dus als je echt je "soulmate" hebt gevonden zou ik zeker nog een 2e keuring laten doen, alleen wel goed met de verkopende partij afspreken voor wie die kosten zijn.

pijstiling kan je zien in het bloed dus bloed laten afnemen en dan laten controleren als je het niet vertrouwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 17:42 



 
Profiel   

Waarom zijn er 2 weken geleden röntgenfoto’s gemaakt en volgens wie was daar niets op te zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 17:52 



 
Profiel   

Bruikbare tips, dank!

Iemand een idee hoe duur die bloedproeven zijn? Dan kan ik het onderhandelen met de verkoper. Ik ga sowieso hierover a.s. maandag de DA bellen. Maar dan weet ik nu alvast waar ik ongeveer rekening mee kan houden.


gabyfedde schreef
Waarom zijn er 2 weken geleden röntgenfoto’s gemaakt en volgens wie was daar niets op te zien?


De verkoper zegt dat dit was vanwege een keuring die ze zelf hadden aangevraagd voor de verkoop. Dus volgens haar eigen DA was er niks op te zien. Ik heb de foto's opgevraagd en gekregen. Die ga ik laten beoordelen door mijn eigen DA. Maar alsnog best vreemd indd dat ze "zomaar" foto's hebben laten maken en hierover niks zeggen in de advertentie.


Al met al niet echt de start die je wil hebben bij de koop van een pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 18:00 



 
Profiel   

Hier ook een buigoefening niet goed voor, wel mee genomen/gekocht.
Paard heeft daarna tot nu toe nog nooit iets gehad aan dat been.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 18:08 



 
Profiel   

Op zich is foto's maken voorafgaand aan het te koop zetten niets geks, er zijn wel meer verkopers die dat doen. Ik zou gewoon eens overleggen en de klinische keuring op een later moment herhalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 18:10 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik zelf nog een röntgenologische keuring doen. Is de pony gekeurd door jou dierenarts, hun dierenarts of door een onafhankelijke dierenarts?

Ik zou ook even een echo van de pees laten maken aan het voorbeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 18:14 



 
Profiel   

Laten keuren door een andere dierenarts als je besluit te herhalen qua klinisch keuren.
Ik heb iemand op stal waar het paard bij de buigproef net even verkeerd aangepakt was door de dierenarts, dier kwam kreupel weer terug. Had nooit kreupel gelopen.

Het kan pure pech zijn, het kan ook zijn dat er wel iets mis is. Als de verkoper foto's heeft laten maken en daarover niks vermeldt en vervolgens komt de pony niet goed door de buigproef zou ik wel extra kritisch zijn als je besluit nog een keer over te laten keuren en desnoods foto's te laten maken door je eigen DA.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 18:17 



 
Profiel   

Ik heb een jaar of vier geleden een 3-jarige pony laten keuren welke tot twee keer toe (na twee weken de proef herhaald) niet goed was op de buigproef rechtsvoor. Dat was voor mij een echte no go en achteraf ben ik heel blij dat ik het niet gedaan heb ondanks dat ik de pony erg leuk vond. De pony kwam uiteindelijk bij iemand terecht die op een stal stond iets verderop in de straat en ze is op 4 jarige leeftijd volledig afgekeurd door atrose in beide voorbenen.

In het verleden heb ik genoeg pech gehad om zo'n dramapaard niet nog eens aan te willen gaan. Diezelfde zoektocht ben ik terecht gekomen bij een klein paard waarvan direct alle foto's en keuringsrapporten op tafel gelegd konden worden. Deze dame staat nu al vier jaar, in goede gezondheid, bij ons en heeft nagenoeg niets gemankeerd in die tijd.

Het is een afweging die je alleen zelf kunt maken, maar denk goed over je beslissing na. Er zijn meerdere leuke, brave paarden in de wereld die wel door de test heen komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 18:17 



 
Profiel   

Een vriendin van mij had haar paard verkocht voor 50.000 €.
Hij was röntgen al goed.

Komen we daar voor de klinische keuring.
Verstapt het paard zich bij het uitladen.
Ja hoor. Kreupel na de buigproef. ( Daarvoor nog nooit kreupel gelopen) (op dat niveau kan een paard overigens ook niet mee komen als die niet goed is)

De kopers hebben het toen ook 2 weken de tijd gegeven. Daarna opnieuw voor de keuring. Paard goed en is verkocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 18:19 



 
Profiel   

Zijn er toen foto’s gemaakt van
Alle 4 de benen rondom of alleen het bewuste been? Als het alleen bewuste been was zou ik twijfels krijgen bij rondom niet.
Dan zou ik over 2 weken gewoon buigproef overnieuw doen en bloed test uit voorzorg

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 18:39 



 
Profiel   

Dus ala ik goed begrijp paard staat op pijnstillers is al op de foto geweest ( zonder dit te vermelden in adv, zeker als fotos goed waren word dit altijd vermeld)
En pony komt niet door buigproef

Ik zou hem laten staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 18:58 



 
Profiel   

Dat hij nu op pijnstillers staat\gezet wordt,dat kan niet veel goeds betekenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 19:20 



 
Profiel   

een buigproef blijft zo'n moment opname en tis zo afhankelijk van wie hem uit voert..dat je er eigenlijk vrij weinig mee kunt.

(scannen oid) zou nuttiger zijn. Iedereen kan een paard kreupel trekken met een buigproef en ook ieder paard glansrijk laten slagen..dus ja..


Waarom zou de pony op pijnstillers moeten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 19:32 



 
Profiel   

Buigproef zegt mij eigenlijk vrij weinig, onze eerste pony was bij de eerste keuring niet goed op de buigproef, herhaling na 2 weken en goed. In al die jaren dat we hem hebben (inmiddels 18 jaar verder) heeft hij nooit kreupel gelopen (behalve toen hij een keer bevangen was).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 19:41 



 
Profiel   

Gentanna schreef
De verkoper zegt dat dit was vanwege een keuring die ze zelf hadden aangevraagd voor de verkoop. Dus volgens haar eigen DA was er niks op te zien. Ik heb de foto's opgevraagd en gekregen. Die ga ik laten beoordelen door mijn eigen DA. Maar alsnog best vreemd indd dat ze "zomaar" foto's hebben laten maken en hierover niks zeggen in de advertentie.


Waarom vind je het vreemd? Ik vind het juist heel verantwoordelijk klinken van de eigenaars. Voordat ze de pony verkopen willen ze eerst weten wat ze verkopen en of die goed op de benen is. Vind ik eigenlijk niet vreemd en zou mij juist meer vertrouwen inboezemen. Zeker ook omdat ze jou de foto's zo meegeven om te laten keuren door je eigen DA. Als er iets mis was en ze willen iets verbergen, zouden ze dat alvast zeker niet doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 19:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen