Afgekeurd op buigproef, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Afgekeurd op buigproef, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 19:45

vaak zat dat verkopers van te voren hun paard/pony op de foto zetten indien hij/zij nog nooit op de foto is geweest. (bij goed op de foto dan kun je ook makkelijker een ander prijskaartje er aan hangen).

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Afgekeurd op buigproef, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:19

Ts zegt niet dat pony nu op pijnstillers staat he. Ze vraagt zich alleen af hoe ze zeker weet dat pony bij volgende buigproef geen pijnstillers heeft gehad

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Afgekeurd op buigproef, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:25

Jaaaaaren geleden heb ik een klinische keuring laten doen bij een paard. Die kwam ook niet goed door de buigproef en had wat overvulde spronggewrichten. DA adviseerde over een aantal weken nogmaals te keuren. Het paard stond inmiddels wel bij mij op stal, werd langzaam aan het werk gezet (was alleen zadelmak, véél te dik en stond slecht op de voeten). Na een aantal weken paard laten herkeuren. Dit is 12,5 jaar geleden en sindsdien heeft mijn lieve paard geen stap verkeerd gezet...
Als de verkoper akkoord gaat, zou je kunnen vragen om hem op proef te krijgen en dan na een aantal weken nogmaals laten keuren. Je weet dan wat er met het paard gebeurd is. Overigens had ik natuurlijk enorm geluk met zo'n verkoper, maar er zijn meer verkopers die dit bieden. Even overleggen dus.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:28

Een buigproef is medisch waardeloos.
Het geeft geen enkele relevante informatie.
Iets harder trekken, iets langer vasthouden... en je kunt om het even welk paard kreupel krijgen.

Als de rx-en goed zijn, heeft die buigproef geen enkel belang.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:28

Ik hecht wel veel waarde aan de klinische keuring.
Niet goed op buigproef, laten staan.
Waarom laten keuren, als ie de uitslag in twijfel trekt.

Mocht je toch besluiten opnieuw de keuring te laten uitvoeren, dan zeker bloed laten afnemen, bij de meeste keuringen overigens standaard. De veearts bewaart het bloed 3 maanden. Als het paard in de 3 maanden kreupel blijkt te zijn, dan kan je het bloed laten testen op pijnstilling en tranquillizers.

De keuring dan ook klinisch goed uitgebreid laten uitvoeren met extra aandacht voor de voltes op het harde.

Maar we zouden hem laten staan.

We hebben 3 weken terug onze nieuwe menpony laten keuren bij SDMC in Heesch: hele ervaren keuringsartsen. Met vooral de schuine heuvel keuring om het si gewricht extra te testen

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:38

genja schreef:
Ts zegt niet dat pony nu op pijnstillers staat he. Ze vraagt zich alleen af hoe ze zeker weet dat pony bij volgende buigproef geen pijnstillers heeft gehad

Dat staat anders wel in het openingsbericht van ts.

Neon

Berichten: 4934
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:40

Tsja... wat zegt je eigen gevoel verder?

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:42

anjali schreef:
genja schreef:
Ts zegt niet dat pony nu op pijnstillers staat he. Ze vraagt zich alleen af hoe ze zeker weet dat pony bij volgende buigproef geen pijnstillers heeft gehad

Dat staat anders wel in het openingsbericht van ts.



Nee hoor staat er niet. Er staat de buigproef kam negatief zijn omdat de eigenaar hem nu op pijnstillers zet hoe kom ik daar achter? Dus hoe komt ze achter of pony pijnstillers heeft gehad

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:42

BigBen schreef:
Een buigproef is medisch waardeloos.
Het geeft geen enkele relevante informatie.
Iets harder trekken, iets langer vasthouden... en je kunt om het even welk paard kreupel krijgen.

Als de rx-en goed zijn, heeft die buigproef geen enkel belang.



Bij een correct uitgevoerde buigproef vind ik deze zeker van belang. Buigproef test de weke delen. Deze zijn niet te zien op een röntgen foto. Die is enkel voor de harde delen.

Maar een buigproef is sowieso altijd een moment opname. Vandaag goed, kan morgen niet goed zijn. En zoals BigBen zegt kan je elk paard met een buigproef positief krijgen. Niet elke dierenarts kan dit correct uitvoeren.

Anoniem

Re: Afgekeurd op buigproef, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:45

Mijn paard was bij de eerste keuring op 1 been niet goed. 3 weken ‘op proef’ gehad en toen opnieuw laten keuren. Helemaal goed. Zijn nu ruim 7 jaar verder en nooit kreupel geweest.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:49

Ik zou het paard lekker laten staan. Er zijn genoeg andere paarden die gezond zijn en vlekkeloos door de buigproef komen ;)

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Afgekeurd op buigproef, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:54

Mijn merrie was ook niet goed op de buigproef. Da heeft hem toen nog een keer herhaald en werd toen wel beter. Omdat ik haar rondom op de foto wilde, eerst dat been gedaan. Was toen niks te zien en da gaf daarom geen negatief advies. Merrie bleek gewoon moeilijk met dat been uiteindelijk

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:58

Gentanna schreef:
De verkoper zegt dat dit was vanwege een keuring die ze zelf hadden aangevraagd voor de verkoop. Dus volgens haar eigen DA was er niks op te zien. Ik heb de foto's opgevraagd en gekregen. Die ga ik laten beoordelen door mijn eigen DA. Maar alsnog best vreemd indd dat ze "zomaar" foto's hebben laten maken en hierover niks zeggen in de advertentie.

Gini schreef:
Waarom vind je het vreemd? Ik vind het juist heel verantwoordelijk klinken van de eigenaars. Voordat ze de pony verkopen willen ze eerst weten wat ze verkopen en of die goed op de benen is. Vind ik eigenlijk niet vreemd en zou mij juist meer vertrouwen inboezemen. Zeker ook omdat ze jou de foto's zo meegeven om te laten keuren door je eigen DA. Als er iets mis was en ze willen iets verbergen, zouden ze dat alvast zeker niet doen.


Alleen maar foto's vind ik wel apart ja. Waarom dan niet gelijk klinisch ook? Gaat het om een volledige RX foto keuring of maar een paar foto's? Bij dit laatste rijst zeker de vraag, waarom zou de verkoper dat doen?

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Afgekeurd op buigproef, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 10:16

Lastige situatie... Ik zou over 2 weken nog eens laten keuren en als die er dan weer niet vlekkeloos doorheen komt laten staan.

Goed voorbeeld uit mijn omgeving: ze reed een paardje voor de manege in. Verliefd geworden, dus wilde ze overlopen. Paard laten keuren: afgekeurd. Oké, ze besloot verder te kijken. Uiteindelijk ander paard gevonden, laten keuren, vlekkeloos door de keuring. Ik denkbaar ze het paard nu bijna 3 jaar heeft en daarvan heeft het paard al 2 jaar met beenblessures gestaan... :n En het manegepaard loopt al die tijd al zonder problemen in de lessen mee en wordt nu inmiddels M1 uitgebracht op wedstrijden...

Zo zie je maar... Elk paard is en blijft een risico :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15926
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 10:25

BigBen schreef:
Een buigproef is medisch waardeloos.
Het geeft geen enkele relevante informatie.
Iets harder trekken, iets langer vasthouden... en je kunt om het even welk paard kreupel krijgen.

Als de rx-en goed zijn, heeft die buigproef geen enkel belang.

Ja, want zijn pezen staan natuurlijk ook op de foto.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Afgekeurd op buigproef, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 10:35

Persoonlijk zou ik zo'n paard nooit kopen , een gezond paard eet net zoveel als 1 die dat niet is . Je begint al met ellende.

Gentanna
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-03-19

Re: Afgekeurd op buigproef, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 12:11

Mijn onderbuiksgevoel bleek goed, er was wel degelijk wat te zien op de foto's en wel bij het afgekeurde been.

Ik heb de foto's van de verkoper met veel moeite toegestuurd gekregen (wat ik al vreemd vond, want ze waren toch goed?). En laten beoordelen door mijn DA. Daarop bleek een fragment te zien. Verkoper had vast gehoopt dat ik het gewoon zou geloven dat de foto's goed waren...

Inmiddels de koop dus afgeblazen. Paard staat nu weer te koop, nog steeds zónder de opmerking dat er wat aan mankeert. :x .

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:15

Oei Gentanna, je bent vast teleurgesteld.... maar wat een geluk dat je hem toch niet gekocht hebt!! Succes met de verdere zoektocht, dat valt ook niet altijd mee.

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:20

Babootje schreef:
Gini schreef:
Waarom vind je het vreemd? Ik vind het juist heel verantwoordelijk klinken van de eigenaars. Voordat ze de pony verkopen willen ze eerst weten wat ze verkopen en of die goed op de benen is. Vind ik eigenlijk niet vreemd en zou mij juist meer vertrouwen inboezemen. Zeker ook omdat ze jou de foto's zo meegeven om te laten keuren door je eigen DA. Als er iets mis was en ze willen iets verbergen, zouden ze dat alvast zeker niet doen.


Alleen maar foto's vind ik wel apart ja. Waarom dan niet gelijk klinisch ook? Gaat het om een volledige RX foto keuring of maar een paar foto's? Bij dit laatste rijst zeker de vraag, waarom zou de verkoper dat doen?


Omdat een klinische keuring echt maar een heel tijdelijk beeld geeft. Klinische keuring is ook meer voor de koper, dat die gerust is dat het paard in de basis toch gezond is en dat er geen krakkemikkig ziek ding aan hem/haar verkocht wordt. Als je je paard op dag 1 klinisch laat keuren en op dag 2 raapt die een verkoudheidsvirusje, dan is het klinisch rapport van dag 1 eigenlijk al achterhaald. Als koper heb je er eigenlijk niks aan wanneer een verkoper kan bewijzen dat het paard 5 weken geleden klinisch gezond was.

Jammer Gentanna, dat er dus toch iets mis blijkt te zijn. Sowieso inderdaad altijd foto's opvragen of laten maken. Want een klinisch beeld zegt niet alles.

Kendra

Berichten: 8740
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:49

Jammer! Ik hoor veel net-niet-goed verhalen de laatste tijd.
Veel vraag en beperkt aanbod... en dan proberen mensen wel eens wat.
Volstrekt normaal dat je de foto's aan je DA wilt laten zien,dan ook altijd alle gegevens controleren (incl. chipnummer :o ).
Over buigproeven is het laatste woord nog niet gesproken, dat geldt trouwens voor meer onderdelen van de klinische keuring. Ik vind het persoonlijk fijn om er bij te zijn zodat je een beetje kunt overleggen met de dierenarts (als die dat wil).
Succes met je zoektocht!

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:54

Gentanna schreef:
Mijn onderbuiksgevoel bleek goed, er was wel degelijk wat te zien op de foto's en wel bij het afgekeurde been.

Ik heb de foto's van de verkoper met veel moeite toegestuurd gekregen (wat ik al vreemd vond, want ze waren toch goed?). En laten beoordelen door mijn DA. Daarop bleek een fragment te zien. Verkoper had vast gehoopt dat ik het gewoon zou geloven dat de foto's goed waren...

Inmiddels de koop dus afgeblazen. Paard staat nu weer te koop, nog steeds zónder de opmerking dat er wat aan mankeert. :x .

Je hebt jezelf in elk geval een hoop medische ellende en kosten bespaard. Nu op zoek naar een gezonder paard,er staan er genoeg te koop!

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:56

Had gehoopt een ander einde te lezen, wat zonde dat het paard als gezond en goed op internet staat en dit belangrijke `gebrek` niet genoemd word. Fijn dat je hebt doorgevraagd naar de foto´s, triest voor de pony.... ;(

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:57

Tja, dat weten de verkopers dus, ik vond het al vreemd dat wanneer een jonge pony die nooit een pas kreupel heeft gelopen dat je daar als verkoper foto's van de voorbenen laat maken. Maar smerig dat ze hem nu weer te koop zetten en hopen op een positieve keuring.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:06

janderegelaa schreef:
BigBen schreef:
Een buigproef is medisch waardeloos.
Het geeft geen enkele relevante informatie.
Iets harder trekken, iets langer vasthouden... en je kunt om het even welk paard kreupel krijgen.

Als de rx-en goed zijn, heeft die buigproef geen enkel belang.

Ja, want zijn pezen staan natuurlijk ook op de foto.

Alsof een buigproef wel iets zegt over de conditie van de pezen :D .

Verschooten heeft ooit eens een proef gedaan in Merelbeke, met 8 paarden.
Afhankelijk van de uitgeoefende kracht, en de duur (tussen 1 en 2 minuten),
waren er respectievelijk 2, 4 en 6 kreupel op de buigproef.

En Ramey heeft in '97 een onderzoek gedaan bij 50 paarden, buigproef van de voorbenen,
en hij kwam tot de volgende conclusie:

Citaat:
Many otherwise normal horses demonstrate a positive response to forelimb flexion tests. The
response varies directly with the pressure applied to the limb. A positive response to flexion does not
correlate with future lameness or lower limb radiographic abnormalities. Reliance on this test to
diagnose subclinical lameness or predict future problems seems unwise.

De buigproef heeft in werkelijkheid geen enkele klinische relevantie,
maar goed, het heeft voor de TS geen belang meer.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Afgekeurd op buigproef, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:09

In dit geval bleek de buigproef dus wel van belang aangezien er wel degelijk iets op de foto's te vinden was . Zonder keuring had ts een potentieel afgekeurde pony gekocht.