Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:00

Ik zeg ook niet dat het geen logische vraag is. Ik vind alleen dat mensen erg hard oordelen over de situatie terwijl ze geen enkel idee hebben waar ts vandaan komt.
Misschien reageert ze wat hysterisch, maar wellicht komt dat omdat ze uit een traumatische situatie komt.
Hoe gaat het inmiddels met je paardjes Cambiar?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 18:29

Humpiedumpie schreef:
Ik zeg ook niet dat het geen logische vraag is. Ik vind alleen dat mensen erg hard oordelen over de situatie terwijl ze geen enkel idee hebben waar ts vandaan komt.
Misschien reageert ze wat hysterisch, maar wellicht komt dat omdat ze uit een traumatische situatie komt.
Hoe gaat het inmiddels met je paardjes Cambiar?

Paardjes redelijk, maar zal zijn tijdje duren voor alles in orde is ;-).

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 18:30

jasmijn16 schreef:
fokfanaat schreef:
Als het er zo slecht was, waarom heb je daar 8 maanden gewerkt? Waarom niet direct met paarden en al vertrokken?


Hier ben ik het mee eens, als het echt zo slecht is en zo horror locatie is, waarom heb je daar dan niet eerder naar gehandeld? Als de paarden daar er zo slecht uit zagen dan zet je je dieren daar toch niet bij?

Klopt. Ik begrijp je reactie. Verduidelijkende post volgt, vanavond met meer tijd ;-).

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:40

Ga esparcette korrels voeren aan je paard want bloedwormen houden niet van esparcette korrels. Mijn beide paarden (tinkers) hadden ook flinke bloedworm besmetting en nu ze esparcette korrels krijgen die moet je wel weken met water , is het aantal bloedwormen flink gedaald bij mijn paarden.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 14:07

jansje73 schreef:
Ga esparcette korrels voeren aan je paard want bloedwormen houden niet van esparcette korrels. Mijn beide paarden (tinkers) hadden ook flinke bloedworm besmetting en nu ze esparcette korrels krijgen die moet je wel weken met water , is het aantal bloedwormen flink gedaald bij mijn paarden.


Jansje we spraken elkaar pb, maar bij deze nogmaals thx voor je tip. Glad vergeten, maar vorig jaar kregen ze ook esparcette. Ik ga er vandaag om, super tip van jou!
Ik zie vandaag, valt me nu pas op, gigantisch verschil met 1 paard in mijn kudde die afgezonderd van de rest heeft gestaan en 1 keer meer ontwormd geweest is in oktober dan mijn andere paarden.
Dat paard heeft ook altijd bijvoer gehad van mij met mineralen, de rest niet omdat ze in grote groep zaten en het te omslachtig was.
Dat paard is nu al uit de haren, blinkt als een spiegel terwijl de rest nog volop verhaart.
Ik ga nu opnieuw zelfde bijvoer bestellen, maar vraag me af of het groot verschil zou uitmaken als ik ipv de Pure Trace, Je Paard Gezond en Fit zou geven, ivm natuurlijke vitamine E en organische zink die ze nu hard nodig hebben ivm verharen.
In welk supplement zit meest en best opneembare vit B12, ivm de worminfectie (tip van veearts)? Of moet ik dat apart bijgeven? Schijnt dat ze B12 assimileren in de darmen dmv goede bacteriën, misschien EM gedrenkte zemelen bijgeven ook?
Ze krijgen nu Audevard van de veearts ter ondersteuning voor de lever, maar is suikerig plakspul, iemand beter advies, ervaring met middel op natuurlijke basis met eventueel mariadistelzaad?

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:12

je kunt ook zelf verbanden leggen die niet kloppen he. Mijn paarden verharen ook nog volop.

Benzz
Berichten: 2889
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:18

De mijne is ook al super door zijn haar heen, ziet er fantastisch uit met een dun glimmend velletje. En die krijgt al die zooi niet, gewoon hooi en brok.

Waarbij ik dus hetzelfde wil zeggen als Kinke............je verbanden moeten wel kloppen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 22:36

Benzz schreef:
De mijne is ook al super door zijn haar heen, ziet er fantastisch uit met een dun glimmend velletje. En die krijgt al die zooi niet, gewoon hooi en brok.

Waarbij ik dus hetzelfde wil zeggen als Kinke............je verbanden moeten wel kloppen.

Tja, verbanden...als de ene bijkrijgt en de andere 7 niet, dan zou dat al eens een verband kunnen zijn.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:42

dan zal het met die van mij dus ook slecht gaan.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 00:23

Kinke schreef:
dan zal het met die van mij dus ook slecht gaan.

Wat een verband is dat :')

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 00:33

poes schreef:
Geen enkele wei of paard is wormvrij toch? Enkel de mens is 100% wormvrij dacht ik? Infectie kan dus altijd voorkomen, ook bij goed onderhoud. Misschien heeft een paard even een zwakke periode en dan kan het al mis gaan.



mensen hebben ook wormen ,ze kunnen zelfs een lintworm hebben.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 07:49

Klopt maar we zijn normaal wel wormvrij. Andere dieren hebben altijd wormen. Zo heb ik dat ooit gehoord, maar niet zeker of het klopt.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:24

Cambiar schreef:
Wat een verband is dat :')


Net zo wetenschappelijk onderzocht als jouw conclusie over jouw paarden :)

Linda2B
Berichten: 662
Geregistreerd: 04-04-08

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:20

Stille meelezer hier, maar ik val werkelijk achterover van dit topic en dan met name de werkelijk bizarre reacties van TS. Dat mensen uberhaupt nog de moeite nemen om op een volwassen en serieuze manier via dit topic op haar bizarre hersenspinsels en uitspraken te reageren vind ik werkelijk bewonderingswaardig. TS ik geef je bij deze 1 advies: ga eens een eerlijk en reflecterend en kritisch gesprek aan met jezelf in plaats van heel de wereld de schuld te geven van de slechte verzorging van JOUW paarden. JIJ bent eigenaar, jij bent degene die zijn volledige kudde paarden inclusief een jong veulen half Europa doorsleept en JIJ bent verantwoordelijk voor zowel het voerbeleid, het weide/stalmanagement en het medisch management van JOUW paarden. Als jouw gehele kudde in zo'n slechte condititie is zou ik me toch eens achter de oren krabben en gaan handelen naar je leeftijd, want ik ga er even vanuit dat je volwassen en handelsbekwaam bent, hoewel je in jouw reacties absoluut niet zo overkomt. Veel succes en vooral wijsheid gewenst.

hagelslag
Berichten: 9040
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:27

Linda2B schreef:
Stille meelezer hier, maar ik val werkelijk achterover van dit topic en dan met name de werkelijk bizarre reacties van TS. Dat mensen uberhaupt nog de moeite nemen om op een volwassen en serieuze manier via dit topic op haar bizarre hersenspinsels en uitspraken te reageren vind ik werkelijk bewonderingswaardig. TS ik geef je bij deze 1 advies: ga eens een eerlijk en reflecterend en kritisch gesprek aan met jezelf in plaats van heel de wereld de schuld te geven van de slechte verzorging van JOUW paarden. JIJ bent eigenaar, jij bent degene die zijn volledige kudde paarden inclusief een jong veulen half Europa doorsleept en JIJ bent verantwoordelijk voor zowel het voerbeleid, het weide/stalmanagement en het medisch management van JOUW paarden. Als jouw gehele kudde in zo'n slechte condititie is zou ik me toch eens achter de oren krabben en gaan handelen naar je leeftijd, want ik ga er even vanuit dat je volwassen en handelsbekwaam bent, hoewel je in jouw reacties absoluut niet zo overkomt. Veel succes en vooral wijsheid gewenst.



_/-\o_ precies dit, heel goed en toch netjes verwoord

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:40

Cambiar schreef:
jansje73 schreef:
Ga esparcette korrels voeren aan je paard want bloedwormen houden niet van esparcette korrels. Mijn beide paarden (tinkers) hadden ook flinke bloedworm besmetting en nu ze esparcette korrels krijgen die moet je wel weken met water , is het aantal bloedwormen flink gedaald bij mijn paarden.


Jansje we spraken elkaar pb, maar bij deze nogmaals thx voor je tip. Glad vergeten, maar vorig jaar kregen ze ook esparcette. Ik ga er vandaag om, super tip van jou!
Ik zie vandaag, valt me nu pas op, gigantisch verschil met 1 paard in mijn kudde die afgezonderd van de rest heeft gestaan en 1 keer meer ontwormd geweest is in oktober dan mijn andere paarden.
Dat paard heeft ook altijd bijvoer gehad van mij met mineralen, de rest niet omdat ze in grote groep zaten en het te omslachtig was.
Dat paard is nu al uit de haren, blinkt als een spiegel terwijl de rest nog volop verhaart.
Ik ga nu opnieuw zelfde bijvoer bestellen, maar vraag me af of het groot verschil zou uitmaken als ik ipv de Pure Trace, Je Paard Gezond en Fit zou geven, ivm natuurlijke vitamine E en organische zink die ze nu hard nodig hebben ivm verharen.
In welk supplement zit meest en best opneembare vit B12, ivm de worminfectie (tip van veearts)? Of moet ik dat apart bijgeven? Schijnt dat ze B12 assimileren in de darmen dmv goede bacteriën, misschien EM gedrenkte zemelen bijgeven ook?
Ze krijgen nu Audevard van de veearts ter ondersteuning voor de lever, maar is suikerig plakspul, iemand beter advies, ervaring met middel op natuurlijke basis met eventueel mariadistelzaad?





Maar waarom geef je al die extras erbij? Zijn ze er zo slecht aan toe?goed en regelmatig ontwormen lijkt mij een beter plan? Of begrijp ik het niet ?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 12:08

Ja tuurlijk, dat ontwormen in eerste plaats.
Iemand zei me PB dat mijn weide nu ook besmet is, klopt, maar ik verwijder de mest elke dag (dat is een must) en waar ze nu zitten was een tijdelijke oplossing zoals ik al zei.
Volgende maand gaan ze op 8 ha natuurland en daar ga ik ook altijd de mest weghalen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 12:19

Citaat:
Maar waarom geef je al die extras erbij? Zijn ze er zo slecht aan toe?


Mijn hengstje was er heel slecht aan toe op bepaald moment in Tsjechië.
Hij hoestte, zat met taai slijm, was flink vermagerd, at moeilijk hooi, zat met wormen en had draadbeen.
Ik heb hem daar bijgevoerd vanaf, denk rond december, omdat een klant me erop wees dat mijn hengstje er belabberd uit zag, dus krijgt nu al 4 maand mineralen en vitaminen bij (geef hem nu Life Data van Barn Bag
Afbeelding
) en ziet er nu weer ongelofelijk goed uit, viel mij gisteren gewoon op.... blijkbaar is hij gewoon heel goed hersteld van de verkoudheid (hoesten en dik slijm), wormen en zijn draadbeen.
Ik vermoed dus, gezien mijn andere paarden nog volop verharen en sommige hoesten met slijm, dat het, zal voorzichtig zijn met mijn woorden, eventueel kan zijn dat mijn hengstje rapper hersteld is van alles doordat hij tweemaal daags mineralen en bijvoer kreeg van mij en de andere enkel pulp bijkregen.

Dat is voor mij toch interessant om te zien dat paarden wel degelijk baat kunnen hebben van vit/mineralen toevoeging, als ze het moeilijk hebben.
Neem mij dat aub niet kwalijk dat ik dat zeg, maar heb daar zelf ook altijd over getwijfeld of het nodig was. Als ik dit nu zo zie, denk ik van wel....
Nee, de paardjes staan nu niet zo slecht meer, ze knappen zienderogen op, maar ik merk dus wel verschil op. Dat ene paard heb ik wel antibiotica moeten geven van de veearts, want hij bleef hoesten. De andere is ouder en heeft nog steeds slijm en hoest, maar die is ouder en hoop dat hij er via zijn eigen afweer doorkomt, voor de rest is hij gezond.
Ze waren nochtans allemaal ingeent voor ze naar Tsjechië trokken, maar grote groepen paarden bij elkaar verhoogt nu eenmaal risico op infectiedruk.
Mijn besluit is dus: beter goed verzorgd thuis in het ongezonde België, dan in slechte omstandigheden in super gezond, natuurlijk gebied in Tsjechië :D .

BigOne
Berichten: 38276
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:20

Hoe ga jij acht hectare poepvrij houden ? Heel benieuwd naar want dan kan ik nog wat leren misschien , heb al moeite met drie hectare en dan ook nog tijd voor andere dingen overhouden.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 12:33

bigone schreef:
Hoe ga jij acht hectare poepvrij houden ? Heel benieuwd naar want dan kan ik nog wat leren misschien , heb al moeite met drie hectare en dan ook nog tijd voor andere dingen overhouden.

Of het nu 1 of 10 ha is, denk zelf eens na, het gaat hem om de mest.
Ik doe nu ook elke dag de mest weg.
Dat duurt een uurtje, en neemt ongeveer 3 volle kruiwagens in beslag.
Laat je mest liggen, heb ik geleerd in Tsjechië=dikke miserie, vooral als je fokt. Op den duur is het een spaghetti van wormenmest veral in het land.
Geloof maar niet dat tijdens de winter de wormen doodgaan=dikke zever.
Ofwel let je op hygiène en zet je je ervoor in, ofwel minder je van paarden, zo simpel is dat.
Hoe meer paarden en verloop, hoe groter besmettingsrisico en hoe strenger het beleid moet zijn.
Absurd om alle paarden op een ander moment te ontwormen, iedereen ALTIJD tesamen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 12:55

Dit is mijn hengstje, de halfbroer van het veulen met bloedwormen.
Zijn moeder en halfbroertje dus staan nog volop in winterhaar, net als de rest van de groep.

Mijn hengstje hier blinkt als een spiegeltje, vandaar mijn veronderstelling:
https://www.myalbum.com/album/3WMNnR95LMAa



Zijn moeder:

Afbeelding

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:10

Maar hoelang ben je dagelijks bezig om 8 hectare te doorzoeken naar poep?

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:15

Wahahahaha, nou dan sta je dagelijks denk ik 8 uur te zoeken en te scheppen......
daar is toch geen beginnen aan joh 8 hectare!!

Wij doen 2 hectare om de dag handmatig en de Sjovel mee. Dat is al een hele klus. En dan staan er 4 paarden.


Is dit grof??
Laatst bijgewerkt door Popstra op 12-04-19 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 13:21

Popstra schreef:
Wahahahaha, nou dan sta je dagelijks denk ik 8 uur te zoeken en te scheppen......
daar is toch geen beginnen aan joh 8 hectare!!

Wij doen 2 hectare om de dag handmatig en de Sjovel mee. Dat is al een hele klus. En dan staan er 4 paarden.

Wahahaha ook van mijn kant, Je moet wel in je hoofd getikt zijn om Iberiers meteen op het volle gras te laten en ze te laten vreten tot ze ontploffen. Waar zit je verstand zeg.
Als je beetje nadenkt dan doe je gewoon aan strookbegrazing, dat doe ik nu ook, dan krijg je minder graasplekken, krijgen ze elke dag een meter bij en geliof me, ze laten het vallen waar ze staan. Dus neuh...ik moet niet het ganse domein gaan uitzoeken, tegen dat ze de volle 8 ha afgevreten hebben is het een vlakke pelouse en zie je het zo liggen :)*
Laten liggen=in de kortste keren weer grote besmetting, been there, done that.

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:29

Misschien moet je niet eens steeds je verhalen verdraaien zoals nu weer van 8 hectare naar strook begrazing. Kunnen wij ook niet weten he.
Daar komt bij je erg onbeschoft reageerd en kan mij voorstellen menigeen wel een beetje klaar is met een type als jou die altijd in de sh*t zit!!