Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:28

Dankjewel, ik hoop dat jouw paarden er weer helemaal bovenop komen.
En hopelijk werkt je dierenarts gewoon mee aan dit (of een soortgelijk) schema.
Zelf heb ik toen wij met onze rodebloedwormfeest zaten gemerkt dat dierenartsen (en mestonderzoekbureaus) allemaal andere waardes en richtlijnen hanteren. Dan zei mestonderzoek dat hij nog precies binnen de waardes zat van wat veilig was qua rode bloedworm (hij zat bij de eitelling toen volgens mij tegen de 400 aan) en gaf de dierenarts-tandarts vervolgens aan dat dat echt veel te veel was, zeker omdat hij daar al driekwart jaar mee rondliep. Maar onze échte dierenarts zei vervolgens dat 1x ontwormen met Equest Pramox wel genoeg was, waar ik het weer niet mee eens was want die eitelling was al langere tijd hoog ondanks 4x per jaar ontwormen en ik wilde er nu echt vanaf. Gelukkig stond [***] bij vier verschillende dierenklinieken ingeschreven en dus ben ik ze toen gewoon een voor een afgegaan met het mestonderzoekformulier in de hand en heb ze allemaal om 1 wormspuit gevraagd, want dat konden ze me moeilijk weigeren. Toen had ik genoeg voor een hele kuur en daarna was hij ervan af. 8-)
Hopelijk blijft jou dat bespaard, want voor 1 paard is dat nog te doen, maar voor een hele kudde... >;)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 21:37

xyzutu2 schreef:
Dankjewel, ik hoop dat jouw paarden er weer helemaal bovenop komen.
En hopelijk werkt je dierenarts gewoon mee aan dit (of een soortgelijk) schema.
Zelf heb ik toen wij met onze rodebloedwormfeest zaten gemerkt dat dierenartsen (en mestonderzoekbureaus) allemaal andere waardes en richtlijnen hanteren. Dan zei mestonderzoek dat hij nog precies binnen de waardes zat van wat veilig was qua rode bloedworm (hij zat bij de eitelling toen volgens mij tegen de 400 aan) en gaf de dierenarts-tandarts vervolgens aan dat dat echt veel te veel was, zeker omdat hij daar al driekwart jaar mee rondliep. Maar onze échte dierenarts zei vervolgens dat 1x ontwormen met Equest Pramox wel genoeg was, waar ik het weer niet mee eens was want die eitelling was al langere tijd hoog ondanks 4x per jaar ontwormen en ik wilde er nu echt vanaf. Gelukkig stond Rio bij vier verschillende dierenklinieken ingeschreven en dus ben ik ze toen gewoon een voor een afgegaan met het mestonderzoekformulier in de hand en heb ze allemaal om 1 wormspuit gevraagd, want dat konden ze me moeilijk weigeren. Toen had ik genoeg voor een hele kuur en daarna was hij ervan af. 8-)
Hopelijk blijft jou dat bespaard, want voor 1 paard is dat nog te doen, maar voor een hele kudde... >;)

Ja klopt wat je zegt. Wil niet weer over mezelf beginnen, maar ben heel erg verward door de stress en vermoeidheid en dat maakt het ook zo moeilijk voor mij om concreet te handelen.
Ik heb wel voordeel dat ik in België makkelijk aan ontworming kan komen...
Zoals Mizora zegt 1xequest en ipv 3 keren, 5 keren panacur, voor de herhaling na zoveel weken, ik weet niet precies hoeveel weken en met welk soort wormkuur, nog eens advies vragen aan de veearts maandag. Voor mijn klein mannetje ga ik maandag Den Hoek eens bellen. Is een bloedmooi schattig Sorraia kruisinkje en ik kan de gedachte niet aan dat hij nu al beschadigd zou zijn.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:49


Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 22:20

josie schreef:
Equitom zit in België, wellicht handiger voor jou dan Den Hoek in de NL..
https://www.equitom.be/nl/

Veel sterkte en succes!

Ik dacht dat het om het holistische ging van Den Hoek. Equitom is wellicht zelfde als Merelbeke? Maandag wil iemand van Merelbeke komen, kennis...

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 22:57

xyzutu2 schreef:
. Sterkere paarden/pony's hebben al jong enige resistentie opgebouwd en kunnen wat hebben, de zwakkeren met slechte darmen en slechte weerstand komen ten val.

Lees dit nu pas, maak je geen illusie's, zelfs de sterktste paarden zaten vol. Echt vol. Dit was een avontuurtje om kippenvel te krijgen. Denk er heel vaak aan, vooral degene die ik achtergelaten heb. Die ik niet kan helpen.
Mijn merrie's zijn al 9 jaar verlost van wormen. Dat was toen ze van de fokkerij kwamen in Frankrijk, aan 8 maanden oud. Voor ik vertrok was iedereen in topform en was niemand zwak, integendeel, kreeg zelfs compliment van de keurder.

Anoniem

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:55

Ik doelde op de drie merries waarvan je schreef dat die jaren geleden al zo ernstig besmet waren met wormen dat ze daar langdurig darmontstekingen aan overhielden. Paarden die zo ernstig beschadigd zijn houden daar vaak permanente darmschade aan over en als er iets verandert aan voer of verzorging dan zijn zij over het algemeen de eersten die voor de bijl gaan. Chronische darmschade zie je vaak niet als ze op een top plekje staan, want dan zie je inderdaad alleen maar topfitte paarden van buiten omdat daar op alle mogelijke probleempjes ingespeeld kan worden voor ze echt de kop opsteken. Maar als er dingen veranderen dan merk je ineens dat dat soort paarden heel slecht zijn in verandering, en dan krijgen ze veel eerder en vaak een veel grotere achterstand dan de rest. [***] was ook zo'n achterstandspaard die meteen inviel bij wormen terwijl andere paarden met dezelfde eitelling op dezelfde wei nergens last van leken te hebben.
Maar inderdaad, als ze in zo'n hel stonden dan gaan uiteindelijk ook de sterkste paarden voor de bijl, want uiteindelijk heeft elk paard toch een minimum aan hygiene, verzorging en voeding nodig om gezond te blijven. En als zelfs echt gezonde/onbeschadigde paarden hierdoor zo kapot zijn dan benadrukt dat alleen maar hoe zwaar de ouden, chronisch zieken en jongen het hebben, want dat zijn in elke groep de meest kwetsbaren. Ik hoop heel erg dat Merelbeke kan helpen, ik hoor daar heel veel goede verhalen over!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 00:09

Cambiar schreef:
Ik kreeg pb advies om Den Hoek te contacteren. Zal ik maandag eerst en vooral doen, maar is wel heel ver weg voor mij, ben van België

Als je je paarden in Tjechië neer kunt zetten...

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 00:35

janderegelaa schreef:
Cambiar schreef:
Ik kreeg pb advies om Den Hoek te contacteren. Zal ik maandag eerst en vooral doen, maar is wel heel ver weg voor mij, ben van België

Als je je paarden in Tjechië neer kunt zetten...

Wat voor een afschuwelijke rotopmerking is dat, kunt neerzetten, ik ben wel samen met mijn paarden per camion gegaan om daar te gaan wonen bij iemand om ze een natuurlijker leven te kunnen geven. Veulen was toen nog niet geboren, dus uw hersenkronkels redeneren als volgt: dan kan ze dat zieke veulen die pas thuis is van 850 km gerust weer de trailer opduwen om maar eventjes op consultatie naar de overkant in Nederland te gaan, goed voor een kleine 600 km heen en terug. Wat is dat met die Nederlandse redenering? Wat ben ik toch een domme Belg die Nederlanders maar niet vat. Ga het gewoon stil leggen, ben zo woest dat ik nu niet meer tot rede vatbaar ben. Zal aan mij liggen. Ik begrijp jullie niet. Ben gewoon naif en dom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 00:55

janderegelaa schreef:
Cambiar schreef:
Ik kreeg pb advies om Den Hoek te contacteren. Zal ik maandag eerst en vooral doen, maar is wel heel ver weg voor mij, ben van België

Als je je paarden in Tjechië neer kunt zetten...


Ik had ook zo mijn bedenkingen bij het hele verhuizingsgebeuren en het welzijnsniveau van paarden in Hongarije, maar ik begrijp de TS 100% dat ze een kudde die inmiddels zo verzwakt is dat een deel niet eens meer kan stappen zonder te struikelen niet wéér op de trailer zet voor een rit naar land nummer 3. Op een gegeven moment moet je gewoon je verlies nemen: daar is het nu al te ver voor gevorderd. Bovendien hebben ze in Belgie ook prima klinieken, dan weliswaar minder homeopatisch aangelegd ;) dan Den Hoek, maar ik zou bij deze echt heftige en absoluut medische problematiek sowieso eerst alle medische drama's door een reguliere kliniek laten oplossen voor je na gaat denken over homeopathie, doormeten en pendelen. Dat kan altijd nog. Ik denk dat de TS al blij mag zijn als alles op het eigen erf op te lossen is en er niet alsnog een kliniekopname aan vast komt te zitten, en mocht het zover komen dan kan ik het heel goed begrijpen als je dat paard niet naar Nederland zeult als je ook in eigen land bij EquiTom/Merelbeke terecht kunt.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 01:31

Citaat:
Ik had ook zo mijn bedenkingen bij het hele verhuizingsgebeuren en het welzijnsniveau van paarden in Hongarije, maar ik begrijp de TS 100% dat ze een kudde die inmiddels zo verzwakt is dat een deel niet eens meer kan stappen zonder te struikelen niet wéér op de trailer zet voor een rit naar land nummer 3. Op een gegeven moment moet je gewoon je verlies nemen: daar is het nu al te ver voor gevorderd. Bovendien hebben ze in Belgie ook prima klinieken, dan weliswaar minder homeopatisch aangelegd ;) dan Den Hoek, maar ik zou bij deze echt heftige en absoluut medische problematiek sowieso eerst alle medische drama's door een reguliere kliniek laten oplossen voor je na gaat denken over homeopathie, doormeten en pendelen. Dat kan altijd nog. Ik denk dat de TS al blij mag zijn als alles op het eigen erf op te lossen is en er niet alsnog een kliniekopname aan vast komt te zitten, en mocht het zover komen dan kan ik het heel goed begrijpen als je dat paard niet naar Nederland zeult als je ook in eigen land bij EquiTom/Merelbeke terecht kunt.

Enkele correctie's
Deel verzwakt zodat ze niet meer kan stappen? Ging wel over 1 merrie die er erg vanaf zag. Ze struikelde en was lusteloos gisteren, gezien ze ooit operatie door draadwond had, dacht ik dat ze last had van haar been, maar bleek door bloedwormen te zijn. Het veulen kan stappen maar is gewoon doodziek geweest.
Hongarije? Is wel in Tsjechië, trouwens op zich is het daar veel beter dan de verziekte volgebouwde gebieden in Nedrland en België, met zijn ongezonde klimaat en gronden, vol gifstoffen en vervuilde bodems, water en lucht. Op zich is het voor een paard vele malen gezonder om op rotsbodem te lopen in landklimaat zonder al die knutten, en mineraalrijk water te drinken, maar dan moet de situatie wel leefbaar zijn en niet zoals we moeten doorstaan hebben, ook voor mezelf niet, had nooit gedacht dat ik zo zou afzien en behandeld worden. Ik ben zelf chronisch vermoeid en hoopte om daar te genezen, niet om nog zieker te worden door de toestand.
Nooit gedacht dat het zo zou eindigen, welzijnsniveau drie jaar lang nauwlettend in de gaten gehouden en had zeer goede recensie's, anders was ik nooit vertrokken, had er alles voor over om terug gezond te worden. Mijn kudde was blakend van gezondheid toen ze toekwamen. Dit had ik nooit verwacht, anders was ik niet met alles naar daar getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 02:49

Maar dan schrijven we toch precies hetzelfde? Als ik schrijf dat een deel van jouw kudde zo verzwakt is door de wormen dat ze niet meer kunnen stappen zonder te struikelen, dan is dat toch hetzelfde als dat jij op de vorige pagina schrijft dat jouw merrie door de bloedwormen zo lusteloos en verzwakt is dat ze in plaats van normaal te stappen 'ze struikelde enorm als ze stapte'?
Wat klopt er dan niet.

Als je het zo schrijft dan klinkt Tsjechie als de paardenhemel. Ben je niet bang dat jouw paarden in Belgie juist nog slechter worden, nu ze met al hun problemen ook nog in dit ongezonde klimaat met alle gifstoffen, knutten, luchtvervuiling en vervuilde bodems komen te staan? Het enige wat Belgiemisschien nog als positiefs te bieden heeft zijn de betere paardenklinieken, maar als Tsjechie zo gezond is dan hebben ze die daar misschien niet eens nodig - behalve dan dat jij de pech had dat jouw paarden op een wormenlandje terecht kwamen. Het klinkt door hoe je het beschrijft bijna alsof ze beter daar hadden kunnen blijven, maar dan op een normale, goed gerunde stal. Dan hadden ze alle voordelen van Tsjechie en het scheelde ze een reis waardoor ze meer energie zouden hebben om daar op een goed stuk land met de dierenartsen daar de wormbesmetting te boven te komen, in plaats van nu weer in de Belgische ellende te staan. Maar dat is waarschijnlijk te simpel gedacht.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 06:19

xyzutu2 schreef:
Maar dan schrijven we toch precies hetzelfde? Als ik schrijf dat een deel van jouw kudde zo verzwakt is door de wormen dat ze niet meer kunnen stappen zonder te struikelen, dan is dat toch hetzelfde als dat jij op de vorige pagina schrijft dat jouw merrie door de bloedwormen zo lusteloos en verzwakt is dat ze in plaats van normaal te stappen 'ze struikelde enorm als ze stapte'?
Wat klopt er dan niet.

Als je het zo schrijft dan klinkt Tsjechie als de paardenhemel. Ben je niet bang dat jouw paarden in Belgie juist nog slechter worden, nu ze met al hun problemen ook nog in dit ongezonde klimaat met alle gifstoffen, knutten, luchtvervuiling en vervuilde bodems komen te staan? Het enige wat Belgiemisschien nog als positiefs te bieden heeft zijn de betere paardenklinieken, maar als Tsjechie zo gezond is dan hebben ze die daar misschien niet eens nodig - behalve dan dat jij de pech had dat jouw paarden op een wormenlandje terecht kwamen. Het klinkt door hoe je het beschrijft bijna alsof ze beter daar hadden kunnen blijven, maar dan op een normale, goed gerunde stal. Dan hadden ze alle voordelen van Tsjechie en het scheelde ze een reis waardoor ze meer energie zouden hebben om daar op een goed stuk land met de dierenartsen daar de wormbesmetting te boven te komen, in plaats van nu weer in de Belgische ellende te staan. Maar dat is waarschijnlijk te simpel gedacht.


Neen, als jij 1 paard bedoelt dan ga je niet schrijven deel van kudde. Dat doe je om iets te onderstrepen....
Neen, paarden daar achterlaten is het laatste wat ik zou doen. Ik vertrouw daar echt niemand meer na de schrijnende zaken die ik meemaakte. Je kan nooit weten welke stal goed gerund is, dat is moraal van gans dit oliebol, want ze pretenderen allemaal goed gerund te zijn tot puntje bij paaltje komt.

Eerlijk gezegd dacht ik dat nadat ik laatste maal ontwormd had in Tsjechië in januari met equest pramox, dat ze safe waren. Ik had geen flauw benul dat ze dan in maart terùg zo'n besmetting hadden. Toen ik alle paarden meenam van daar paar weken geleden, leken ze voor mij gezond, ook de chauffeur en de veearts vonden dat ze er goed uitzagen. ik maakte mij vooral erg zorgen om een paard met draadwonde die ik moest vervoeren en een paard met zogezegd gesubluxeerd kroonbeen die erg mank gestaan had. Dus van herstellen van wormen wist ik niets vanaf, temeer omdat ze net equest pramox gehad hebben in januari, dat heb ik pas deze week gemerkt dat ze blijkbaar nog steeds zwaar besmet waren nadat ik ze nogmaals ontwormd had eergisteren voor de zekerheid om naar nieuwe weide te gaan. Na het ontwormen is het veulen en die merrie erg lusteloos en ziek geworden. Ik ben daarom gisteren ganse dag bij ze gebleven. Degene die hoesten lijken verder gezond en fris, ik dacht dus dat het bij hen om een simpele hoest ging door de regenbui van vorige week, niets ernstigs, maar blijkt meer achter te zitten.
Ik laat dus nooit of te nimmer geen paarden alleen achter daar. Die merrie die mank stond en waarvan twee veeartsen zelfs nà het nemen van foto met zekerheid hun diagnose stelden dat het een ernstig letsel was (en die ik daar ook nog laten staan heb tot ze minder mank was), subluxatie meer bepaald van kroongewricht en in België gekomen hoor ik dat het toch een simpele hoefzweer geweest is waarvan beide veeartsen in Tsjechië me tegenspraken en bij hoog en laag beweerden dat het probleem distortie/subluxatie van kroongewricht was, neen, ik vertrouw daar echt niémand meer en zou nooit of te nimmer nog iemand in buitenland mijn paarden toevertrouwen.

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 08:17

Pfoe.

Je maakt het jezelf niet heel makkelijk.
Ik lees echt helemaal geen harde kritiek in de berichten.
Alleen vragen.

Het leest alsof je zooo op stress loopt dat op dit moment alles als kritiek binnenkomt.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 08:51

Femke_Tweety schreef:
Pfoe.

Je maakt het jezelf niet heel makkelijk.
Ik lees echt helemaal geen harde kritiek in de berichten.
Alleen vragen.

Het leest alsof je zooo op stress loopt dat op dit moment alles als kritiek binnenkomt.

Kritiek omdat ik mijn paarden zogezegd vervoer naar een land waar geen dierenwelzijn is.
Ik was er wel zelf bij om voor hen te zorgen. Kon ik niet weten dat er daar zo'n besmetting zat. Dat kan hier in België of Nederland ook dus wat voor zin heeft het om nog eens een pijnlijke steek te geven dat ik naar Tsjechië vertrokken ben. Ik heb dat pas gedaan als ik zeker wist dat het ok was na 3 jaar, net om mijn dieren een beter leven te geven. Kon niet weten dat er dingen verewegen en mooigepraat werden, en dit had ik al helemaal niet verwacht.
De eigenaar leest mee, maar maakt niet meer uit. Ik zit hier nu met naast mijn hoge schulden en problemen, nu ook nog eens met een gigantisch wormbesmetting in mijn kudde. Ik kan niet meer, heb zo mijn best voor ze gedaan.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 24-03-19 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 08:53

Blijven ademhalen en nadenken ts.
Je hebt er al drie keer een veearts bij gehad, kon geen van de drie vertellen wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn?
De darmen lopen bij zo'n zware besmetting zeer waarschijnlijk schade op waardoor je paard risico loopt met het opnemen van voedsel, maar in hoeverre blijkt meestal pas later.

Je hebt 8 paarden schrijf je, geen geld, geen huis, schulden en je lijf werkt niet mee.
Ik zou eerst prioriteiten stellen met de gezondheid van de paarden en dan gaan bedenken of 8 paarden in deze situatie houdbaar is. Helemaal omdat ik mij kan herrineren van eerdere topics dat ze helaas vaker wat mankeren.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 08:58

Hier in België is het niet houdbaar. Dat klopt. Gras is veel te rijk voor zulke soort paarden en ik heb helaas geen paddock meer. Ik ben aan het zoeken naar oplossingen. Dat gaat niet op 1 dag.
En weet niet wat je bedoelt met vaker wat mankeren, toen ik uit België vertrok was iedereen gezond. Ze verdragen gewoon geen vet gras, rijk hooi of natte voordroog. Dat is voor geen enkel Iberisch paard gezond en daar krijgt elk Iberisch paard problemen mee, onze contreien zijn gewoon niet geschikt voor sobere rassen, ik ken geen enkele Spanjaard die volop in vet gras floreert. Je moet gaan werken met goed hooi en paddocks, maar dat heb ik niet meer.

Utixo

Berichten: 6584
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 09:12

Kind, wat Ben jij een paniekzaaier. Ja, ze hebben een worminfectie en nee, dat is niet leuk en kan zelfs dodelijk zijn. Maar ik heb je vorige topic gelezen over het spierbevangen paard en daar reageerde je exact hetzelfde. Ook gelijk groots en alle panieklevels aan. Doe ff rustig.
Er is hier niemand die je de schuld kunt geven. Paarden kunnen wormen krijgen. En dat ze nu een loopneus hebben, betekend niet dat ze gelijk een longontsteking hebben. Kan, maar hoeft niet.
Denk je niet dat de hoeveelheid paarden je een beetje te machtig wordt? Als je dit al niet kan handelen?

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 09:14

Probeer je niet zo aangevallen te voelen. Volgens mij probeerd iedereen met je mee te denken. Juist heel begrijpelijk dat je dit nu in België op wil lossen.

Ik hoop dat je een dierenarts hebt/vind met een plan waar je je in kan vinden. Dan nog een geschikte plek voor je paarden zodat jullie aan herstel kunnen werken. Jammer dat het buitenland avontuur zo afloopt.

Wildgirl

Berichten: 11667
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 09:14

Misschien is het een idee om de rust te bewaren?
Ik snap dat het veel is om te verwerken maar paniek brengt je niet verder.
Ik zou er eerst maar eens voor zorgen dat je er zelf weer bovenop komt. Uit de schulden, gezond en met een stabiel dak boven je hoofd.
Wellicht een idee om drastisch in te krimpen qua paarden, 8 paarden is in jouw situatie niet niks.
Er zijn hier in het topic een aantal goede tips mbt het ontwormen gegeven gelukkig, veel succes ermee!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 09:27

Citaat:
Je hebt er al drie keer een veearts bij gehad, kon geen van de drie vertellen wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn?

1 keer, dat schreef ik toch? 1 keer, gisteren. Ik weet niet waar jij drie keren leest

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 09:29

Wildgirl schreef:
Misschien is het een idee om de rust te bewaren?
Ik snap dat het veel is om te verwerken maar paniek brengt je niet verder.
Ik zou er eerst maar eens voor zorgen dat je er zelf weer bovenop komt. Uit de schulden, gezond en met een stabiel dak boven je hoofd.
Wellicht een idee om drastisch in te krimpen qua paarden, 8 paarden is in jouw situatie niet niks.
Er zijn hier in het topic een aantal goede tips mbt het ontwormen gegeven gelukkig, veel succes ermee!

Ja, ik ben aan het zoeken voor een deel van mijn paarden een goed tehuis.
Ik ben voor mezelf ondertussen al van de eerste week aan het zoeken naar medische begeleiding.
Ik kraak gewoon door wat ik gisteren zag. Mijn veulen is bere gezond, sterk mooi diertje, ook hij blijkt nu aangetast. Nee ik kan nu niet kalm blijven, dit is de druppel die de al overvolle emmer doet overlopen. Rust bewaren dat lukt nu even niet.
Had die persoon eerlijker geweest was ik nooit vertrokken. Ik kan het niet verdragen dat die daar ongestraft mee wegkomt. Ik zit hier met de oliebol.
Mijn paarden waren kerngezond toen ze vertrokken, heb bewijzen van mijn eigen veearts en de keurder, dit is voor mij onaanvaardbaar en kook van woede

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 09:40

Utixo schreef:
Kind, wat Ben jij een paniekzaaier. Ja, ze hebben een worminfectie en nee, dat is niet leuk en kan zelfs dodelijk zijn. Maar ik heb je vorige topic gelezen over het spierbevangen paard en daar reageerde je exact hetzelfde. Ook gelijk groots en alle panieklevels aan. Doe ff rustig.
Er is hier niemand die je de schuld kunt geven. Paarden kunnen wormen krijgen. En dat ze nu een loopneus hebben, betekend niet dat ze gelijk een longontsteking hebben. Kan, maar hoeft niet.
Denk je niet dat de hoeveelheid paarden je een beetje te machtig wordt? Als je dit al niet kan handelen?

Ja, dat was ook de schuld in Tsjechië, die verrekte voordroog.

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 09:44

Iberiers doen het inderdaad vssk niet goed op vet gras of kuil of voordroog. Ben ik met je eens.

Dus zul je iets moeten met een plek, desnoods zónder gras, maar met voldoende uitloop en droog hooi.

Die plekken bestaan óok in NL en België.

Dus dat is in ieder geval goed nieuws.

Wormenbesmetting: ja een probleem. Maar je zit er bovenop en gaat vanaf nu zorgen dat dát aangepakt wordt. Dus ook dát is goed.
Je weet wat het is, handelt er direct naar. En daarmee zal de schade altijd minder zijn dan bij dieren waar men het veel te laag ziet.


Dan de zorgen:

Eetste:
Die plekken in NL en België zijn er, maar kosten tijd en energie (en geld) om die te vinden.
Hoe meer je te besteden hebt, hoe makkelijker die zoektocht is.
En daar zit, als ik doorvallend regels heen lees, wel een lastig punt.

Tweede:
Je zit blijkbaar op persoonlijk vlak behoorlijk diep.
Fysiek, mentaal en (financieel?)
En dat is ook wel écht belangrijk om wat mee te gaan doen.
Als jij jezelf niet staande gaat kunnen houden, levert dat problemen voor de paarden.

Ik ken je niet. Ken je situatie niet. Weet niet waar en hoe je kunt terugvallen op familie of vrienden, of hoe dit soort opvang (ziekte, financiën) in België geregeld is.

Maar wel iets om naar te gaan kijken:
Wat kun je realistisch gezien aan, ook op langere termijn.
Hoeveel paarden?
En wat die je met het teveel.
Maar ook écht: jezelf.

Want als jij jezelf niet redt, lukt het zoeken van een geschikte plek ook niet.


Je zit op bokt.
Hier is super veel kennis.
En stiekem ook vaak best wel goodwill.

Vraag hulp.
Open een topic met wat voor plek je zoekt.
Concreet, niet teveel tekst en uitleg, gewoon wat je zoekt.

Misschien zijn er ook wel Belgen hier die de weg wat beter weten naar goede hulp. In NL zou bijvoorbeeld maatschappelijk werk, huisarts, psycholoog, gemeente etc in aanmerking komen. Maar België: geen idee.

Open ook daar een topic over.

Dan ga je in ieder geval concrete tips krijgen.

Die mensen in dit topic, over de wormen ook wel gegeven hebben...

Er zijn echt wel mensen die oprecht mee willen denken.

En een uitgesproken vraag of twijfel van een medebokker is niet altijd kritiek, echt niet.

Soms wel. Negeer die. Reageer er niet op.
Maar zeker in dit topic ook is de intentie van 90% van de reageerders goed.


Ik wens je veel sterkte. Je hebt een knappe puzzel om op te lossen, op heel veel vlakken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 10:08

Cambiar schreef:
Hier in België is het niet houdbaar. Dat klopt. Gras is veel te rijk voor zulke soort paarden en ik heb helaas geen paddock meer. Ik ben aan het zoeken naar oplossingen. Dat gaat niet op 1 dag.
En weet niet wat je bedoelt met vaker wat mankeren, toen ik uit België vertrok was iedereen gezond. Ze verdragen gewoon geen vet gras, rijk hooi of natte voordroog. Dat is voor geen enkel Iberisch paard gezond en daar krijgt elk Iberisch paard problemen mee, onze contreien zijn gewoon niet geschikt voor sobere rassen, ik ken geen enkele Spanjaard die volop in vet gras floreert. Je moet gaan werken met goed hooi en paddocks, maar dat heb ik niet meer.

Waarom ben je dan niet naar Spanje gegaan!?

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:01

Meneer Jan de Regelaar: als je niks zinnigs te typen hebt,laat het typen dan maar even helemaal achterwege aub. Enige kritiek/vraagtekens mag als je dat per se nodig vindt maar je reacties in dit topic slaan kant noch wal. Ts zit psychisch duidelijk al in een diep dal en 'lekker natrappen' maakt het alleen maar erger en wat je ermee denkt bij te dragen ter oplossing van de problemen van ts is me echt een raadsel.

Ts: heel veel sterkte, gelukkig geven anderen wel tips en hopelijk heb je er wat aan!