Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13808
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:30

Goh jij hebt wel echt alleen maar pech met je paarden Cambiar.......

Paardenfann4
Berichten: 1358
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:58

Wat een narigheid allemaal. Maar probeer toch kalm te blijven, dat is voor je paarden ook beter. Heel veel veulens hebben wormbesmettingen en vaak komt dat gewoon goed zonder problemen. Probeer je daar aan vast te houden. Je zit er nu bovenop en het kan even duren voor dat het echt weg is. Dat is niet in een dag maar daar gaat vaak wat tijd over heen. Dus probeer een goed schema voor de ontworming op te stellen en je daar aan te houden. Dan komt het vast goed. Daarna kun je kijken of je een goede plek voor ze kan vinden en wellicht de veestapel een beetje uitdunnen.
Ik hoop dat je voor je persoonlijke problemen ook hulp kunt vinden, er zijn hier vast mensen op bokt die je daarmee wat verder kunnen helpen. Veel succes!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15931
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 13:03

Zeedraakje schreef:
Meneer Jan de Regelaar: als je niks zinnigs te typen hebt,laat het typen dan maar even helemaal achterwege aub. Enige kritiek/vraagtekens mag als je dat per se nodig vindt maar je reacties in dit topic slaan kant noch wal. Ts zit psychisch duidelijk al in een diep dal en 'lekker natrappen' maakt het alleen maar erger en wat je ermee denkt bij te dragen ter oplossing van de problemen van ts is me echt een raadsel.

Ts: heel veel sterkte, gelukkig geven anderen wel tips en hopelijk heb je er wat aan!

Was een serieuze vraag eigenlijk....Omdat het Iberische paarden zijn. Qua voeding zit je daar het beste. Natural habitat.

Anoniem

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:06

Ik vind het echt lastig om je berichten te volgen omdat het verhaal met elke post aangevuld/veranderd wordt, en iedereen die er ook maar iets probeert te begrijpen direct corrigeert omdat ze het 'fout' hebben. In de openingspost heb je alleen een ziek veulen. In post nummer 7 vertel je dat een van je merries gisteren steeds struikelde en daarna hebben op diezelfde dag de anderen last van snot. De paarden hebben de zware wormbesmetting, twee beenproblemen en gezondheidsproblemen door voordroog meegenomen uit Tsjechie schrijf je, wat klinkt als een vrachtwagen vol zieke paarden. Maar een aantal posts later schrijf je dat ze kerngezond oogden toen ze daar de vrachtwagen op gingen. Aangezien het verhaal steeds verandert is het dan toch logisch als ik het ruim neem en het even over een deel van de kudde heb in plaats van 1 individu aan te wijzen?
Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de 'fout' van die andere Bokker waar jij meteen op springt, want je hebt nog maar 1 keer de veearts laten komen en niet 3 keer! Maar je hebt toch in januari ontwormd daar? Kwam die spuit dan niet van de veearts? En je schrijft dat toen je uit Tsjechie vertrok de veearts en vervoerder je paarden er gezond uit vonden zien, dan zag je toch ook een veearts, plus alle veeartsen die voor de draadwond en voor het gesubluxeerde kroonbeen/hoefzwees? Dan is het toch niet meer dan logisch dat mensen hier of die niet ook iets gezegd hebben over het verloop van een zware wormbesmetting?
Ik weet niet hoe het daar in Tsjechië werkt, maar als de dierenarts hier langs komt, al was het alleen maar voor een enting, dan krijgt hij meteen de waslijst met vragen die ik het hele jaar heb opgespaard over de al-dan-niet gezondheid van het paard. Ik vind dat dus geen gekke opmerking. Ik snap dat je in de war bent van alle emoties en frustraties, maar mensen hier proberen je alleen maar te begrijpen, alleen is dat niet heel makkelijk met de manier waarop deze je topics opgebouwd worden, dus misschien dat je ook in jouw verwarde toestand toch iets van begrip op kunt brengen voor dat mensen niet helemaal begrijpen wat je bedoelt. Dat zijn namelijk de mensen die jou mogelijk kunnen helpen.

Bovendien zit je in de situatie dat je mogelijk (ik zeg mogelijk, spring er niet meteen weer bovenop als dat toch weer niet helemaal blijkt te kloppen!!) een deel van je kudde moet afstoten terwijl die nu niet in topconditie zijn. Ik zou dus even opletten op hoe je jezelf naar de buitenwereld (en dus ook Bokt) presenteert. Als je hulp, advies of eventuele kopers zoekt dan kan het helpen als je gewoon even ademhaalt voor je post en alle aanvallen op mensen die je relaas niet helemaal begrijpen even achterwege te laten. Als mensen op Bokt al aangevallen worden omdat het hun schuld is dat ze een warrig verhaal niet begrijpen, dan zullen ze minder geneigd zijn om in real life te helpen, laat staan vrienden/bekenden die mogelijk in een paard geinteresseerd zijn langs te sturen. Niemand wil problemen met een vorige eigenaar, en aangezien je nu in de situatie bent dat je mogelijk de vorige eigenaar van een deel van je paarden wordt zou ik dus even nadenken over hoe je jezelf als verkoper/weggever/vorige eigenaar wilt presenteren voor je een post schrijft. Lashing out tegen alles en iedereen helpt vaak niet. En dat kun je je nu mogelijk/waarschijnlijk ook gewoon niet veroorloven.
Ik zou echt alle emotionele uitbarstingen richting mensen die jou alleen maar proberen te begrijpen even achterwege houden, het zakelijk houden en in plaats van boosheid gewoon antwoord geven op de vragen. Wie weet rolt daar dan zomaar iets uit waar je wat aan hebt.

Neon

Berichten: 4937
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:13

Ts meid...beterschap voor je paarden...
Maar zeker ook beterschap voor jou...

Mag ik je een tip geven... mindfullness... je zit ontzetten maar dan ook ontzettend in een slachtofferrol...

Heel rot dat dit allemaal zo loopt... maar daar is nu niks meer aan te doen... het enige wat je nu nog kan is in het hier en nu leven en daar naar handelen...Dus niet terug grijpen naar het verleden en een ieder die je paarden en jouw tekort gedaan heeft...

De mensen hebben hier het beste met je voor... dat de berichten minder leuk en meelevend aan het worden zijn komt door jouw aangevallen houding/reacties opp goedbedoelde reacties die in oorsprong niet eens slecht bedoeld waren..

Kom op meid...je kunt het heus wel... laat los en pak aan wat je aan nkunt pakken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:22

Ken je de facebookpagina's Iberian Crossbreeds en Iberische Kruisingen trouwens? Toen ik op facebook op berber zocht zag ik al een verkoopadvertentie op je persoonlijke pagina, maar dat zijn misschien ook nog mooie kanalen om te orienteren op nieuwe tehuizen voor je paarden.
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 25-03-19 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek aangepast

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 15:16

Sorry voor alles, ga alles lezen en vanavond antwoorden. Bezig met verhuis.

iamsam
Berichten: 248
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 15:27

ga naar een paardenarts alsjeblieft, ik ben een jaarling verloren hierdoor, vorige eigenaar zei dat "gewoon" ontwormd had ja ja, het is dodelijk als het in de bloedbaan terecht komt en het bereikt de hersenen, symtomen....rondjes lopen ...niets meer zien en knettergek/gevaarlijk worden, ze klom de muren op van de hoofdpijn ...dit wil je echt niet !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 22:44

@ iamsam: wat een vreselijk verhaal. Y;(
Waar is je jaarling uiteindelijk aan gestorven, was dat aan een verkeerde ontworming met een verkeerde merk of overdosering of aan de wormen zelf?

@ Cambiar; ik wilde je ehorses.nl (of .de) en de facebookgroep Pre/andalusier Verkoop ook nog aanraden als mogelijke verkoopkanalen, maar ik zag dat je berber al op de laatste stond. De facebookgroep Baroque horses-For Sale-Forum is misschien nog een goede optie voor je niet-PRE kruisingen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 00:08

xyzutu2 schreef:
@ iamsam: wat een vreselijk verhaal. Y;(
Waar is je jaarling uiteindelijk aan gestorven, was dat aan een verkeerde ontworming met een verkeerde merk of overdosering of aan de wormen zelf?

@ Cambiar; ik wilde je ehorses.nl (of .de) en de facebookgroep Pre/andalusier Verkoop ook nog aanraden als mogelijke verkoopkanalen, maar ik zag dat je berber al op de laatste stond. De facebookgroep Baroque horses-For Sale-Forum is misschien nog een goede optie voor je niet-PRE kruisingen.

Niemand gaat de verkoop in, ze blijven gezellig rustig bij hun kudde, daar zijn ze gelukkigst en zullen ze snelst genezen. Niemand wil een paard dat besmet is. Ik doe ze niet meer weg. Tsjechië was al erg genoeg, wil dat mijn schatten nu terug rust bij elkaar vinden, doe er alles aan om die worminfectie onder controle te krijgen. Ik hoef geen verkoopssites, daar heb ik ze namelijk deze week af gehaald al deze die je genoemd hebt en mijn fb pagina wil ik volledig wissen maar helaas kan ik er niet meer op.
Ze gaan niet meer weg. Ze zijn dolgelukkig dat ze terug alleen in hun eigen, stabiele kudde zijn.
Ik heb de mods vriendelijk gevraagd om de link naar mijn fb site te wissen. Heel attent om deze zonder me te vragen in dit topic te plaatsen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 00:20

iamsam schreef:
ga naar een paardenarts alsjeblieft, ik ben een jaarling verloren hierdoor, vorige eigenaar zei dat "gewoon" ontwormd had ja ja, het is dodelijk als het in de bloedbaan terecht komt en het bereikt de hersenen, symtomen....rondjes lopen ...niets meer zien en knettergek/gevaarlijk worden, ze klom de muren op van de hoofdpijn ...dit wil je echt niet !

Dit is heel erg, sterkte hiermee. Ik ga dit morgen voorleggen aan de veearts omdat ik daar zelf meer wil over weten. Ben je zeker dat dit enkel door wormen kwam? Is er autopsie gedaan of hoe kon je dit vaststellen dat het door wormen kwam?
Gaat wel blijkbaar beter met mijn veulen vandaag, niet meer zo suf, dus ik heb hoop dat hij volledig geneest. Hij stond vandaag bij zijn lief van 4 jaar oud en kwam al bokkend op me af van blijdschap toen ik zijn vitamientjes en voer wou geven. Zegt natuurlijk niets over de wormen, zal zijn tijd duren dat ze eruit blijven. Wat ik niet wil is dat hij gevoelig blijft door schade. Ik heb gemerkt dat vooral paarden laagst in rang snelst terug hervallen, zoals mijn merrie Una (van wie de mest echt ook vol zat met bloedwormen gisteren zoalsvan het veulen), heel vreemd, maar bij Una haar dochter Gitane (op zelfde moment met equest ontwormd zoals Una en ook met pramox ontwormd rond januari) vond ik niets terug in de mest, terwijl ze altijd samen hebben gestaan. Daar wil ik ook graag meer over weten....
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 25-03-19 00:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 00:25

Super toch dat je ze kunt houden. Het lijkt mij dat ze nu alle steun van elkaar kunnen gebruiken. Maar je kunt het anderen toch niet kwalijk nemen als die denken dat je bezig bent met ze verkopen - als je vanochtend nog schrijft dat je daarmee bezig bent en die advertenties ook overal staan?
In elk geval positief dat het beter lijkt te gaan met het veulen. Ranghoogte en ziekelijkheid staan vaak wel met elkaar in verband: de gezondsten zijn het sterkst, hebben de meeste energie om zich te profileren in een kudde en doordat ze een betere weerstand hebben zijn ze ook weer minder bevattelijk voor ziektes/wormen.
Dat mest van sommige paarden minder wormen bevat zegt helaas niet altijd alles: soms zijn ze gewoon minder besmet, maar het kan ook zijn dat de wormen een andere cyclus hebben in verschillende paarden, wormen worden namelijk in fases uitgescheiden. Als je het zeker wilt weten moet je de drollen langere tijd in de gaten houden.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 01:23

janderegelaa schreef:
Cambiar schreef:
Hier in België is het niet houdbaar. Dat klopt. Gras is veel te rijk voor zulke soort paarden en ik heb helaas geen paddock meer. Ik ben aan het zoeken naar oplossingen. Dat gaat niet op 1 dag.
En weet niet wat je bedoelt met vaker wat mankeren, toen ik uit België vertrok was iedereen gezond. Ze verdragen gewoon geen vet gras, rijk hooi of natte voordroog. Dat is voor geen enkel Iberisch paard gezond en daar krijgt elk Iberisch paard problemen mee, onze contreien zijn gewoon niet geschikt voor sobere rassen, ik ken geen enkele Spanjaard die volop in vet gras floreert. Je moet gaan werken met goed hooi en paddocks, maar dat heb ik niet meer.

Waarom ben je dan niet naar Spanje gegaan!?

Omdat ik gek ben, maar nog niet zooooo gek :evaw: .

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 06:07

Je leven zal in ieder geval een stuk eenvoudiger worden als je alle drama even over boord gooit.
Je smijt met de meest heftige termen, die voor een hoop mensen zwaar overdreven zullen overkomen.

Je paarden hebben een worminfectie, dat is niet leuk, maar je zit erbovenop en dat is het belangrijkste.

Verder denk ik met 8 paarden die weleens wat hebben (draadwonden, spierbevangen) en je zelf geen geld meer hebt je keuzes moet gaan maken. Liefde voor een paard is leuk, maar je kunt ze niet beter kijken als er wat is.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 09:22

Neem contact op met parasitologisch instituut Het Woud.
Zij zijn expert op dit gebied. Dierenartsen helaas nog niet altijd.

Ga er even voor zitten en zet alles even goed op een rijtje voor je belt: waar stonden ze, waar zijn ze mee ontwormd, hoe houd je ze nu, etc...
Komt vast goed allemaal, blijven ademen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 10:03

Ninx schreef:
Neem contact op met parasitologisch instituut Het Woud.
Zij zijn expert op dit gebied. Dierenartsen helaas nog niet altijd.

Ga er even voor zitten en zet alles even goed op een rijtje voor je belt: waar stonden ze, waar zijn ze mee ontwormd, hoe houd je ze nu, etc...
Komt vast goed allemaal, blijven ademen.

Idd, ging ik zeker doen. Straks komt veearts en zal dan ook meer weten om met juiste info naar het woud te bellen. Zal zoals iemand mij ook adviseerde een samenwerking tss veearts en parasitologisch instituut zijn. Ook om de verhuurder zijn weide te behandelen. Ik heb het hem eerlijk verteld want die persoon was zo goed om mij uit de nood te helpen ...

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 11:40

Sunnda schreef:
Je leven zal in ieder geval een stuk eenvoudiger worden als je alle drama even over boord gooit.
Je smijt met de meest heftige termen, die voor een hoop mensen zwaar overdreven zullen overkomen.

Je paarden hebben een worminfectie, dat is niet leuk, maar je zit erbovenop en dat is het belangrijkste.

Verder denk ik met 8 paarden die weleens wat hebben (draadwonden, spierbevangen) en je zelf geen geld meer hebt je keuzes moet gaan maken. Liefde voor een paard is leuk, maar je kunt ze niet beter kijken als er wat is.

Stop er nu in godsnaam mee verdorie. Wat voor zin heeft het om te blijven doordrammen over dat verkopen.
Zoals je kon lezen schreef ik dat ik de paarden samen wil laten tot ze allemaal helemaal genezen zijn. Stop nu met door te drammen, ik heb een gigantisch bedrag kwijt in Tsjechië en ik zal mij er nu ook wel uitslaan, maar verdraag gewoon niet dat die persoon daar zomaar mee wegkomt. Ik mocht tenminste geweten hebben dat daar zo'n besmetting heerste. Daarom dien ik klacht in. Ik kan bewijzen dat mijn paarden helemaal gezond naar daar zijn getrokken. Ik heb de bloeduitslagen en de rekeningen nog van alle inentingen.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 25-03-19 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:43

TS, lees je eigen berichten eens terug. Het is hard wat Sunnda zegt, maar ze heeft gelijk. Je bezit een bijzonder vermogen om ontzettend hysterisch over te komen. Je maakt het jezelf veel moeilijker dan het is. Je paarden zullen vast gelukkig nu zijn, maar als jij straks financieel aan de grond zit hebben ze daar ook niets meer aan. Jij bent echt niet de enige die goed voor ze kan zorgen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 11:50

Utixo schreef:
TS, lees je eigen berichten eens terug. Het is hard wat Sunnda zegt, maar ze heeft gelijk. Je bezit een bijzonder vermogen om ontzettend hysterisch over te komen. Je maakt het jezelf veel moeilijker dan het is. Je paarden zullen vast gelukkig nu zijn, maar als jij straks financieel aan de grond zit hebben ze daar ook niets meer aan. Jij bent echt niet de enige die goed voor ze kan zorgen.

STOP ER NU GEWOON MEE! Dit heeft geen zin, jullie doen hysterisch. Jullie bedoelen dus dat ik meteen alle zieke paarden de verkoop moet ingooien? Mooie mensen zijn jullie, ik schreef al paar keren dat ik iedereen samen laat zodat ze in rust kunnen bekomen, wat is daar nu mis mee, waar moei jij je in godsnaam mee. In mijn situatie is het normaal dat ik hysterisch word van zulke antwoorden, jullie blijven maar doordrammen. Lees wat er staat. Als jij een beetje dierenkennis zou hebben, zou je weten dat dieren die nu pas uit zulke situatie komen onmogelijk verkocht kunnen worden voor hun eigen welzijn.
Ik ben op en doodmoe, ik heb geen weerbaarheid meer. Het Tsjechië misavontuur heeft me gesloopt. Ik kan niet normaal doen nu. Daarom best stoppen met me verder over de zeik te jagen als je nog iets van menselijkheids in je hebt. Blijven trappen op iemand die al weerloos plat tegen de grond ligt is makkelijk, vooral achter een scherm. Laf. Ik trek me alles veel te hard aan. Stop er aubm mee

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:16

Ik heb toch een brandende vraag.
Ben je niet eerst in Tsjechië gaan kijken voor je alles meenam die kant op..
En eerlijk gezegd is het in Nederland en denk ook in Belgie niet aan de eigenaar van het land om te zorgen dat paarden ontwormd worden, wij hebben altijd op land gestaan waar ook de mest uitgespreid werd en nooit hebben de paarden wormen gehad, kwestie van goed beleid.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 15:02

Echwel schreef:
Ik heb toch een brandende vraag.
Ben je niet eerst in Tsjechië gaan kijken voor je alles meenam die kant op..
En eerlijk gezegd is het in Nederland en denk ook in Belgie niet aan de eigenaar van het land om te zorgen dat paarden ontwormd worden, wij hebben altijd op land gestaan waar ook de mest uitgespreid werd en nooit hebben de paarden wormen gehad, kwestie van goed beleid.

Ja wat dacht je, twee jaar geleden en dan nog twee jaar getwijfeld, vaak gepraat en het leek echt betrouwbaar en met nuchter verstand gerund. Ik had dit helemaal niet zien aankomen.
Mijn paarden hebben geen infectie opgedaan van het land alleen, maar ook dus van andere paarden. Als je weet dat er infectie heerst, ga je geen derden inviteren om zijn paarden bij je te plaatsen, dan los je dit eerst op.
Zonet veearts van Merelbeke geweest. Mijn merrie Una was er ergst aan toe, en omdat ze het niet vertrouwde is er bloed genomen.
De rest binnen 1 maand nogmaals met equest, ook het veulen. Die zag er vandaag weer ziek en futloos uit en zou komen doordat de wormen nog los aan het komen zijn zegt ze. Eventueel vitamine B12 ter ondersteuning van hun darmen en goed ruwvoer, geen krachtvoer maar dat krijgen ze toch niet, ga ze wat cbd pellets bijgeven, werkt ook goed voor genezing van beschadigde darmen:

https://www.cibipet.nl/cbd-dieren/cbd-o ... d-pellets/

Dit is helemaal niet de conditie waaruit ze vertrokken zijn. Al heb ik geen fortuin, en men kan zeggen wat men wilt, ik heb wel altijd gezorgd dat mijn paardjes tip top stonden en toch krijg ik altijd de meeste kritiek. Ik sla me hier wel uit en heb weeral eens geleerd dat je gewoon niemand mag betrouwen.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 25-03-19 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:14

Maar een besmetting met wormen is toch niet gelijk een infectie, die krijg je naderhand als je niet goed ontwormd hebt.
Denk dat het heel moeilijk is land te vinden waar geen wormen inzitten en overdragen gaat via mest uitscheiden waarna de eitjes door de volgende worden opgegeten, niet van rechtstreeks contact.

Met honden moet je ook zelf zorgen dat ze geen vlooien, dus wormen krijgen enz..
Kan ik moeilijk tegen buurman zeggen dat mijn hond vlooien heeft door zijn kat...

Kinke

Berichten: 20556
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:16

kom op zeg, ik snap best dat je heel boos bent, maar dingen als 'toch krijg ik altijd de meeste kritiek' slaan nergens op. En als je even nadenkt dan weet je zelf ook dat je dit zegt vanuit een slachtoffer rol. En dat je niemand mag vertrouwen is ook flauwekul. Er zijn ontelbaar veel mensen die wel te vertrouwen zijn. Een levenslang alles en iedereen wantrouwen is niet gezond voor je.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 18:27

Kinke schreef:
kom op zeg, ik snap best dat je heel boos bent, maar dingen als 'toch krijg ik altijd de meeste kritiek' slaan nergens op. En als je even nadenkt dan weet je zelf ook dat je dit zegt vanuit een slachtoffer rol. En dat je niemand mag vertrouwen is ook flauwekul. Er zijn ontelbaar veel mensen die wel te vertrouwen zijn. Een levenslang alles en iedereen wantrouwen is niet gezond voor je.

Die ben ik nog niet tegengekomen. Dat je mensen bedriegt, erg, maar dat ook dieren daar slachtoffer van worden, nog erger.
Ach zo, jij vindt dat normaal dat iemand van wie zijn paarden met wormbesmetting zitten, het doodnormaal vindt om daar andere paarden bij te zetten en dan nog te doen of hun neus bloedt en ze zich van geen kwaad bewust zijn? Ok, dat is even heel erg slikken voor mij hoe achteloos daarover gedacht wordt. Goed bezig....nu begin ik te snappen waarom veel fokkerijen zo crapuleus zijn en dieren verkopen die gewoon vol zitten als sommige mensen daar zo lichtjes overheen stappen. Echt schandalig dit. Een kat bij een buurman is nog iets gans anders dan iemand zijn hele hebben en houden zo'n pokke end te laten verhuizen en deze paarden neer te zetten temidden een broeigaard. Dan nog durven beweren dat er samengewerkt wordt met een universiteit. Dat is flagrant liegen en bedriegen. Dat is flink k*t en daar ben ik lichtjes uitgedrukt woest om.
Ook dat ik mijn paarden zo snel mogelijk moet wegdoen en er geen compassie is met de paarden dat die bij mij blijven tot ze volledig genezen zijn. Goh, is even achterover vallen nu van verbazing. Goed bezig +:)+

Femke_Tweety

Berichten: 12011
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:36

Soms weten mensen het echt niet.


Bij ons is momenteel Droes.
Erg naar, zeker omdat mijn 25jarige paard een redelijke geschiedenis van medische problemen heeft.

Maar moet ik nu iemand de schuld geven dan, dat er droes is?
Meest waarschijnlijke is dat het van het nieuwe paardje van mijn stalgenoot vandaan komt.
Niet 100% zeker.
Maar in geen geval is bewust wilens en wetens door haar de stal besmet.
En droes is serieus zat natuurlijk.

Wormen is net zoiets.
In vrijwel iedere grote groep paarden komen ze voor. Veel en veel vaker nog dan droes.
Er is bijna geen weiland 100% wormvrij. Was het maar zo.
Daarom zijn ontwormschemas zo belangrijk.

Vaak zijn de jongste dieren de grootste besmettingsbron.

En gezien je aangeeft dat je veulen zo vol zit, is die kans hier ook groot.


Bij wormen kun je eigenlijk niemand de schuld geven.
Het is er gewoon, hoe naar ook.

Zaak is om het aan te gaan pakken.

Net zoals de droes bij mij op stal.

Iedereen weet het, paarden blijven op het erf, zeer strakke afspraken over welk paard waar komt, en de persoon die naar een andere stal had zullen gaan blijft nog tot de besmetting écht over is en de dierenarts aangeeft dat het safe is, voor die andere stal, om daarheen te gaan.

Is voor iedereen een rotsituatie.
Maar schuldigen zijn er niet in dit verhaal...


En ik denk echt dat je wormbesmetting ook zo moet zien.