Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13810
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:24

Zal wat zijn zeg als je op elke stal waar jé paard een worm besmetting krijgt een klacht moet gaan indienen. Nou dan zullen er heel wat klachten zijn want overal kan een paard wormen krijgen. Helemaal als je paard weinig weerstand heeft door andere problemen. Daar kan een stal, weide eigenaar of je hooi leverancier niet zo heel veel aan doen....

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:01

Geen enkele wei of paard is wormvrij toch? Enkel de mens is 100% wormvrij dacht ik? Infectie kan dus altijd voorkomen, ook bij goed onderhoud. Misschien heeft een paard even een zwakke periode en dan kan het al mis gaan.

hagelslag
Berichten: 9094
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:17

Elk dier of mens heeft toch wormen?
Het belangrijkste is toch het aantal gering te houden?

Maar als ik het goed begrijp had je je paarden in tjsechie niet in eigen beheer?
Zo ja, dan ben je gewoon zelf verantwoordelijk voor het ontwormen, bekappen en inenten

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:59

Hoe kan je veulen zo vol zitten terwijl ik begrijp dat je regelmatig ontwormd? Waar is het fout gegaan? Dosering,verkeerde middel voor de betreffende worm?wat betreft je andere paard wat uit frankrijk komt...fransen zien vaak niet de noodzaak van ontwormen.Ik zie dat al 30 jaar van dichtbij,heb zelf 4 jaar geleden een paardje gekocht hier ben een half jaar bezig geweest om die schoon te krijgen

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:04

Een van mijn paarden was als 2 jarige ineens helemaal vol ondanks perfect mestbeleid vanauit de stal. Die bleek een resistant stammetje te hebben dus ontwormen hielp niet. Ze hebben deze toen met een schapenmiddel behandeld. Wellicht iets om in het achterhoofd te houden.

Anoniem

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:20

Ik kan het verhaal inmiddels niet helemaal meer volgen, maar jouw verhaal sluit het verhaal van de Tsjechische stalhouder toch niet per se uit?
Elk weiland heeft wormen, mijten en andere ellende, maar vaak bouwen paarden daar een zekere resistentie tegenop. Hier op stal gaan alle nieuwe paarden in de herfst voor de bijl als het om mijten gaat, maar daarna zijn ze er ook vanaf. Als paarden altijd al op dezelfde met wormen besmette wei gegraasd hebben dan kunnen ze daar best goed op gedijen, vaak zelfs zonder heel bizar hoge aantallen wormen. Het zijn de nieuwelingen en vooral de zwakkere nieuwen die vaak een klap krijgen als ze daarbij worden gezet.
Je schreef dat je deze stal al drie jaar lang intensief bestudeerde om te bekijken of het een goede plek was. Dat klinkt alsof je al drie jaar lang gezond ogen paarden daar rond hebt zien lopen, en dat lijkt erop te wijzen dat die paarden daar de plaatselijke wormpopulatie goed kunnen handelen.
Het is ontzettend sneu, maar helaas.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:05

Het kan ook zijn dat het dusdanig andere stammen zijn dat de resistentie die ze hadden tegen de NL/BE stammen niet hielp.

Kinke

Berichten: 20556
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 08:13

Cambiar schreef:
Die ben ik nog niet tegengekomen. Dat je mensen bedriegt, erg, maar dat ook dieren daar slachtoffer van worden, nog erger.
Ach zo, jij vindt dat normaal dat iemand van wie zijn paarden met wormbesmetting zitten, het doodnormaal vindt om daar andere paarden bij te zetten en dan nog te doen of hun neus bloedt en ze zich van geen kwaad bewust zijn? Ok, dat is even heel erg slikken voor mij hoe achteloos daarover gedacht wordt. Goed bezig....nu begin ik te snappen waarom veel fokkerijen zo crapuleus zijn en dieren verkopen die gewoon vol zitten als sommige mensen daar zo lichtjes overheen stappen. Echt schandalig dit. Een kat bij een buurman is nog iets gans anders dan iemand zijn hele hebben en houden zo'n pokke end te laten verhuizen en deze paarden neer te zetten temidden een broeigaard. Dan nog durven beweren dat er samengewerkt wordt met een universiteit. Dat is flagrant liegen en bedriegen. Dat is flink k*t en daar ben ik lichtjes uitgedrukt woest om.
Ook dat ik mijn paarden zo snel mogelijk moet wegdoen en er geen compassie is met de paarden dat die bij mij blijven tot ze volledig genezen zijn. Goh, is even achterover vallen nu van verbazing. Goed bezig +:)+


Zeg, ga je lekker?
Dus jij kent alleen maar oneerlijke mensen? Heel erg vreemd vind ik dat. Ik ken juist heel veel goudeerlijke mensen. Tuurlijk ben ik wel eens besodemieterd (heb een vreemdgaande ex). Maar om daarna maar aan te nemen dat iedereen op de wereld oneerlijk is, slaat natuurlijk helemaal nergens op.
En vervolgens leg je me nog even weet ik hoeveel woorden in de mond, waar ik zelfs helemaal niets over gezegd heb?! Ik vind het zeker niet normaal dat men daar blijkbaar niet aan wormbestrijding doet. Heb je ze überhaupt gevraagd of ze dat doen/waarom niet? Samenwerken met een universiteit? Mbt wat dan? Kan natuurlijk van alles zijn, niet gerelateerd aan wormen etc.
En over je paarden zsm wegdoen sla je ook weer door. Als je goed leest schrijven een paar Bokkers dat, maar zeker niet allemaal.
Doe eens een stapje terug, probeer alles eens op een manier te lezen waarbij je niet uitgaat van 'de hele wereld is tegen mij/niemand is te vertrouwen, gaat vast een wereld voor je open.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 12:37

Blijkbaar hebben ze naast de wormen, ook een vergiftiging opgedaan, resultaat van bloedonderzoek is er, wellicht teveel eikels gegeten of iets dat in het hooi zat. Mijn zus haar beste collega gaat me verder helpen, ik moet niet panikeren zegt ze, krijg ondersteuning voor de lever en met goede begrazing en wat beter weer zou het beter gaan, lever herstelt zich gelukkig.
Universiteit Merelbeke wil me verder helpen tot het in orde komt. Ikzelf ben op en had die steun nodig, want mensen die weten wat ik daar meegemaakt heb is gewoon verschrikkelijk geweest. Ik ben op.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 27-03-19 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 12012
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:43

Weet je wat voor vergiftiging?


Gif in combi met lever en paard dan denk ik snel aan jkk?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 12:47

Femke_Tweety schreef:
Weet je wat voor vergiftiging?


Gif in combi met lever en paard dan denk ik snel aan jkk?

Ik vrees eikels, daar hebben ze veel van gegeten. Ik zag tot mijn grote spijt ook dat de voordroog vol zat met esdoorn blad en zaad en maretak, hondsdraf, die ook giftig is. Daarom dat ik zo bang was en asap naar huis wou. Volgens de eigenaar van het domein kan dat geen kwaad en maakte ik mij veel te druk, maar ik hoor heel veel verhalen over esdoorn dat het giftig is.
Jkk heb ik in Tsjechië en Duitsland niet gezien.
Moet zijn dat er iets was in Tsjechië, want voor ik vertrok waren de leverwaarden goed.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 14:17

Popstra schreef:
Zal wat zijn zeg als je op elke stal waar jé paard een worm besmetting krijgt een klacht moet gaan indienen. Nou dan zullen er heel wat klachten zijn want overal kan een paard wormen krijgen. Helemaal als je paard weinig weerstand heeft door andere problemen. Daar kan een stal, weide eigenaar of je hooi leverancier niet zo heel veel aan doen....

Ah Neen? Vooraleer je personeel voor kost en inwoon met acht paarden laat overkomen van wie je weet dat ze het al niet makkelijk heeft en veel om haar dieren geeft, mag je toch wel eerlijk zijn en de situatie eerlijk schetsen zoals die is, EERLIJK verdomme zonder mooie praatjes je constant overdonderen. Zoals ik al hoorde van klanten was het er vorig jaar ook al erg qua wormen en kwamen die zelfs ter plekke zo ver om het zelf te doen. Dan nog durven beweren dat alles prima in orde en onder controle is en het probleem minimaliseren, mij kleineren en ik beetje bij beetje tot mijn grootste ontzetting moet ontdekken wat een risicovolle plek mijn mooie, goed verzorgde dieren neergezet heb, beetje bij beetje iedereen ziek zie worden, geloof me, ik heb hier geen woorden, ben nu in alle staten. Dit pik ik niet, ook niet wat ze mij persoonlijk aangedaan heeft. Dit was er gewoon over, psychisch, moreel zowel financieel. Ook degene die haar beschermen en alles verzwegen hebben zijn medeplichtig.

petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:33

Moderatoropmerking:
Dames/heren, graag even kalmeren. Dat geldt voor iedereen hier trouwens. Met zich op te winden en elkaars neus af te bijten wordt het probleem niet opgelost. Tips geven mag maar blijf aan beide zeiden vriendelijke

Femke_Tweety

Berichten: 12012
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:38

Maar ik ken geen land dat 100% wormvrij is?

Echt niet, geen weiland, geen paddock niets.

Goed, de infectiedruk kan hoger of lager liggen.

Maar ervanuit gaan dat een stuk land waar paarden lopen wormvrij is, is niet realistisch.

En daarmee lijkt het mij ook niet dat er iets verzwegen is.

Ja, er zijn wormen.
Die zijn overal...

Het beleid per stal en per persoon wisselt, maar het is vrij gangbaar om dat aan de eigenaar over te laten.


Bij mij op stal: staleigenaresse heeft zelf paarden en ontwormd die op basis van advies van de dierenarts.

Ze geeft alle pensionklanten steeds de keus of er voor hen ook wormmiddel besteld moet worden, of niet.
Zo ja, dan doet ze dat, in 1x bij de dierenarts.
De eigenaar geeft de wormspyut zelf aan zijn of haar paard.

Wil je niet meedoen met de wormenkuren: oké, zelf weten.

Ik vind het goed geregeld bij mij op stal.


Maar er zijn stallen zat, sterker nog, het is vrij gebruikelijk, dat echt ieder daar zelf zorg voor draagt.


Ik vind échte dat je het hier niet over 'verzwijgen' kunt hebben.
Om de simpele reden dat wormen overal zijn, en het dus de standaard is.


Het wordt anders als er een ziekte als droes of rhino heerst, en jij daar heen gaat met je paarden, onwetend van die ziekte.
Dát zou ik wel als verzwijgen zien.


Maar wormen is de standaard. Daar ga je automatisch vanuit...


Net als vliegen. Of teken. Of dazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:55

Cambiar schreef:
Popstra schreef:
Zal wat zijn zeg als je op elke stal waar jé paard een worm besmetting krijgt een klacht moet gaan indienen. Nou dan zullen er heel wat klachten zijn want overal kan een paard wormen krijgen. Helemaal als je paard weinig weerstand heeft door andere problemen. Daar kan een stal, weide eigenaar of je hooi leverancier niet zo heel veel aan doen....

Ah Neen? Vooraleer je personeel voor kost en inwoon met acht paarden laat overkomen van wie je weet dat ze het al niet makkelijk heeft en veel om haar dieren geeft, mag je toch wel eerlijk zijn en de situatie eerlijk schetsen zoals die is, EERLIJK verdomme zonder mooie praatjes je constant overdonderen. Zoals ik al hoorde van klanten was het er vorig jaar ook al erg qua wormen en kwamen die zelfs ter plekke zo ver om het zelf te doen.


Ik zie nergens een persoonlijke aanval van Popstra op jou? Ze reageert volgens mij alleen op de feiten die jij tot zover in het topic hebt gezet.
Ik las ook alleen maar dat jij die plek en de recensies van iedereen die daar stond al drie jaar lang nauwlettend in de gaten hebt gehouden tot je zeker wist dat die perfect was voor je je kudde daar naartoe verhuisde. Dat klinkt dan alsof het een perfecte plek is waar helaas onzichtbaar ook wormen wonen.
Nu is het verhaal weer anders en zijn er ineens ook slechte recensies van oude klanten, staan er eikenbomen bij de weilanden waardoor de paarden eikels eten en hebben de paarden niet alleen wormen maar ook een vergiftiging opgelopen door eikels. Ik snap dat je heel graag anderen de schuld wilt geven, maar vermoed dat je aan die eikelvergiftiging qua aansprakelijkheid niks kunt doen aangezien je er als eigenaar waarschijnlijk akkoord mee bent gegaan dat ze in een weiland liepen waar eikenbomen stonden. Ik ga er tenminste van uit dat ze die vergiftiging niet in 1 dag tijd opgelopen hebben toen ze 1x per ongeluk in de verkeerde wei werden gezet. Dat maakt het al een stuk moeilijker om juridisch gezien je verantwoordelijkheid af te schuiven op een ander.

Qua wormen wordt het denk ik ook lastig, want als je die plek al jaren geobserveerd hebt om te kijken of die goed genoeg was voor je paarden, dan liepen de paarden die daar stonden er dus ook al jaren netjes bij. Ik neem tenminste aan dat daar geen comatueuze skeletten rondwandelen, want anders had je je paarden daar niet naartoe verhuisd. Dus dan is het goed mogelijk dat de paarden van de eigenaar nergens last meer van hebben doordat ze resistentie opgebouwd hebben en 'marktconform' ontwormd worden en alleen nieuwe/zieke paarden er echt problemen mee krijgen. Concludeer je dan als grondeigenaar dat jouw grond stikt van de wormen terwijl je eigen paarden gezond zijn, of concludeer je dat die nieuwe paarden blijkbaar een oude wormbesmetting meegenomen hebben en daar nu meer last van krijgen?
Maar hier geldt ook weer: als jij je kudde daarnaartoe verhuisd hebt omdat de paarden daar er perfect uitzagen, dan zag de staleigenaar waarschijnlijk precies hetzelfde: een gezonde kudde eigen paarden waar alleen nieuwe paarden in de problemen komen.

Maar goed, buiten dat zal er vast nog een hoop meer gespeeld hebben, dus ik zou gewoon het advies van je zus/haar collega volgen en niet panikeren. Probeer geen tijd en energie te besteden aan alle schuld afschuiven op anderen of jezelf, maar zorg gewoon voor jezelf en de paarden, dat lijkt me nu het belangrijkste.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 09:43

Schuld afschuiven op een ander????
Dus die persoon mag liegen over de toestand waardoor ik en de paarden vreselijk in de problemen komen en ik schuif de schuld af op een ander??? Wat voor iemand ben jij? Was je erbij misschien omdat je het allemaal zo goed weet? Ja haar paarden zaten ook vol wormen. Dat had ik niet door omdat ze me overdonderde met mooie verhalen en hoe goed het daar was en hoe goed haar beleid was, jarenlange ervaring en samenwerking met universiteit, en hoe goed haar paarden wel niet waren, die idd rond stonden maar blijkbaar zegt dat niet of ze wormen hebben of niet, dat ik dat gewoon niet door had.
Sorry, maar schuld afschuiven in dat geval, heel grof. Ik ben woest over het feit dat ik met zoveel leugens naar daar gelokt ben en dat is iets anders dan wat jij beweert schuld afschuiven. Schuld afschuiven is daar met zieke paarden toekomen en dan de schuld geven dat ze daar ziek geworden waar. Mijn paarden zijn daar gezond toegekomen en zijn daar door de wormbesmetting en slecht ruwvoer ziek geworden.

Femke_Tweety

Berichten: 12012
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:04

Haar paarden zíj́n toch goed?

Jíj bent als eigenaar van jouw paarden verantwoordelijk voor het beleid rond jóúw paarden.
Om ze gezond te houden.

Zij voor de hare.
En die zijn in orde!

Blijkbaar gedijen haar paarden op een beleid waar de jouwe niet goed op gedijen.

Twee opties, jullie hebben het er over, en gaan samen verder met een beleid dat voor jullie beiden werkt.

Óf jij gaat zelf elders verder op een manier die je wél bevalt.

Dat laatste is blijkbaar de keus die je gemaakt hebt.


Príma.

Nu vooruit kijken dan.

Stop met dat gedoe achteruit.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 02:19

Femke_Tweety schreef:
Haar paarden zíj́n toch goed?

Jíj bent als eigenaar van jouw paarden verantwoordelijk voor het beleid rond jóúw paarden.
Om ze gezond te houden.

Zij voor de hare.
En die zijn in orde!

Blijkbaar gedijen haar paarden op een beleid waar de jouwe niet goed op gedijen.

Twee opties, jullie hebben het er over, en gaan samen verder met een beleid dat voor jullie beiden werkt.

Óf jij gaat zelf elders verder op een manier die je wél bevalt.

Dat laatste is blijkbaar de keus die je gemaakt hebt.


Príma.

Nu vooruit kijken dan.

Stop met dat gedoe achteruit.

Haar paarden in orde? Wie werkte daar 8 maanden??? Die zijn absoluut niet in orde. Ik heb vreselijke dingen gezien. Blijkbaar weer iemand die haar beschermt. Zo tuinen er nog veel in de val zoals dommerikken zoals ik.
Ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen en gezocht als een gek om daar weg te geraken, wat absoluut niet evident was, maar het is me gelukkig gelukt. Nightmare

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110754
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 06:07

TS, geef jezelf eens een skup onder je kont en klim uit je slachtofferrol.
Ja, het was vervelend maar kijk naar de toekomst en ADEM. Je klinkt enorm hysterisch en daar bereik je helemaal niets mee.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 06:24

Ik snap de frustratie maar blijven schreeuwen helpt echt niet :+

Kinke

Berichten: 20556
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 07:07

weer 'iemand die haar beschermt'? Alsof wij enig idee hebben over wie het gaat.

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 07:41

Als het er zo slecht was, waarom heb je daar 8 maanden gewerkt? Waarom niet direct met paarden en al vertrokken?

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:01

fokfanaat schreef:
Als het er zo slecht was, waarom heb je daar 8 maanden gewerkt? Waarom niet direct met paarden en al vertrokken?


Hier ben ik het mee eens, als het echt zo slecht is en zo horror locatie is, waarom heb je daar dan niet eerder naar gehandeld? Als de paarden daar er zo slecht uit zagen dan zet je je dieren daar toch niet bij?

Anoniem

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:43

Als je niet in deze situatie hebt gezeten, kan je niet weten hoe het er daar aan toe ging..
Cambiar, fijn dat je daar eindelijk weg hebt kunnen komen! Ik hoop dat jij en je paardjes met rust, tijd en de juiste verzorging weer opknappen.

Utixo

Berichten: 6601
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:47

Nee, maar als TS haar berichten terug leest, zie je wel dat ze op het minste al hysterisch reageert. Het is een logische vraag waarom ze er dan wel 8 maanden blijft, en dan nu doet alsof de wereld vergaat.