Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 174 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

 
Profiel   

Tot mijn allergrootste ontzetting zag ik zopas dat mijn veuleke mest vol met bloedwormen uitkakte, het zat gewoon VOL. Ik was net zijn staartje aan het kroelen en vlak voor mijn neus poepte hij gans de macabere inhoud voor mijn neus leeg.
De veearts had me furexel en panacur meegegeven.
Van juni vorig jaar tot februari zat hij in Tsjechië in een kudde met mama met andere veulens. Daar heeft hij dat helaas opgedaan. Ik heb hem nochtans regelmatig ontwormd, tijdens de winter kwamen er vooral massa's grote spoelwormen mee met telkens kolieken na het ontwormen meer bepaald in december, geen bloedwormen, maar nu vandaag merkte ik dat de mest vol met bloedwormen zat.
De veearts antwoordt me niet concreet, maar is mijn veulen nu inwendig beschadigd? Ik heb er nochtans alles aan gedaan deze winter om de schade te beperken. Iedere maand ontwormd afwisselend panacur met noromectine. Kan het zijn dat hij die bloedwormen na december opgedaan heeft gezien er in december enkel grote en kleine witte wormen uitgescheiden werden?
Kan iemand die hier ervaring mee heeft wat bijstaan met raad hoe ik de schade kan beperken en wat voor gevolgen de huidige besmetting heeft op zijn jonge darmpjes? Ik doe gewoon alles wat ik kan om hem gezond te houden en hier baal ik enorm van.
Alvast bedankt!


Laatst bijgewerkt door Cambiar op 23-03-19 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 16:00 



 

Tegen bloedwormen moet je met equest ontwormen
Moxidectine

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 16:02 



 
Profiel   

[ img ]
[***] schreef
Tegen bloedwormen moet je met equest ontwormen
Moxidectine

Ik heb zoals ik zei net ontwormd met furexel en panacur. Daar kwamen massa's bloedwormen mee af.
Ik ga absoluut geen moxidectine geven aan een veulen dat nog geen jaar oud is.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 16:08 



 
Profiel   

Oei daar ben je voorlopig nog niet vanaf. Inderdaad moxidectine (Equest) halen. En een veearts om advies vragen. Een bloedwormbesmetting is zeer hardnekkig.
En waarom elke maand ontwormd deze winter? Dat is eigenlijk ook al raar.

Edit: zeker wel moxidectine aan een veulen geven met zo’n besmetting. Gewoon netjes doseren en er gebeurt niks. Equest zal je enige oplossing zijn hierbij. Ik heb dit gezien bij jonge dieren die terugkwamen uit Frankrijk. Die moesten van de veearts elke 2 weken met Equest worden ontwormd tot er geen enkel rood wormpje meer te zien was. En dat duurde wel enkele maanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 16:13 



 
Profiel   

Ik ben gewoon woest woest woest.
Ik heb frequent ontwormd omdat daar helaas ongelofelijk hoge infectiedruk heerste. Telkens ik ontwormde kwamen er massa's spoelwormen mee. Had nooit gedacht dat het nu zo erg zou zijn!!!
Ik vermoed dat er al enorme schade aangericht is in de darmen? Veulen was ook erg loom en lusteloos.
Ben ongelofelijk kwaad. Woest dat men dit zo ver laat komen.
Mij is echt uitdrukkelijk afgeraden om equest aan veulen van nog geen jaar oud te geven. Ik ga echt veearts moeten zoeken die hier verstand van heeft, want zit verdorie blijkbaar weeral met dikke oliebol opgescheept. Hier laat ik het niet bij, dit is een ware aanslag op mijn veulen zijn fragiele lichaampje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 16:25 



 
Profiel   

Ik zou eerst wat kalmeren, kun je beter nadenken. Die wormen zien er nu toch al in toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 16:35 



 
Profiel   

Nabster schreef
Ik zou eerst wat kalmeren, kun je beter nadenken. Die wormen zien er nu toch al in toch?

Ja, helaas wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 16:41 



 
Profiel   

Ik begrijp wel dat je er helemaal klaar mee bent -:(-
Je hebt PB

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 16:49 



 
Profiel   

silvia58 schreef
Ik begrijp wel dat je er helemaal klaar mee bent -:(-
Je hebt PB

Ok thx

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 16:53 



 
Profiel   

Wat balen! Ik hoop dat je het weer onder controle krijgt. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 16:55 



 
Profiel   

Thx...is niet enige paard...ook degene die ik ooit uit Franse fokkerij gekocht had met zware bloedworminfectie en zo voor gezorgd had dat het over was, heeft het ook weer zitten |( . Lig al over de 600 euro aan veeartskosten voor de wormen alleen voor alle paarden, nog maar gezwegen over de andere kosten...nooit meer. Heb bijgeleerd, beheer je eigen wei en vertrouw geen andere. Is een zooi nu. Doe nu alle dagen alle mest weg en laat ze verdorie via mest en bloed controleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 17:13 



 
Profiel   

Ik zou de komende tijd iedere 3 weken tegen de bloedworm ontwormen. De eerste keer met equest, dat mag vanaf 6 maanden. Bij voorkeur weeg je het veulen zodat je zijn gewicht met equest zeker weet. Daarna met ivermectine. Vanaf 3-4 weken met ivermectine en 4-6 weken met moxidectine komen er al weer wormeieren. Zo'n heftige besmetting moet je dus echt vaak ontwormen wil je de cyclus doorbreken. In jouw geval, vanwege de heftigheid en de lange duur daarvan, zou ik in ieder geval na de equest in ieder geval 3x en mogelijk zelfs 4x na 3 weken ontwormen met ivermectine.

Panacur werkt tegen spoelwormen, niet tegen bloedwormen (in ieder geval bij een eendaagse kuur, 5-daagse kuur is anders). Als je hem op dit moment spoelwormen verdenkt zou ik panacur tegelijkertijd met de derde wormenkuur doen (dus over 6 weken). Dan zijn de meeste bloedwormen als het goed is al dood, dus dan blijft de belasting hopelijk beperkt.

Ja, de kans is groot dat je veulen hier darmschade aan over houdt, valt over het algemeen goed mee te leven, de kans is wel groter dat je ze bij moet voeren omdat ze onvoldoende uit het ruwvoer weten te halen. Daar ga ik je niet mee helpen verder, want ik weet dat we daar toch niet uit komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 17:28 



 
Profiel   

Hoe bedoel je niet aan uit geraken?-Ergste is dat ik zo gezorgd heb voor ik naar Tsjechië ging dat iedereen in topconditie vertrok. Iedereen kreeg pure trace bij, daarna organisch gebonden vit/mineralen preparaat bij uit Tsjechië en dan krijg ik dit op mijn boterham.
Ik heb heel wat problemen gehad met mijn drie merrie's die met bloedworminfectie uit Frankrijk kwamen, die zijn natuurlijk weer besmet. Ze waren zo goed voor ik vetrok. Om te huilen dit. Ik vrees dus het ergste voor de volwassen merrie's die terug hervallen zijn. gisteren at mijn Lusitanomerrie niet meer, ze struikelde enorm toen ze stapte, alsof ze heel erg lusteloos was, vandaag zat ook van enkelz andere de mest vol. Ik ga uitzoeken hoe ik uit de kosten kan geraken, dit is niet mijn fout geweest. Ik wist hier echt niets van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 17:56 



 
Profiel   

Probleem is misschien niet dat ze ter plaatsen niet ontwormd waren maar dat de weien besmet zijn EN als dat niet wordt opgelost dan blijven de weien jaren besmet.

Equest is het enige dat bloedwormen tegengaat. Meervoud gebruik van andere middelen zal alleen op termijn resistentie opbouwen.

Zijn er geen andere paarden dierenartsen in de omgeving waar je minstens een tweede opinie kan vragen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 18:24 



 
Profiel   

Wie moet volgens jou de kosten dan vergoeden? Ik snap het volgens mij niet helemaal....

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 18:26 



 
Profiel   

Peterina schreef
Probleem is misschien niet dat ze ter plaatsen niet ontwormd waren maar dat de weien besmet zijn EN als dat niet wordt opgelost dan blijven de weien jaren besmet.

Equest is het enige dat bloedwormen tegengaat. Meervoud gebruik van andere middelen zal alleen op termijn resistentie opbouwen.

Zijn er geen andere paarden dierenartsen in de omgeving waar je minstens een tweede opinie kan vragen?

Ik heb mijn paarden daar ter plaatse inderdaad wel ontwormd. Laatste ontworming die ik uitgevoerd had was met nieuwjaar, de 7 volwassen paarden met equest pramox, mijn vriend had die uit België meegebracht. Het veulen met noromectine en panacur.
Ik dacht dus dat ze safe waren maar blijkt dus van niet.
Nu zijn we terug in België. Ik hoop dat de schade terug goedkomt, want ik heb hier heel nare ervaringen mee toen mujn 3 Lusitano's uit Frankrijk kwamen. Die hebben heel lang ernstige darmontstekingen gehad.
Nu zijn ze blijkbaar terug heel ernstig besmet, niet alleen het veulen dus.
Ik kreeg pb advies om Den Hoek te contacteren. Zal ik maandag eerst en vooral doen, maar is wel heel ver weg voor mij, ben van België

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 18:32 



 
Profiel   

Hier ook een mini paardje veulen van toen 6 maanden met een fikse bloed worm besmetting. Heb haar in oktober vorig jaar gekregen en in november werd ze erg ziek. Longontsteking door de wormen. 1e keer met Equest ontwormd na 2 weken weer. 6 weken later weer mestonderzoek gedaan en er zaten toch nog wormen. Toen heeft ze nog een keer Equimax gehad. Ze is nu weer helemaal schoon.

Je moet echt met Equest gaan ontwormen hoor anders kom je er niet vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 18:45 



 
Profiel   

Tierania_ schreef
Hier ook een mini paardje veulen van toen 6 maanden met een fikse bloed worm besmetting. Heb haar in oktober vorig jaar gekregen en in november werd ze erg ziek. Longontsteking door de wormen. 1e keer met Equest ontwormd na 2 weken weer. 6 weken later weer mestonderzoek gedaan en er zaten toch nog wormen. Toen heeft ze nog een keer Equimax gehad. Ze is nu weer helemaal schoon.

Je moet echt met Equest gaan ontwormen hoor anders kom je er niet vanaf.

Verdorie, twee paarden hebben snot en hoesten heel erg. Toch nog maar eens de veearts bellen, had al vermoeden dat het door die rotwormen kwam. Is gewoon een nachtmerrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 19:10 



 
Profiel   

Heeft ie ook luizen toevallig?
Dit gaat vaak samen.
Zoja dan ook de luizen behandelen.
Bij mijn paard werkte equest pramox goed toen hij bloedwormen had, maar hoe dat zit met jonge veulens weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 19:21 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Thx...is niet enige paard...ook degene die ik ooit uit Franse fokkerij gekocht had met zware bloedworminfectie en zo voor gezorgd had dat het over was, heeft het ook weer zitten |( . Lig al over de 600 euro aan veeartskosten voor de wormen alleen voor alle paarden, nog maar gezwegen over de andere kosten...nooit meer. Heb bijgeleerd, beheer je eigen wei en vertrouw geen andere. Is een zooi nu. Doe nu alle dagen alle mest weg en laat ze verdorie via mest en bloed controleren.



Bloed- en mestcontrole is niet altijd even betrouwbaar.

Met name de wormeitellingen in de mest gaan vaak mis helaas.


Ik zou met een góede dierenarts dit echt echt goed doorspreken.

Indien de infectie echt heftig is, de eerste keer misschien zelfs NIET volledige dosering geven...
Een goede dierenarts weet van de hoef en de rand. En ook waarom volledige ontworming in eerste instantie misschien geen goed idee is.

En komende tijd op een heel strak ontwormingsschema.

Vooral niet te snel klaar willen zijn.
En in dit geval ook even echt stevige middelen gebruiken. Niet leuk, maar door laten sukkelen is te gevaarlijk hiermee.

Echt langdurig beleid, en niet te veel vertrouwen op de mest-tellingen.


Ik wens je beterschap voor de paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 19:25 



 
Profiel   

Ja, ik vermoed dat enkele paarden luizen hebben. Veel korstjes op het hoofd en hevige jeuk. Ook aan de hals.
Voor het ogenblik zie ik het even niet meer zitten allemaal. Acht paarden met zeer zware wormbesmetting en hoesten en snot en ikzelf ben kapotgewerkt daar, zwaar chronisch vermoeid, mijn arm is zodanig ontstoken dat ik er niet meer van slaap. Kan de tijd niet terugdraaien, maar momenteel heb ik loerd zware depressie, er komt steeds meer bij kijken, het stopt gewoon niet. Dit avontuur is een nachtmerrie met zeer zware gevolgen financieel en lichamelijk voor ons allemaal, we zijn heel zwaar geschonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 19:37 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Cambiar schreef
Thx...is niet enige paard...ook degene die ik ooit uit Franse fokkerij gekocht had met zware bloedworminfectie en zo voor gezorgd had dat het over was, heeft het ook weer zitten |( . Lig al over de 600 euro aan veeartskosten voor de wormen alleen voor alle paarden, nog maar gezwegen over de andere kosten...nooit meer. Heb bijgeleerd, beheer je eigen wei en vertrouw geen andere. Is een zooi nu. Doe nu alle dagen alle mest weg en laat ze verdorie via mest en bloed controleren.



Bloed- en mestcontrole is niet altijd even betrouwbaar.

Met name de wormeitellingen in de mest gaan vaak mis helaas.


Ik zou met een góede dierenarts dit echt echt goed doorspreken.

Indien de infectie echt heftig is, de eerste keer misschien zelfs NIET volledige dosering geven...
Een goede dierenarts weet van de hoef en de rand. En ook waarom volledige ontworming in eerste instantie misschien geen goed idee is.

En komende tijd op een heel strak ontwormingsschema.

Vooral niet te snel klaar willen zijn.
En in dit geval ook even echt stevige middelen gebruiken. Niet leuk, maar door laten sukkelen is te gevaarlijk hiermee.

Echt langdurig beleid, en niet te veel vertrouwen op de mest-tellingen.


Ik wens je beterschap voor de paarden.

Thx, ik zal dit voorleggen. Maandag komt er iemand van de dierenuniversiteit. Ik vermoed bij enkele longontsteking en snot door de wormen. Snot vliegt in het rond, dacht eerst dat het door de regenbui kwam van vorige week, maar normaal kunnen ze ertegen. Nu besef ik door dit topic dat het veel erger is. Bedankt voor de info en steun iedereen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 19:46 



 

Cambiar schreef
Ik ga uitzoeken hoe ik uit de kosten kan geraken, dit is niet mijn fout geweest. Ik wist hier echt niets van.


Wie zou dit dan moeten vergoeden?
Elk weiland kan wormen bevatten, zeker als het een weiland is waar de vorige gebruiker het afgelopen jaar de mest in heeft laten liggen. Stonden er paarden in de wei toen/voordat jij jouw paarden erin zette? Hoe werden die ontwormd, en werd de mest elke dag netjes opgeruimd of bleef die een week liggen? Dat zijn eigenlijk de belangrijkste/enige controles die je vooraf kunt doen, maar zelfs dan heb je geen 100% zekerheid dat een wei volledig wormvrij is.

Iets soortgelijks: is je huidige wei wel 100% wormvrij, in de zin van dat daar bijvoorbeeld nooit paarden op hebben gelopen of dat daar alleen wormvrije paarden op hebben gelopen waarvan de mest elke dag weggehaald werd? Want anders loop je niet alleen het risico dat ze de wormen na deze zachte winter in de huidige wei opgedaan hebben, maar ook dat als de wei wel brandschoon is (was) dat deze nu ook besmet raakt. Als het mogelijk is dan zou ik paarden met zware worminfecties op de paddock houden tot ze vrijwel schoon zijn, want anders loop je het risico dat ze eerst de wei besmetten en dan via de wei zichzelf. :(

Rode bloedworm is trouwens dé jonge paardenworm, dus als veulens/enters/twenters spoelwormen of andere wormen laten zien dan weet je vrijwel zeker dat ze ook rode bloedwormen hebben, en als je alleen de anderen bestrijdt dan blijven die helaas gewoon zitten.

Bij mijn vorige stal mocht een boer uit de buurt een koppel jonge paarden laten overwinteren op de wei. Die hebben daar een half jaar gelopen, daarna mochten de onze er weer op en hoppa, [***] onder de bloedworm. >;) Had ik kunnen weten, want die jonge paarden hadden natuurlijk een half jaar lang hun jongepaardenwormen uit lopen poepen en die at hij nu vrolijk weer op. En aangezien [***] het zwakste schakeltje van de groep was kreeg hij de meeste wormen, :Y) de rest had hier veel minder last van.
Ik zou dus geen tijd en energie verspillen aan boosheid en de 'dader' zoeken, maar gewoon accepteren dat dit de pech is die je kunt hebben als je besluit om je paarden te verhuizen naar een andere plek of alleen al op een nieuwe wei te zetten. Het klinkt alsof jouw merries lichamelijk sowieso ook niet de sterksten zijn, en dan zijn het gewoon sitting ducks als het om wormen gaat, zeker als je er nog twee lange reizen bij optelt als weerstandsverzwakkers. Sterkere paarden/pony's hebben al jong enige resistentie opgebouwd en kunnen wat hebben, de zwakkeren met slechte darmen en slechte weerstand komen ten val.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-03-19 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 20:01 



 
Profiel   

Mizora schreef
Ik zou de komende tijd iedere 3 weken tegen de bloedworm ontwormen. De eerste keer met equest, dat mag vanaf 6 maanden. Bij voorkeur weeg je het veulen zodat je zijn gewicht met equest zeker weet. Daarna met ivermectine. Vanaf 3-4 weken met ivermectine en 4-6 weken met moxidectine komen er al weer wormeieren. Zo'n heftige besmetting moet je dus echt vaak ontwormen wil je de cyclus doorbreken. In jouw geval, vanwege de heftigheid en de lange duur daarvan, zou ik in ieder geval na de equest in ieder geval 3x en mogelijk zelfs 4x na 3 weken ontwormen met ivermectine.

Panacur werkt tegen spoelwormen, niet tegen bloedwormen (in ieder geval bij een eendaagse kuur, 5-daagse kuur is anders). Als je hem op dit moment spoelwormen verdenkt zou ik panacur tegelijkertijd met de derde wormenkuur doen (dus over 6 weken). Dan zijn de meeste bloedwormen als het goed is al dood, dus dan blijft de belasting hopelijk beperkt.

Ja, de kans is groot dat je veulen hier darmschade aan over houdt, valt over het algemeen goed mee te leven, de kans is wel groter dat je ze bij moet voeren omdat ze onvoldoende uit het ruwvoer weten te halen. Daar ga ik je niet mee helpen verder, want ik weet dat we daar toch niet uit komen.

Had niet goed gelezen. Veearts raadde eerste dag equest én panacur aan, daarna nog 2 dagen panacur, dus zou daar dus beter nog 4 dagen panacur van maken? Dus voor elk volwassen paard 1x equest en 5x panacur na elkaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 20:02 



 
Profiel   

xyzutu2 schreef
Cambiar schreef
Ik ga uitzoeken hoe ik uit de kosten kan geraken, dit is niet mijn fout geweest. Ik wist hier echt niets van.


Wie zou dit dan moeten vergoeden?
Elk weiland kan wormen bevatten, zeker als het een weiland is waar de vorige gebruiker het afgelopen jaar de mest in heeft laten liggen. Stonden er paarden in de wei toen/voordat jij jouw paarden erin zette? Hoe werden die ontwormd, en werd de mest elke dag netjes opgeruimd of bleef die een week liggen? Dat zijn eigenlijk de belangrijkste/enige controles die je vooraf kunt doen, maar zelfs dan heb je geen 100% zekerheid dat een wei volledig wormvrij is.

Iets soortgelijks: is je huidige wei wel 100% wormvrij, in de zin van dat daar bijvoorbeeld nooit paarden op hebben gelopen of dat daar alleen wormvrije paarden op hebben gelopen waarvan de mest elke dag weggehaald werd? Want anders loop je niet alleen het risico dat ze de wormen na deze zachte winter in de huidige wei opgedaan hebben, maar ook dat als de wei wel brandschoon is (was) dat deze nu ook besmet raakt. Als het mogelijk is dan zou ik paarden met zware worminfecties op de paddock houden tot ze vrijwel schoon zijn, want anders loop je het risico dat ze eerst de wei besmetten en dan via de wei zichzelf. :(

Rode bloedworm is trouwens dé jonge paardenworm, dus als veulens/enters/twenters spoelwormen of andere wormen laten zien dan weet je vrijwel zeker dat ze ook rode bloedwormen hebben, en als je alleen de anderen bestrijdt dan blijven die helaas gewoon zitten.

Bij mijn vorige stal mocht een boer uit de buurt een koppel jonge paarden laten overwinteren op de wei. Die hebben daar een half jaar gelopen, daarna mochten de onze er weer op en hoppa, Rio onder de bloedworm. >;) Had ik kunnen weten, want die jonge paarden hadden natuurlijk een half jaar lang hun jongepaardenwormen uit lopen poepen en die at hij nu vrolijk weer op. En aangezien Rio het zwakste schakeltje van de groep was kreeg hij de meeste wormen, :Y) de rest had hier veel minder last van.
Ik zou dus geen tijd en energie verspillen aan boosheid en de 'dader' zoeken, maar gewoon accepteren dat dit de pech is die je kunt hebben als je besluit om je paarden te verhuizen naar een andere plek of alleen al op een nieuwe wei te zetten. Het klinkt alsof jouw merries lichamelijk sowieso ook niet de sterksten zijn, en dan zijn het gewoon sitting ducks als het om wormen gaat, zeker als je er nog twee lange reizen bij optelt als weerstandsverzwakkers. Sterkere paarden/pony's hebben al jong enige resistentie opgebouwd en kunnen wat hebben, de zwakkeren met slechte darmen en slechte weerstand komen ten val.

Hey Xyzutu, vooreerst mijn innige deelneming. Ik ben toevallig een post van jou tegengekomen, heb het allemaal gelezen. Veel sterkte met je verlies.

Ik wist niet dat het daar zo erg was, ik was al gaan kijken en moet zeggen dat ik daar niets van gemerkt had.
De weides waren echter heel erg besmet, ik ben het maar beetje bij beetje met de allergrootste ontzetting te weten gekomen. Doodsbang was ik. Ik probeerde de schade in te dijken door echt op tijd te ontwormen, maar dat hielp echt niet meer, het was dwijlen met de sluizen open. Ik moest gewoon maken dat ik daar asap weg kwam, maar met 8 paarden en geen thuis meer en geen financiele middelen meer om terug te keren was dit geen sinecure. Zo goed als ik ze thuis verzorgd had, zo erg snel was alles teniet gegaan.
Ik moet zoals je zegt leren aanvaarden en ook de gigantische financiele kater en schulden aan mensen die me geholpen hebben om terug te kunnen keren, proberen af te betalen. Ben nu ziedend, woest, triest maar emotie's helpen me nu niet verder. Doodmoe, doodop, maar moet proberen voor de zoveelste keer om ergens terug de flexibiliteit te vinden om mezelf en de paarden terug gezond te maken.
Ik ga het wormenschema die me hier gegeven is door Mizora voorleggen maandag aan de veearts. Hoop de schade in te kunnen dijken want mijn merrie's hebben 9 jaar geleden wellicht al flink schade opgelopen in de fokkerij waar ze toen geboren zijn. Voor mijn kleine lieve veulentje hoop ik uit de grond van mijn hart dat hij erniets aan overhoud. Hierover heeft de veearts niets gezegd daarom dat ik dit topic opende, omdat ik toen ik het zag besefte dat dit absoluut niet goed was. Thx Mizora voor de info, als ik weet wat de gevolgen zouden kunnen zijn, kan ik hier beter op inspelen.

Nb: de huidige wei staan ze nu een drietal weken op. Ben nog maar pas weer in België. Ik heb noodopvang gekregen in een renstal van iemand die me wou helpen (zit nog met twee gekwetste paarden, oa flinke draadwonde), de weides waar ze nu op lopen werden niet begraasd, maar dienden om hooi van te maken. Dus er hebben geen paarden opgelopen. Binnen een maand gaan ze naar een groot natuurgebied waar nog nooit paarden gelopen hebben.
Ik doe alle dagen tweemaal alle mest weg.


Laatst bijgewerkt door Cambiar op 23-03-19 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 20:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 174 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen