[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:35

Je kan de deken zo afdoen dat je hem zelf ontlaadt op een paal. Dan krijg jij de schokjes en niet je paard. Zorg dat je daarvoor ten alle tijd het paard aanraakt als je deken naar achterschuift, eerst deken eraf halen en je hand nog op het paard. Dan als allerlaatste je hand eraf doen en de hele bende ontladen tegen een paard. Of schokdraadje (met spanning eraf).

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:53

Zag vandaag dat mijn paard voor ‘t eerst weer manen geschuurd heeft. Stond sinds maart op de culico en apis, tot vandaag ging ‘t goed.
Twijfel of ik nog propolis erbij moet doen. Vorig jaar hielpen die drie niet, maar toen begon ik pas in juni.

Vond ook dat er veel vliegen waren. Paard weer ingesprayed en gesmeerd met de producten van Happy Skin.

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 22:34

Ja stom allemaal. Dit is echt waarom ik een hekel heb aan de zomer, naast de hitte fan. Het eczeemprobleem :\

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 23:09

Mijne ook weer flink last na gister 3uurtjes in t bos te zijn geweest. Arm paard dan. Hoop dat t morgen weer wat beter gaat als de ergste jeuk er weer vanaf is.. anders maar even wassen denk ik..

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 06:29

Hier zaten gisteravond zo onwijs veel muggen etc. Alle paarden werden er geïrriteerd van maar de eczemer van mij werd echt gek. Die kon niet meer stil staan, zo sneu...

Ik zou haar eventueel wel 'op stal' kunnen zetten maar de stal is een soort schuilstal die doormiddel van en balk dicht kan. Dus nog wel deels open.
Zou dat genoeg de beestjes tegen houden of toch gewoon buiten houden?

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:07

Appiepappie: hebben ze zelf toegang tot dat schuilhok? Kans is groot dat ze daar zelf in gaan staan.bij mij gaan de ponys bij veel muggen/knutten zelf de schuilstal in.ik spuit de wanden bij de lastste voerronde in met muggenspray

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:42

happytime schreef:
Appiepappie: hebben ze zelf toegang tot dat schuilhok? Kans is groot dat ze daar zelf in gaan staan.bij mij gaan de ponys bij veel muggen/knutten zelf de schuilstal in.ik spuit de wanden bij de lastste voerronde in met muggenspray


Ja in 2 kunnen ze altijd staan en zijn aan 1 kant echt volledig open. Alleen gaan ze daar echt nooit in staan.
Dan hebben we nog 2 stallen waarin we ze kunnen 'opsluiten'. Deze is veel dichter

Hatsikidee89
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 11:02

Hallo bokkers!

Helaas heeft mijn paard eczeem. Dit heb ik aardig onder controle met een goed eczeem deken en een goede kap. Ook smeer ik skincalmin relief lotion. Deze combi zorgt ervoor dat hij minimaal schuurt en al z'n manen en staart behoud. Hartstikke mooi! Maar nu, ik rij aangespannen met mijn paard, en vorig jaar gingen we over de kop omdat meneer sloeg op een (steek)vlieg onder zn buik. Ik doe zomers altijd een vliegenmendeken op maar zijn buik is aan de onderkant bloot. Is er iets wat ik aan zijn buik kan bevestigen? Iets wat de buik ook afdekt?

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:02

Een vliegendeken met buikflap?

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:17

Mijn oudje lijkt het vrij goed te doen met Apis en Culico. Al vroeg mee begonnen na de tip hier. Manen lijkt hij wat geschuurd te hebben, maar de plek in zijn manenkam was daar altijd al wat dunner. Zijn staart ziet er tot nu toe uit of hij daar niet mee heeft geschuurd. Hopelijk komt hij er dit jaar goed doorheen.

Qua vliegen hier ook al weer heel veel. Overweeg om beide paarden hun vliegenmaskers op te doen. Ook bij mijn jonge paard die geen last heeft van eczeem, want ze hebben beide alweer heel wat vliegen op hun hoofd rond de ogen zitten. Vliegenval staat ook al weer naasthet land.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:31

Ik overwoog het vliegenmasker idd ook alweer. Moet zeggen dat nu alle paarden er ook last van hebben.

Ben ook matig tevreden over de duur van de werking van Happy Skin. 3 dagen is op het moment eerder 30 min.

Manen vallen nog mee, staart nog helemaal niet. Begin morgen ook met de Neem olie.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:50

Benieuwd hoe de Neem olie bevalt, laat je dat weten? En welke heb jij gekocht?

Hier vanochtend ook de vliegenkap op gedaan bij mijn eczemer. Moet er wel bij zeggen dat zij sinds begin dit jaar 1 oog mist en ik het een naar idee vind dat daar vliegen in zouden kunnen kruipen...

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:26

Uiteraard! Ik ben nog even aan het nadenken over hoe ik het op de manenkam krijgt. Mijn paard heeft een fjordenkam die weer aardig dik is, dus als ik het op de vingers doe zit alles aan de manen ipv op de huid midden op de kam.
Een sprayflesje maken? Of juist een druppelflesje?

Ik heb deze:
Bekijk Neemolie Puur 100ml - Koudgeperste en Onbewerkte Neem olie van Azadirachta indica zaden voor mens, dier en plant op: https://www.bol.com/nl/p/neemolie-puur- ... _iphoneapp

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:31

Ik zou kijken of je een flesje met een punt spuitje kan vinden als dop, dan kun je die echt tussen de manen steken op de huid en het er daar uit knijpen. Dat werkte voor mij ook het beste met de Happy Skin producten.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:35

Heb t ook besteld, 100 ml. Kost de kop niet en de moeite van het proberen waard.
Dank voor de tip Iriscope! :)

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:47

Iriscope schreef:
Ik zou kijken of je een flesje met een punt spuitje kan vinden als dop, dan kun je die echt tussen de manen steken op de huid en het er daar uit knijpen. Dat werkte voor mij ook het beste met de Happy Skin producten.


Goed idee, net als Derfen, thanks!!
Welke verhouding houd jij aan met Neemolie en water?


lies schreef:
Heb t ook besteld, 100 ml. Kost de kop niet en de moeite van het proberen waard.
Dank voor de tip Iriscope! :)


Ik las dat als je er een sprayvorm van wil maken je het volgende kan doen: 340ml water, 140ml azijn, 10ml neemolie, 10ml groene zeep.

Als je de olie direct op de huid wil gebruiken is het het beste te combineren met een andere olie zoals bv jojobaolie. Maar dat moet ik nog even checken, hoe precies.

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:12

Ik heb de neemolie ook besteld. 3x100ml variant hierboven.

Ik maak vaak eigen vliegenspray en nog niet echt iets gevonden wat fijn is zoals de daasspray van vroeger. Ook niet als ik zelf dat hertshoornspul meng.
Dus dit lijkt me wel een leuke om eens te testen of t werkt.
Fijn dat t voor wondjes kan en tegen vliegend ongedierte.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:45

Ik had vorig jaar al een flesje gekocht. Maar ik vond het geen fijn spul in gebruik. Te dik en mengde ook niet lekker met iets anders. Mijn paard heeft ook nog hele lange manen dus het werd echt een kliederboel.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:59

Kan de neemolie ook onder de buik gesprayd worden?

Hatstikidee, het enige wat ik kan bedenken is een vliegendeken met buikflap om doen en het tuig er over heen doen. Maar hoe veilig en prettig dat is weet ik niet. Helpt goed insprayen niet? Dat zijn geen leuke geintjes inderdaad.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:08

@jessix: heb je wel een emulgator zoals groene zeep gebruikt? Ik ben benieuwd, ga het vanmorgen maken. Gezien overal maar 10-20% Neem olie wordt geadviseerd voor verdunnen heb ik goede hoop dat het wat wordt. Ga in elk geval de variant met water, azijn en groene zeep maken, dan begin ik met 5%.

@elisa: ik lees dat ‘t overal op de huid kan, dus lijkt me wel. Dan wel de verdunde versie.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:13

Hatsikidee89 schreef:
Hallo bokkers!

Helaas heeft mijn paard eczeem. Dit heb ik aardig onder controle met een goed eczeem deken en een goede kap. Ook smeer ik skincalmin relief lotion. Deze combi zorgt ervoor dat hij minimaal schuurt en al z'n manen en staart behoud. Hartstikke mooi! Maar nu, ik rij aangespannen met mijn paard, en vorig jaar gingen we over de kop omdat meneer sloeg op een (steek)vlieg onder zn buik. Ik doe zomers altijd een vliegenmendeken op maar zijn buik is aan de onderkant bloot. Is er iets wat ik aan zijn buik kan bevestigen? Iets wat de buik ook afdekt?


Ik zit niet zo in het mennen, maar misschien kan er een losse buik flap omheen van een eczeemdeken? Zo eentje die je met elastieken over de rug vast klikt.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:19

prugelpiet schreef:
Hatsikidee89 schreef:
Hallo bokkers!

Helaas heeft mijn paard eczeem. Dit heb ik aardig onder controle met een goed eczeem deken en een goede kap. Ook smeer ik skincalmin relief lotion. Deze combi zorgt ervoor dat hij minimaal schuurt en al z'n manen en staart behoud. Hartstikke mooi! Maar nu, ik rij aangespannen met mijn paard, en vorig jaar gingen we over de kop omdat meneer sloeg op een (steek)vlieg onder zn buik. Ik doe zomers altijd een vliegenmendeken op maar zijn buik is aan de onderkant bloot. Is er iets wat ik aan zijn buik kan bevestigen? Iets wat de buik ook afdekt?


Ik zit niet zo in het mennen, maar misschien kan er een losse buik flap omheen van een eczeemdeken? Zo eentje die je met elastieken over de rug vast klikt.


Dit dacht ik ook, losse buikflap zelf ombouwen zodat hij niet gaat schuiven en dan over het tuig, om de buik?

Of eerst de buikflap, dan je tuig, dan je mendeken er over?

Hatsikidee89
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:27

Elisa2 schreef:
Kan de neemolie ook onder de buik gesprayd worden?

Hatstikidee, het enige wat ik kan bedenken is een vliegendeken met buikflap om doen en het tuig er over heen doen. Maar hoe veilig en prettig dat is weet ik niet. Helpt goed insprayen niet? Dat zijn geen leuke geintjes inderdaad.


Een deken onder het tuig zit niet lekker denk ik? Zelf dat ik aan een buikflap en die er dan aan vast maken? Die zijn wel los te koop toch?

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:28

Slmt9 schreef:
@jessix: heb je wel een emulgator zoals groene zeep gebruikt? Ik ben benieuwd, ga het vanmorgen maken. Gezien overal maar 10-20% Neem olie wordt geadviseerd voor verdunnen heb ik goede hoop dat het wat wordt. Ga in elk geval de variant met water, azijn en groene zeep maken, dan begin ik met 5%.

@elisa: ik lees dat ‘t overal op de huid kan, dus lijkt me wel. Dan wel de verdunde versie.

Dat kan ik nog wel eens proberen. Bedankt voor de tip!

Hatsikidee89
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:29

MarliesV schreef:
prugelpiet schreef:


Ik zit niet zo in het mennen, maar misschien kan er een losse buik flap omheen van een eczeemdeken? Zo eentje die je met elastieken over de rug vast klikt.


Dit dacht ik ook, losse buikflap zelf ombouwen zodat hij niet gaat schuiven en dan over het tuig, om de buik?



Of eerst de buikflap, dan je tuig, dan je mendeken er over?


Ja zoiets zal het moeten worden! Enig idee welke flap geschikt is?