[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:49

Ik heb het in een flesje zonnebrandcreme gedaan (met spuitdop dus). Neem wel een spuitdop die gemaakt is voor dikke(re) substanties. Alsnog masseerde ik het in, dus wel kliederen.
Ik gebruik het momenteel niet meer, vind het een beetje eng met de zon en gevaar op verbranden omdat het olie is. Ze staat nu meestal onder een (vliegen)deken en dat gaat ook goed.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:52

Ik heb het gewoon in een plantenspuit bus van de action. Wel verdund met azijn, water en groene zeep. Blijft vloeibaar alleen wel steeds voor en tijdens gebruik goee schudden. Het mengt hier niet lekker namelijk.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:22

Enzo_Ollie schreef:
Hi, ik kom dit topic ook even binnenvallen.
Voor de mensen die neem olie gebruiken: kan dat ook met een spuitkop? of moet je altijd kliederen met je handen? :)



Afbeelding
Ik gebruik zo'n flesje. Gaat helemaal goed, ook in de volle zon. Ik heb gewoon een wegwerphandschoen aan, dan klieder je helemaal niet. Smeer ogen en liezen ook in.

Ik ga nog wel een spray maken samen met CMT olie (vloeibare kokosolie) en peperpmuntolie. Ik heb het idee dat dat voor een groot deel ingredienten zijn van Happy Skin buzz off lotion. Die gebruik ik dan als vliegenspay.
Insmeren blijf ik bij TKC lotion twee dagen per week, Neem/Jojoba olie twee dagen per week, drie dagen per week niets.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:40

Hier ging het dit jaar opzich goed, alleen gisteren kregen we een appje (we zijn op vakantie) dat meneer zijn oor open heeft geschuurd. Hele deken onder het bloed. We gebruikten eigenlijk alleen happy skin en een deken. Rest van zijn lichaam gaat goed. Zou de culico en apis voor ons nog uitkomst kunnen bieden denken jullie? Vliegenkap werkt hij helaas vaak af…

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:59

Hier werkt de culico en apis goed, maar ik weet niet in hoeverre het nog gaat helpen als je al zo in het seizoen zit. Het moet even opbouwen.

Wat voor vliegenkappen heb je al geprobeerd? Je zou eventueel lycra kunnen proberen en de deken daaroverheen trekken. dan gaat die niet zo makkelijk af lijkt me. Maar ik ben gezegend met een paard dat nog niet eens een mini poging doet om iets af te trekken, dus ik gok maar wat.

QC1997
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-08-22
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 18:16

Mijn pony heeft sinds de zon erg is gaan schijnen hele kleine bultjes op de huid. Vooral bij de nek/schouder. Kan dit ook eczeem zijn?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 18:24

Hier doen de druppels niets. Was vorig jaar in juni begonnen, dit jaar in maart. Apis, Culico en Propolis.
Het is niet te zeggen van te voren, het verschilt per paard of het werkt.

TCK 97 lotion icm Neem olie werken hier het beste. De happy skin buzz off erbij om het andere gespuis weg te houden. Paard staat nu 4 dagen zonder deken en 3 met.

Ik dacht ook aan een lycra masker, oren van eczeemdeken erover en dan eventueel nog een halster erover?
Mijn paard schuurt ook alles binnen een half uur af, dus heb daarvoor ook geen echte oplossing.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 18:55

Slmt9 schreef:
Hier doen de druppels niets. Was vorig jaar in juni begonnen, dit jaar in maart. Apis, Culico en Propolis.
Het is niet te zeggen van te voren, het verschilt per paard of het werkt.

TCK 97 lotion icm Neem olie werken hier het beste. De happy skin buzz off erbij om het andere gespuis weg te houden. Paard staat nu 4 dagen zonder deken en 3 met.

Ik dacht ook aan een lycra masker, oren van eczeemdeken erover en dan eventueel nog een halster erover?
Mijn paard schuurt ook alles binnen een half uur af, dus heb daarvoor ook geen echte oplossing.


Dan begin je ook te laat met de druppels. Vanuit puur adviseren ze om rond december al te beginnen. De apis zou gezien de ingrediënten, lijkt mij dan, wel binnen een week moeten werken

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 19:02

Huh, dat heb ik nog nooit gehoord. December. Las overal maart tm november.
Maar goed, maart tm juni is langer dan een week. Toch durf ik ook niet te stoppen :D maar angst is een slechte raadgever.
Als hij zo constant blijft op de tkc en neem, ga ik de druppels afbouwen.

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 19:21

Dan zou je bijna het hele jaar kunnen doorgeven? Ik heb vorig jaar pas in Oktober de deken af gedaan, dan zou ik maar op 2 maanden niet geven zitten.

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 19:32

Ik heb de eczeem/vliegenkap met klittenband aan de deken vast gemaakt. Zo komt er en geen stukje hals vrij en hij blijft goed zitten.

Afbeelding

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 19:46

QC1997 schreef:
Mijn pony heeft sinds de zon erg is gaan schijnen hele kleine bultjes op de huid. Vooral bij de nek/schouder. Kan dit ook eczeem zijn?

Het kan, maar is niet typisch

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 22:49

Slmt9 schreef:
Huh, dat heb ik nog nooit gehoord. December. Las overal maart tm november.
Maar goed, maart tm juni is langer dan een week. Toch durf ik ook niet te stoppen :D maar angst is een slechte raadgever.
Als hij zo constant blijft op de tkc en neem, ga ik de druppels afbouwen.



Maart beginnen de muggen helaas al in Nederland. Ik heb het toen gevraagd toen ik nog in de branche zat. Je moet beginnen voordat ze gestoken kunnen worden omdat anders de allergie alsnog te hoog is om geremd te worden door de druppels

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 08:24

Ja maar tussen beginnen in december en maart dat de beestjes er zijn is wel een heel verschil.

Hier begon ik altijd als de laatste nachtvorst was geweest. Dus niet maand gebonden maar gebonden aan de temperatuur en het weer. Die beestjes zijn dan nog niet actief en je bent mooi op tijd.

Het gaat hier verbazingwekkend goed. Ja ze heeft wel jeuk maar niet tot vervelens toe en ook niets kapot. Zelfs nu ze 1.5 uur per dag op de weide staat.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 09:05

Mijn paard jeukte pas vanaf mei. Toen kreeg hij het dus al twee maanden.
In eerste instantie dacht ik dan dus ook dat het werkte.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 09:14

Heeft er iemand hier toevallig ervaring met de producten
van Green Valley :) ?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 11:21

BloemBloem schreef:
Heeft er iemand hier toevallig ervaring met de producten
van Green Valley :) ?


Lees de vorige pagina even door ;)

Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 15:25

Mijn paard had zich vorig jaar helemaal kaal geschuurd tot bloedens aan toe. Dit jaar heeft hij op een enkele kleine kale plek na nergens last van. Heb een hoop veranderd in voer en hoop dat het daar door komt, maar hoor toch veel om me heen dat er sowieso minder eczeemklachten zijn bij andere paarden doordat er minder muggen zijn. Ik ben dus benieuwd; wie heeft er in beleid (voer, plek, deken, smeersels) weinig tot niks aangepast en merkt toch dat zijn paard minder last heeft van de jeuk?

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 20:48

Hier gaat het tot nu toe gelukkig heel goed qua jeuk! Vorig jaar heeft hij niet geschuurd, maar omdat hij ook een hele dunne huid heeft en elk beestje vervelend vindt staat hij wel ingepakt. Zijn huid is zo dun dat hij zelfs schuurplekken kreeg van de gaten waar zijn oren doorheen gaan bij de RSIH. Nu heeft hij zijn vliegenmasker er maar onder.
Ik spray hem voor de zekerheid wel in met de huidspray van Green Valley.
Ook zijn we aan het kijken wat (goed ) gras met hem doet.
Toen hij zich twee jaar terug had kaalgeschuurd stond hij op een plek waar het voerbeleid slecht was, hij had toen ook veel mestwater etc. Dat is er nu ook niet meer het geval.

Die van mij staat er nu zo bij.
Afbeelding

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 02:07

Helaas heeft de mijne zich, momenteel bij de staart, toch weer flink geschuurd...
Ze staat alleen de nacht op 'het gras'. Hier wordt dmv strook begrazing gras gegeven, en elke ochtend wordt er een stuk bij gegeven. Mijne gaan dan apart dus krijgen het 'versere' gras niet. Ze krijgt overdag wat hooi en knabbelt wat stro maar thats it.
Verder voer ik al langere tijd gluco balance, krijgt ze al een tijd de apis en culico druppels. En sinds een paar weken smeer ik de tkc97.

Ze heeft nu wel een vliegendeken op ipv eczeemdeken ivm warme weer. Dus waarom ze alsnog zo schuurt geen idee... misschien toch reactie op de tkc? Iemand daar ervaring mee?

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:36

Is het dan niet kwestie van de deken?

Die van mij schuurt z'n manen ook onder een vliegendeken, pas onder eczeemdeken niet. Nou dan maar jammer van de warmte maar hij blijft ingepakt.

Verder dit jaar minder klachten dan vorig jaar maar toen wist ik nog helemaal niet dat ik een eczemer had :') en liet hem lekker bloot 24/7 buiten (wel direct aan de kust dus dat viel nog enigszins mee). Heb hem in april gekocht en in mei/juni schuurde die al met zijn staart tot aan bloedens toe, kreeg daarna van die dikke rimpels in zijn hals met allemaal wondjes en ik zat dan nog te klooien met ontwormen, schimmelkuurtjes etc want ZE is toch dikke pony's ziekte en ik heb een slanke KWPNer :? :')

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:57

Zou goed kunnen inderdaad... maar ze zweet onder de vliegendeken al flink, dus eczeemdeken vind ik echt te... in de nachten probeer ik m nu wel op te doen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:49

Tja het is soms kiezen tussen twee kwaden, liever bezweet maar heel dan kapot geschuurd en minder warm is mijn mening.

Als ze alleen 'kaal' schuren dan zou ik een vliegendeken overdag eventueel wel aandurven, maar als de huid ook kapot gaat dan moet het maar hoor met die eczeemdeken.

Ik durf geen risico te lopen heb nu de Shires er op liggen, die is witter en frisser dan bv de RSIH maar natuurlijk nooit frisser dan een vliegendeken.

mariettek

Berichten: 1691
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:06

Hier staat die van mij nog steeds zonder deken.

Ze staat al ruim 10 jaar van maart tot oktober onder een eczeem deken en regelmatig gebruik van derfen, dus het is echt een flinke overstap.

Ik zie zoveel minder vliegen, dus dat zou een verklaring kunnen zijn.
Dit jaar staat ze echter ook voor het eerst totaal niet op het gras en dat zou ook de oorzaak kunnen zijn.

Nu had ze gisteren iets gejeukt aan haar staartwortel, dus heb ik daar wel wat derfen gesmeerd om rust te geven.

Ik weet niet zeker wat het is, maar ben heel blij dat ze zonder die oneindige deken kan staan.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:42

ApplePapple schreef:
Zou goed kunnen inderdaad... maar ze zweet onder de vliegendeken al flink, dus eczeemdeken vind ik echt te... in de nachten probeer ik m nu wel op te doen.


Welke deken heb je als eczeemdeken? Daar zit qua warmte ook echt nog wel verschil in. Hier heb ik bij voorkeur de Snuggy maar nu ivm de warmte en dat hij eronder stond te zweten de Master eczeemdeken op. Deze is dunner en luchtiger en zweet er nu niet onder. Terwijl het andere paard met een gewone vliegendeken met nylon gevoerde borst wel zweet op zijn borst.
Maar denk wel dat er idd meer jeuk is door de ‘gewone’ deken die je gebruikt ivm de warmte.