[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 22:20

Mijn pony had de afgelopen 2 tot 3 jaar heel erg veel jeuk en heel veel last van zijn vacht zodra die iets te dik werd. Hij kreeg broeiplekken met nare wondjes.
Hij wordt nu standaard meerdere keren per jaar geschoren en dat helpt hem goed. Zo kan de huid beter ademen en krijgen de bacteriën geen kans.
Daarnaast is hij flink op dieet gegaan (hij was dik, maar niet obese) en sinds hij nu veel afgevallen is heeft hij geen jeuk meer! Hij krijgt geen gras meer ivm hoefbevangenheid. Hij doet het erg goed op onverpakt hooi en een balancer. Weg met al die supplementen en zalfjes. Ik weet bijna zeker dat bij mijn pony een link zit tussen gras en jeuk.
Hopelijk blijft hij vanaf nu jeuk vrij. Is tenminste een klein lichtpuntje voor hem omdat hij geen gras meer mag eten.

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:58

Ik heb afgelopen zaterdag druppels en poeder van den hoek ontvangen, dus gelijk begonnen met geven en een derma gel voor op de staart en manenkam. Ben heel erg benieuwd of het gaat helpen want kostte genoeg :+
Maar ja de vitalstyle die ik gaf om het iets te verminderen was ook niet goedkoop :Y)

Heb ook de neemolie gekocht maar ben ik nog niet mee begonnen omdat ik wil weten of de druppels etc. helpen, halverwege augustus moet ik nog een keer contact hebben dus hoop dat ik dan al verschil zie. Ben eigenlijk ook te laat ermee begonnen maar al helpt het iets...

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:12

Rustig in het topic. Goed teken, hoop ik?

Mijn paard schuurt momenteel helemaal niet, ze heeft alleen een vliegendeken (buzz off van bucas) en een vliegenmasker op. Ook af en toe staat ze zonder bij bewolkte dagen. Zijn er gewoon veel minder knutten momenteel of is het toevallig hier net wat rustiger qua knutten?
Hoop dat iedereen minder last heeft!

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 13:06

Die van mij is ook minder aan het schuren, maar de afgelopen dagen wel meer binnen gestaan o.a. door de storm. Ook zijn we bezig met de druppels en poeder maar durf niet te zeggen of dat al echt helpt want morgen geven we dat pas een week.

Heb overdag de vliegendeken op, vanaf 5-7 uur (afhankelijk wanneer ik thuis ben) wissel ik die om voor de eczeemdeken

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 17:27

Die van mij is echt vreselijk zn hoofd aan het schuren. De rest van zn lichaam valt heel erg mee/ nagenoeg niet. Maar dat hoofd is helemaal kapot ondanks 24/7 een vliegenkap op ;(

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:55

Die van mij heeft de benen weer open liggen en dr hoofd ook.. t is om moedeloos van te worden helaas..
In de groene klei elke dag en hopen dat de vliegen snel t loodje leggen hahaha

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 21:38

wendy1987 schreef:
Die van mij heeft de benen weer open liggen en dr hoofd ook.. t is om moedeloos van te worden helaas..
In de groene klei elke dag en hopen dat de vliegen snel t loodje leggen hahaha


Wendy, die van jou had ook zo'n last van de vliegen hè? Hier beginnen de benen nu ook weer, ik heb meteen de flyboots weer omgedaan. Hoofd gaat goed, maar ze heeft dan ook al vanaf april haar vliegenmasker om.

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 08:22

Jup. Heel heftig.
Nu ook de flyboots om inderdaad. En hoofdkap 24/7 .
Het gaat nu weer iets beter. Plekken ingesmeerd met sudocreme.
Hopelijk blijft het een beetje zo. T is zo sneu voor dr..

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 09:55

Typisch, die van mij had ineens wat open plekken aan de binnenkant op haar knieën. Ik vroeg me al af hoe dit kwam maar ik denk dat dit dus ook door de vliegen komt helaas...

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 18:34

Mijne heeft ineens verdikte oren, heeft hij nooit eerder gehad. Met deze wind even lekker luchten zonder deken.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:49

lies schreef:
Rustig in het topic. Goed teken, hoop ik?

Mijn paard schuurt momenteel helemaal niet, ze heeft alleen een vliegendeken (buzz off van bucas) en een vliegenmasker op. Ook af en toe staat ze zonder bij bewolkte dagen. Zijn er gewoon veel minder knutten momenteel of is het toevallig hier net wat rustiger qua knutten?
Hoop dat iedereen minder last heeft!


Hier ook alleen vliegendeken en kap op. Smeren zelfs bijna niet.

En dat na jaren waarin ze geen vel op haar oren en schouders over had door deken en kap heen.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:37

Hier toch ook TKC aangeschaft. Lijkt direct na eerste keer al heel veel minder jeuk te hebben! Het mengen van neem olie tot spraybaar goedje wil helaas niet fijn werken. De mensen die neem poeder zelf koken. Hoeveel gram op hoeveel liter? Hoe kun je dat het beste koken/ hoe lang? Het water wat je dan hebt spuit je dat zo of verdun je dat alsnog met azijn?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:55

Oh wat fijn van de TKC! Ik smeer op dit moment elke 5 dagen en als dat stabiel is ga ik naar 6 dagen.
Let wel even op dat het niet op de huid komt naast de manenkam, icm met de zon geeft dat hier wat kale plekjes. Dus ik doe standaard even een deken op omdat ik altijd overdag smeer.
Hier is ook echt helemaal geen jeuk meer. Ik geef nog wel Apis en Propolis meer, maar ik ben zo blij dat we het midden in het seizoen toch nog onder controle hebben gekregen.

Ik maak de Neem poeder als volgt (ben ook nog even zoekende, maar dit werkt voor 500ml):
* 150ml azijn met 10ml groene zeep mengen in een sprayfles.
* (optioneel) 50ml paardendrogist summermix toevoegen (etherische olie) in sprayfles
* 100ml MCTolie in de sprayfles (dit kokosolie die vloeibaar blijft, ik denk dat dat het 'magische' middeltje is van Happy Skin Buzz off spray, hierdoor blijven vrijwel al het vliegengespuis weg).
* 200ml Neemolie maken
* 15gr Neempoeder, 250ml water koken. Als het water kookt, gas uit, Neempoeder er in en half uurtje af laten koelen. Daarna theedoek in vergiet, vergiet op beslagkom en de boel erin gieten. Na 1 uur schenk ik de beslagkom over in de sprayfles. De eerste ronde haal ik daar 120ml uit om te gebruiken.
* Met de Neempoeder die is achtergebleven in de theedoek doe ik nog een ronde. Ik kook weer 250ml water, als het kook gas uit, overgebleven Neempoeder erdoor en na een uurtje trekken heb ik 220ml. Ik gebruik daar maar 80 ml van, de rest gebruik ik om de huid mee in te smeren.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:23

Super bedankt slmt9!

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:15

Ik ben een poosje gestopt met de druppels van puur, ik had het idee dat het niks deed. Maar merk toch duidelijk meer jeuk tijdens het poetsen. Dus nu maar weer gestart, volgend jaar begin ik optijd en hoop ik dat ze misschien wel zonder deken kan, of in ieder geval later de deken op.

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:43

De afgelopen 2 dagen heeft ie alleen met vliegen gelopen en exceemdeken niet op gehad... Ook niet geschuurd, hoop dat de druppels beginnen te werken maar kan natuurlijk ook zijn omdat het weer anders is....

Dommeljw
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 21:43

Djorf_6 schreef:
Mijn paard had zich vorig jaar helemaal kaal geschuurd tot bloedens aan toe. Dit jaar heeft hij op een enkele kleine kale plek na nergens last van. Heb een hoop veranderd in voer en hoop dat het daar door komt, maar hoor toch veel om me heen dat er sowieso minder eczeemklachten zijn bij andere paarden doordat er minder muggen zijn. Ik ben dus benieuwd; wie heeft er in beleid (voer, plek, deken, smeersels) weinig tot niks aangepast en merkt toch dat zijn paard minder last heeft van de jeuk?


Ik heb niets veranderd in voer of dergelijke en de mijne staat al heel de zomer zonder deken.. ik vind het ook apart

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:04

Mijn paard heeft geregeld jeuk aan zijn staart. Hij schuurt dan de bovenkant tot een warrige boel. Hij staat 24/7 buiten op de wei met graasmasker en krijgt voldoende beweging. Het is alleen in de zomer. Iemand die een fijn middeltje weet? Heb wel de leovet manenliqued op t oog

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:53

De tkc 97 lotion of neem olie. Voor meer info kan je even mijn berichten teruglezen :)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 20:15

Ik kom me hier even voorzichtig melden.
Pony is twee weken terug verhuisd, maar een plek in/ aan het bos. Veel bomen dus, en veel insecten.
Geen gras meer ( behalve soms even aan de hand gras in het bos eten) en onverpakt hooi.
Is begonnen met flink schuren, op z’n vorige plek deed hij dat heel af en toe ook maar niet zoveel.
Ook irritatie door de insecten ( stampen, happen).
Ik neig naar een eczeemdeken, evt voor hele warme dagen een vliegendeken?
Barok gebouwd
Kort maar niet smal
Lange dikke bos manen ( die ik liever niet verstikt zou zien).
24/7 buiten
Welke zou qua pasvorm geschikt kunnen zijn

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 07:39

Ik zien de horsegear, de bucas ( buzz off of sweet itch), de rambo hoodie, de highlander en de Epplejeck zilver met oranje bijvoorbeeld?
De pyjama’s lijken me wat minder sloop proof?

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 07:43

Ik heb dit keer bij de neem shop neem olie met emulgator gekocht. Wat een verademing! In de fles 100 ml neem olie aangemaakt met azijn en water. Bovenop drijft nog neem olie zonder emulgator wat vloeibaar is maar niet mengt dus veel schudden voor en tijdens insprayen.

Afbeelding

Ik ben benieuwd hoe het gaat werken maar heb er goede hoop op! Inmiddels de oudste ook met TKC aan het behandelen en dat lijkt goed aan te slaan.

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:00

Muze schreef:
Ik zien de horsegear, de bucas ( buzz off of sweet itch), de rambo hoodie, de highlander en de Epplejeck zilver met oranje bijvoorbeeld?
De pyjama’s lijken me wat minder sloop proof?

Ik vind de rambo hoodie het fijnst, maar dat hangt ook een beetje van het model van de paard af. Voor beschadiging van de manen hebt het heel erg om ze in hangende vlechten te doen

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:16

De Rambo vind ik ook mooi, heb geen last gehad van manen die door de deken beschadigden

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:40

Mijn ervaring is juist dat de manen erg beschadigen/uitvallen. Los of in vlechten maakt echt niets uit, helaas. Het groeit in de winter wel weer aan, het is niet anders.