[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:06


marleen_88

Berichten: 14052
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:06

Ik had een QHP eczeemdeken met zo'n losse buikflap. Ik vond dat een fijne deken, alleen erg dunne stof dus was snel kapot.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:17

Jessix schreef:
Dat kan ik nog wel eens proberen. Bedankt voor de tip!


Ik heb net de gehalveerde versie gemaakt van wat ik eerder omschreef. Het mengt voor geen meter, wat logisch is want olie en water. Het is nu net zo vloeibaar als water. De olie zelf is idd heel dik, net zoals stroop.

Afbeelding

Ik had geluk want mijn man had nog een oud flesje baardolie met het perfecte dopje.


Afbeelding

De geur valt me enorm mee. Maar ik had iets in de vorm van derfen of hertshoornolie verwacht :)

Denk dat de volgende variant met jojoba olie wordt verdund. Maar eerst deze eens testen.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:47

Misschien eens proberen of jullie het in poedervorm kunnen krijgen? Ik had eerst ook de olie maar de poedervorm is als je het omzet in olie/water dunner en makkelijker aan te brengen.

Jessix

Berichten: 16442
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:04

Nou dat ik dus ook met die Neemolie. Dikke stroop! Ik heb het toen wel gebruikt in een eigen mengsel met water en etherische oliën, maar werd er dus niet gelukkig van. Mijn paard schuurt gelukkig niet zo erg dat ik met het juiste management zijn lange manen kan behouden, dus dat was geen succes ... (en dan is 'ie ook nog creme kleurig! :') )

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 17:18

Hier gaat het nog steeds erg goed met Donner zijn eczeem. Hij staat nu al een langere tijd op de producten van Marstall (Exzem-Muesli / Exzem-Plus & Marstall Huidkruiden) en dat gaat echt onwijs goed. Hij heeft nog helemaal niks geschuurd, staat zelfs al een aantal uur per dag op het gras en met vol op zon heeft hij nergens last van. Hopen dat we het vol kunnen houden. Zijn staart en manen zijn onwijs mooi gegroeid :)

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 17:48

Ik heb vandaag de verdunde versie aangebracht en dat ging prima. Ik denk dat ik de hoeveelheid neemolie wel ga verhogen, want ik vraag me af hoe effectief 5ml Neemolie in een mengsel van 250ml water/azijn/groene zeep kan zijn.

Jojobaolie is wel heel vloeibaar. Dus met een 10/90 of 20/80 verhouding kan dat denk ik ook wel goed smeerbaar zijn.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 18:51

Ik heb vandaag voor de zekerheid de deken opgegooid. Nog geen geschuur, maar ik blijf het graag voor. Het lijkt alsof de supplementen hun werk doen :)

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:18

Een update van de neemolie: mijn paard heeft niet meer geschuurd op de plekken die ik heb ingesmeerd. Wel op andere plekken in zn manenkam en helaas zn staart inmiddels ook. Ik kijk even wat het doet wat ik vandaag gesmeerd heb en anders toch de deken op.

Wat een vliegen zijn er al, niet normaal.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:47

Dat klinkt goed zeg!

Ja ik zag hier vandaag ook een insectenexplosie helaas..onder de deken stonden ze al en dat is maar goed ook denk ik.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:11

Ik heb de neemolie gemixt met zonnebrand creme :+ (kon geen jojoba olie vinden in de buurt).
Smeerde wel prima. Overigens denk ik niet dat het helpt tegen knutten, want het zat op mijn handen en ik ben geprikt op m'n hand (en 100 andere plaatsen). Hoop wel dat het haar helpt tegen de jeuk. Ze had wat geschuurd aan d'r staart, dus die goed ingesmeerd en d'r manenkam ook. Ben benieuwd hoe d'r staart er morgen bij hangt.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:25

Zijn hier mensen die ervaring hebben met het minder worden van eczeem wanneer het paard ouder wordt? Mijn 27 jarige haflinger heeft nu, van de twintig jaar dat ik hem heb, zo'n 15 jaar eczeem. Ik heb het idee dat het nu veel minder/weg is. Hij vind het nog steeds prima om zijn deken op te hebben en ik durf hem nog niet af te laten. Wel heeft hij meer jeuk in zijn liezen/buik, wat voorheen niet zo was.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:12

Nieuwe Neem olie update: bovenste helft van de manen en de staart zijn niet meer geschuurd. Onderste helft van de manen wordt weer kaal vh schuren |(
Heb daar royaal ingesmeerd en morgen kijken wat het doet. En anders maar (hopelijk) tijdelijk een deken op. Dus de Neem olie werkt vooralsnog 100% op de plekken waar ik gesmeerd heb, maar ik moet wel echt alles insmeren lijkt het.

Mijn DA adviseerde nog tkc olie:
https://www.agradi.nl/tkc-97-stopt-zome ... -500ml.htm

Of ballistol (niet de dieren variant):
https://amzn.eu/d/i5IL2rj

10 jaar geleden wel eens iets over bokt op gelezen (tkc), maar hij leek me vrij heftig. Maar goed, als het helpt?
Ballistol ken ik zelf niet.

Zijn daarmee hier recente ervaringen?

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:10

Ballistol ken ik niet, wel leuk geprijsd.

Tkc heb ik ook vaker van gehoord maar vind het vrij agressief. Maar goed als het zou werken...

shadowstar

Berichten: 340
Geregistreerd: 13-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:45


Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:01

shadowstar schreef:
Heb net weer Ballistol gekocht van onderstaande:

https://www.mypetworld.shop/nl/ballisto ... UPEALw_wcB

Helpt goed tegen jeuk maar is wel een smeerboel omdat het een olie is

Gebruik het ook voor de honden als ze een wond hebben


Heb je er ook ervaring mee bij paarden?

Ik had ook de animal op de lijst, maar las in een review dat het totaal anders werkt dan de gewone en die weer nog beter werkt. Lekker wapensmeersel :+

Ik heb nu tkc en ballistol besteld. Ik hoop gewoon dat morgen blijkt dat beide niet nodig is en de Neem olie de 100% redding blijkt.
Anders een van die twee testen. Denk tkc aangezien dat niet elke dag hoeft.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:02

Ik heb mn paard nog steeds onder controle door inwendig te behandelen. Uitwendig minimaal. Zij schuurde alles open, nu 2 jaar bezig. Denk dat ik haar volgend jaar volledig vrij heb van de eczeem

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:04

Tja, ik doe beide. Mijn paard kan ook niet tegen gras. Hij staat daarom jaarrond op een paddock paradise zonder gras. Maar nu gaan de zijkantjes groeien en dus kan ik niet voorkomen dat het binnen komt. En dan wordt het dweilen met de kraan open.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:09

Hier helaas flink geschuurd aan de manen, ondanks dat ze 24/7 een eczeemdeken op heeft, glucobalance en de Apis druppels krijgt.
Ik ga dus ook maar de Culico bestellen en de Tkc denk ik ook om in ieder geval nu deze plekken de kunnen behandelen.


Afbeelding
Lijkt wat plakkerig maar komt omdat ik er wat honingzalf op heb gesmeerd, enige wat ik had en om toch beetje de wondjes te verzorgen.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:01

Och, dat ziet er naar uit ;(
Doet ze dat dus door de deken heen? Hoe kan ze nou zoveel jeuk hebben als ze onder de deken staat?

Hoe ging het vandaag met de jouwe Simt?

Mijn paard schuurt wel iets, zie haren aan de deurpost van de stal, maar het is gelukkig minimaal.
Wel moet ik iets anders verzinnen om de neemolie smeerbaar te krijgen. De zonnebrandcreme is snel op en kom lastig helemaal tot op de huid. Flesje met spraydop is wel handig, maar het moet dus meer vloeibaar worden.
Hoe had jij het gemengd Simt?

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:09

Ik weet het niet... ze staan nog niet eens op gras, gewoon het stuk waar ze al de hele winter op staan. Krijgen echt zeer arm hooi en een klein handje slobber om de glucobalance door te mengen.
Zij is ook wel de enige die echt flink schud met haar hoofd en veel trapt naar vliegjes onder haar buik. Ondanks dat ze dus een eczeemdeken met buikflap en ook altijd een vliegenkap op heeft. Ik vind het echt zo zielig.

Wel staat ze vaak met mijn jonkie te knuffelen, en mijn jonkie knuffelt dan op haar manenkam. Wellicht bijt die iets te hard?

Fijn dat de jouwe minimaal schuurt. De Neem olie lijkt dus wel te werken?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:49

lies schreef:
Och, dat ziet er naar uit ;(
Doet ze dat dus door de deken heen? Hoe kan ze nou zoveel jeuk hebben als ze onder de deken staat?

Hoe ging het vandaag met de jouwe Simt?

Mijn paard schuurt wel iets, zie haren aan de deurpost van de stal, maar het is gelukkig minimaal.
Wel moet ik iets anders verzinnen om de neemolie smeerbaar te krijgen. De zonnebrandcreme is snel op en kom lastig helemaal tot op de huid. Flesje met spraydop is wel handig, maar het moet dus meer vloeibaar worden.
Hoe had jij het gemengd Simt?


Ik wil hem juist iets dikker hebben :+
Ik heb 20ml neemolie, 140 water, 5ml groene zeep en 85ml azijn.
Het flesje met zo’n dopje als derfen is wel ideaal. Het loopt nu alleen soms langs de hals naar beneden en ik denk dat het water nog teveel uitdroogt wat blijft jeuk.

Mijn paard schuurde vooral de onderste helft vd manen nog, dat deed hij gister nog wel, maar maar 1x in de tijd dat ik er was. Ik had boven niet meer gesmeerd, daar ging hij ook 1x schuren.
Ik heb toen eerst een laagje neemolie, vervolgens nog happy skin langs de manen en daarna groene leem met zwarte kiemolie erover gedaan.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:18

Kan niet meer wijzigen. Maar heb nog een flesje met jojobaolie en Neem olie 1:1 verdund. Dat is ook mooi vloeibaar. Dat ga ik morgen testen. En optioneel nog onverdund als dat niet voldoende werkt.

Je kan ook nog een wax maken met bijv sheabutter, Neem olie en een paar druppels citronella, eucalyptus, citroengras of pepermuntolie. Die kan je voor jezelf en bv get gezicht van je paard gebruiken. Om vliegen af te weren.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:58

Staart en manen van mijn paard (schimmel) zijn nu na de regen oranje dankzij de neemolie :\

Ik ga zo even jojoba olie halen. Hopelijk lukt het smeren daarmee beter.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:26

Horseloverl schreef:
Ik heb mn paard nog steeds onder controle door inwendig te behandelen. Uitwendig minimaal. Zij schuurde alles open, nu 2 jaar bezig. Denk dat ik haar volgend jaar volledig vrij heb van de eczeem


Hoe doe je dat? :)

Best leuk toch Lies? Oranje staart en manen? Is weer eens wat anders. :D

Sting, geen ervaring mee..je kan het altijd proberen zonder deken maar als hij nog steeds jeuk heeft in zijn liezen/ buik. Dan denk ik wel dat hij nog steeds geprikt wordt.