[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoefbekappen
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-01-24

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:06

Sinds 2 weken geef ik mijn paardje Gluco balance. Ze schuurde nog niet toen ze het voor de 1ste keer kreeg. Nu begint ze aardig te schuren kan dat komen door de Gluco Balance? Ze staat al wat dagen onder de deken maar het schuren word erger..

AnnemiekvM

Berichten: 8250
Geregistreerd: 17-07-03

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:04

Qua voer is mij Vitalbix muesli aangeraden. Ik moet nog beginnen, maar zal mijn ervaring over een tijdje delen.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:13

Hoefbekappen schreef:
Sinds 2 weken geef ik mijn paardje Gluco balance. Ze schuurde nog niet toen ze het voor de 1ste keer kreeg. Nu begint ze aardig te schuren kan dat komen door de Gluco Balance? Ze staat al wat dagen onder de deken maar het schuren word erger..


Nou, dat lijkt me sterk, maar niets is onmogelijk natuurlijk.
Staat ze op gras? Knutten zijn overigens in grote getale aanwezig momenteel, een deken beschermt nooit 100%.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 07:10

AnnemiekvM schreef:
Qua voer is mij Vitalbix muesli aangeraden. Ik moet nog beginnen, maar zal mijn ervaring over een tijdje delen.


Dat voer ik ook, de Balance +. Zit geen luzerne in.

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:18

HIer ook de Vitalbix Balance + sinds ongeveer een jaar, daarvoor Marstall Force.

Ik voer wel probiotica bij, Mariadistelzaad en brandnetel. En een hand Optiform, maar die van mij heeft naast ZE ook PPID en darmproblemen.

Hoefbekappen, het seizoen begint ook weer he, alleen een deken is vaak niet afdoende. Is er naast de Glucobalance meer veranders qua voer (gras/krachtvoer/ander hooi)? Anders stoppen en kijken of het weer afneemt?

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:53

Dat ziet er goed uit die Vitalbix balancer, lijkt inderdaad een mooie vervanger te kunnen zijn. Bedankt!

Hoefbekappen, ik denk eerder dat het door het weer komt..het wordt alweer warmer en hier stikt het alweer van de insecten. Glucobalance deed hier overigens niets voor de ZE.

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:10

Die van mij ging helaas alleen maar meer schuren van Vitalbix. Ik voer nu al een tijdje Florian Horsefood en daar doet die het echt super goed op. Al zoveel verschillende dingen geprobeerd en dit gaat eindelijk goed :)

Hoefbekappen
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 11:54

lies schreef:
Hoefbekappen schreef:
Sinds 2 weken geef ik mijn paardje Gluco balance. Ze schuurde nog niet toen ze het voor de 1ste keer kreeg. Nu begint ze aardig te schuren kan dat komen door de Gluco Balance? Ze staat al wat dagen onder de deken maar het schuren word erger..


Nou, dat lijkt me sterk, maar niets is onmogelijk natuurlijk.
Staat ze op gras? Knutten zijn overigens in grote getale aanwezig momenteel, een deken beschermt nooit 100%.


Ze kan bij het gras maar staat eigenlijk de hele dag binnen in een schuilstal te eten en gaat alleen af en toe naar buiten om te rennen :')

Hoefbekappen
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 11:58

Afbeelding
Iemand ervaring met deze deken op een Fjord? Overal waar ik wil bestellen staat dat hij erg strak op de borst valt maar een vliegendeken van Bucas past ze goed.

JetsJarig

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:04

Hoefbekappen schreef:
[ [url=m/wDMdGm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Iemand ervaring met deze deken op een Fjord? Overal waar ik wil bestellen staat dat hij erg strak op de borst valt maar een vliegendeken van Bucas past ze goed.


Ja, ik heb deze voor mijn fjord gehad. Naast dat ik de stof te stug, warm en niet fijn vond kreeg ze ook een schuurplekje van de sluiting van de buikflap. Kan me niet meer zo goed herinneren of ze er ook schuurplekken van kreeg op de borst want het is al jaren geleden, maar dat zou best kunnen in combinatie met die stof.

Ik heb nu deze voor haar, echt ideaal met zo'n uierflap want wij hebben hier momenteel echt een knutten infasie.
https://www.kramer.nl/Themas/IJslander- ... czeemdeken

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 19:04

En die van mij begon juist weer heel erg te schuren op Florian.
Werd onrustig van Vitalbix.
Zij doet het goed op Horseadds en ik vind het mooi voer.

JetsJarig

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 19:57

Oja ik voer FiberForce met Nutri Support en doe twee keer per jaar een kuur Hepato Liq. Gaat eigenlijk de afgelopen jaren heel goed qua jeuk.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:26

Elisa2 schreef:
Welk krachtvoer geven jullie de paarden met ZE?

Wij voeren nu Fibra anti itch en zijn prima tevreden, maar de tandarts gaf aan bij het ZE paard dat die iets moet hebben zonder luzerne. En dat is de Fibra helaas niet, ik vraag me dus af of er iets soortgelijk voer bestaat zonder luzerne?


Als je tevreden bent over de Fibra anti itch kun je ook de balancer gaan voeren van Fibra.
Zitten dezelfde werkzame stoffen in als de anti itch, maar in de balancer zit geen luzerne!

Heb die van mij ook heel lang de Fibra anti itch balancer gevoerd en daar deed ze het ook goed op!

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 22:29

Hoefbekappen schreef:
Sinds 2 weken geef ik mijn paardje Gluco balance. Ze schuurde nog niet toen ze het voor de 1ste keer kreeg. Nu begint ze aardig te schuren kan dat komen door de Gluco Balance? Ze staat al wat dagen onder de deken maar het schuren word erger..



Vanuit kruidengeneeskundig opzicht kan dit. Veel hetere kruiden zitten erin en heel veel soorten. Dus kan zijn dat ze hierdoor opvlamt van binnen uit. Zou je ff kunnen checken door te voelen of ze heel heet is op haar lijf.

Mijn ene merrie met ZE kan hier totaal niet tegen, die word er ook enorm heet van en gaat schuren. De ander gaat het in hele lage dosering. Dus echt een kwart of zelfs nog minder van de dagelijkse dosering en dan werkt het nog steeds. Dus dat kun je evt ook nog proberen
Laatst bijgewerkt door Horseloverl op 03-04-24 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 22:31

Ik voer metazoa, Agrobs myo protein flakes en Constance copra. Daarbij kruiden en bio Ron veendrenk, bokashi en moeder aarde. Dus ja best veel eiwit en vet maar doen ze het hier enorm goed op.

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 09:08

funnypony11 schreef:
Elisa2 schreef:
Welk krachtvoer geven jullie de paarden met ZE?

Wij voeren nu Fibra anti itch en zijn prima tevreden, maar de tandarts gaf aan bij het ZE paard dat die iets moet hebben zonder luzerne. En dat is de Fibra helaas niet, ik vraag me dus af of er iets soortgelijk voer bestaat zonder luzerne?


Als je tevreden bent over de Fibra anti itch kun je ook de balancer gaan voeren van Fibra.
Zitten dezelfde werkzame stoffen in als de anti itch, maar in de balancer zit geen luzerne!

Heb die van mij ook heel lang de Fibra anti itch balancer gevoerd en daar deed ze het ook goed op!


Oh dit is ook wel een goede tip, dankjewel!

Ja op zich tevreden met de Fibra, ze doen het er verder goed op.

Maar moeten even kijken of dit dan ook aan de voerbehoefte van het andere paard voldoet.

Vitalbix heb ik ooit gehaald voor een ander paard toen het net nieuw was, maar die at het niet..vond het vies. :+ Het is en blijft toch een kwestie van uitproberen denk ik en even goed berekenen alles. (voederwaardes)

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:45

Hoefbekappen schreef:
[ [url=m/wDMdGm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Iemand ervaring met deze deken op een Fjord? Overal waar ik wil bestellen staat dat hij erg strak op de borst valt maar een vliegendeken van Bucas past ze goed.


Dit vond ik een vreselijke deken, bleef voor geen meter zitten en was echt bloedheet vergeleken met de andere dekens die ik heb gebruikt.

rosslover

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 23:35

Ik voer mijn zomer eczemers sinds een paar jaar luzerne vrij, nu de agrobs alpengrun musli, vorig jaar had ik ze voor het eerst zo goed als jeukvrij. Ik heb ze voor de zekerheid wel met deken staan, maar ik hoop toch dat ik die eens een seizoen af kan gaan laten.

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 08:34

Interessant, denk je dat jeuk ook door luzerne veroorzaakt kan worden? Of heb je je ecxemer jeukvrij dankzij andere middelen?

marleen_88

Berichten: 14057
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:56

Ik heb mijne helaas ingepakt vandaag, het wemelt van de knutten.

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:03

Ik durf er eigenlijk niks over te zeggen want het is de goden verzoeken, maar mijne staat nog bloot en het gaat nog goed. Erg fijn, even zonder deken. Ik spray wel 2x per dag met de happy skin lijn. Ze staan op de paddock door de regen, dus ik vermoed dat dat ook zeker meehelpt.

Slmt9

Berichten: 4810
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:28

Ik doe om de dag Ballistol in de manen en staartwortel. Hij kreeg alweer een paar weken Puur Apis en Propolis druppels. Ook krijgt hij al een paar weken zwarte komijnzaadolie. Dit jaar voor ‘t eerst. Ben benieuwd of dat ook wat doet.

Vandaag weer begonnen met de Happy Skin buzz off spray, vind dat toch echt wel de fijnste vliegenspray. Om de ogen EqWax fly repellent.

Ik heb dekens en tkc lotion klaar staan. Maar hoop die toch niet nodig te hebben.

hoogendroog
Berichten: 3284
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:03

Gebruikt er iemand de Spray SME van Puur? Paard heeft buiknaad dermatitis. Staat onder dek en ik smeer er iedere morgen ouderwetse uierzalf van Bogena op. Ben echter bang dat het verderop in het seizoen niet toereikend zal zijn. Heb twee keer Veerust gespoten, maar dat resulteerde in dikke plekken. Heb ook nog Endure staan, werkt super tegen vliegend gespuis, maar vrees ook hier voor flinke huidirritatie.

Mariett

Berichten: 4430
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:18


Freekfuchs
Berichten: 121
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Ergens op Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:37

hoogendroog schreef:
Gebruikt er iemand de Spray SME van Puur? Paard heeft buiknaad dermatitis. Staat onder dek en ik smeer er iedere morgen ouderwetse uierzalf van Bogena op. Ben echter bang dat het verderop in het seizoen niet toereikend zal zijn. Heb twee keer Veerust gespoten, maar dat resulteerde in dikke plekken. Heb ook nog Endure staan, werkt super tegen vliegend gespuis, maar vrees ook hier voor flinke huidirritatie.


Ik gebruik de sme spray voor de manen en staart en bij die van mij verlicht het de jeuk goed. Aan het eind spray ik ongeveer elke dag, aan het begin van het seizoen elke 3 dagen