[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:20

Bedankt voor alle tips! Happy Skin gaat sowieso op de lijst.

Wat voor een homeopatische behandeling heeft hij gehad Suzanne?

Af en toe was ik met teershampoo als het warm genoeg is wat wel lijkt te helpen gelukkig.

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:27

Hier gaat het dit jaar nog verrassend goed, zelfs weer een klein beetje gras.
Wel echt minimaal. Ben heel benieuwd hoe het najaar gaat worden, misschien wel droger dan nu _O-

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:00


marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 11:31

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga eens naar dat Happy skin spul kijken!

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 12:46

Marleen, neem ook je beleid qua voeding en het gewicht van je paard goed onder de loep.

Want smeren is leuk, maar als ze te dik zijn of teveel suikers binnen krijgen, dan kan je van alles proberen, maar blijft het een korte termijn oplossing.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 13:27

MarliesV schreef:
Marleen, neem ook je beleid qua voeding en het gewicht van je paard goed onder de loep.

Want smeren is leuk, maar als ze te dik zijn of teveel suikers binnen krijgen, dan kan je van alles proberen, maar blijft het een korte termijn oplossing.


Je hebt helemaal gelijk, hij stond 24/7 buiten met onbeperkt eten (waaronder mais) dus dat zal ook zeker meegespeeld hebben.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 13:29

Ja dan valt daar wel wat winst te behalen, prima toch, gezien je hem terug hebt gehaald, zal je daar nu zelf meer grip op hebben.
Hopelijk verbeterd het vlot, het is zo naar die jeuk en kapotte huid.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 13:31

marleen_88 schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb vandaag mijn gepensioneerde eczemer van de Veluwe opgehaald. Het was niet onder controle te krijgen/houden met deken. En hij zit er dus helaas "nogal onder." Vooral zijn manenkam en hals hebben veel te lijden gehad onder het schuren. Hij heeft het nog nooit zo extreem gehad, dus ik ben nogal zoekende.

[ [url=m/zVy3as.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aantal jaar terug heb ik Derfen gebruikt, maar met deze open huid/wondjes zoek ik iets anders.

De dierenarts komt er sowieso bij kijken, volgende week. Maar tot die tijd wil ik alvast iets doen, naast wassen met betadine.

Ik hoop dat ik hier tips/adviezen kan opdoen.


Ik heb echt een goed resultaat met de Propoliscreme van de Kruidvat bij schuurwondjes. Onze ruin had laatst constant zijn oren stuk geschuurd tot bloedens toe. Nu met die creme gaat het veel beter. Er moet nu alleen nog weer haar op de kale plekjes komen. Maar er komen geen nieuwe plekken bij. Ik smeer zijn oren elke avond in.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 15:24

Bedankt Suzanne!

Ik geloof ook het meeste in oplossingen van binnenuit, maar het is wel lastig qua voeding en gewicht soms.

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 17:30

Eindelijk foto's gemaakt.. en weer sudocreme en ook beschermers om gedaan nu.. voor t nog erger wordt.. drama dit..


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 18:41

gaat dat niet broeien met die zalf en beschermers?

wat veel plekjes zeg!

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 19:20

Volgens mij kan je met Sudo creme wel afdekken. Maar zou het toch even laten intrekken voor je beschermers om doet.
Zien er wel goed uit. Ik zag het voor me als lompe dingen :+ heb je een linkje?

Hij heeft het wel flink te pakken op zn benen :(:) zo erg heb ik het door eczeem nog niet gezien. Zijn andere opties uitgesloten?

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 19:30

Ja andere opties uitgesloten. Als ik echt goed bijhoud met creme wordt t ook minder. Maar dat lukt me gewoon niet altijd dus hoop dat dit werkt.. morgen ochtend ben ik er vroeg dus dan even kijken hoe ze erbij staat. Desnoods weer even af maar hopelijk gewoon goed en kan ze ze om houden.

https://www.agradi.nl/arma-by-shires-be ... -zwart.htm

Deze zijn t. Heb ze ook voor achter maar daar bijt ze zelf veel minder dus even kijken of dat nodig is.. t is vooral voor wat ze open bijt nu.
Meestal achter bij dr littekens.. maar nu dus een jaar andersom..
T is echt niet leuk meer zo die plekken iig. Op dr hoofd weer bijna weg, dat bijt ze zelf niet open dus eenmaal dicht gaat dat wel snel.
Dr benen houd ze echt zelf in stand door bijten, vliegen erop en weer jeuk en bijten..

Mssn dat ik dr nog even was met betadine..

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 22:03

Wendy, heb je al eens een afkrabsel laten maken. Want dit kan best wat anders zijn dan eczeem.
Die van mij had van mijt zulke plekjes aan de benen namelijk.
Zag niets lopen of zo, maar de dierenarts was gelijk overtuigd van mijt en na 1x alles reinigen (paard, stal, dekens en borstels) was het al 90% weg na een week.

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 07:17

Nee nog niet, maar dat kan ik zelf wel even doen idd.. al komen die meer voor in de winter meen ik? En dit is echt met t warmere weer nu. Vliegen zitten er ook constant op. Sowieso, op dr benen zitten die constant.
Zag dat bij mijten ook uitdrogen 1 vd dingen is, dat doet de crème ook. Ga dr ook wel weer kruiden geven, die heb ik nog staan. Heel veel meer doe je er niet aan zie ik al..

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 07:35

wendy1987 schreef:
Eindelijk foto's gemaakt.. en weer sudocreme en ook beschermers om gedaan nu.. voor t nog erger wordt.. drama dit..


[ [url=m/OAGsZy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ukvfls.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TBohbF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EF8UKI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Pff vervelend. Mijn lichte eczemer heeft dit ook 1x gehad, en was ook een mijt. Na behandelen met sebacil nooit meer last gehad.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 08:10

dat wassen met betadine zou ik even niet meer doen.
nadeel van betadine is dat het de natuurlijke afweer van de huid ook aantast en je kunt juist daardoor nog meer of andere plekjes krijgen.
even niks anders er op dan die zalf er op. zou niet teveel gaan combineren met producten.

mijt is er altijd, die zitten overal wel.
ik heb bij appie wel op een ander blok gras gehad dat hij dacht ik last had van grasmijt,die zijn ook enorm vervelend.
sowieso heb ik ook nog een tinker,die zijn er wel gevoelig voor met de dikke sokken.
maar die krijgen hier om de 2 maand druppels tegen mijt in de sokken.

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:58

Ik heb nog niet gewassen met betadine. Blijf idd wel even bij sudocreme. Kijken of ik t elke dag kan smeren weer nu even.. en daarna ook de kappen om voor de vliegen..

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 15:33

Mijn paard doet het ook super. Je zou zelfs niet zeggen dat hij eczeem heeft. Er zijn paarden op stal zonder eczeem die harder schuren dan hem momenteel.
Hij staat ook van 9 tot 16u gewoon op het gras.

Nog steeds gewoon op Puur Apis en 1 keer per week de olie op de leverpunten door de shiatsutherapeute. Sla ik dit een paar dagen langer over, dan heb ik wel prijs met schuren. Echt heel raar.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:16

Hier gaat het ook verbazingwekkend goed qua schuren. Nu is het ook niet echt warm weer, dat lijkt wel te schelen, hoe minder zweet, hoe minder kriebels.
Uier en binnenkant liezen vorige week na het rijden nog even met teatree gedaan en voor de rest blijf ik er zoveel mogelijk af met smeersels ed.

Wendy, gaat het met die van jou wat beter met dit weer?

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:27

mijn ruin staat momenteel op de pijnstiller/ontstekingsremmer en de wondjes die hij om de voorpluk had zitten zijn heel toevallig ook weg nu.
jeuk is ook minimaal,alleen in het midden van de hals nog wat.
vanwege een ontsteking/zwelling aan de kaak kan hij niet goed gras eten en krijgt dus slobber als vervanging en heb zo het idee dat dat misschien ook wat helpt.

heb wel gister toch voor de volgende keer een vliegenkap met oren besteld dat dat hopelijk wat beter gaat.

Hjartje

Berichten: 183
Geregistreerd: 17-01-19

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:43

Hier gaat het ook de laatste weken erg goed. De plekken op haar benen zijn weg en alleen boven haar linkeroog heeft ze nog jeuk, ook al zit daar al sinds het begin van het seizoen een masker overheen. Ze reageert goed op de combinatie zelfgemaakte zalf, amandelolie met cade (bedankt voor het delen henny_w! Super fijn middel) en elke dag brandnetels. Het scheelt ook al een stuk dat door het koudere weer er weinig knutten zijn.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:46

koude weer?
waar woon jij dan?

hier juist veel knutjes doordat er genoeg water overal staat waar ze eitjes in leggen.
wat dat betreft is een drogere zomer dan weer beter :+

Hjartje

Berichten: 183
Geregistreerd: 17-01-19

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:50

In het noorden van het land, zo’n 20 km afstand van zee. Afgelopen dagen is de temperatuur hier niet in de buurt van de 20 graden geweest :Y) Echt koud is anders, maar ik heb het idee dat hier veel minder knutten zijn dan wanneer het 25* of meer is.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:01

Ja hier ook hoor (midden), gaat beduidend beter voor de ecxeem paarden.

Hier doet de vliegenkap met oren erg goede zaken, alleen een klein beetje nek/ hals wordt nog echt kapot geschuurd.

Ik blijf het bijzonder vinden van die leverpunten Yontheke.