[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15193
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:48

Die van mij heeft vreselijk jeuk aan de flanken en in de liezen.
Uier en buiknaad zijn bijna jeukvrij.

Vind het gek, de hele zomer buiknaad/uier en nu de hele flanken, mega jeuk en echt niet normaal behoefte aan krabben.

Ze is bevangen geweest en staat dus op een strikt dieet waarbij ze alleen hooi, wat supplementen en Marstall Force krijgt. Geen appel/wortel enz.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:41

wendy1987 schreef:
Hoe doen jullie t met extra energie erin krijgen. Zonder alle suikers ed? Wat hebben jullie daarvoor? Nu ze meer in t werk staat het ze toch meer nodig dan vital van pavo en een handje muesli van havens natural..



Dan geef ik wat extra FiberForce. Laag in suiker en zetmeel, maar wel extra energie die langzaam vrijgegeven wordt op basis van vetten dus maakt niet heet :)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:35

MarliesV schreef:
Die van mij heeft vreselijk jeuk aan de flanken en in de liezen.
Uier en buiknaad zijn bijna jeukvrij.

Vind het gek, de hele zomer buiknaad/uier en nu de hele flanken, mega jeuk en echt niet normaal behoefte aan krabben.

Ze is bevangen geweest en staat dus op een strikt dieet waarbij ze alleen hooi, wat supplementen en Marstall Force krijgt. Geen appel/wortel enz.


Marlies, in de Marstall Force zit een behoorlijk percentage aan ijzer toegevoegd. Het zou kunnen dat deze belangrijke andere mineralen wegdrukt zoals Koper, Mangaan en Zink. Mineralen die vooral bij eczemers erg belangrijk zijn. Ik weet niet of je al eens Pavo vital geprobeerd hebt maar daar is bijv. geen ijzer aan toegevoegd om bovenstaande reden.

Een interessant artikel hierover is: https://hoefbevangen.info/ijzeroverscho ... sistentie/

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:35

Koper en mangaan zijn nog te betwisten..
Magnesium, zink zijn wel belangrijk bij jeuk

MarliesV

Berichten: 15193
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:48

Henny, Muze, dank voor de info. Dit wist ik niet!

Nu is die Force door de DA geadviseerd en zit ik naast de ZE ook nog met een HB paard, dus zo wat anders is niet ideaal. Maar ga er eens goed over inlezen.

Helaas had ze vorig jaar ook die jeuk einde seizoen in de liezen maar toen voerde ik Gastro+ van Havens. Geen idee of die ook scheef ik qua verhouding...

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:53

Granen zijn niet aan te bevelen, zeker niet bij jeuk en hb..
Maar dat voer je nu niet meer dus?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:40

MarliesV schreef:
Henny, Muze, dank voor de info. Dit wist ik niet!

Nu is die Force door de DA geadviseerd en zit ik naast de ZE ook nog met een HB paard, dus zo wat anders is niet ideaal. Maar ga er eens goed over inlezen.

Helaas had ze vorig jaar ook die jeuk einde seizoen in de liezen maar toen voerde ik Gastro+ van Havens. Geen idee of die ook scheef ik qua verhouding...


Marlies, onderstaande zit in de Gastro+ van Havens.
Met name de genetische gemodificeerde soja en mais kan vorig jaar een probleem gegeven hebben i.v.m. de zomereczeem.

Samenstelling Gastro+ : Tarwegries, Luzerne(18%), Sojahullen(*), Zonnebloemzaadschroot, Rietmelasse, Mais ontsloten, Mais(*), Plantaardige oliën en vetten
(soja(*))(2%), Sojabonen-geëxtrudeerd, Calciumcarbonaat, Natriumchloride, Plantaardige oliën en vetten (lijnzaad)(0,7%), Natriumbicarbonaat(0,5%),
Palmvetzuren, Magnesiumoxide(0,15%). *=geproduceerd uit genetisch gemodificeerde sojabonen en mais


Ik waarschuw al jaren voor GGM soja en andere GGM diervoeding. Omdat het residu van glyfosaat, de werkzame stof van het landbouwvergif Roundup steeds hoger wordt in GGM diervoeding.

In onderstaand artikel staat heel duidelijk beschreven wat glyfosaat doet met de darmwerking.
https://nvlv.nl/index.asp?menu=030103
Het is handig om het hele artikel te lezen maar ik kopieer er even een stuk tussenuit.

"Door glyfosaat gaan aerobe darmbacteriën en aromatische aminozuren ontbreken
De aromatische aminozuren tryptofaan, tyrosine en fenylalanine zijn onderdeel van 9 essentiële aminozuren die door de lichaamscellen van dier en mens zelf niet kunnen worden aangemaakt. Zonder de juiste aminozuren in ons voedsel zijn we dus geheel afhankelijk van de aerobe darmbacteriën die deze aromatische aminozuren zelf zouden kunnen vormen, via de shikimaat-cyclus. Nu blijkt in dit type bacteriën, dat ook voorkomt in bodem en plant, diezelfde shikimaat-route geblokkeerd te worden door glyfosaat!. Glyfosaat en zeker glyfosaatcocktails zijn dus heel wat ongezonder dan altijd door Monsanto c.s. is voorgespiegeld.
Als glyfosaat-residuen dus ook in de darmen gevoelige aerobe bacteriën kunnen elimineren, brengt dat de vorming van allerlei eiwitten in gevaar, niet alleen

door de optredende tekorten aan essentiële aromatische aminozuren, maar ook
door "opsluiting" van spoorelementen, essentieel als co-factor bij de enzymvorming.

Dat heeft een tsunami aan gevolgen. Niet alleen voor de vorming van myeline, de bekleding van de zenuwbanen van dier en mens (neuro-degeneratieve aandoeningen), maar ook voor het transport van zuurstof (via sulfaten!) en voor het immuunsysteem, de energiehuishouding van de cellen (mitochondriën) en de gezondheid van plant en bodem in het algemeen.

De situatie valt te vergelijken met een alfabet, waarin de 26 letters de aminozuren voorstellen; de 9 klinkers vertegenwoordigen de essentiële aminozuren. Als nu 3 van de 9 klinkers gaan ontbreken, kunnen duizenden woorden (eiwitten) niet meer, of slechts verminkt worden samengesteld. Er zijn ondertussen al 26 eiwitten bekend die daardoor (en door verhoogde oxidatieve stress) niet meer correct worden opgevouwen, niet makkelijk meer afbreken en als plaque overal in ons lichaam gaan neerslaan. In combinatie met LDS (Lekkende Darm Syndroom, een gevolg van verhoogde concentraties van het eiwit zonuline, gevormd o.i.v. glyfosaat) betekent dit een continue verzwakking van het immuunsysteem doordat nu een onafgebroken stroom van vreemde stoffen zoals LPS (Lipoïde Poli-Sacchariden) de darmwand ongehinderd kan passeren en overal het immuunsysteem op scherp zet, hetgeen voor de chronische, laagwaardige ontstekingen zorgt die het parasympathisch zenuwstelsel permanent uitschakelen. Zij voorkomen dus dat het lichaam verder nog aan regeneratie toekomt en vormen het begin van de neerwaartse spiraal die uitmondt in de niet-besmettelijke chronische ziekten die men ook wel 'beschavingsziekten' noemt, maar die net zo goed 'bestrijdingsmiddelenziekten' hadden kunnen heten

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:02

Ik ga nog even door over GMO soja en mais en het residu van glyfosaat.

Onderstaand staat in een lezing van een paar jaar terug van Don Huber die al jarenlang onderzoek doet naar de verwoestende Roundup en Glyfosaat voor mens, plant en dier.

Het is een PDF bestand en heet :
De effecten van glyfosaat (Roundup) op bodem, gewas en consument; nieuwe ziekten in
GM mais en GM soja en daarmee gevoerde dieren:
door Emeritus Professor Dr. Don M. Huber, voormalig professor plantenziektekunde aan de
Purdue University in de Verenigde Staten.
Verslag van de lezing op 25 oktober in Wageningen.

"...Veel herbiciden en pesticiden zijn stoffen die werken als chelatoren (binders), ze binden
sporenelementen zoals magnesium, mangaan, koper, ijzer, calcium, zink, etc.
Natuurlijke chelatoren helpen om mineralen door de celmembraan heen te transporteren.
Pesticiden (synthetische chelatoren) remmen dit proces en zo worden essentiële cofactoren
voor allerlei fysiologische processen gebonden en zijn niet meer beschikbaar voor de plant..."

MarliesV

Berichten: 15193
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:18

Nee dat voer ik nu niet meer inderdaad Muze.

Ik voer alleen nog 2 kg graszaadhooi, 5 kg 'normaal' test hooi.

2x daags 30 grams Marstall Force

Ochtend: mariadistelzaad, brandnetel, probiotica
Avond: hand Optiform van Mijten

Als 'snack' krijgt ze na het werken soms een blaadje Chinese kool (zit niets in).
Ik krijg een dezer dagen van Bulk poeder wat binnen voor het toevoegen van eiwitten aan het rantsoen. Dit was een dringend advies van de DA.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:35

ik ken die jeuk in de liezen wel in het voorjaar.
dan heeft mijn ruin daar jeuk en heb het bij meer paarden gezien,
wel altijd paarden die warm onder een deken staan :j

ik geef ook extra eiwit nu, bodybuilder van mijten.
wil es kijken of het invloed heeft op wat huidaandoeningen

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 20:33

Hier vannacht de deken eens proberen aflaten. Alles oogt zeer rustig qua jeuk en het waait hier best stevig tot en met morgenavond, ik gok erop :)

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 20:48

Hier gisteravond deken afgedaan heb hem vanavond wel weer om gedaan hij was licht kriebelig maar was snel weer gekalmeerd gelukkig.
Doe de deken zoveel mogelijk al af als het weer het toe laat.
Hij lijkt sws wat rustiger sinds hij op de oerbalans staat.

Paroeska

Berichten: 507
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:49

Ik volg ook even dit topic! Heel de zomer is het goed gegaan, geen deken nodig gehad en sinds twee maanden ongeveer is ze weer mega aan het schuren de dierenarts gaf aan dat het ook met de hormonen te maken heeft die veranderen in september maar het duurt nu toch wel erg lang. Ik heb haar al een detox kuur gegeven en puur culico en puur derma. Ze krijgt al meer dan een half jaar een handje Vitalbix met melasse vrije lucerne mix en bietenpulp met oerbalans. Ik weet dat ze ook te dik is.

Ik lees hier al goede verhalen over de gluco balance en wil dat nu gaan proberen. Denken jullie dat dat nu nog zin heeft en heeft iemand ergens anders nog goede ervaringen mee? Ik denk dat ik haar ook maar van het gras af haal

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 08:08

ik denk dat je eerst van het gras halen moet en dan na een week of twee, drie nog eens verder kijken of je nog een supplement wil geven.
als ze te dik is dan is dat gras denk ik toch net de trigger.
is bij mijn ruin ook zo.
die loopt ook nog in het gras, is van dat korte spul en daar krijgt hij jeuk van.

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:40

Bij mij gingen ze juist extra schuren van luzerne (en ook van vitalbix waar luzerne in zit)

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:06

Hoe gaat het nu bij jullie? Al paarden zonder deken?

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:08

Ik heb Ember nu zonder deken staan, hij is niet helemaal jeukvrij, maar wel grotendeels.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:09

Deken is nog op, zou het zo graag af willen maar het wordt warmer volgende week

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:11

Mi_Amore schreef:
Deken is nog op, zou het zo graag af willen maar het wordt warmer volgende week

Ik heb er geen problemen mee hem dan weer op te doen ;)

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:12

__Suzanne__ schreef:
Mi_Amore schreef:
Deken is nog op, zou het zo graag af willen maar het wordt warmer volgende week

Ik heb er geen problemen mee hem dan weer op te doen ;)


Je hebt een punt :')
2 weken terug is de deken afgegaan paar dagen met de wind en regen maar op een windstil moment gaat het toch steeds snel.

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:24

Hier de hele week al dekenloos en geen jeuk *\o/*

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:52

Hier ook al eventjes zonder deken, ergens vorige week heb ik hem afgedaan met al die nattigheid. Ze schuurt de staart nog wel een klein beetje, maar manen en hoofd gaat goed. Ik houd het nog wel goed in de gaten en als het de komende week nog beestjes-weer wordt gaat ie nog even terug op.

Ik verbaas me er altijd over hoe snel de manen er minder plakkerig uit zien en ik hoop altijd dat dat voor de paarden ook zo fijn is :p

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 22:13

Hier geen geschuur meer en de manen die wat afgeschuurd waren door de hals zijn alweer aan t groeien. Deken allang eraf ivm slechte weer en veel regen. Inmisdels DUs alweer onder een echte regendeken ipv de regen/vliegen combo. Dit omdat hij duidelijk moeite had zich warm te houden en begon af te vallen.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:40

Hier de dekens nog op, we zitten erg in twijfel, want bij ons wordt het schijnbaar volgende week weer 16 graden??

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:26

Mijn jonge haf schuurt nog steeds iets zijn staart. Maar al stukken minder. En niet tot bloedens toe.

Zn ontlasting/vieze billen is ook al beter nu ik guthealt geef van pavo. Dit wil ik tijdje geven. Eerste emmer 150 gram daarna een emmer 100 gram. Vervolgens 50 gram en daarna kijken of hij zonder kan. Je doet vrij lang met zo emmer dus miss daf ik de 2e emmer verdeeld.