[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 20:34

ellepel schreef:
heel,zacht,is meer een gel.
en verkoelend absoluut niet bijtend
het plakt alleen wel een heel klein beetje als het opgedroogt is.
als ik geprikt ben door een dikke daas,dan smeer ik dat er op en is de jeuk zo weg.
ook met brandnetel plekjes.

is ook een van de weinige zalven waarvan appie het goed vind dat ik het op hem smeer :j


Ja dat voor insecten speciaal?

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 20:53

ellepel schreef:
grappig,is gemaakt van akkermunt.
ga ik er naar kijken, staat er bij dat niet voor paarden is :+
maar dan doelen ze op uierontsteking,denk dat het anders gewoon best kan

https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... ml_1002927

interessant product!

Of het echt werkt weet ik natuurlijk niet, is een soort coolgel. Proberen kan altijd

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:10

IngridM schreef:
Welke lotion, crème of zalf helpt tegen de jeuk behalve Derfen? Daar lijkt pony echt allergisch voor te zijn.

Ik gebruik nu skincalmin lotion (+ shampoo) maar heb niet het idee dat hij daar minder jeuk door heeft.


Ingrid ik gebruik voor Luz Helmosan, dat is ook heel zacht.
Sweetitch is ook heel fijn.
Inwendig pak ik het aan met kruiden, brandnetel, kleefkruid, hennepzaad

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:22

assebassie schreef:
Een poosje geleden schreef henny over uiermint voor koeien, ik heb dat eens bekeken bij de welkoop, ruikt echt heel erg lekker, lijkt me fijn spul, ik zag dat dit wel meer voor paarden met jeuk wordt gebruikt.
Dus als ik iets nodig zou hebben zou ik dat gaan gebruiken!


Mijn koeienbuur gebruikt dat spul al jaren en onlangs heb ik het spul een keer in mijn handen gehad. Voelt best wel lekker zacht aan. Ik denk dat ik het hier ook maar 's ga proberen bij 1 van de paarden. Het ruikt ook best wel sterk dus wie weet gaan de mugjes wel naar elders :)

Alhoewel ik wel steeds meer het idee krijg dat het hier inderdaad niet de mugjes betreft maar toch echt nog de nawerking van de vergiftiging van 2011 betreft.
Ik heb de ruin nu al een aantal avonden tot laat zonder eczeemdeken had staan en geen centje last. Hij staat gewoon rustig 's avonds.

Ik denk dat de cranio sacraal therapeute gelijk krijgt dat het bij onze paarden geen zomereczeem betreft maar afvalstoffen cq. gifstoffen die ze nog steeds niet goed kwijt kunnen door o.a. de chronische leverschade.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:25

Ik gebruik die van sweet itch van sectolin én een vage met zeezout. Die vind ik zelf het fijnste, plakt een stuk minder en werkt als de neten tegen mijn eigen dazenbeten. :+

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:10

henny_w schreef:
assebassie schreef:
Een poosje geleden schreef henny over uiermint voor koeien, ik heb dat eens bekeken bij de welkoop, ruikt echt heel erg lekker, lijkt me fijn spul, ik zag dat dit wel meer voor paarden met jeuk wordt gebruikt.
Dus als ik iets nodig zou hebben zou ik dat gaan gebruiken!


Mijn koeienbuur gebruikt dat spul al jaren en onlangs heb ik het spul een keer in mijn handen gehad. Voelt best wel lekker zacht aan. Ik denk dat ik het hier ook maar 's ga proberen bij 1 van de paarden. Het ruikt ook best wel sterk dus wie weet gaan de mugjes wel naar elders :)

Alhoewel ik wel steeds meer het idee krijg dat het hier inderdaad niet de mugjes betreft maar toch echt nog de nawerking van de vergiftiging van 2011 betreft.
Ik heb de ruin nu al een aantal avonden tot laat zonder eczeemdeken had staan en geen centje last. Hij staat gewoon rustig 's avonds.

Ik denk dat de cranio sacraal therapeute gelijk krijgt dat het bij onze paarden geen zomereczeem betreft maar afvalstoffen cq. gifstoffen die ze nog steeds niet goed kwijt kunnen door o.a. de chronische leverschade.


Hier geen gifstoffen, maar wel afvalstoffen en uiteindelijk een minder werkende lever. Vaak vanaf het voorjaar. Er vallen steeds meer puzzeltjes op de plek. Allemaal sinds ik de hulp van holistische dierenartsen heb ingeschakeld.
Dit is het tweede jaar dat hij alleen onder een vliegendeken staat en als hij jeuk krijgt, dat gerelateerd is aan (vet)voer wat niet optimaal is bij een niet goed werkende lever.
Als de dazen en strontvliegen weg zijn gaat de vliegendeken ook af!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:26

Ik herken het wel, de verhalen. Ik ben zelf ook een beetje in dubio, omdat de dierenarts niet kan verklaren waarvan de plekken op mijn paard vandaan komen. Misschien is zo n holische dierenarts ook wel iets voor mij.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 16:18

Slmt9 schreef:
Hier geen gifstoffen, maar wel afvalstoffen en uiteindelijk een minder werkende lever. Vaak vanaf het voorjaar. Er vallen steeds meer puzzeltjes op de plek. Allemaal sinds ik de hulp van holistische dierenartsen heb ingeschakeld.
Dit is het tweede jaar dat hij alleen onder een vliegendeken staat en als hij jeuk krijgt, dat gerelateerd is aan (vet)voer wat niet optimaal is bij een niet goed werkende lever.
Als de dazen en strontvliegen weg zijn gaat de vliegendeken ook af!


Hier hetzelfde verhaal. Sinds de leverschade bij de paarden verdragen ze zelfs geen koudgeperste lijnzaadolie meer terwijl ze dat voor de vergiftiging geregeld kregen zonder problemen. De vetstoffen worden bij leverproblemen minder goed afgebroken. Gevolg o.a. een dikke manenkam.

Gekookte lijnzaad gaat wel redelijk goed dus dat geef ik nu maar zodra de vachtwisseling weer op gang komt. Ook hennepzaad gaat goed als ik er niet te grote porties van voer.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 16:42

Even wat anders. Op Bokt loopt momenteel dit topic; [MD] Allergie zwaluwpoep

Het gaat over eventuele allergieën tegen zwaluwenpoep of beter gezegd de Zwaluwwants.

Mijn oudste merrie heeft rare kale plekjes aan haar hoofd en hals. Het lijkt wel wat schimmelachtig maar ze schuurt ze zelf op stal langs de wand. Dat is begin zomer begonnen. Vorig zomer had ze het idem dito. Nou las ik via Google dat zwaluwnesten vaak vol wantsen zitten. Dat is een bloedzuigend klein beestje wat zowel in het nest als de ruimtes erom heen kan zitten.
Pal boven deze merrie zit een zwaluwnest in de stal wat al meerdere jaren elk zomer door de zwaluwen gebruikt wordt.
In het Bokt topic ging het erover of paarden daar allergisch voor kunnen zijn? Ik kwam een oud PDF bestand tegen waar al beschreven wordt dat dit soort wantsen heel lang zonder voeding kunnen leven en ook wel gaan bloedzuigen bij andere dieren zoals vee. Dat was in 1924 al bekend!!! De beten van deze wantsen kunnen jeuk geven.

Voor de zekerheid gaan we het nest een dezer dagen verwijderen want de laatste zwaluwen zijn inmiddels uitgevlogen. Ik meld het toch maar even hier voor het geval er hier meer mensen zijn die ineens een lichtje gaat branden ;)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 16:45

henny_w schreef:
Even wat anders. Op Bokt loopt momenteel dit topic; [MD] Allergie zwaluwpoep

Het gaat over eventuele allergieën tegen zwaluwenpoep of beter gezegd de Zwaluwwants.

Mijn oudste merrie heeft rare kale plekjes aan haar hoofd en hals. Het lijkt wel wat schimmelachtig maar ze schuurt ze zelf op stal langs de wand. Dat is begin zomer begonnen. Vorig zomer had ze het idem dito. Nou las ik via Google dat zwaluwnesten vaak vol wantsen zitten. Dat is een bloedzuigend klein beestje wat zowel in het nest als de ruimtes erom heen kan zitten.
Pal boven deze merrie zit een zwaluwnest in de stal wat al meerdere jaren elk zomer door de zwaluwen gebruikt wordt.
In het Bokt topic ging het erover of paarden daar allergisch voor kunnen zijn? Ik kwam een oud PDF bestand tegen waar al beschreven wordt dat dit soort wantsen heel lang zonder voeding kunnen leven en ook wel gaan bloedzuigen bij andere dieren zoals vee. Dat was in 1924 al bekend!!! De beten van deze wantsen kunnen jeuk geven.

Voor de zekerheid gaan we het nest een dezer dagen verwijderen want de laatste zwaluwen zijn inmiddels uitgevlogen. Ik meld het toch maar even hier voor het geval er hier meer mensen zijn die ineens een lichtje gaat branden ;)


Dit is even interessant. Er zitten bij mij ook zwaluwen. De dierenarts kan niet verklaren waarom mijn paard zo'n jeuk heeft aan zn hoofd..

ellepel

Berichten: 47340
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 18:56

henny, die wantsen zijn echt zeldzaam hier hoor.
zou toch een beetje uitkijken dat het niet allemaal te groot word gemaakt?

er is zo ontzettend veel wat voor plekjes op paarden kan zorgen.
zoveel mijt,of luis of schimmel of bacterie of wants of teek of zandvlooien,huisvliegen,dazen,horzels.
en zo veel meer wat vliegt,kruipt en bijt en prikt
en dus overal kan allergie voor zijn ..of reactie op zijn.

wij hebben altijd zwaluwen in de stallen, nog nooit zieke paarden er door gehad.
bij ons poepen de mussen juist veel in de voerbakken :+

zwaluwen zijn er weinig, ze zijn nuttig want ze eten insecten.
ik zou echt niet gaan verjagen...bij ons trouwens net weer een nestje met 2 jongen er in sinds 3 dagen <3

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:35

De zwaluwwants komt zeer zelden in Nederland voor!!
daarbij komen er ook , helaas , steeds minder boerenzwaluwen, dus lijkt me sterk dat hier nu veel paarden jeuk van zouden krijgen.
Dus zolang dat niet bewezen is geloof ik er helemaal niks van.
Hier poepen ze overal, ook op de paarden, nooit iets van jeuk daardoor gemerkt.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:08

henny_w schreef:
Slmt9 schreef:
Hier geen gifstoffen, maar wel afvalstoffen en uiteindelijk een minder werkende lever. Vaak vanaf het voorjaar. Er vallen steeds meer puzzeltjes op de plek. Allemaal sinds ik de hulp van holistische dierenartsen heb ingeschakeld.
Dit is het tweede jaar dat hij alleen onder een vliegendeken staat en als hij jeuk krijgt, dat gerelateerd is aan (vet)voer wat niet optimaal is bij een niet goed werkende lever.
Als de dazen en strontvliegen weg zijn gaat de vliegendeken ook af!


Hier hetzelfde verhaal. Sinds de leverschade bij de paarden verdragen ze zelfs geen koudgeperste lijnzaadolie meer terwijl ze dat voor de vergiftiging geregeld kregen zonder problemen. De vetstoffen worden bij leverproblemen minder goed afgebroken. Gevolg o.a. een dikke manenkam.

Gekookte lijnzaad gaat wel redelijk goed dus dat geef ik nu maar zodra de vachtwisseling weer op gang komt. Ook hennepzaad gaat goed als ik er niet te grote porties van voer.


Mijn paard verdraagt lijnzaadolie wel goed, sterker nog het lijkt een goeie bijdrage te leveren aan zijn EOTRH, maar juist hennepzaad geeft hem vrijwel gelijk jeuk :+
Ook kokosolie gaat mis, ik gaf de coolstance copra.

Ik geef 1x in de 5 weken een kuur psylliumzaadjes, maar geplette lijnzaad ging ook goed.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:47

Heeft iemand ervaring met deze lotion?
Afbeelding

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:52

Ik gebruik hem nu maar merk helemaal niets van minder jeuk of irritatie of verzachting helaas.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:54

IngridM schreef:
Ik gebruik hem nu maar merk helemaal niets van minder jeuk of irritatie of verzachting helaas.


Dat is jammer. Ik ben idd opzoek naar iets wat verzacht. Gebruik nu spul van de dierenarts, maar daar zitten wel hormonen in. Werkt als een trein in combinatie met zinkzalf, maar liever gebruik ik t niet. Weg gegooid geld dus?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:55

Hij werkt bij mij wel. Ook tegen rasp trouwens

Froukje
Forever young

Berichten: 10840
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 22:57

Wat voor het ene paard werkt kan voor de ander helemaal niks doen. Wat betreft eczeem is het echt een trial and error qua zalfjes en smeersel om er achter te komen wat werkt voor je paard.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 23:05

Oké oké, nou het zou voor mij voornamelijk gaan om de geïrriteerde huid.. heb geen staart en manen die stuk zijn, maar wel zn hoofd.. de gevoelige delen zou ik graag in willen smeren met iets verzachtende, waarbij hij geen jeuk krijgt. Nu doe ik t met dierenarts spul, maar liever niet.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 23:21

Xantha schreef:
IngridM schreef:
Welke lotion, crème of zalf helpt tegen de jeuk behalve Derfen? Daar lijkt pony echt allergisch voor te zijn.

Ik gebruik nu skincalmin lotion (+ shampoo) maar heb niet het idee dat hij daar minder jeuk door heeft.


Ingrid ik gebruik voor Luz Helmosan, dat is ook heel zacht.
Sweetitch is ook heel fijn.
Inwendig pak ik het aan met kruiden, brandnetel, kleefkruid, hennepzaad


Hi!

Ik heb exceem kruiden en kleefkruid ook inderdaad. Vanmiddag de sme zalf van de paardendrogist besteld. Heb ook getwijfeld over de helmosam:-)
Inderdaad proberen en ondervinden of het iets doet. Per paard verschillend natuurlijk.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 00:10

Hier ook kapot hoofd Afbeelding
Afbeelding

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 00:11

Hier ook kapot hoofd Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47340
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 07:00

hier ook weer meer hoor, maar er waren afgelopen week ook weer meer vliegen.
wilde eigenlijk de kap al op doen, maar het regent nu steeds wel wat dus laat ik het af.

tegen de open plekjes op het hoofd, daar doe ik beetje zinkzalf op
de droge plekjes laat ik gewoon zo.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 07:53

Hier lijkt het goed te gaan nu. Wel eczeemdeken, en smeer sinds kort met de eczem lotion van stiefel. Normaal altijd kriebels aan staart, nu veel minder.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:17

ellepel schreef:
henny, die wantsen zijn echt zeldzaam hier hoor.
zou toch een beetje uitkijken dat het niet allemaal te groot word gemaakt?

er is zo ontzettend veel wat voor plekjes op paarden kan zorgen.
zoveel mijt,of luis of schimmel of bacterie of wants of teek of zandvlooien,huisvliegen,dazen,horzels.
en zo veel meer wat vliegt,kruipt en bijt en prikt
en dus overal kan allergie voor zijn ..of reactie op zijn.

wij hebben altijd zwaluwen in de stallen, nog nooit zieke paarden er door gehad.
bij ons poepen de mussen juist veel in de voerbakken :+

zwaluwen zijn er weinig, ze zijn nuttig want ze eten insecten.
ik zou echt niet gaan verjagen...bij ons trouwens net weer een nestje met 2 jongen er in sinds 3 dagen <3


Ellepel, ik heb een paar zwaluwnesten in de stal waaronder een hele grote en al een aantal jaren oud nest pal boven een van de paarden. Dit nest zit ook aan de buitenkant vol zwaluwenpoep, het zit er al wel een jaar of 10 schat ik.
Naast de wants heb je inderdaad veel meer ongedierte want in vogelnesten zit ook vaak vogelmijt(bloedluis). Als het nest verlaten wordt overwintert dat ongedierte in het nest en wordt weer actief als in het voorjaar de vogels weer terug komen. Ik heb in de zomer de paarden op stal een heel dun ongevoerd dekentje op omdat ze anders vol zwaluwpoep zitten de volgende morgen. Echter door de extreme hitte afgelopen zomer heb ik dat dunne dekentje eraf gelaten. Op de lendenpartij en iets erachter zaten elke ochtend diverse zwaluwpoepjes. Echter Quinta heeft daar ook kleine plekjes, lijkt op rainrot. Ik vraag me dan toch af of ze allergisch is voor zwaluwpoep of eventueel ongedierte zoals mijt of wants?

De zwaluwen waren er dit jaar al vroeg en hebben 3 nesten met jonkies gehad in dat oude nest. Ik vind ze juist prachtig en zeer nuttig. Het nest is nu leeg en ik ga het toch echt weghalen. Wat mij betreft mogen ze komend jaar op die plek best weer een nest bouwen wat ook ongetwijfeld gaat gebeuren maar dan zit er in elk geval weer een schoon nest :)
Ik ga ze echt niet verjagen, vind ze veel te leuk :D


Ik las toevallig van de week nog in een oude Roots dat een zwaluw ongeveer 2000 insecten per dag vangt per jong. En in totaal vangen 1 zwaluw zo'n 50 tot 55.000 insecten per week. Alleen daarom al ben ik gek met ze maar ook het vrolijke gekwetter 's morgens op stal daar kan ik zo van genieten :)

Nog even een leuke anekdote, is wel errug offtopic maar mag vast wel even ;)
Wij hebben ook buitenkatten die over het algemeen alleen muizen vangen maar eentje wil af en toe wel 's een jong vogeltje pakken. Soms buitelen jonge vogels ook wel 's te vroeg uit een nest. Zo ook dit voorjaar. Katermans had 'm nog maar net en ik kon 'm afpakken. Het jonge vogeltje was duidelijk geschrokken maar nog helemaal ongedeerd. Ik had geen idee waar het uit een nest kwam. Het leek me een jonge mus of zo. Het was geen jonge zwaluw in elk geval. In 1 van de zwaluwnesten zaten 3 jongen van ongeveer dezelfde grootte dus toen besloten om daar dat jonkie maar bij in te zetten. Een paar weken later vlogen de jonkies van dat nest uit. Ze zaten geregeld op de rand van de carport tegenover de paardenstal. Zo grappig om te zien. Drie puber zwaluwen met daartussen een puber heggemus :D