[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:45

Hier hebben ze vanacht voor het eerst sinds 2 jaar op stal gestaan. (Voorheen paddock met inloopje).
Mijn eczemer voor het eerst op stal sinds hij bij mij is, dus even spannend.
Maar hij is heelhuids er weer uit gekomen :D
Hij was meer aan het bedenken hoe een hooinet nou precies werkt en waarom ik zn eten er in gedaan had :o?

Renekel

Berichten: 48
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:57

Mijn verzorgpaardje staat nu voor de derde (!!!) zomer helemaal zonder deken!!! Daarvoor ook helemaal kaal geschuurd, bloeden, etc. Eerder in t topic ging het over buik schuren aan de grond. Zij had een gat gegraven, waar ze dan met haar achterbenen in ging zitten zodat ze met haar buik over de rand kon schuren.... Gat is inmiddels weg, en ze heeft geen nieuwe gemaakt :D (wel heeft ze stoffige rolkuilen... )

Wij behandelen haar met tectonik, beginnen eind februari. Verder in juli begonnen met elke dag efrata dode zeezout gel in de manen en staart te smeren. Haar buik blijft gevoelig/jeuken, vooral bij haar navel. Ik smeer er voor het rijden zalf met calendula op en na het rijden een dikke laag uierzalf. Ik heb zelf ook eczeem en vind een vette zalf altijd fijn op eczeemplekken, vandaar. Merk ook dat het soort beschermlaag maakt. Stopt altijd met naar haar buik trappen zodra de uierzalf erop zit. Verder lekker veel insprayen met zelfgemaakte vliegenspray, vooral buikje ook. Als de boer haar heel erg ziet stampen wil hij ook nog wel eens extra inspuiten (de schat). Paardje staat verder 24/7 buiten, krijgt onbeperkt hooi, gras wat er staat (krijgen deze week voor t eerst deze zomer nieuwe strook), wortels en brok zonder suiker (weet niet precies welke, is op haar afgestemd dus als iemand interesse heeft kan ik t wel even opzoeken).

Ze heeft deze zomer 1x wondje bij haar navel gehad die na 3 dagen was genezen en kreeg dus in juli schilfers in de manen, waarna we zijn begonnen met de dode zeezoutgel, waardoor dat ook meteen was opgelost.


Wel verliest ze elk jaar manen. De voorste helft van de manenkam (tot de oren) is heel mooi en dik. Achterste helft (tot de schoft) valt uit en is dun. Toen ze nog veel last had van ZE was ze zowat alle manen kwijt, dus viel t niet op. Dachten eerst dat het kwam door hals op de deken in de winter. Dit jaar 1x per week 's nachts hals opgehad na de binnenles, en toch weer helft van de manen kwijt... Kom dit dan van kroelen met andere paarden? Kan ze in de winter namelijk ook gewoon en dan groeit t haar weer aan. Raakt t steeds rond mei/juni kwijt. Gaat hier vaak over Derfen, zou dit kunnen helpen? Heb niet het idee dat ze er jeuk aan heeft namelijk. Buikje vind ze heerlijk als je daar met (zachte) borstel lekker overheen wrijft, komt ze terug kroelen. Efrata gel in de staart doen vind ze ook fijn. Bij de manen geeft ze geen reactie.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:42

Calendula werkt dat verzachtend?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:04

Henny dat is mooi verhaal van die ene mus bij de andere vogeltjes!!

Efrata had ik ook over gelezen al eerder.


Ik heb nu de SME zalf van de paarden drogist besteld. Ervaringen?

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 14:08

henny_w schreef:
ellepel schreef:
henny, die wantsen zijn echt zeldzaam hier hoor.
zou toch een beetje uitkijken dat het niet allemaal te groot word gemaakt?

er is zo ontzettend veel wat voor plekjes op paarden kan zorgen.
zoveel mijt,of luis of schimmel of bacterie of wants of teek of zandvlooien,huisvliegen,dazen,horzels.
en zo veel meer wat vliegt,kruipt en bijt en prikt
en dus overal kan allergie voor zijn ..of reactie op zijn.

wij hebben altijd zwaluwen in de stallen, nog nooit zieke paarden er door gehad.
bij ons poepen de mussen juist veel in de voerbakken :+

zwaluwen zijn er weinig, ze zijn nuttig want ze eten insecten.
ik zou echt niet gaan verjagen...bij ons trouwens net weer een nestje met 2 jongen er in sinds 3 dagen <3


Ellepel, ik heb een paar zwaluwnesten in de stal waaronder een hele grote en al een aantal jaren oud nest pal boven een van de paarden. Dit nest zit ook aan de buitenkant vol zwaluwenpoep, het zit er al wel een jaar of 10 schat ik.
Naast de wants heb je inderdaad veel meer ongedierte want in vogelnesten zit ook vaak vogelmijt(bloedluis). Als het nest verlaten wordt overwintert dat ongedierte in het nest en wordt weer actief als in het voorjaar de vogels weer terug komen. Ik heb in de zomer de paarden op stal een heel dun ongevoerd dekentje op omdat ze anders vol zwaluwpoep zitten de volgende morgen. Echter door de extreme hitte afgelopen zomer heb ik dat dunne dekentje eraf gelaten. Op de lendenpartij en iets erachter zaten elke ochtend diverse zwaluwpoepjes. Echter Quinta heeft daar ook kleine plekjes, lijkt op rainrot. Ik vraag me dan toch af of ze allergisch is voor zwaluwpoep of eventueel ongedierte zoals mijt of wants?

De zwaluwen waren er dit jaar al vroeg en hebben 3 nesten met jonkies gehad in dat oude nest. Ik vind ze juist prachtig en zeer nuttig. Het nest is nu leeg en ik ga het toch echt weghalen. Wat mij betreft mogen ze komend jaar op die plek best weer een nest bouwen wat ook ongetwijfeld gaat gebeuren maar dan zit er in elk geval weer een schoon nest :)
Ik ga ze echt niet verjagen, vind ze veel te leuk :D


Ik las toevallig van de week nog in een oude Roots dat een zwaluw ongeveer 2000 insecten per dag vangt per jong. En in totaal vangen 1 zwaluw zo'n 50 tot 55.000 insecten per week. Alleen daarom al ben ik gek met ze maar ook het vrolijke gekwetter 's morgens op stal daar kan ik zo van genieten :)

Nog even een leuke anekdote, is wel errug offtopic maar mag vast wel even ;)
Wij hebben ook buitenkatten die over het algemeen alleen muizen vangen maar eentje wil af en toe wel 's een jong vogeltje pakken. Soms buitelen jonge vogels ook wel 's te vroeg uit een nest. Zo ook dit voorjaar. Katermans had 'm nog maar net en ik kon 'm afpakken. Het jonge vogeltje was duidelijk geschrokken maar nog helemaal ongedeerd. Ik had geen idee waar het uit een nest kwam. Het leek me een jonge mus of zo. Het was geen jonge zwaluw in elk geval. In 1 van de zwaluwnesten zaten 3 jongen van ongeveer dezelfde grootte dus toen besloten om daar dat jonkie maar bij in te zetten. Een paar weken later vlogen de jonkies van dat nest uit. Ze zaten geregeld op de rand van de carport tegenover de paardenstal. Zo grappig om te zien. Drie puber zwaluwen met daartussen een puber heggemus :D


De poep van een zwaluw is scherp van zichzelf, dat brandt een beetje in op de huid. Met een deken kun je dat ondervangen. Mijn merrie stond onder een deken tegen de tijd dat de pups gingen uitvliegen, dan gingen ze op de rand van het nest zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 14:22

IngridM schreef:
Henny dat is mooi verhaal van die ene mus bij de andere vogeltjes!!

Efrata had ik ook over gelezen al eerder.


Ik heb nu de SME zalf van de paarden drogist besteld. Ervaringen?

Bij mijn "buiknaadjeuker" :D , leek het iets te verzachten, maar de jeuk ging er niet van weg. Tot nu toe helpt alleen hydrocortiderm.

Hier ook heel veel zwaluwen en paarden waar regelmatig poep op zit...... Schijnt geluk te brengen :j

Renekel

Berichten: 48
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:58

Gizeppie schreef:
Calendula werkt dat verzachtend?


Calendula werkt huidherstellend. Ook heel fijn op bultjes van de processierups :P

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 16:24

Renekel schreef:
Gizeppie schreef:
Calendula werkt dat verzachtend?


Calendula werkt huidherstellend. Ook heel fijn op bultjes van de processierups :P


Dankje! Denk je dat dit ook werkt tegen de jeuk?

welmoed__

Berichten: 6562
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 16:43

Mijn merrie staat nog steeds zonder deken door haar magneetsieraad. Af en toe wat jeuk aan haar staart, maar dat mag geen naam hebben. Jeuk onder de buik is ook weg, manen ook. Ze heeft nog wel een masker om, maar verder deken-loos. Me en paard is happy!

Renekel

Berichten: 48
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 16:48

Renekel schreef:
Gizeppie schreef:

Calendula werkt huidherstellend. Ook heel fijn op bultjes van de processierups :P


Dankje! Denk je dat dit ook werkt tegen de jeuk?


Dat is dat wel een van de dingen die calendula doet. Als je het op n bultje van de processierups smeert is de jeuk iig meteen weg. Verzorgpaard heeft nu niet echt jeukplekken dus weet niet hoe goed t daarbij tegen de jeuk werkt. Het haalt wel schilfers weg en zorgt dat vacht weer groeit enzo. Ik smeer het ook altijd op wondjes om de genezing handje te helpen en dan doet t ook wonderen. Bij mezelf trouwens ook hahaha

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 16:57

@renekel

Ik kan zelf niet tegen crème met iets erin. Dus geen idee of t voor mij ook werkt. Maar waar halen jullie dat bij de Kruidvat of een andere winkel zoals natuur winkel. Wat is t beste?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 16:57

En zijn er hier mensen met ervaring met derfen?

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 18:41

daar hebben we het een paar paginas terug over gehad.
is ook wisselend, het is echt uitproberen.
maar ik zou dat niet op het hoofd smeren
typ anders bij de zoekfunctie derfen in,dan kom je precies op die berichten uit :j

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 18:59

ellepel schreef:
daar hebben we het een paar paginas terug over gehad.
is ook wisselend, het is echt uitproberen.
maar ik zou dat niet op het hoofd smeren
typ anders bij de zoekfunctie derfen in,dan kom je precies op die berichten uit :j


Dank, ben nog niet zo lang lid van deze groep. Pas toen het aan het licht kwam dat Mn paard jeuk had..

Renekel

Berichten: 48
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 22:52

Gizeppie schreef:
@renekel

Ik kan zelf niet tegen crème met iets erin. Dus geen idee of t voor mij ook werkt. Maar waar halen jullie dat bij de Kruidvat of een andere winkel zoals natuur winkel. Wat is t beste?


Ik heb ooit eens in de aanbieding grote tube zalf met calendula bij de decathlon gehaald. Tube was groen, merk weet ik zo even niet. Ik kan die zelf ook hebben. Verder heb ik thuis van vsm liggen die ik ook heel fijn vind en waar ik ook tegen kan (ik heb zelf gevoelige huid en krijg nogal eens uitslag van dingen)

Deze is dat:
https://www.vsm.nl/producten/verzorging ... dulan-zalf

Nog niet op paard gesmeerd maar ga er even vanuit dat dat gewoon kan.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 23:08

Renekel schreef:
Gizeppie schreef:
@renekel

Ik kan zelf niet tegen crème met iets erin. Dus geen idee of t voor mij ook werkt. Maar waar halen jullie dat bij de Kruidvat of een andere winkel zoals natuur winkel. Wat is t beste?


Ik heb ooit eens in de aanbieding grote tube zalf met calendula bij de decathlon gehaald. Tube was groen, merk weet ik zo even niet. Ik kan die zelf ook hebben. Verder heb ik thuis van vsm liggen die ik ook heel fijn vind en waar ik ook tegen kan (ik heb zelf gevoelige huid en krijg nogal eens uitslag van dingen)

Deze is dat:
https://www.vsm.nl/producten/verzorging ... dulan-zalf

Nog niet op paard gesmeerd maar ga er even vanuit dat dat gewoon kan.


Ja dan haal ik die van Vsm, als die andere niet meer bestaat. Kan t altijd proberen. Dure rommel (op dierenarts spul met hormonen na) werkt vrijwel niet helaas..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 23:09

Wat voor vliegenspray gebruiken jullie dan voor je paard met zo n gevoelig huidje? Ik had Bony super spray, maar vermoed dat zijn huid dit ook niet altijd prettig vindt.

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 23:52

ellepel schreef:
daar hebben we het een paar paginas terug over gehad.
is ook wisselend, het is echt uitproberen.
maar ik zou dat niet op het hoofd smeren
typ anders bij de zoekfunctie derfen in,dan kom je precies op die berichten uit :j

Ik gebruik het wel gewoon op het hoofd, en geen probleem/reacties :))
Is dus inderdaad verschillend

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:07

Dartel schreef:
...
De poep van een zwaluw is scherp van zichzelf, dat brandt een beetje in op de huid. Met een deken kun je dat ondervangen. Mijn merrie stond onder een deken tegen de tijd dat de pups gingen uitvliegen, dan gingen ze op de rand van het nest zitten.


Precies Dartel, ik vermoed dat dat de oorzaak is van de kleine wondjes op de lendenpartij. Vogelpoep is over het algemeen vrij scherp. Bij sommige auto's kan zelfs de lak stuk gaan als je vogelpoep te lang laat zitten.
De paarden staan inmiddels alweer een paar nachten met een dunne deken op op stal. De nesten zijn allemaal leeg maar de pubertjes komen 's nachts nog in de stal overnachten op de balken boven de paarden :-)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:13

Ik maak al jaren zelf Calendula zalf. Het is vrij simpel te maken en ideaal voor allerlei wondjes en schrale plekken. Eerder maakte ik het op basis van vaseline en dit jaar heb ik het gemaakt op basis van kokosvet, amandelolie en bijenwas.

Als er liefhebbers zijn voor het recept dan wil ik het hier wel doorgeven :)

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:33

henny_w schreef:
Ik maak al jaren zelf Calendula zalf. Het is vrij simpel te maken en ideaal voor allerlei wondjes en schrale plekken. Eerder maakte ik het op basis van vaseline en dit jaar heb ik het gemaakt op basis van kokosvet, amandelolie en bijenwas.

Als er liefhebbers zijn voor het recept dan wil ik het hier wel doorgeven :)


Liefhebber :j

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:45

Okidokie :)

Je neemt 500 gram pure vaseline en 4 grote handen vol goudsbloem bloemetjes. Het liefst in de ochtend geplukt want dan zit er het meest van de werkzame stof in. Die bloemhoofdjes laat je minstens een dag drogen maar langer mag ook. Zo kan je over een paar dagen voldoende bloemetjes verzamelen. Ik heb zelf een stukje in de moestuin waar ik goudsbloemen zaai. Hoe meer je de bloemetjes plukt hoe meer nieuwe bloemen de plant aanmaakt.

Ik verwarm de vaseline in zo'n zwarte emaille braadpan zodat ze goed vloeibaar is maar niet kokend. Dan roer ik er de bloemetjes bij door. Vervolgens zet ik de pan op een theelichtje met een groot waxientje eronder en laat het mengsel lekker een aantal uren trekken tot de kaars op is. De volgende dag warm ik het mengsel weer even op op het gasstel tot de vaseline weer goed warm en vloeibaar wordt en vervolgens herhaal ik de handeling met de pan op het theelichtje en een nieuw waxientje eronder. Ik laat het waxientje gewoon opbranden. De volgende dag nogmaals alles een keer herhalen en je zult zien dat de vaseline al heel mooi oranje kleurt. Dus het mengsel minstens 3x een aantal uren laten trekken op een theelichtje. Daarna kun je het op het fornuis nog even flink opwarmen en door een keukenzeef het mengsel zeven. De bloemetjes blijven achter en de oranje vaseline kun je in schone potjes overgieten.
Het blijft heel lang goed.

Ik heb meerdere kennissen die elk jaar een paar potjes komen halen.

In plaats van vaseline kun je ook kokosvet gebruiken. Ik heb bij de Lidl biologisch kokosvet gehaald. 500 gram. Dat heb ik verwarmd met 200 ml. amandelolie maar olijfolie kan ook. Daarna 5 volle handen goudsbloemetjes erbij door en op een theelicht weer laten verwarmen. Dit mengsel wordt wel veel dunner als met vaseline. Bij een imker hier vlakbij heb ik een stuk bijenwas gehaald en vervolgens in kleine stukjes een brokje bijenwas toegevoegd aan het mengsel. Bijenwas was heel hard en geeft aan het totale mengsel een dikkere zalf. Verder is het recept hetzelfde als met de vaseline.

Froukje
Forever young

Berichten: 10837
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 19:37

Ik moest vanmiddag echt even 3x kijken maar Vanny haar wondje is niks meer van te zien *\o/* Ofja, ik weet waar ie zit maar iemand die dat niet weet heeft geen idee. Mooi dicht en weer voorzichtig een huidje er over.
Bizar dat dat zo snel weer dicht kan groeien.

Plekjes op haar hoofd krijgen ook alweer een donsvachtje, lang leve de Derfen. Ondanks de deken en vliegenmasker wel nog jeuk maar volgens mij zijn we eerst van alle open wondjes af. Gelukkig.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:45

Super fijn Froukje!

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:54

Ik weet het even niet meer :roll:

Zazoe schuurt wel, maar op totaal andere plekken dan de afgelopen 10 jaar. Staart is jeuk vrij, er zit één klein plekje in z'n manen, geen schilfers, geen harde manenkam. Hij schuurt nu z'n billen kapot en heeft ontzettend jeuk tussen z'n voor- en achterbenen. Hier zitten geen bultjes oid. Derven smeren helpt ook niet, behalve dat ie het insmeren ontzettend lekker vindt :+ deken beschermd dus ook niet..

Er is niks veranderd aan het voer en krijgt enkel een handje basisbrok voor z'n supplementen..