[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:13

ApplePapple schreef:
Helaas heeft de mijne zich, momenteel bij de staart, toch weer flink geschuurd...
Ze staat alleen de nacht op 'het gras'. Hier wordt dmv strook begrazing gras gegeven, en elke ochtend wordt er een stuk bij gegeven. Mijne gaan dan apart dus krijgen het 'versere' gras niet. Ze krijgt overdag wat hooi en knabbelt wat stro maar thats it.
Verder voer ik al langere tijd gluco balance, krijgt ze al een tijd de apis en culico druppels. En sinds een paar weken smeer ik de tkc97.

Ze heeft nu wel een vliegendeken op ipv eczeemdeken ivm warme weer. Dus waarom ze alsnog zo schuurt geen idee... misschien toch reactie op de tkc? Iemand daar ervaring mee?


Bij mijn paard blijft het gras hoe dan ook een trigger. Onze kantjes zijn nu voornamelijk op gelukkig. Misschien eens kijken hoe het gaat twee weken zonder gras? Als dat de trigger is, is het dweilen met de kraan open.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:59

Hi Bokkers!!
 
Voor mijn afstudeeropdracht voor mijn opleiding Equine, Sports and Business voer ik een onderzoek uit naar de marktpotentie van een nieuw voedingsproduct voor paarden met zomereczeem. Heeft u een paard met zomereczeem (gehad), of kent u mensen met een paard met zomereczeem? Dan heb ik u nodig! U zou mij enorm helpen met het invullen van deze enquête. Ook zou u mij enorm helpen als u deze enquête door kan sturen naar andere eigenaren van een paard met zomereczeem.

De enquête zal zo’n 5-8 minuten duren om in te vullen.
 
https://forms.gle/zCkpVs2PGTeR6h8W6

Alvast bedankt, Faith Meijer

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 19:06

@slmt9 dat zal waarschijnlijk wel iets verlichten maar ze staat al maanden zo op het gras en toen amper geschuurd, dus denk toch dat het mee deken te maken heeft.
En daarbij gaat helemaal van het gras af niet, dat zou betekenen dat ze 24/7 op een klein paddockje moet staan...

@faith, ingevuld!

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 20:07

Oh ik las je berichten terug en ik las in mei nog dat hij ook schuurde met eczeemdeken, druppels en al.
Vandaar dat ik dacht aan het gras. Daarnaast is het ook vaak een optelsom bij elkaar, waarbij gras, een knut of beide net hetgeen kan zijn wat de emmer doet overlopen.

Alleen in een kleine paddock was voor mijn paard ook de enige optie op de plekken waar ik stond. Voor mij was het de reden om een plek te zoeken waar ze niet op gras staan. Ik ben (helaas) meermaals met paard en al verhuisd en sta eindelijk nu een paar jaar op een gouden plek.
Hoe arm het gras ook is, voor mijn paard is het echt een van de grootste triggers. En dat hoor je helaas vaker.

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 20:48

Faitherr schreef:
Hi Bokkers!!
 
Voor mijn afstudeeropdracht voor mijn opleiding Equine, Sports and Business voer ik een onderzoek uit naar de marktpotentie van een nieuw voedingsproduct voor paarden met zomereczeem. Heeft u een paard met zomereczeem (gehad), of kent u mensen met een paard met zomereczeem? Dan heb ik u nodig! U zou mij enorm helpen met het invullen van deze enquête. Ook zou u mij enorm helpen als u deze enquête door kan sturen naar andere eigenaren van een paard met zomereczeem.

De enquête zal zo’n 5-8 minuten duren om in te vullen.
 
https://forms.gle/zCkpVs2PGTeR6h8W6

Alvast bedankt, Faith Meijer


Ingevuld!
Vond sommige dingen wel beetje lastig omdat ie het pas eind vorig zomerseizoen voor t eerst kreeg dus vragen met "wat helpt/helpt niet" ben ik nog aan het uitvogelen

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 11:09

Slmt9 schreef:
Oh ik las je berichten terug en ik las in mei nog dat hij ook schuurde met eczeemdeken, druppels en al.
Vandaar dat ik dacht aan het gras. Daarnaast is het ook vaak een optelsom bij elkaar, waarbij gras, een knut of beide net hetgeen kan zijn wat de emmer doet overlopen.

Alleen in een kleine paddock was voor mijn paard ook de enige optie op de plekken waar ik stond. Voor mij was het de reden om een plek te zoeken waar ze niet op gras staan. Ik ben (helaas) meermaals met paard en al verhuisd en sta eindelijk nu een paar jaar op een gouden plek.
Hoe arm het gras ook is, voor mijn paard is het echt een van de grootste triggers. En dat hoor je helaas vaker.


Je hebt gelijk! Echter ben ik er toen achter gekomen dat ze op die honingzalf reageerde. Toen ik daarmee stopte was het over. En toen stond ze al een paar uur op gras.
Nu dus sinds ik de vliegendeken op had heeft ze heel haar staart kapot geschuurd... door de deken heen. Maar heb nu de eczeemdeken op liggen.
Ik snap het idd van het gras. Ga er nog goed overna denken wat ik erin kan doen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:41

Ah, ik zeg hij, haha, sorry, zij! Nou hopen dat het zo eerst beter wordt.
Ik was vandaag erg in twijfel, zag een klein wondje op de boeg. Leek niet op een schuurwondje, geen idee wat wel. Groene leem opgedaan en daarna over de hele boeg glansspray gedaan. Vond het veel te warm voor de RSIH. En ook gewoon irritant, even die deken af en hij krijgt gelijk van de bulten door beesten. Het is wat, zulke gevoelige paardjes. Geschuurd heeft hij iig niet, dus vooralsnog lijkt TKC icm Neemolie hier de beste oplossing.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:35

Bedankt aan de mensen die de enquête hebben ingevuld! Mochten jullie mensen kennen die ook paarden met zomereczeem hebben zou het super fijn zijn als je de enquête naar hen kan doorsturen!

@Enzo_Ollie ohh dat snap ik ja, dat is dan nog eventjes zoeken wat helpt en wat niet. Toch bedankt dat je de moeite hebt genomen! :)

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:06

Die van mij krijgt schuurplekken van zijn RSIH. Op zijn flanken en langs zijn oren. Sinds hij onder een vliegendeken staat is dit weggetrokken. Hij heeft tot nu toe ook niet geschuurd, dus de vliegendeken is voldoende voor hem.

Ik had een reserve RSIH op voorraad gekocht. Dus ik heb of een nieuwe, of een gebruikte in de aanbieding in maat 175.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:19

San_ner schreef:
Die van mij krijgt schuurplekken van zijn RSIH. Op zijn flanken en langs zijn oren. Sinds hij onder een vliegendeken staat is dit weggetrokken. Hij heeft tot nu toe ook niet geschuurd, dus de vliegendeken is voldoende voor hem.

Ik had een reserve RSIH op voorraad gekocht. Dus ik heb of een nieuwe, of een gebruikte in de aanbieding in maat 175.


Heb je hem nog laten testen op IR?

Fijn dat hij het iig goed doet onder alleen een vliegendeken. Heb je de shires nog liggen? Anders heb je toch een fijn alternatief voor de RSIH. Die is totaal anders qua stof.

Hier gaat het goed, 1.5 uur per dag op de wei, verder op de paddock met alleen hooi. In de nachten met dit weer buiten. Ze doet het heel goed. Wel ingepakt maar verder weinig aan druppels/smeersels enz.

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:29

Nee, we hebben hem niet laten testen.
Hij staat nu ook een aantal uur op het gras en ook daar verandert niks mee.
Onze conclusie is eigenlijk dat het voerbeleid op de plek waar we toen stonden hem echt ontregeld heeft. Dat was namelijk echt niet oké. Nu heeft hij onbeperkt ruwvoer en heeft hij bijvoorbeeld ook geen mestwater etc. meer.

De Shires heb ik nog liggen en als ik wel een nieuwe deken nodig heb bestel ik die weer. Daar kreeg hij geen plekken van.

Fijn dat die van jou het ook goed doet!

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:03

San_ner schreef:
Nee, we hebben hem niet laten testen.
Hij staat nu ook een aantal uur op het gras en ook daar verandert niks mee.
Onze conclusie is eigenlijk dat het voerbeleid op de plek waar we toen stonden hem echt ontregeld heeft. Dat was namelijk echt niet oké. Nu heeft hij onbeperkt ruwvoer en heeft hij bijvoorbeeld ook geen mestwater etc. meer.

De Shires heb ik nog liggen en als ik wel een nieuwe deken nodig heb bestel ik die weer. Daar kreeg hij geen plekken van.

Fijn dat die van jou het ook goed doet!


Welke Shires deken heb jij?

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:46

Slmt9 schreef:
San_ner schreef:
Nee, we hebben hem niet laten testen.
Hij staat nu ook een aantal uur op het gras en ook daar verandert niks mee.
Onze conclusie is eigenlijk dat het voerbeleid op de plek waar we toen stonden hem echt ontregeld heeft. Dat was namelijk echt niet oké. Nu heeft hij onbeperkt ruwvoer en heeft hij bijvoorbeeld ook geen mestwater etc. meer.

De Shires heb ik nog liggen en als ik wel een nieuwe deken nodig heb bestel ik die weer. Daar kreeg hij geen plekken van.

Fijn dat die van jou het ook goed doet!


Welke Shires deken heb jij?


Ik heb de Highlander Plus.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 16:34

Wauw, mijn paard heeft nu 5 dagen achter elkaar zonder deken gestaan *\%/* Morgen dag 6 zonder deken :D
Ik smeer 2 dagen in de week TCK 97 lotion en 1 dag er tussen in met Neem/Jojoba olie. De deken lijkt alleen nog nodig te zijn als ik de TKC smeer en het een zonnige dag is (ter bescherming van de huid voor de zon).

Ik ben deze week gestopt met de Puur Culico. De Puur Apis en de Propolis krijgt hij nog wel.
Maar de TKC is de doorslag gevende factor geweest tegen de jeuk *\o/*

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 17:44

Wat onwijs fijn om te horen!!!
Ik ben nu ff bezig met de tkc, doe 2x in de week en heb ook het idee dat het wel iets helpt. Ik hou de deken nog wel op.
Ik zie haar namelijk in de avond echt flink trappen onder haar buik, denk naar die muggen allemaal. Ben bang dat ze dan zou gaan schuren.

mariettek

Berichten: 1691
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:03

Hier even een update (misschien heeft iemand anders er wat aan). Mijn merrie, die al 12 jaar zomereczeem heeft, staat nog steeds volledig zonder deken of andere middelen.

Ze schuurt niet!
Ook niet met warm weer, ook niet met vliegjes om zich heen.

Hier was de oplossing om geen gras meer te geven (krijgt afgepast kuil en stro). Ze staat aan huis dus ze heeft ook lekker de ruimte zonder gras.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:19

ApplePapple schreef:
Wat onwijs fijn om te horen!!!
Ik ben nu ff bezig met de tkc, doe 2x in de week en heb ook het idee dat het wel iets helpt. Ik hou de deken nog wel op.
Ik zie haar namelijk in de avond echt flink trappen onder haar buik, denk naar die muggen allemaal. Ben bang dat ze dan zou gaan schuren.


Dat snap ik helemaal. Heel eerlijk, ik zag er ook erg tegen op om de deken af te doen, want ik was bang dat we weer terug bij af waren. Ik begon met zondag smeren + deken, maandag op dinsdag deken af. Woensdag smeren en dan deken weer op. Ik ben ook te vroeg begonnen met deken af laten, dan gaat hij ook gewoon schuren. Ik zou dus echt pas als je zeker weet dat het stabiel is eens beginnen met 1 dag af. En pas als dat stabiel is 2 dagen etc.

Dat hij nu 5 dagen zonder staat is vooral doordat het woensdag (smeerdag) bewolkt was, dat is de eerste keer dat hij langer dan 2 dagen zonder deken stond. Het heeft best veel geregend, ik had ook niet verwacht dat de TKC dat aan kon (kan alleen tegen een buitje), maar gewoon echt niet geschuurd!


Mijn paard heeft helaas nog wel bulten van de steekvliegen, maar hij reageert niet meer zo extreem overgevoelig op (alle) vliegen als dat hij deed zonder de TKC/Neem.

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:41

Iemand dan al de oplossing gevonden voor zwarte stal vliegen?
Die rotbeesten verpesten elke zomer.
Dr benen en hoofd liggen alweer helemaal open.
Ik kan niets meer doen dan ook al doe.
Voer aangepast. Geen gras.
Deken, altijd! Vliegen kap.
Als ik er ben vliegenspray en neemolie mengsel vliegenspray.
T blijft zo irritant.
Smeer t nu in met groene klei, dat lijkt iets te werken maar dat is altijd achteraf. Ik kan t gewoon niet voorkomen.

Hatsikidee89
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-19

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:20

Kan iemand mij meer vertellen over tkc en neem? Ik heb een lichte eczemer, nu met deken en vliegenkap gaat het goed, maar zonder zou helemaal perfect zijn natuurlijk!

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:49

Tkc lotion smeer je eerst om de dag of 3 keer per week tot je paard niet meer schuurt en bijv een weekje stabiel is. Dan kan je dat gaan afbouwen. Sommige komen tot 1x per week of zelfs 1x per 2 weken.
Het mag niet in de volle zon, dus ‘s avonds op smeren of overdag met een deken.
Voor de zekerheid deed ik de eerste weken nog wel met deken en een enkele keer zonder deken. Inmiddels dus 6 dagen zonder deken.
De dag dat ik niet smeerde deed ik nog (verdunde) neem olie, ook om de beesten weg te houden. Wordt er tussendoor zonder deken toch even geschuurd, dan bouw je te snel af.

Er wordt geadviseerd in maart te beginnen, maar ik ben in juni begonnen en dat gaat ook goed.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:45

wendy1987 schreef:
Iemand dan al de oplossing gevonden voor zwarte stal vliegen?
Die rotbeesten verpesten elke zomer.
Dr benen en hoofd liggen alweer helemaal open.
Ik kan niets meer doen dan ook al doe.
Voer aangepast. Geen gras.
Deken, altijd! Vliegen kap.
Als ik er ben vliegenspray en neemolie mengsel vliegenspray.
T blijft zo irritant.
Smeer t nu in met groene klei, dat lijkt iets te werken maar dat is altijd achteraf. Ik kan t gewoon niet voorkomen.


Wij hebben knoflook liksteen in de schuilstal en buiten aan beide zijden een vliegenvanger. Vrijwel niets in de stallen (in zomer stalmatten en geen bodembedekking) aan vliegen en rondom valt ook best mee. Op warme dagen zien wij de paarden ook continu in/rond schuilstal hangen. Dit jaar voor eerst neem olie met azijn en water en zelfs de paarden kunnen tot nu toe zonder vliegenmasker staan met 1x daags sprayen

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 15:08

Ik reageer hier niet vaak maar wilde even zeggen dat écht onverpakt en goed hooi mijn jeukpaard heeft veranderd. Ook niks aan supplementen erbij verder, ging ze van jeukerd naar bijna jeukloos en zelfs zonder deken al 2 maanden.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 18:14

Wat fijn dat dat zoveel scheelt. Dan is het kennelijk toch niet echt zomereczeem (of op z'n minst niet heftige) maar meer een overgevoeligheid voor suiker :) kunnen paarden ook onwijs veel last van hebben.

Sadira krijgt helaas geen gras, en alleen onverpakt goede kwaliteit hooi en heeft ondanks dat nog steeds jeuk. Als ze gestoken wordt door steekbeesten heeft ze ook altijd joekels van bulten, dus helaas is het bij haar wel gerelateerd aan de beestjes.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 18:49

Als het zo simpel was, dan waren er veel minder paarden die zo schuurden. De mijne is ook een lichte eczemer. Weinig suiker, een goed anti vliegenmiddel, een vliegendeken en wat spul tegen het jeuken kom ik een heel eind mee. Maar sommige paarden schuren zichzelf ondanks de meest 'strenge' maatregelen nog steeds helemaal kaal. Kan me voorstellen dat dat heel frustrerend is.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 20:45

Ons eerste paardje hebben we ook alles bij geprobeerd. Van top tot teen in deken ingepakt (zelfs uierflap, een deken die volledig om de staartwortel ging, hele buik bedekt en al), dagelijks smeren, aangepast voer, medicatie, uiteindelijk zelfs op de prednison. En dan nog overal tot bloedens toe open. Ik heb het nog nooit zo erg gezien bij een paard, maar soms is het gewoon niet te houden, wat je ook doet. Heel zielig, en mede daarom is ze uiteindelijk ingeslapen.