[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:06

Elisa2 schreef:
Horseloverl schreef:
Ik heb mn paard nog steeds onder controle door inwendig te behandelen. Uitwendig minimaal. Zij schuurde alles open, nu 2 jaar bezig. Denk dat ik haar volgend jaar volledig vrij heb van de eczeem


Hoe doe je dat? :)

Best leuk toch Lies? Oranje staart en manen? Is weer eens wat anders. :D

Sting, geen ervaring mee..je kan het altijd proberen zonder deken maar als hij nog steeds jeuk heeft in zijn liezen/ buik. Dan denk ik wel dat hij nog steeds geprikt wordt.


Vooral paard specifiek kijken. Ik ben natuurgeneeskundige dus kern van de klacht aanpakken en vanuit daar gaan werken :) heb moeder en dochter, beide eczeem gevoelig en ze krijgen totaal andere behandeling haha

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:18

Kan je er wat inhoudelijker op ingaan? Ik ben wel nieuwsgierig.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:50

Wel apart dat de behandeling van moeder en dochter zo verschilt, aangezien het vaak samen hangt met darm flora, en die via de merrielijn wordt door gegeven. Ben ook erg nieuwsgierig hoe dat verloop is geweest

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 22:54

Nou bij moeder begon het op 6 jarige leeftijd na krijgen van eerste veulen. Heel veel meegemaakt op jonge leeftijd en veel medicatie dus begin is inderdaad de darmflora optimaliseren. En niet erfelijk, haar moeder is ook in ons bezit en heeft manen tot over de knie, vader en nakomelingen zijn ook niet gevoelig en omdat het acuut heel heel erg was. Das dan een voordeel. Ze begon het eerste jaar met heftige plekken en alles open schuren dus oren, buik, billen en manen. Eerst regulier geprobeerd maar het moment dat ik stopte kwam het tig keer zo hard terug. Dus bij haar bv ook niet regulier ontwormen meer. Dat doe ik ook natuurlijk. Het makkelijkst was bij deze om in de winter al te beginnen met behandeling starten. En absoluut geen olie op de huid. Moment dat haar manen bv vet waren begon ze ook te schuren

De ander kan prikkels slecht verdragen en schuurt daarop, maar zij alleen onder haar buik. Heel lichtjes in staart en manen. Hele buik volledig open vorig jaar. Met die ben ik nog aan het kijken wat werkt voor haar en wat niet maar het bijten aan haar buik word al een stuk minder door prikkels zoveel mogelijk te vermijden, maar ook bewust toe te dienen zodat ze er aan went en het in haar koppie af kan sluiten. Die heeft altijd goed voer gehad en geen gekke dingen dus bij haar weet ik vrij zeker dat het niet uit de darmen komt. Die heb ik net weer thuis dus is sowieso nog optimaliseren. Er zijn echt tig vormen van SME maar omdat er algemeen behandeld word kom je er niet vanaf. Ik denk met mijn methode dat ik ze volledig vrij ga krijgen, wel met geduld en tijd. Volgend jaar is jaar 3 van de eczeem en ze heeft nu nog niet geschuurd terwijl het stikt van de muggen hier. Maar wat ik dus zeg echt kijken naar wat je paard nodig heeft, waar die precies op reageert en daarmee aan de gang. Dus dat kan zoals bij de dochter ook in de maatregelen zitten en niet in een smeersel hier en daar.

Ik doe alles met groenten, fruit, kruiden, essentiële oliën

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:41

Interessant, het is zo lastig om achter de kern te komen maar ik geloof ook absoluut in het aanpakken bij de kern. Denk alleen dat je dan wel iets meer verstand van zulke zaken moet hebben of iemand moet laten komen die dat heeft.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:56

Eind 2021Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eind 2022

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:01

Elisa2 schreef:
Interessant, het is zo lastig om achter de kern te komen maar ik geloof ook absoluut in het aanpakken bij de kern. Denk alleen dat je dan wel iets meer verstand van zulke zaken moet hebben of iemand moet laten komen die dat heeft.


Is het ook! Is voor mij ook nog echt achter mn oren krabben als het weer een keer iets minder gaat waarom het dan zo is. Zelfs als je iemand laat komen is het waarschijnlijk nog puzzelen wat wel werkt en wat niet maar denk dat het zo natuurlijk mogelijk oplossen heel goed is. Mn dierenarts geloofd er niet in dat ik het zo voor elkaar heb gekregen maar het bewijs is er en paard is weer blij. Das het allerbelangrijkste.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:21

Voor wie het interessant vindt nog even een Neem update. Afgelopen maandag heb ik gesmeerd met de combi Neem/azijn/water/groene zeep. Ik had de Neem olie vier keer meer erin gedaan. Daarna heb ik langs de zijkanten van de manen Happy Skin lotion gesmeerd en op de manenkam nog groene leem/zwarte komijnolie.
Tevens ben ik begonnen met 8 druppels propolis per dag, naast de Puur Culico en Apis.

Vandaag was alles helemaal rustig en had mijn paard geen jeuk. Ook zijn buik was niet meer zo opgezet (gevolg van zijn grasgevoeligheid).
Nu is het zo dat er weinig vliegen waren en is het fructaan in het gras laag, dus ook die zaken zullen een rol hebben gespeeld.

Vandaag heb ik de manenkam ingesmeerd met onverdunde Neem olie, als alles echt weer helemaal rustig is ga ik over op de verdunde versie met jojoba olie. Met dat dopje zoals ik eerder stuurde is dat echt top in te smeren. Verder weer Happy skin lotion aan de zijkanten van de manen.

Ik ben benieuwd naar wat ik vrijdag aan tref :o

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:51

Heeft iemand de oplossing voor over de bilriem poepen van een Rambo sweet itch hoody deken?

Horseware dekens hebben een fijne pasvorm op mijn paarden. Maar die bilriemen vind ik waardeloos ;(

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:28


wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:02

Ik heb nu een net ander merk deken, kon die riem eraf halen en gewoon 2 riemen zoals bij alle dekens om dr achter benen heen. Veel fijner! Deze heeft namelijk die lussen zitten, dus dan kan dat ook. Gelijk gedaan haha

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:30

Idd gewoon zo'n plastic koordje eraan. Heel makkelijk schoon te maken!

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:45

Jullie noemen regelmatig azijn als verdunning middel. Is dat schoonmaak azijn of appelazijn of nog heel ander soort azijn?

Ik ben zoekende. Ons trekpaard lijkt opeens zomereczeem te hebben. Hij is nu 9 jaar en vorig jaar minimaal wat jeuk maar dit jaar verschrikkelijk. We staan al letterlijk aan zee (dijk over en kunnen er in) dat helpt dus helaas niet altijd. Deken is onmogelijk ze staan samen en de andere heeft geen 10 minuten per deken nodig om ze onherkenbaar te maken. Maanden scheiden willen we absoluut niet ze zijn zo gek met elkaar.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:50

Dat gaat heel moeilijk worden zonder deken vrees ik...

Horselovr: mag ik vragen wat bij jouw paarden de oorzaken waren? ziet er echt wel een stuk beter uit zeg!
Hier is de extreme ecxemer weleens helemaal doorgemeten door een homeopaat/ natuurgeneeskundige en kreeg druppels maar dat leverde niet zoveel resultaat op en was wel heel duur.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:51

Er wordt bij Neemolie appelazijn geadviseerd, ik het natuurazijn gebruikt. Dat gebruik ik ook in vliegenspray met hertshoornolie.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:54

Slmt9 schreef:
Er wordt bij Neemolie appelazijn geadviseerd, ik het natuurazijn gebruikt. Dat gebruik ik ook in vliegenspray met hertshoornolie.


Bedankt!

car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 12:06

Wanneer plots eczeem ontstaat op oudere leeftijd zou ik het toch wel van binnenuit gaan zoeken.

Ik heb mijn merrie dit jaar laten doormeten. Vorig jaar hadden we al allergietest voor immunotherapie laten doen. Alleen immunotherapie was voor haar niet geschikt. Kreeg er een allergische reactie van (komt niet veel voor). Heb haar nu door laten meten en aan de hand van allergieonderzoek ook frequentiedruppels van holistisch dierenarts Den hoek gekregen.
We ondersteunen haar op de plekken (immuunsysteem/darmen) die in haar lijf naar boven kwamen met supplementen en ik geef de frequentiedruppels voor haar allergie. Tot nu toe heeft ze geen jeuk.

Denk dat er wel meer paarden zijn die met de juiste ondersteuning van binnenuit jeukvrij kunnen zijn. Al kost dit natuurlijk wel wat tijd. Benieuwd of we deze zomer jeukvrij blijven. Maar tot nu toe is het al heel erg fijn dat ze nog niet ingepakt staat.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:37

Even een tip voor het trappen naar de buiknaad tegen vliegen en mugjes. Ik heb vorige week een sprayflesje anti-insect meegenomen van het Kruidvat. Dat is op basis van citroen en eucalyptus. (citriodiol heet de werkzame stof)
Er zit geen DEET in. Er staat op dat het 6 uur werkt maar bij mijn ruin spuit ik het rond 4 uur 's middags op de buiknaad en tussen de achterbenen en op de achterkant van zijn oren. En waarachtig hij staat rustig. Om een uur of 7 á 8 's avonds herhaal ik het nog een keer. Zo'n flesje is 75 ml. voor 4 euro nog wat. En ... makkelijk mee te nemen in de jaszak. Ze hebben de sprayflesjes voor 'kids' en tegen 'teken' maar volgens mij zit er hetzelfde in. Het ruikt in elk geval best sterk.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:35

Welke is dat dan henny_w, want ik zie enkel met DEET?
https://www.kruidvat.nl/search?q=muggen ... ype=manual

Ik koop ze bij Etos, dus wel met DEET. 2 keer per dag sprayen geeft inderdaad de nodige verlichting. Ik voeg er zelf nog wat druppels citroengras en eucalyptus aan toe.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:49

car0linee schreef:
Wanneer plots eczeem ontstaat op oudere leeftijd zou ik het toch wel van binnenuit gaan zoeken.

Ik heb mijn merrie dit jaar laten doormeten. Vorig jaar hadden we al allergietest voor immunotherapie laten doen. Alleen immunotherapie was voor haar niet geschikt. Kreeg er een allergische reactie van (komt niet veel voor). Heb haar nu door laten meten en aan de hand van allergieonderzoek ook frequentiedruppels van holistisch dierenarts Den hoek gekregen.
We ondersteunen haar op de plekken (immuunsysteem/darmen) die in haar lijf naar boven kwamen met supplementen en ik geef de frequentiedruppels voor haar allergie. Tot nu toe heeft ze geen jeuk.

Denk dat er wel meer paarden zijn die met de juiste ondersteuning van binnenuit jeukvrij kunnen zijn. Al kost dit natuurlijk wel wat tijd. Benieuwd of we deze zomer jeukvrij blijven. Maar tot nu toe is het al heel erg fijn dat ze nog niet ingepakt staat.


Misschien domme vraag, maar hoe en waar kan je dat door laten meten?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 15:56

Hier gaat het steeds beter met de Neem olie. Nadat ik puur heb gesmeerd heeft hij fors minder geschuurd. Nu is het wel zo dat er door de regen ook minder vliegen waren en er minder fructaan in het gras zit. Ook krijgt hij sinds maandag de propolis bij.

Ik heb vandaag opnieuw gesmeerd en mijn paard had echt nul behoefte om te smeren. Ook niet terwijl we in de volle zon stonden met veel vliegen om ons heen. Het viel me op dat de vliegen ook totaal niet in de buurt van de manenkam komen.

Ik heb hem voor de zekerheid vandaag wel weggezet onder zn rambo protector, een vliegendeken. Ik wil graag het schuur-cirkeltje even goed doorbreken en dan weer zonder neerzetten.

car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 16:12

ApplePapple schreef:
car0linee schreef:
Wanneer plots eczeem ontstaat op oudere leeftijd zou ik het toch wel van binnenuit gaan zoeken.

Ik heb mijn merrie dit jaar laten doormeten. Vorig jaar hadden we al allergietest voor immunotherapie laten doen. Alleen immunotherapie was voor haar niet geschikt. Kreeg er een allergische reactie van (komt niet veel voor). Heb haar nu door laten meten en aan de hand van allergieonderzoek ook frequentiedruppels van holistisch dierenarts Den hoek gekregen.
We ondersteunen haar op de plekken (immuunsysteem/darmen) die in haar lijf naar boven kwamen met supplementen en ik geef de frequentiedruppels voor haar allergie. Tot nu toe heeft ze geen jeuk.

Denk dat er wel meer paarden zijn die met de juiste ondersteuning van binnenuit jeukvrij kunnen zijn. Al kost dit natuurlijk wel wat tijd. Benieuwd of we deze zomer jeukvrij blijven. Maar tot nu toe is het al heel erg fijn dat ze nog niet ingepakt staat.


Misschien domme vraag, maar hoe en waar kan je dat door laten meten?


Dit kan je door bijvoorbeeld holistisch dierenarts Den hoek laten doen. Al zijn er ongetwijfeld meer mensen die dit doen.

Maar in de basis altijd goed om te kijken naar voer wat laag in suikers en zetmeel zit. En de darmen goed ondersteunen omdat ook voor veel issues in het lijf zorgt :)

Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:08

Ik lees over die neemolie veel over in de manen smeren, maar zijn er mensen waarbij hun paard last heeft van de buiknaad en hiervoor de neemolie gebruiken?

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:24

Ik gebruik het over de buiknaad en uier sinds kort.
Weet nog nog niet echt of het wat doet. Denk het wel.
Heb water en de olie gewoon gemengd. Eerste paar keer moest ik schudden, sprayen, schudden sprayen. Maar inmiddels mengt het toch wel aardig en is t gewoon 1 keer schudden, en dan sprayen.

Ik wil nog citrusolie en eucalyptus olie gaan halen zodat ik dat erbij kan doen .
En vloeibare groene zeep als oplosser.
Dan kan ik dat mooi gebruiken als vliegen spray.
Maar gebruik het dus te kort om te zeggen of het echt wat doet, omdat het niet echt lekker weer was de laatste week..

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:56

Ik ben ook wel voorzichtig positief over de neemolie. Durf nog niet heel hard te hopen dat het goed blijft gaan, want het was erg slecht weer steeds dus weinig knutten, maar ook vanavond heb ik haar niet zien schuren. Ze doet het wel af en toe, maar lang niet zo hevig als vorig jaar en toen stond ze wel bijna continu onder de eczeem of vliegendeken, nu staat ze meestal bloot.
Ik heb het nu gemengd met jojoba olie en dat smeert fijner dan de zonnebrand creme. Wel een smeerboel en zoals ik al eerder zei, deels oranje manen en staart.

Overigens heb ik een RSIH 198 in de aanbieding voor een redelijke prijs.
1 keer gepast, maar omdat de neemolie een beetje in de binnenkant is getrokken tijdens het passen, kan ik 'm niet retourneren. Pb bij interesse :)