[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:06

Hier gaat die vandaag af. Staat wel in winter deken maar vanaf vandaag zonder hals. Hopelijk blijft t goed gaan nu ee toch minder vliegt bij ons..

Iris_Luna

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-08-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:05

Na lange tijd maae weer eens een reactie in dit topic. Mijn merrie heb ben ik helaas verloren aan koliek, maar o zo teots dat ze als flinke eczemer toch manen van 1.15 meter had...
Ik wilde geen eczemer meer, maar uiteraard kwam er een fantastisch leuk paard op mijn pad, zo regelrecht uit de opfok dus nog helemaal groen en echt tonnetje rond, dus werk aan de winkel.... zit 1 maar achter dit paard, want hoe leuk ik haar ook vind, ik verdenk haar echt van eczeem. De manen zijn kort, lijkt alsof ze afgeschuurd zijn geweest,maar ze zeiden dat ze afgeknabbeld waren... zou heel goed kunnen, maar toch. Staart was gewoon normaal, voorpluk had ze ook wel, niet erg lang natuurlijk dus ik hoop eigenlijk gewoon dat het komt doordat ze het te goed heeft gehad. Ik heb ook geen wondjes of plooien ontdekt. Ik wil namelijk niet een eczemer weer, elke zomer weer dezelfde ellende. Vind dit echt een hele lastige

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:07

minifries schreef:
Na lange tijd maae weer eens een reactie in dit topic. Mijn merrie heb ben ik helaas verloren aan koliek, maar o zo teots dat ze als flinke eczemer toch manen van 1.15 meter had...
Ik wilde geen eczemer meer, maar uiteraard kwam er een fantastisch leuk paard op mijn pad, zo regelrecht uit de opfok dus nog helemaal groen en echt tonnetje rond, dus werk aan de winkel.... zit 1 maar achter dit paard, want hoe leuk ik haar ook vind, ik verdenk haar echt van eczeem. De manen zijn kort, lijkt alsof ze afgeschuurd zijn geweest,maar ze zeiden dat ze afgeknabbeld waren... zou heel goed kunnen, maar toch. Staart was gewoon normaal, voorpluk had ze ook wel, niet erg lang natuurlijk dus ik hoop eigenlijk gewoon dat het komt doordat ze het te goed heeft gehad. Ik heb ook geen wondjes of plooien ontdekt. Ik wil namelijk niet een eczemer weer, elke zomer weer dezelfde ellende. Vind dit echt een hele lastige


Heel hard gezegd: problemen krijg je vanzelf, die hoef je niet te kopen...

Dat gezegd hebbende kopen veel mensen op basis van karakter vaak tóch die eczemer. Kan er zo al een handvol opnoemen, vooral mensen 'die er écht niet meer aan gingen beginnen' ;)

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:31

Hahaha ja herkenbaar. Ik had ook drie eczemers op rij.
Lastige keuze. Als het echt hét paard is zou ik hem er niet om laten staan, als de prijs gunstig is.

Ik wou nu ook echt geen eczemer meer. Nieuw paard gekocht ( groen, driejarige) en bij thuiskomst bleek hij lucht te zuigen en heel kriebelig te zijn, nog geen idee waardoor.
Omdat ik een goede nieuwe prijs met de fokker kon afspreken heb ik hem gehouden want het is een ontzettend leuk paard.
Had ik het van tevoren geweten dan wat ik niet eens gaan kijken.
Als hij niet voldoende in prijs was gezakt had ik hem weer terug gebracht
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 09-11-20 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:34

minifries schreef:
Na lange tijd maae weer eens een reactie in dit topic. Mijn merrie heb ben ik helaas verloren aan koliek, maar o zo teots dat ze als flinke eczemer toch manen van 1.15 meter had...
Ik wilde geen eczemer meer, maar uiteraard kwam er een fantastisch leuk paard op mijn pad, zo regelrecht uit de opfok dus nog helemaal groen en echt tonnetje rond, dus werk aan de winkel.... zit 1 maar achter dit paard, want hoe leuk ik haar ook vind, ik verdenk haar echt van eczeem. De manen zijn kort, lijkt alsof ze afgeschuurd zijn geweest,maar ze zeiden dat ze afgeknabbeld waren... zou heel goed kunnen, maar toch. Staart was gewoon normaal, voorpluk had ze ook wel, niet erg lang natuurlijk dus ik hoop eigenlijk gewoon dat het komt doordat ze het te goed heeft gehad. Ik heb ook geen wondjes of plooien ontdekt. Ik wil namelijk niet een eczemer weer, elke zomer weer dezelfde ellende. Vind dit echt een hele lastige


Hey Marit, zo erg van Luna, het was echt een lieverd! Als ze tonnetje rond is dan kan dat er natuurlijk ook iets mee te maken hebben en voer doet veel. Ik zou er zelf echt nooit meer aan beginnen.

Iris_Luna

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:58

Jets schreef:
minifries schreef:
Na lange tijd maae weer eens een reactie in dit topic. Mijn merrie heb ben ik helaas verloren aan koliek, maar o zo teots dat ze als flinke eczemer toch manen van 1.15 meter had...
Ik wilde geen eczemer meer, maar uiteraard kwam er een fantastisch leuk paard op mijn pad, zo regelrecht uit de opfok dus nog helemaal groen en echt tonnetje rond, dus werk aan de winkel.... zit 1 maar achter dit paard, want hoe leuk ik haar ook vind, ik verdenk haar echt van eczeem. De manen zijn kort, lijkt alsof ze afgeschuurd zijn geweest,maar ze zeiden dat ze afgeknabbeld waren... zou heel goed kunnen, maar toch. Staart was gewoon normaal, voorpluk had ze ook wel, niet erg lang natuurlijk dus ik hoop eigenlijk gewoon dat het komt doordat ze het te goed heeft gehad. Ik heb ook geen wondjes of plooien ontdekt. Ik wil namelijk niet een eczemer weer, elke zomer weer dezelfde ellende. Vind dit echt een hele lastige


Hey Marit, zo erg van Luna, het was echt een lieverd! Als ze tonnetje rond is dan kan dat er natuurlijk ook iets mee te maken hebben en voer doet veel. Ik zou er zelf echt nooit meer aan beginnen.


Luna was fantastisch, geen woorden genoeg om haar te omschrijven en heb nu de mooiste herinneringen en foto's

Ik heb vandaag mijn dierenarts laten komen om deze merrie te keuren en helaas bleken de vermoedens te kloppen... toch twijfel je en denkxje goh, wie weet ga ik het wel weer redden met mijn middeltjes.... de dierenarts zei direct je hebt genoeg ellende gehad en ik raad je af om deze te kopen. Ze is uitstekend qua karakter, het is verder een lief en goed paard, maar je koopt direct problemen en dat wordt alleen maar erger, dus hoe enorm jammed ik het ook vond, ik heb alles afgeblazen. Heb gezegd dat ik na mijn Luna nooit weer een eczemer wilde en dat wil ik ook absoluut niet weer. De zomers waren niet leuk, altijd hoopte ik dat ze maar gauw voorbij waren, dan stond mijn paard in ieder geval weer volledig zonder jeuk!
Het paard wat ik zou kopen wat echt superlief en leuk, helemaal groen zo uit de opfok, maar ik durf het echt niet meer aan

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:01

Ik hoop zo dat komende zomer mijn jonge Haf niet gaat schuren,

Tot nu toe heb ik hem niet meer zien schuren. Ga wel in maart met de puur culcio beginnen

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:19

ik zou wel weer een eczemer kopen hoor.
ben er toch al bijna 22 jaar mee bezig en ben er wel aan gewend.
voordeel is wel dat ik nu weet wat belangrijk is en het dan eigenlijk best mee valt.

en weet je...je kunt een goed paard kopen wat na verhuizing gaat schuren dus dan zit je er ook mee.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:20

ellepel schreef:
ik zou wel weer een eczemer kopen hoor.
ben er toch al bijna 22 jaar mee bezig en ben er wel aan gewend.
voordeel is wel dat ik nu weet wat belangrijk is en het dan eigenlijk best mee valt.

en weet je...je kunt een goed paard kopen wat na verhuizing gaat schuren dus dan zit je er ook mee.


Of een jonkie die het toch ontwikkeld inderdaad. Omgeving doet veel, en op jonge leeftijd tonen ze het ook vaak nog niet...

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:27

Ik durfde het met mijn vorige paard wel aan juist omdat ik al twee eczemers had en er dus voldoende ervaring mee had inderdaad. Maar leuk is het niet.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:53

Voor mij zou het er heel erg aan liggen wat ik op dat moment voor paard zoek. Voor een speld in een hooiberg neem ik (met een deken controleerbaar) eczeem wel voor lief. Maar voor een merrie waar ik ook eens mee zou willen fokken is eczeem voor mij echt een no-go. Dat ligt aan de vermoedelijke erfelijke component, maar ook simpelweg aan praktische redenen rondom dekken (bij IJslanders vaak natuurlijk) en veulenen.

_sharona_

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-05-07
Woonplaats: Elst ut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:03

Hoe gaat het met jullie eczemers?
Liggen de dekens nog op?
Ik wil de mijne het weekend eraf halen maar zie volgende week toch weer dagen boven de 10 graden..
Laatst bijgewerkt door _sharona_ op 17-11-20 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:05

Ik heb gisteren de gok genomen en de deken afgedaan.

Merel___

Berichten: 1104
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:59

_sharona_ schreef:
Hoe gaat het met jullie eczemers?
Liggen de dekens nog op?
Ik wil de mijne het weekend eraf halen maar zie volgende week toch weer dagen boven de 10 graden..


Hier hetzelfde. Ze heeft inmiddels al een maand een regendeken met hals op ipv een eczeemdeken. Dat gaat goed, maar heel af en toe heeft ze nog wat jeuk als ik haar op stal zet, dus ik twijfel enorm. Wil haar het liefst de hele winter zonder deken zetten, omdat ze al het halve jaar met de eczeemdeken op staat én we ook nog niet toe zijn aan wedstrijden (die er nu natuurlijk sowieso niet zijn). Lastig wanneer het het beste moment is hoor....

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:33

Hier al een paar weken zonder deken, gaat erg goed!

Hebben jullie ervaringen met oudere paarden, worden die vaak gevoeliger of juist rustiger qua jeuk? Ik heb het idee dat het bij die van mij wel beter wordt, ik kan hem later opdoen en vroeger weer af. En sta al 17 jaar op dezelfde plek met een soortgelijk voer beleid dus dat zou het verschil niet moeten zijn.

_sharona_

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-05-07
Woonplaats: Elst ut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:07

Sting schreef:
Hier al een paar weken zonder deken, gaat erg goed!

Hebben jullie ervaringen met oudere paarden, worden die vaak gevoeliger of juist rustiger qua jeuk? Ik heb het idee dat het bij die van mij wel beter wordt, ik kan hem later opdoen en vroeger weer af. En sta al 17 jaar op dezelfde plek met een soortgelijk voer beleid dus dat zou het verschil niet moeten zijn.


Paar weken al? Zwaar jaloers! Haha. De mijne heeft de afgelopen weken nog echt aardig last gehad. Heb mijn paard nu 22 jaar en helaas heb ik niet het idee dat de periodes zonder deken korter worden.. Integendeel zelfs.

MarliesV

Berichten: 15189
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:14

Ik heb het idee bij die van mij dat het eerder erger wordt hoe ouder ze wordt, dan beter.

Heb de deken er nog op, regendeken er over want ze is deels geschoren. Nog teveel kriebels dus ze gaat nog niet bloot.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:07

mijn haf is jeukvrij. schuurt al aantal weken niet meer. ik hoop dat het van de zomer ook weg blijft en dat het wat anders was ipv zomer-exeem hij is nog zo jong.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:17

Hier sinds 2 weken verhuisd. Gelukkigere pony, deken afgedaan. Schuurt niet meer. Wondjes herstellen langzaam en er begint weer haar op zijn staartwortel te komen *\o/*

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:22

Ik heb de deken nu een week af en het gaat goed. Ze heeft op het begin wat geschuurd, maar nu niet meer. Ik heb een eczemer van 19. Die gaat een stuk beter in 6 jaar tijd, maar dat komt ook door wisseling van stalling. Ben benieuwd hoe onze eerste volledige zomer hier volgend jaar gaat zijn. Voor nu blij dat ze lekker naakt rondloopt :)

sophiatinker
Berichten: 471
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Scheemda

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 07:52

hier ook al een paar weken de deken af. dit jaar voor het eerst deze tinker er bij. ik moet nog veel leren met betrekking tot zomereczeem. maar ze schuurt nu niet meer. en mocht de temperaturen hoger worden en de knutjes zijn er weer dan krijgt ze gewoon even de deken weer op.

_sharona_

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-05-07
Woonplaats: Elst ut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 08:31

sophiatinker schreef:
hier ook al een paar weken de deken af. dit jaar voor het eerst deze tinker er bij. ik moet nog veel leren met betrekking tot zomereczeem. maar ze schuurt nu niet meer. en mocht de temperaturen hoger worden en de knutjes zijn er weer dan krijgt ze gewoon even de deken weer op.


Dat is ook fijn dat dat voor jouw paard werkt! Bij de mijne kan ik helaas de deken niet ' op en af' doen. Als je 'm af zou doen en merkt dat de knutten er zijn dan ben ik te laat en schuurt ze door de deken heen. Dan is m'n seizoen helemaal voor niks geweest helaas. Overigens zijn naar mijn idee de knutten dit jaar (in mijn regio) ook nog niet weggeweest. Ik duim nogsteeds voor volgende week. Haha

Hjartje

Berichten: 183
Geregistreerd: 17-01-19

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:55

Hier is de deken nu al anderhalve week af zonder jeuk. *\o/* De knutten lijken weg te zijn na een paar koude nachten. Op warme, windstille avonden heb ik de deken wel even opgedaan tussen 16:00 en 19:00.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:11

Hier sinds 1,5 week alleen nog een dunne gevoerde regendeken op die ik straks als het nog kouder wordt vervang voor een winterdeken. Geen echte jeuktoestanden meer.
Maar het ging dit jaar sowieso alweer een stuk beter dan vorig jaar.

De ruin kon voor het eerst sinds jaren weer mee de wei op. 2x daags een uur. Zijn hoofd heeft hij dit zomer niet kapot geschuurd. Echter wij hadden hier dit jaar ook opvallend veel minder dazen.
En paardenhorzels heb ik zelfs helemaal niet gezien. Geen van de 4 heeft eitjes aan de benen gehad.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:14

Onze pony is 18 en ik merk niet echt verschil in jeuk vergeleken met vroeger. Ik vond het dit jaar wel wat erger maar had het idee dat dit door het gras kwam, mijn andere paard had dit jaar ook wat meer last.
Pony staat al een paar week onder regendeken met hals en sinds 1,5 ongeveer zonder hals.
Hij schuurt niet, wel zie ik wat korstjes hier en daar maar ook op andere plekken dan de manen, dus even in de gaten houden wat het is.
Eerder deze week had hij in de natte bak gerold na het longeren en het was zulk prachtig weer dat ik hem even een paar uur bloot heb laten staan. Had het idee dat hij er wel even happy mee was, gewoon even lekker vies en bloot!


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 18-11-20 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt