[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 06:46

Sterkte :(

Zijn er hier nog meer mensen met paarden die ineens een "uitbraak" hebben? Het ging de hele zomer super maar nu ineens door zn rsih heen een heel stuk manen eraf geschuurd en mn andere eczemer haar hele koppie open.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 08:39

Ja hier is het momenteel ook afschuwelijk, pony heeft de hele manenkam openliggen en de hals gaat steeds los door het schuren. Mag er ook niet aan zitten dan wordt ze panisch.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 09:16

Hier inderdaad ook verergerd, maar paard ook sinds 1,5 week aan de prednisolon ivm een luchtweginfectie dus ik weet het eigenlijk aan de medicatie.

Schuurt z’n staart veel meer en de losse vellen hingen eraan (maar huid eronder ziet er wel okee uit, niet open ofzo gek genoeg).
20/8 vs gisteren
Afbeelding
Afbeelding

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 09:46

Hier gaat het net weer wat beter dan een paar weken terug. Hij schuurt echt helemaal niets nu.
Dit is de derde zomer dat ik hem heb en de beste die ik met hem heb meegemaakt tot nu toe.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:21

Hier ook de beste zomer tot nu toe.... in 10 jaar.

Redenen zijn denk ik dat ik beperkter gras voer en de Happy Skin is een wonder. Mijn eczemer heeft superlange manen gekregen :-D

Een paard met jeuk continue op het gras hebben werkt helaas niet geweldig :-(

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:28

Kelly heeft geen zomereczeem,maar die reageerd wel op suikers uit gras.
en die zitten er volgens mij zat in want ze schuurt momenteel nogal bij de nek.
met dat stuk achter het halster

Afbeelding
dat hele stuk manen is gewoon er af geschuurd -O-

dat happy skin is misschien wel iets wat ik bij haar kan proberen.
waar bestel jij dat?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 22:03

Van Green valley is dat, ik bestel het in hun eigen webshop op hun site

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:36

Hier nu helaas ook een flinke opflakkering :/
Met kleine wondjes tot gevolg ... Het gaat telkens om het stukje waar hoofd en nek in elkaar overgaan, omdat mijn deken daar stopt :( Overal waar de deken ligt, kan ik het goed onder controle houden, maar als er een plekje manen niet bedekt is, dan is het meteen prijs :(

Ik had eerst een deken die tot over haar oren ging, maar die kreeg ze telkens van haar oren af ...

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 09:22

Hier is het ook vreselijk ineens met mijn haflinger ;( tot bloedens aan toe.. rot hitte, we zijn beide blij als het weer over is.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:20

Mijne staat voor nu 24/7 met eczeemdeken en de wondjes, kale plekken en ellende is bijna allemaal genezen nu.

Vervelend dat het bij jullie paarden erger wordt.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:32

Ik kom ook even mee lezen/praten. Het ging allemaal zo ontzettend goed al 2 jaar lang, bijna 3 jaar lang. Nu de laatste weken zijn bijna alle manen eraf geschuurd en is zijn staartwortel zo goed als kaal -O-

Misschien niet heel duidelijk te zien, maar zijn volledige staartwortel is te zien. Een enkel plukje aan de zijkant steekt nog uit. Over een paar weken hebben we een wedstrijd staan en zit echt met mijn handen in m'n haar wat ik hiermee moet doen, het ziet er niet uit ;(
Afbeelding

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:52

Wat balen inderdaad, hier is het nog steeds stabiel. Ze schuurt wel wat maar het is redelijk onder controle. Wel 24/7 dr boett deken om en ik smeer de plekjes in met dermacontrol van vitalstyle. Ook krijg ze de dermacontrol brokjes.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 08:04

Wat vervelend Veertje99, heb je een idee wat het getriggerd heeft?

Mijne schuurt nu ook net een beetje zijn staart maar is ook heel erg aan het verharen nu en met opeens weer die temperaturen zo hoog kan het dat wel verklaren.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 08:27

@yontheke, nee we hebben dus geen idee. Ik vermoed wel het weer, de kleine vliegjes en mugjes. Verder weet ik het niet, baal er echt verschrikkelijk van.
Was al aan het kijken naar een kunststaart, maar alles moet in de haren zelf gezet worden en hij heeft een kale staartwortel helaas :(

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 08:31

veertje99 schreef:
@yontheke, nee we hebben dus geen idee. Ik vermoed wel het weer, de kleine vliegjes en mugjes. Verder weet ik het niet, baal er echt verschrikkelijk van.
Was al aan het kijken naar een kunststaart, maar alles moet in de haren zelf gezet worden en hij heeft een kale staartwortel helaas :(


Staat hij op het gras?

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 08:56

Ninx schreef:
veertje99 schreef:
@yontheke, nee we hebben dus geen idee. Ik vermoed wel het weer, de kleine vliegjes en mugjes. Verder weet ik het niet, baal er echt verschrikkelijk van.
Was al aan het kijken naar een kunststaart, maar alles moet in de haren zelf gezet worden en hij heeft een kale staartwortel helaas :(


Staat hij op het gras?

Altijd, zomer en winter. Winter voeren we hooi bij omdat ze dan het gras kapot lopen en zomers gaan ze strip grazen. Dus het gras kan het niet zijn. Zo doen we het al jaren lang en het is pas sinds een paar weken dat dit zo is helaas

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:11

veertje99 schreef:
Altijd, zomer en winter. Winter voeren we hooi bij omdat ze dan het gras kapot lopen en zomers gaan ze strip grazen. Dus het gras kan het niet zijn. Zo doen we het al jaren lang en het is pas sinds een paar weken dat dit zo is helaas


Dat kun je helaas niet zo concluderen.
Veel zaken hebben een 'stapelend' effect..... iets kan jaren goed gaan, door het systeem gereguleerd worden, en dan is het teveel en gaat het mis.
Dit geldt voor veel metabolische aandoeningen, overschotten (ijzer), etc...

Ons klimaat verandert, en daarmee de samenstelling van het gras.
Door mijn ruin slechts 3 uurtjes per dag op het gras te zetten (de eerste maanden zelfs korter) en hem te behandelen met Happy Skin van Green Valley is hij voor het eerst in 10 jaar van zijn klachten af.
Momenteel loopt hij zelfs zonder deken.

Er zijn uitzonderingen, maar er zijn vreselijk veel paarden die jeuk krijgen van gras.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:17

nou,hier 100% dat het gras de jeuk veroorzaakt hoor :j
mijn merrie heeft geen zomereczeem, is niet allergisch voor vliegjes.
maar heeft echt vreselijk jeuk nu op de hals.
die is oud,ze is 28.
en gaat net voor de andere groep op een blok nieuw gras en eet nu steeds van dat j́onge malse gras.
en dat is voor haar eigenlijk net te gek.
dus dat is een beetje balen momenteel.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:26

Ninx schreef:
veertje99 schreef:
Altijd, zomer en winter. Winter voeren we hooi bij omdat ze dan het gras kapot lopen en zomers gaan ze strip grazen. Dus het gras kan het niet zijn. Zo doen we het al jaren lang en het is pas sinds een paar weken dat dit zo is helaas


Dat kun je helaas niet zo concluderen.
Veel zaken hebben een 'stapelend' effect..... iets kan jaren goed gaan, door het systeem gereguleerd worden, en dan is het teveel en gaat het mis.
Dit geldt voor veel metabolische aandoeningen, overschotten (ijzer), etc...

Ons klimaat verandert, en daarmee de samenstelling van het gras.
Door mijn ruin slechts 3 uurtjes per dag op het gras te zetten (de eerste maanden zelfs korter) en hem te behandelen met Happy Skin van Green Valley is hij voor het eerst in 10 jaar van zijn klachten af.
Momenteel loopt hij zelfs zonder deken.

Er zijn uitzonderingen, maar er zijn vreselijk veel paarden die jeuk krijgen van gras.


Wij kunnen hem er alleen helaas niet afzetten want we hebben alleen maar een weiland waar ze naar buiten gaan. Geen bak of paddock aangezien de paarden aan huis staan bij die mensen.
Hij heeft altijd jeuk gehad, alleen de vorige jaren konden we het goed bijhouden en nu had hij bijna in 1 week tijd alle manen en z'n staart eraf geschuurd. Dat konden we dit keer gewoon niet stoppen wat we ook hebben gedaan.

Hij reageert ook heel heftig op steek vliegen/muggen. Laatst had hij een bult in z'n manenkam en toen begon hij ook enorm te schuren vanwege die steek die hij had gekregen en dat kunnen wij dan ook moeilijk behandelen want dat is gewoon wachten tot die bult stopt met jeuken en verdwijnt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:31

veertje99 schreef:
Wij kunnen hem er alleen helaas niet afzetten want we hebben alleen maar een weiland waar ze naar buiten gaan. Geen bak of paddock aangezien de paarden aan huis staan bij die mensen.
Hij heeft altijd jeuk gehad, alleen de vorige jaren konden we het goed bijhouden en nu had hij bijna in 1 week tijd alle manen en z'n staart eraf geschuurd. Dat konden we dit keer gewoon niet stoppen wat we ook hebben gedaan.

Hij reageert ook heel heftig op steek vliegen/muggen. Laatst had hij een bult in z'n manenkam en toen begon hij ook enorm te schuren vanwege die steek die hij had gekregen en dat kunnen wij dan ook moeilijk behandelen want dat is gewoon wachten tot die bult stopt met jeuken en verdwijnt


Mag je misschien ook een track afzetten rondom? Dan loopt hij meer, krijgt minder gras binnen.
Ik zou toch eens kijken wat je kunt proberen om het gras te reduceren, de kans is vrij groot dat het steeds heftiger wordt.
Het is natuurlijk niet leuk, ik vind het zelf ook makkelijker en fijner ze de hele dag op het gras te hebben. Maar altijd jeuk hebben is slopend...

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:18

Ninx schreef:
veertje99 schreef:
Wij kunnen hem er alleen helaas niet afzetten want we hebben alleen maar een weiland waar ze naar buiten gaan. Geen bak of paddock aangezien de paarden aan huis staan bij die mensen.
Hij heeft altijd jeuk gehad, alleen de vorige jaren konden we het goed bijhouden en nu had hij bijna in 1 week tijd alle manen en z'n staart eraf geschuurd. Dat konden we dit keer gewoon niet stoppen wat we ook hebben gedaan.

Hij reageert ook heel heftig op steek vliegen/muggen. Laatst had hij een bult in z'n manenkam en toen begon hij ook enorm te schuren vanwege die steek die hij had gekregen en dat kunnen wij dan ook moeilijk behandelen want dat is gewoon wachten tot die bult stopt met jeuken en verdwijnt


Mag je misschien ook een track afzetten rondom? Dan loopt hij meer, krijgt minder gras binnen.
Ik zou toch eens kijken wat je kunt proberen om het gras te reduceren, de kans is vrij groot dat het steeds heftiger wordt.
Het is natuurlijk niet leuk, ik vind het zelf ook makkelijker en fijner ze de hele dag op het gras te hebben. Maar altijd jeuk hebben is slopend...

Nee dat is niet mogelijk helaas. Het weiland daar trainen wij ook en er is al een groot deel eraf gehaald vanwege fruit bomen dus zo'n super groot stuk hebben ze ook niet meer over.
Zal het er eens over hebben ga hem straks weer eventjes wassen met de anti jeuk want dat werkt tot nu toe het beste

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 14:27

je hebt er wel een deken op?

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 14:33

Hm wat zit er nu in het gras waardoor het ineens zo extreem kan zijn? Hier is het ook extreem in een keer, de hele manenkam ligt open met bloedende wonden waar ik niet eens naar mag kijken. Ik weet even niet meer wat ik er aan kan doen. Exceemdeken met hals ligt er op maar kan niet genoeg beschermen en ook de nek niet. Ik probeer ze al minder op het gras te laten lopen maar dat is niet aan mij.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 15:16

Ja ze hebben beide altijd een deken op :)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 15:31

Elisa2 schreef:
Hm wat zit er nu in het gras waardoor het ineens zo extreem kan zijn? Hier is het ook extreem in een keer, de hele manenkam ligt open met bloedende wonden waar ik niet eens naar mag kijken. Ik weet even niet meer wat ik er aan kan doen. Exceemdeken met hals ligt er op maar kan niet genoeg beschermen en ook de nek niet. Ik probeer ze al minder op het gras te laten lopen maar dat is niet aan mij.


https://www.agrifirm.nl/nieuws/grasmonitor/

Antwoord op je vraag.