[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:20

Ah jammer. Ik vond deze via marktplaats, dus terugbrengen kan niet. Ik kan hem wel weer uitwassen en zelf verkopen, natuurlijk. Volgens mij is het er een van equest, maat 185.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:44

Ik vind deze inderdaad niet erg ruim, maar mijn ervaring is wel dat ze wat gaan lubberen. Dus ik zou deze aanhouden en kijken of dat inderdaad gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 23:23

Ik ben zo blij! Het gaat zo goed met z'n eczeem! Ze hebben nu bijna even dikke staarten <3 .
Het enige plekje dat ie op z'n schouder heeft begint alweer haar op te groeien. Hij heeft op t moment en kap op zonder oren en dat gaat goed _/-\o_ . Hij geeft al 2 dagen aan dat ie z'n deken niet meer op wil, maar zo lang die ene plek nog niet helemaal 100 is, ben ik het er daar nog niet mee eens :D . We kunnen met wandelen in t bos overigens al een week if 3 zonder vliegendeken dus bloot het bos in. Ben zo blij voor hem dat het meevalt voor hem! Vorig jaar dacht ik echt nog aan inslapen.
Hoe gaat het bij jullie? Neemt het ook al af?

Afbeelding

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 08:24

Prachtige staarten zeg! Jij geeft die Bee health toch? Heb je daar wat meer informatie over?

marleen_88

Berichten: 14048
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 08:33

Wat een volle staarten hierboven, mooi hoor.

Mijne blijft jeuk op zijn hoofd houden, zitten ook wat wondjes onder zijn voorpluk. Ook zijn manen zijn afgebroken/geschuurd ondanks de deken. Zielig hoopje blijft nog, maar de deken blijft voorlopig nog op hoor.

wendy1987

Berichten: 6922
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:47

Mijne blijft last houden van de zwarte vliegen. Overal plekken helaas nog.. maar verder gaat t wel goed gelukkig.

Hopelijk snel de vliegen weg en dan is t weer fijner voor dr!

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:41

Humpiedumpie schreef:
Ik ben zo blij! Het gaat zo goed met z'n eczeem! Ze hebben nu bijna even dikke staarten <3 .
Het enige plekje dat ie op z'n schouder heeft begint alweer haar op te groeien. Hij heeft op t moment en kap op zonder oren en dat gaat goed _/-\o_ . Hij geeft al 2 dagen aan dat ie z'n deken niet meer op wil, maar zo lang die ene plek nog niet helemaal 100 is, ben ik het er daar nog niet mee eens :D . We kunnen met wandelen in t bos overigens al een week if 3 zonder vliegendeken dus bloot het bos in. Ben zo blij voor hem dat het meevalt voor hem! Vorig jaar dacht ik echt nog aan inslapen.
Hoe gaat het bij jullie? Neemt het ook al af?

[ [url=m/ibByjP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hier wel kriebels en wat plekjes op het hoofd, maar op zich onder controle. Staart wel kaal bovenaan.
Zojuist ook Bee Health besteld, maar eens proberen :)

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:41

wendy1987 schreef:
Mijne blijft last houden van de zwarte vliegen. Overal plekken helaas nog.. maar verder gaat t wel goed gelukkig.

Hopelijk snel de vliegen weg en dan is t weer fijner voor dr!


Er zijn ook wel echt idioot veel vliegen dit jaar :=

Ik kan zelf niet eens in de wei zijn zonder aangevallen te worden. Het is echt dramatisch. Paarden hebben er zo ingepakt relatief weinig last van, maar ze krioelen overal. Rot beesten.

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:56


Slmt9

Berichten: 4796
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:03

Humpiedumpie schreef:
Hier een link waar goed (en erg uitgebreid) uitgelegd staat hoe propolis werk.

https://moniquevandervloed.nl/alles-over-propolis/

Ik gebruik wel de druppels zonder alcohol.


Ik geef sinds 12-8 de druppels, merk nog geen verschil. Wellicht nog te kort dat hij het krijgt of te laat begonnen.

Wat wel enorm hielp was de wormkuur tegen aarsmaden. De wonden op en rondom de staart zijn na een week zo geheeld dat ze bijna niet meer zichtbaar zijn. Normaliter geef ik dit elk jaar in juni, maar nu leken de druppels van Puur al zoveel verbetering te geven dat ik dacht dat hij dit jaar geen aarsmaden had.

Reactie op vliegenbulten is nog net zo (qua formaat bulten en super geïrriteerd op elke vlieg). Zet hem nu wel een enkele dag zonder de hals vd deken. Maar daarvoor ben ik eigenlijk te vroeg.
Wat de jeuk aan de manen ook duidelijk erger maakt is als hij eens 5 min op gras staat.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:09

Weet iemand wat ik hier mee kan/moet? Mijn eczemer haar oren liggen best open. Ze heeft altijd een vliegenmasker met oren op maar ik vrees dat ze daar doorheen schuurt...

Afbeelding

Ze heeft sowieso wel een dun huidje en krijgt snel schuurplekken. Ze lijkt hier buiten jeuk verder geen pijn aan te hebben.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:26

ApplePapple schreef:
Weet iemand wat ik hier mee kan/moet? Mijn eczemer haar oren liggen best open. Ze heeft altijd een vliegenmasker met oren op maar ik vrees dat ze daar doorheen schuurt...

[ [url=m/fGeksK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze heeft sowieso wel een dun huidje en krijgt snel schuurplekken. Ze lijkt hier buiten jeuk verder geen pijn aan te hebben.


Dat had de onze ook, en dan zowel binnen als buitenkant van de oren echt compleet open, dus nog wel een tandje heftiger dan de jouwe.
Bij ons is de uitkomst om er oren gemaakt van een oud laken op te zetten. Geen idee waarom, maar sinds die oren eraan zitten zijn haar oren herstelt en ook niet meer opnieuw kapot gegaan.
Het sluit toch wat beter af dan dat gaas waarschijnlijk.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 17:14

Lumi schreef:
ApplePapple schreef:
Weet iemand wat ik hier mee kan/moet? Mijn eczemer haar oren liggen best open. Ze heeft altijd een vliegenmasker met oren op maar ik vrees dat ze daar doorheen schuurt...

[ [url=m/fGeksK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze heeft sowieso wel een dun huidje en krijgt snel schuurplekken. Ze lijkt hier buiten jeuk verder geen pijn aan te hebben.


Dat had de onze ook, en dan zowel binnen als buitenkant van de oren echt compleet open, dus nog wel een tandje heftiger dan de jouwe.
Bij ons is de uitkomst om er oren gemaakt van een oud laken op te zetten. Geen idee waarom, maar sinds die oren eraan zitten zijn haar oren herstelt en ook niet meer opnieuw kapot gegaan.
Het sluit toch wat beter af dan dat gaas waarschijnlijk.


Dat is het proberen waard. Dankjewel!

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 18:35

Die van ons had vorig jaar geen haar meer op z’n oor. Alles open. Groene leem erop scheelde een hoop

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 07:49

Ja hier liggen ook de oren open, vooral met het hele warme weer...een paar dagen de kap op helpt dan gelukkig wel weer en het gaat nu weer de goede kant op.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 07:31

Hoe doen jullie het de aankomende dagen met de voorspelde regen?

Ik durf mijn eczemer echt niet zonder deken te zetten op het moment, haar manenkam en staart is net rustig en begint alweer wat te groeien...
Maar eczeemdeken op terwijl het zo veel regent en ze dus continu met een zware en natte deken staat lijkt me ook niet echt fijn voor haar...

Hoe doen jullie dat?

Slmt9

Berichten: 4796
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 07:36

Mijn staat sinds het weekend bloot en dat gaat goed gelukkig. Maar anders had ik een regenliner van Rambo eronder gedaan.

Dat het bloot goed gaat komt mogelijk door de propolis waar we 12/8 mee zijn begonnen. Hij schuurt nog minimaal en is niet meer zo overprikkelt door alle vliegen. Is pas voor het eerst dit weekend dat het goed gaat, lukte een weekend eerder niet, dan gelijk kapot schuren en mega gestresst van elke vlieg op zn huid.

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 07:53

ApplePapple schreef:
Hoe doen jullie het de aankomende dagen met de voorspelde regen?

Ik durf mijn eczemer echt niet zonder deken te zetten op het moment, haar manenkam en staart is net rustig en begint alweer wat te groeien...
Maar eczeemdeken op terwijl het zo veel regent en ze dus continu met een zware en natte deken staat lijkt me ook niet echt fijn voor haar...

Hoe doen jullie dat?


Ik doe die van mij vanavond zijn regendeken met hals op, of mijn Rambo vliegendeken met waterdichte bovenkant.

MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:05

ApplePapple schreef:
Hoe doen jullie het de aankomende dagen met de voorspelde regen?

Ik durf mijn eczemer echt niet zonder deken te zetten op het moment, haar manenkam en staart is net rustig en begint alweer wat te groeien...
Maar eczeemdeken op terwijl het zo veel regent en ze dus continu met een zware en natte deken staat lijkt me ook niet echt fijn voor haar...

Hoe doen jullie dat?


Boven de 15 graden buiten, alleen de exceemdeken en gewoon nat laten regenen. Valt echt reuze mee hoe snel ze opdrogen.

Onder de 15 graden, regenliner er onder of regendeken er overheen

Heb maar 1 simpele voorwaarde: altijd onder de eczeemdeken, tot er nachtvorst is geweest en het overdag onder de 10 graden blijft.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:08

Donderdag, vrijdag, zaterdag is het rond de 20 graden maar wel heel veel regen. Ik denk dat ik dan toch voor een regendeken erover ga want mevrouw is dus echt een koukleum... Ze heeft echt een heel dun vachtje ook.

Bedankt voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:11

MarliesV schreef:
ApplePapple schreef:
Hoe doen jullie het de aankomende dagen met de voorspelde regen?

Ik durf mijn eczemer echt niet zonder deken te zetten op het moment, haar manenkam en staart is net rustig en begint alweer wat te groeien...
Maar eczeemdeken op terwijl het zo veel regent en ze dus continu met een zware en natte deken staat lijkt me ook niet echt fijn voor haar...

Hoe doen jullie dat?


Boven de 15 graden buiten, alleen de exceemdeken en gewoon nat laten regenen. Valt echt reuze mee hoe snel ze opdrogen.

Onder de 15 graden, regenliner er onder of regendeken er overheen

Heb maar 1 simpele voorwaarde: altijd onder de eczeemdeken, tot er nachtvorst is geweest en het overdag onder de 10 graden blijft.


Dit! Dat heeft bij mij echt de helft gescheeld in last. Sowieso ben ik heel streng in deken op of af, alleen tijdens op en afzadelen en rijden af, voor de rest AL-TIJD op. Nog geen uurtje zonder.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:38

Heb al een poos overdag geen deken meer op, dat gaat goed, op heel af en toe schuren na. Ze heeft in ieder geval niets meer kapot geschuurd. Ben gestopt met Luzerne, appels/peren en granen, sindsdien lijkt de meeste jeuk weg. De avond gaat ie wel op voor de zekerheid, overdag kan de deken dan drogen. Vind het ook wel vervelend dat ze de nacht met die natte deken staat, maar voor een regendeken er overheen vind ik het te broeierig. Ze heeft het snel warm.

car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:42

Hier staat de mijne nog steeds ingepakt. En deze krijgt vanavond ook een regendeken over haar eczeemdeken.
Altijd slim om naar je eigen paard te kijken. De mijne krijgt last van haar rug met een natte eczeemdeken en de temperaturen zijn in de nacht niet al te hoog. Dan maar even extra ingepakt.
Kan niet wachten tot de temperaturen weer iets lager zijn :)

marleen_88

Berichten: 14048
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:46

Mijne blijft met eczeemdeken 24/7 buiten. Veel te warm een deken erover.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:04

Ik vind het 24/7 buiten met een natte eczeem deken dus echt te koud onder de +- 15 graden. Maar ook met 19 graden als het waait. Paarden zijn prima bestand tegen regen, maar niet met zo’n vieze natte deken erover.

Ik heb overigens de deken af. Goed sprayen met happy valley. Ik vind het nog iets warm voor een tegendeken, ik heb alleen een met stay dry voering. Ze heeft gister avond en nacht binnen gestaan en dat is heel goed gegaan met schuren, dus ik hou het even zo.