[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:13

Horseloverl, en de propolis? Kan je daar wat over zeggen?

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 23:20

Ik geef culico en apis. Nu al een poosje, en ik merk nergens vervelende resultaten in. Ik heb ook nog geen jeuk gezien, maar ik heb nog wel een regendeken op en het waait hier altijd veel. Zal dus meer liggen aan de omstandigheden dan de potjes en poedertjes.

VNjulia
Berichten: 138
Geregistreerd: 29-05-13
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 23:26

Na van alles nagekeken te hebben ben ik bang dat ik er toch aan moet geloven dat mijn paard eczeem ontwikkeld heeft…..
uiteraard heb ik nu enorm veel vragen :+
Maar mijn grootste struikelblok is toch eigenlijk echt wel de deken.. hij heeft het enorm snel warm waardoor ik het echt wel een ding vind om hem compleet in te gaan pakken. Hij schuurt ook enkel en alleen zijn manen en staart..
is er iemand die ervaring heeft met dekens zoals deze?

https://www.kramer.nl/Paard/Paardendekens/eczeem-mesh-vliegendeken-Walker-Gibson?depvar_index=%3c422564%3e%3c422564..145.SI%3e

En dan icm een goed masker of zoiets dergelijks..

En hoe doen jullie dat met bijv. Deze weersomstandigheden? Onvoorspelbaar qua regen etc gewoon met deken op? Of alleen zodra de avond komt?

Hoogzomer is een hele deken uiteraard wel weer makkelijk met ook de dazen en andere vliegen die op komen.
Ik zei het al; zo veel vragen :')

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 09:26

De eczemer met UV werende deken (wat ze imo allemaal horen te zijn) heeft het hier doorgaans minder warm dan de pony's zonder deken in de zomer.
De deken die jij noemt zou hier absoluut niet werken, omdat de mugjes vaak ook steken rond de navel.
Hier gewoon van maart tot oktober met deken op. Ongeacht het weer.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 10:08

Hier zou die deken van jou niet werken want veel geschuur rond de borstkas. Maar hebben vorig jaar in de 30+ graden periode wel een vliegendeken van gaas op gehad omdat ze inderdaad stond te zweten. Dat ging beter.
Momenteel heeft ze met regendagen een regendeken met hals op. Maar wij hebben het geluk dat ze niet al teveel jeuk op haar buik heeft. Als het warmer is dan gewoon de eczeem deken op met regen.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:06

Hier staat meneer ook alweer ingepakt. Wel nog een regendeken erover. En ik heb de Snuggy hood gekocht waarmee ik wel zijn hoofd en oren kan beschermen op dit soort wisselvallige dagen, maar hij geen vliegenmasker op hoeft.
Het ziet er niet uit, maar vooralsnog lijkt het hem wel goed te helpen. Verder geven we propolis druppels door het voer en krijgt hij sinds vandaag ook de kriebelmix van horseflex als aanvulling. Kijken of dat hem nog ondersteund.
Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:25

Ik ben dit jaar ook in maart met apis en culico begonnen.

Vorig jaar begon ik veel later in het seizoen en had ik er ook nog propolis bij. Geen van allen vond ik doorslaggevend.

Vooralsnog iig geen geschuur, zelf niet van de rui.
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 10-04-23 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:28

darkadia schreef:
Hier staat meneer ook alweer ingepakt. Wel nog een regendeken erover. En ik heb de Snuggy hood gekocht waarmee ik wel zijn hoofd en oren kan beschermen op dit soort wisselvallige dagen, maar hij geen vliegenmasker op hoeft.
Het ziet er niet uit, maar vooralsnog lijkt het hem wel goed te helpen. Verder geven we propolis druppels door het voer en krijgt hij sinds vandaag ook de kriebelmix van horseflex als aanvulling. Kijken of dat hem nog ondersteund.
[ [url=m/gJH7AF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ach ja, boeien hoe het eruit ziet. Een paard met bebloede kaalgeschuurde manenkam ziet er slechter uit.
Maar vroeg me wel af of het nu al nodig is om hem zo in te pakken. Geen kritiek hoor, oprecht benieuwd. Mijne schuurt nu nog helemaal niet, vandaar mijn vraag.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:38

lies schreef:
darkadia schreef:
Hier staat meneer ook alweer ingepakt. Wel nog een regendeken erover. En ik heb de Snuggy hood gekocht waarmee ik wel zijn hoofd en oren kan beschermen op dit soort wisselvallige dagen, maar hij geen vliegenmasker op hoeft.
Het ziet er niet uit, maar vooralsnog lijkt het hem wel goed te helpen. Verder geven we propolis druppels door het voer en krijgt hij sinds vandaag ook de kriebelmix van horseflex als aanvulling. Kijken of dat hem nog ondersteund.
[ [url=m/gJH7AF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ach ja, boeien hoe het eruit ziet. Een paard met bebloede kaalgeschuurde manenkam ziet er slechter uit.
Maar vroeg me wel af of het nu al nodig is om hem zo in te pakken. Geen kritiek hoor, oprecht benieuwd. Mijne schuurt nu nog helemaal niet, vandaar mijn vraag.


Wij zitten in natuurgebied met veel water en helaas ook al muggen en knutten actief. Stond vorige week na de eerste drogere en zonnige dag al te schuren nadat ik rond de schemer met hem had gewerkt. Dus helaas hier echt alweer nodig. Hij schuurt gelukkig niet tot bloedens toe, maar vorig jaar wel kale oren bij wisselvallig weer en ook zijn staart was toen flink gehavend. Overigens stond hij vorig jaar begin maart al met de eczeemdeken, maar toen was het ook al mooier weer dan nu. En eenmaal jeuk ben je vaak te laat, vandaar dat ik ervoor kies om hem nu al in te pakken.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:33

Check wel even goed of je alle druppels wel door het voer kan doen. Alle druppels die ik ken worden het beste rechtstreeks in de mond gegeven ruim voor of na het eten, eventueel met een klein stukje lekkers, maar niet door het voer heen mikken. En anders kan je ze nog beter in de waterbak doen dan over het voer.

Ik heb geen ervaring met de propolis, maar misschien slim om daar even goed naar te kijken.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:35

prugelpiet schreef:
Check wel even goed of je alle druppels wel door het voer kan doen. Alle druppels die ik ken worden het beste rechtstreeks in de mond gegeven ruim voor of na het eten, eventueel met een klein stukje lekkers, maar niet door het voer heen mikken. En anders kan je ze nog beter in de waterbak doen dan over het voer.

Ik heb geen ervaring met de propolis, maar misschien slim om daar even goed naar te kijken.


Dank voor de tip. Voor ons is een andere manier niet haalbaar, maar vorig jaar ook op deze manier gedaan en ik zag absoluut verbetering op de propolis :) het zal wellicht direct nog beter werken, dat weet ik niet.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:36

darkadia schreef:
Wij zitten in natuurgebied met veel water en helaas ook al muggen en knutten actief. Stond vorige week na de eerste drogere en zonnige dag al te schuren nadat ik rond de schemer met hem had gewerkt. Dus helaas hier echt alweer nodig. Hij schuurt gelukkig niet tot bloedens toe, maar vorig jaar wel kale oren bij wisselvallig weer en ook zijn staart was toen flink gehavend. Overigens stond hij vorig jaar begin maart al met de eczeemdeken, maar toen was het ook al mooier weer dan nu. En eenmaal jeuk ben je vaak te laat, vandaar dat ik ervoor kies om hem nu al in te pakken.


Ahja, duidelijk. Vervelend, maar wel mooi rijden daar dan denk ik (elk nadeel hep z'n voordeel :Y) ).
Ja, vorig jaar was het in maart al een paar nachten boven de 15 graden idd.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 23:14

Ik ben deze week voor het eerst dit jaar weer een beetje begonnen met smeren tegen de jeuk, want ze begon weer de eerste tekenen te vertonen van de eczeem (telkens als ik haar aaide proberen haar kaak extra tegen me aan te duwen ivm jeuk). Ze staat nog niet onder eczeemdeken.

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:35

Die van mij begint ook wat jeuk te krijgen en kale plekjes naast z'n oren... Zie ook alweer genoeg muggen in de lucht ;(

Mijn oude Rambo deken begint alleen een beetje op aan het raken, maar dit is nog steeds wel een grote aanrader toch? Of zijn er inmiddels alweer fijnere/betere dekens?

Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:48

Ik ben benieuwd wat jullie je eczemers voeren? Van hooi tot supplementen. Waar letten jullie op bij het uitkiezen van voer?

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:00

Marietje krijgt Per Naturam kruiden, Heparlind en Rhenalind. Afwisselend (om de week) krijgt ze Flora Islandica Fjordweide en Flora Islandica Hochweide. Die eerste twee zijn speciaal kruiden voor sobere rassen, de laatste twee zijn goed voor haar lever en nieren. Ik ga binnenkort de laatste twee met iets anders verwisselen zodat ze een beetje afwisseling blijft houden. Ze krijgt hierbij een handje Vitalbix Daily Complete Timothy, vooral als opvulling voor de kruiden eigenlijk. Hieroverheen gaat in het jeukseizoen gluco balance.
Ze krijgt hooi bij tot het gras lang genoeg is dat ze er goed op kunnen staan. Ik weet het: gras. In haar geval is het de beste optie die er is, als ze zich verveelt gaat ze de boel slopen (inclusief zichzelf).

Voor het rijden/werken krijgt ze nu dus druppeltjes bij, de apis en culico. Dat is dit jaar voor het eerst dus ik ben benieuwd. Als voorbereiding op het seizoen heeft ze ook een manuele lymfedreinage gekregen.

jolu
Berichten: 25
Geregistreerd: 25-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:17

Ik heb een paard die al 5 jaar jeuk heeft en 24 uur deken op zomer en winter.
Vanalles geprobeerd van regulier en holistisch , kruiden ,flesjes enz en deze week voor het eerst iemand laten langskomen met bloedzuigers.
Over 1.5 week 2de behandeling
Ben benieuwd wat het doet, tot nu toe zonder deken.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:23

Ieuw :\
Maar als het werkt, dan sta ik ook overal wel voor open. Kan je meer vertellen?

jolu
Berichten: 25
Geregistreerd: 25-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:34

Mijn paard liet het gelaten toe.
Alleen voordat ze bijten wat bibberen.
Er hebben er 6 gebeten en na ong uurtje en sommige iets langer laten ze los.
Daarna ziet het wat bloederig uit,maar is ook weer vlug over.
In die tijd dat ze vastzitten heeft ze ook lymfedrainage behandeling gehad.
Was super interessant om te zien en nu afwachten of het helpt met het warmere weer wat eraan komt.
Ze passen het veel toe met paarden met zomereczeem en cpl

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:18

Mijne krijgt hooi, florian vitaminekorrel, vitalbix fibremix voor opvulling, sojaschroot, fenegriek en soms bietenpulp.
En magnesium en vitamine e over dr eten heen.
Dat is t denk wel. Haha.
Sinds vandaag de eczeem deken weer op dr winter dekens weer opgeruimd en laat de zon maar komen.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:55

Hoe doen jullie dat met het huidige weer?
Vandaag Max 10 graden hier en wat regen dus hij staat nu onder de regendeken met hals
Maar morgen Max 15 graden, weinig wind maar hier wel 12mm regen voorspeld..

Ben dat dat de regendeken morgen wat te warm zal zijn omdat hij best nog wel wat wintervacht heeft, maar zoveel regen en de exceem deken lijkt mij ook geen fijne combinatie?

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:34

Ik gooi standaard een ongevoerde regendeken over de eczeem deken en als het warmer wordt dan doe ik een regenliner onder haar RSIH. Maar goed, dat kan alleen als je specifiek die deken hebt.

Die van mij heeft het nooit koud, maar eerlijk is eerlijk, te warm ook niet snel hoor. Dus voorlopig gooien wij gewoon de regendeken over de eczeem heen.

Enige is dat ik geen hals aan mijn regendeken heb zitten...

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 18:37

Ik heb nog geen eczeemdeken op, maar had ik die wel opgehad had ik de regenliner onder de RSIH gedaan.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 18:46

Heb wel een RSIH als reserve, maar die is maat 130 onderlengte
En de regenliner begint helaas pas bij 137,

Denk dat ik maar onder de regendeken met hals laat staan voor nu, zonder de exceemdeken eronder.
Hij heeft nog aardig wat winter vacht, dus hopelijk niet te warm voor hem :D

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:09

Hier van het weekend eczeemdeken opgehad.
Nu met dit wisselende regenweer, nu maar de regendeken op.