[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:01

Hoezo heeft lijnzaad invloed dan op hormonen?
Weet je ook een dosering?
Ik geef vaak gekookt lijnzaad.

Citroenmelisse heb ik in de tuin,maar lusten ze helaas niet.

Ik heb wel met goed succes zwarte kummel gegeven.
Dan merkte ik wel verschil..

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:26

Slmt9 schreef:
Toevallig vd week gedroogde citroenmelisse aangeboden.

Ik ga eens zoeken wat er nog meer als natuurlijke histamine te vinden is. Ben zelf inmiddels ook overgevoelig voor veel medicatie (chronisch pijn), waaronder NSAID’s en morfine, bleek niet heel handig na een operatie _O-

Lijnzaadolie geef ik ook vanwege de ontstekingsremmer. Mijn paard heeft eotrh (waaronder ontstekingen aan zn tandvlees), dat is een progressieve aandoening. Bij mijn paard werd het echter beter ipv slechter. Was nog niet eerder voorgekomen. Kan toeval zijn en heb geen wetenschappelijk bewijs dat het door de lijnzaadolie komt, maar ik blijf het voeren.


Thee of soep trekken van brandnetels werkt ook als histamine remmer. Toevallig gisteren nog gelezen maar vergeten de link op te slaan. Je kunt het zowel met verse als gedroogde brandnetels maken.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:23

Goeie, zet ik die op mn pitpit lijstje. Toevallig worden er op stal ook net brandnetels gedroogd vandaag.

Zijn er nog tips vwb drogen? Onze citroenmelisse was na 2 dagen drogen bruin. De volgende ronde gaat uit de zon :+

DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:52

De eczeem van mijn pony is dit jaar relatief goed onder controle met dank aan de Rambo eczeemdeken, het Kramer eczeemmasker en het dagelijks insmeren met de huidspray van Happy Skin. Ik heb nu ook de Happy Skin Buzz off besteld, na de goede ervaringen uit dit topic.
Als mijn pony jeuk heeft, dan is dat voornamelijk aan zijn oren. Het lastige is dat ik niet meer aan zijn oren mag komen zodra er een wondje zit. (Hij is sowieso erg kleinzerig, mannen hè :Y) ) Gisteren ben ik voor het eerst in drie maanden een dag niet naar stal geweest omdat ik ziek was, waardoor ik hem dus niet met Happy Skin heb kunnen insmeren. Dat resulteerde erin dat ik vandaag echt niet meer aan een van zijn oren mocht komen. Zodanig dat toen ik zijn vliegenmasker weer om wilde doen hij zich ophing aan het halster, vervolgens los trok en terug rende naar de paddock. Uiteindelijk met heel veel geduld en snoepjes en vliegenmasker om gekregen, maar het is bijna niet te doen. Hij reageert zo heftig.
Zijn er meer mensen met dit probleem of ideeën hebben van wat ik nog kan proberen? Ik vraag me af of clickertraining hierbij kan helpen.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:03

Orhhh jullie gaat hard! Interessante aanvullingen zijn er geschreven. Ga ik ook nog beter naar kijken.

Zag wel nog wat langs komen over histamine en DAO etc. Ik wilde daar graag wat aan toe voegen. Magnesium is ook een heel belangrijke schakel omtrent histamine levels. Het is altijd interessant om (voldoende doseren! Humaan zeggen ze vaak dat je het level moet opzoeken dat je net niet aan de poeperij gaat) magnesium te gaan voeren aan paarden met veel allergie/jeuk eczeem.

Hier nog een artikel daarover:
https://mastcell360.com/mast-cell-and-h ... 84XjulwpeA

Kwa mariadistel en tolerantie daarvan dacht ik aan die ene keer dat ik zeoliet toevoegde aan mijn eigen skala aan supplementen, vervolgens werd ik een krentenbol. Puistjes en ontstekingen op gezicht en armen etc! Dus het is altijd zo afhankelijk kwa situatie.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:04

DayDream21 schreef:
De eczeem van mijn pony is dit jaar relatief goed onder controle met dank aan de Rambo eczeemdeken, het Kramer eczeemmasker en het dagelijks insmeren met de huidspray van Happy Skin. Ik heb nu ook de Happy Skin Buzz off besteld, na de goede ervaringen uit dit topic.
Als mijn pony jeuk heeft, dan is dat voornamelijk aan zijn oren. Het lastige is dat ik niet meer aan zijn oren mag komen zodra er een wondje zit. (Hij is sowieso erg kleinzerig, mannen hè :Y) ) Gisteren ben ik voor het eerst in drie maanden een dag niet naar stal geweest omdat ik ziek was, waardoor ik hem dus niet met Happy Skin heb kunnen insmeren. Dat resulteerde erin dat ik vandaag echt niet meer aan een van zijn oren mocht komen. Zodanig dat toen ik zijn vliegenmasker weer om wilde doen hij zich ophing aan het halster, vervolgens los trok en terug rende naar de paddock. Uiteindelijk met heel veel geduld en snoepjes en vliegenmasker om gekregen, maar het is bijna niet te doen. Hij reageert zo heftig.
Zijn er meer mensen met dit probleem of ideeën hebben van wat ik nog kan proberen? Ik vraag me af of clickertraining hierbij kan helpen.


Ja, nog niets wat ik niet voor elkaar heb gekregen met clickertraining. Juist dit soort dingen, maar ook andere (medische) handelingen die normaliter als vervelend worden ervaren, train ik met clickertraining (van wormkuur tot bonen uit de koker halen :+).
Voor een goeie basis kan ik je Connection training (engels, video’s en boek) aanbevelen.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:05

ellepel schreef:
werkt ze in Utrecht?
ik weet dat ze daar bezig zijn met onderzoek.
er zijn zoveel factoren die invloed hebben op de darmen, ik weet wel dat een candida infectie ook dat soort rare huid problemen geeft.
hoop wel dat bij jouw pony al het onderzoek gedaan is voor er gestart is met alle medicatie ?

mijn merrie blijft steeds de achterbenen open schuren.
ik gebruik nu skin kalmin en ik moet zeggen dat het lijkt alsof ze wat minder jeuk heeft en de huid is rustiger.


Ja, heb zo’n beetje alles wat je kan testen in een paard wel getest. Voordeel van dierenarts zijn.
Die vriendin doet het bioom onderzoek zelfstandig

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:09

eilleen333 schreef:
Het wasmiddel kan bijna niet, want het begon pas enkele weken daarna zo erg te worden. De deken is nu af, zaterdag middag dexamethason gespoten, zondag was het wel rustiger. Vanaf morgen over op de prednisolon en ik smeer hydrocortiderm. Het verlicht wel. Alleen schuurt ze nu wel de manen af, maar verder is het redelijk rustig. Ze is ook happy, dus dat is fijn. Dat is het belangrijkste! Zaterdag was ze echt ellendig…

Dus uitslagen van het microbioom onderzoek komen deze week, dus ik kan niet wachten!

De foto’s doen het geen recht:
Maar de oortjes zijn zo, ondanks een stevige vliegen kap met oren
[ [url=m/5ywr3L.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gezicht stuk, vooral net onder de oren. Daar is het helemaal dik en warm
[ [url=m/R42wPD.jpg]Afbeelding[/url] ]
“Singelwondjes” terwijl ze al maanden geen singel aan heeft gehad, maar dat bijt de stuk onder de deken of door de deken.
[ [url=m/GRLjhI.jpg]Afbeelding[/url] ]
En beide schouderbladen zien er al een jaar zo uit. Ook in de winter toen ze geen deken droeg.
[ [url=m/3QLCpr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Afkrabsel getest op schimmel, mijt. Negatief maar toch maar behandeld. Hielp uiteraard geen zier…


De plekken zijn zelf vrij makkelijk te behandelen met paardenmelk zalf. Wel eentje zoeken zonder parfum en dan ben je met een paar dagen aan de nieuwe huid. Wat je op de hele huid zou kunnen doen die heet en dik is: 1 of 2 eetlepels appelazijn op een liter water en dat erop deppen. Dat helpt bij die van ons enorm goed. Dit mengsel kun je ook van binnenuit gebruiken door het over het hooi heen te sprayen waardoor je het systeem koelt. Het werkt echt als een trein!

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:51

Clickertraining was voor mijn merrie met exact hetzelfde probleem aan de oren echt een oplossing. En geduld houden, niet boos worden, maar wel volhouden.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:31

Ik droog citroenmelisse voor mezelf in de vensterbank, plukken -> goed wassen en dan drie dagen laten drogen in de vensterbank en ik heb thee. De paarden krijgen het gewoon vers.

Ellepel: er zitten phyto oestrogenen in lijnzaad, oestrogeen kan een effect hebben op de hormoonspiegel. Wij hadden hier een pismerrie die er echt enorm door verergerde, het dier had dus duidelijk al een onbalans qua hormonen.

Zeoliet bind schimmels en histamine in de darm, allerlei klei soorten hebben bindende werking. Actieve kool, groene leem, bentoniet etc. met allemaal hun eigen unieke werking.

Het is inderdaad allemaal persoonlijk wat wel of niet werkt, ook afhankelijk van de oorzaken natuurlijk.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:49

ok, en is dat informatie die voor dieren opgaat of voor mensen?
ik ben even aan het zoeken gegaan omdat ik wel nieuwsgierig ben naar die hormonen.
want ik ben in de overgang en dan is hormonen wel een dingetje soms :P
maar de info die ik vind zegt dat het niks doet?
op meerdere sites,zowel engels als nederlands…gaf je dan zo veel elke dag?

maar wat jij zegt is het heel persoonlijk wat werkt bij paarden.
bij de een dit, bij de ander dat.
ik heb 1 jaar gehad dat ik mijn ruin 99% klachtenvrij had en toen deed hij mee aan een proef met bioresonantie.
de keer er na dat ik het gebruikte deed het totaal niks.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 10:00

Voor dieren en mensen, in de overgang kan het juist fijn zijn om de hormonen meer te balanceren en omdat oestrogeen dan daalt.

Wij gaven niet veel lijnzaad maar deze merrie was er enorm gevoelig voor. Ook vaak hengstig gespoten bij de vorige eigenaar dus de hormoonbalans was sowieso al behoorlijk in de war.

De meningen verschillen inderdaad, de ene raadt het aan bij hormoon problemen en de ander niet. Mijn ervaring ermee is niet zo gunstig. Ook voor mijzelf heb ik er geen goede ervaring mee. Maar dat zal wellicht ook weer voor iedereen anders zijn.

Dat is best apart van de bioresonantie.. het is zo moeilijk soms hè.

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:56

Ik vraag me al een tijdje iets af, misschien zijn hier nog wat meningen te krijgen :)
Onze shetlander is ook een zomer schuurder.. We kunnen het redelijk onder controle houden met een deken en heb nu ook happy skin gekocht om te proberen.

Nu wil ik graag de paddock gaan verrijken en leek een krabpaal me leuk. Is dat wel slim met een eczemer of net niet??

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:08

nou ja,die van mij is er blij mee :')
hier lekker aan het buikschuren.

Afbeelding


maar, maak een goede paal, doe veel borstels er op en kijk dat de deken niet kan blijven hangen?
mijn merrie schuurt alleen buik en benen, en die gaat soms net zo lang door tot dat ze flinke wonden heeft.
is wel iets om rekening mee te houden vind ik.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:34

Kalea schreef:
Ik vraag me al een tijdje iets af, misschien zijn hier nog wat meningen te krijgen :)
Onze shetlander is ook een zomer schuurder.. We kunnen het redelijk onder controle houden met een deken en heb nu ook happy skin gekocht om te proberen.

Nu wil ik graag de paddock gaan verrijken en leek een krabpaal me leuk. Is dat wel slim met een eczemer of net niet??


Ja juist! Hoe erg is het als je jeuk hebt en niet kan krabben?!
Baby’s die de wangen open krabben ‘s nachts krijgen handschoentjes aan, zo zie ik de eczeemdeken ook :)
Bij ons gebruiken ze graag de borstels en dan gaat de huid ook niet kapot.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:45

Afbeelding
Ik heb van die schuurmatten in de deuropeningen van de stallen, maken ze dankbaar gebruik van.

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:55

Als je bij die van mij zoiets op zou hangen of neer zou zetten zou die helemaal open liggen :\ . Misschien sneu als ze niks te schuren hebben maar tis voor hem zelfbescherming.
Hij heeft nu twee beste wonden een op z'n schouder en 1 onder z'n kaak. Hoe die er toch aan komt? Smeren met groene klei en na twee dagen is t al een heel eind genezen _/-\o_

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:53

Dat is inderdaad waar ik schrik voor heb.. Hij kan nu schuren aan de schuilstal, een aparte paal zou het nog makkelijker maken. Maar daardoor gaat hij waarschijnlijk ook meer schuren?

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:30

Ik heb het ook niet. Ik ben zelf van box gewisseld zodat ze geen spanten meer heeft om aan te schuren.

Ze kan nu nog iets schuren aan het traliewerk van de deur, maar daar gaan gaat manen en huid niet zo kapot van.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:05

Is er iemand die ervaring heeftet de producten van infecto + met exceem?

Product is initieel voor mijten/ectoparasieten. Maar zou op termijn ook knutten en dazen op afstand houden.

Tot nu toe al goede ervaring hier met de spray maar wil graag het poeder proberen. Enige probleem is dagelijkse toediening. Er komt maar om de dag iemand voor verzorging. De volpensioneigenaars zijn nogal moeilijk. Dus wil het pas voorstellen als er ook echt mensen zijn met goede ervaring ivm exceem.

Of bvb de kruiden van hilton herbs?

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:44

Kalea schreef:
Dat is inderdaad waar ik schrik voor heb.. Hij kan nu schuren aan de schuilstal, een aparte paal zou het nog makkelijker maken. Maar daardoor gaat hij waarschijnlijk ook meer schuren?

Mijn ervaring is dat ze alleen nog hieraan schuren en dat er daardoor niks kapot gaat, zowel paard als dekens blijven heel.
Verder gebruik ik niks tegen jeuk, heb een zelfgemaakte vliegenspray en met rijden veerust.
Wel sinds een paar maanden optima forma van de paardendrogist voor de weerstand.
En kruiden en groenten uit de tuin.

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:04

Ik spray nu 3 dagen met de happy skin buzz-off en huidspray, en het lijkt best positief te werken. Ik durf de deken en kap (nog) niet af te laten, maar het lijkt allemaal wel minder te jeuken. Op de fles van de buzz-off staat minimaal 3 keer per week sprayen, hoevaak sprayen jullie? Ik ben niet elke dag op stal, maar vaak toch wel 5/6 dagen in de week, en eigenlijk was ik van plan elke keer gewoon te sprayen. Maar wellicht is dat dan niet nodig?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:30

Ik weet zo niet meer waar ik de tip las, maar ik geef nu een kleine 2 weken de Puur Culico en Puur Apis. Had verwacht dat het niet gelijk zou werken, omdat je eigenlijk in maart moet beginnen. Merk dat het schuren nu minder wordt *\o/* . Hij staat nog wel onder een deken.

De puur apis:
Apis mellifera (werkt desensibiliserend), goudsbloem, brandnetel en zwarte bes

De puur culico:
Haver, heermoes, moerasrozemarijn, valkruid en zwarte bes

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:48

prugelpiet schreef:
Ik spray nu 3 dagen met de happy skin buzz-off en huidspray, en het lijkt best positief te werken. Ik durf de deken en kap (nog) niet af te laten, maar het lijkt allemaal wel minder te jeuken. Op de fles van de buzz-off staat minimaal 3 keer per week sprayen, hoevaak sprayen jullie? Ik ben niet elke dag op stal, maar vaak toch wel 5/6 dagen in de week, en eigenlijk was ik van plan elke keer gewoon te sprayen. Maar wellicht is dat dan niet nodig?


Ik spray al sinds het begin van het seizoen om de dag en dat werkt voor hem meer dan voldoende.

__Suzanne__

Berichten: 4294
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:50

evelienn28 schreef:
prugelpiet schreef:
Ik spray nu 3 dagen met de happy skin buzz-off en huidspray, en het lijkt best positief te werken. Ik durf de deken en kap (nog) niet af te laten, maar het lijkt allemaal wel minder te jeuken. Op de fles van de buzz-off staat minimaal 3 keer per week sprayen, hoevaak sprayen jullie? Ik ben niet elke dag op stal, maar vaak toch wel 5/6 dagen in de week, en eigenlijk was ik van plan elke keer gewoon te sprayen. Maar wellicht is dat dan niet nodig?


Ik spray al sinds het begin van het seizoen om de dag en dat werkt voor hem meer dan voldoende.
zo voldoende dat hij zonder deken kan?