[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 07:10

Ik mag mij hier helaas ook melden. Heb de vorige 5 topics door gescrolld, maar niet uitgebreid gelezen :o

Zijn er hier mensen ook bekend met een paard dat alleen jeuk heeft aan de buiknaad? Mijn nu 22 jarige kwpn-er (al jaren met pensioen) heeft sinds vorige zomer extreme jeuk aan zijn buiknaad. Ook op de buitennaad van zijn koker en navel.

Dierenarts is erbij geweest, ze heeft hem de eerste keer een cortisonen injectie gegeven tegen de jeuk, maar dat is enkel symptoombestrijding en werkt hooguit 2 dagen, ik smeer als hij veel last heeft met hydrocortiderm. Vliegen/eczeemdeken lijkt niet veel te helpen omdat het alleen aan de onderkant jeukt. Verder jeukt hij werkelijk nergens.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:45

Appie heeft dat ook wel gehad, en zie het wel vaker bij eczemers.
Een en ander schijnt te maken te hebben met afvalstoffen, en dan ook wel die ze teveel hebben bij wat rijke voeding.
Vaak zie je het ook het meest als ze in gras staan of rond de verharingsperiode.
Je zou kunnen kijken naar de voeding, en ik heb wel goede resultaten gezien na een detoxkuurtje :j

koetje28

Berichten: 340
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:24

deel 6 alweer...jammer dat het nodig is fijn dat het er is :')
mijn merrie staat ondanks beetje jeuk wat met smeren heel goed te doen is nog zonder deken en ze vind het zalig!! hopelijk duurt t nog even maar denk met week a 2/3 dat hij weer op mag.

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:30

Iorrr schreef:
Hallo :) stille meelezer hier met 1 gevoelig paard. Ik wou starten met CBD (action)... hoeveel raden jullie aan? Kwpn’er van 5 jaar

Of raden jullie aan te starten zodra hij jeuk heeft? Nog niets aan de hand nu maar dat wou ik zo houden


Ik ben een dikke maand geleden gestart met CBD van Jacob Hooy 5 procent (in België heeft de Action geen CBD-olie, dus ik steek hier de grens over met Baarle Nassau en koop het in de Etos of Kruidvat)
Hij doet het "verbazingwekkend" goed. Hij begon zijn buik te schuren, ondanks de bye bye Itch. Vorig jaar deed hij het goed op dat supplement, nu dus minder. Ik had nog CBD-olie liggen dat ik gekregen had en nooit gegeven en dacht "bwa, we zullen zien wat het geeft"....
Ik weet niet goed wat te denken, maar heb de indruk dat het helpt. Hij schuurt niet, en hij staat al maanden "onduidelijk" kreupel rechtsachter. De dierenarts zag het niet, de hoefsmid wel. In stap is er niets van te merken, als hij draaft en hij mag zijn eigen tempo niet volgen... dan valt het mij wel op...

Zelfs dat is schijnbaar weg.... al ben ik erg kritisch....

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat ik dit jaar geen dekens moet leggen... Paardje gelukkig, ik gelukkig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:55

ellepel schreef:
Appie heeft dat ook wel gehad, en zie het wel vaker bij eczemers.
Een en ander schijnt te maken te hebben met afvalstoffen, en dan ook wel die ze teveel hebben bij wat rijke voeding.
Vaak zie je het ook het meest als ze in gras staan of rond de verharingsperiode.
Je zou kunnen kijken naar de voeding, en ik heb wel goede resultaten gezien na een detoxkuurtje :j

Dank voor je reactie. Ik ga eens even op zoek naar een detoxkuur. Ze hebben dit jaar de hele winter overdag op het gras gestaan, maar nu gaat het natuurlijk weer wat groeien en is het aan de rijke kant. 'S nachts staat hij in de paddock met onbeperkt hooi. Hooi is van goede kwaliteit en niet te rijk. Krachtvoer krijgt hij niet. Alleen vit/min korrel (Oerbalans).

Heb je tips voor een bepaalde detoxkuur?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:55

[***] schreef:
...
Heb je tips voor een bepaalde detoxkuur?


Jazeker :D

IJslands zeewier en brandnetels 1 á 2x daags een handjevol :) Totaal gewicht brandnetels minstens 30 gr. per dag. Hier krijgen ze ongeveer 50 gr. in totaal van brandnetels die nog niet helemaal droog zijn.
De oudste merrie heeft na 7 jaar geen dikke stalbenen meer, geen gejeuk of geschuur en de paarden zijn mega goed te pas.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:03

ellepel schreef:
Toevallig henny,die 2 van mij zitten ook aan het ijslandse zeewier!
Maar als kuur, ze krijgen het tot ze het gras op gaan en dan stop ik er mee.
En hier nog 3 week demk ikvoor ze er op kunnen
...


Ellepel, ik ben van plan om de zeewier langer in te zetten. Toen ik het vrij in een bak aanbood werd er zo mega van gegeten door alle 4. Niet normaal.

Laatst las ik van iemand die haar paard bij een dierenarts op stal had staan. Daar werd probleemloos het hele jaar rond zeewier bijgevoerd.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:19

Ik doe dat niet.
Vroeger veel gegeven,toen stond appie met een vergrote schildklier en dat kon volgens de veearts komen door de jodium die er in zit.
Kreeg het advies om het gewoon af en toe als kuur te doen.

[***]. Hier werkte drainage compositum goed.maar is voor mij al jaren geleden dat ik het gebruikt heb
Maar er is tegenwoordig zoveel te koop op detox gebied dat je denk ik even moet zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:31

Thanks.

Ik ga even op zoek.

henny, jij plukt de brandnetles zelf begrijp ik. Gedroogd kan ik ze toch ook geven? Ze zijn vast te koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:47

[***] schreef:
Thanks.

Ik ga even op zoek.

henny, jij plukt de brandnetles zelf begrijp ik. Gedroogd kan ik ze toch ook geven? Ze zijn vast te koop.


Klopt maar dan betaal je € 25 voor een kilo van iets dat gewoon in je achtertuin staat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:14

Elvirawortel schreef:
[***] schreef:
Thanks.

Ik ga even op zoek.

henny, jij plukt de brandnetles zelf begrijp ik. Gedroogd kan ik ze toch ook geven? Ze zijn vast te koop.


Klopt maar dan betaal je € 25 voor een kilo van iets dat gewoon in je achtertuin staat :)

klopt, maar ik heb nog andere dingen te doen :D . En ben lui van aard.... :')

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:03

Hoe pluk/ snij/ voer je brandnetels veilig zonder zelf aan de jeuk te gaan? :+

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:06

casperzazoe schreef:
Hoe pluk/ snij/ voer je brandnetels veilig zonder zelf aan de jeuk te gaan? :+

Handschoenen

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:22

Met handschoenen plukken en ze een paar dagen te drogen leggen. Als ze vers zijn prikken ze en heb je niet alleen last van je handen maar wil je paardje het vaak ook niet eten. ze gaan er hier trouwens sowieso niet in, of ik ze nou droog of niet :) En als de nood hoog is plukken ze ze zelf, vers en nog prikkend, rare beesten. Had gister een paar kleine stukjes door de brokjes gemengd in de hoop dat ze ze dan op zouden eten, niet dus lagen nog mooi in de voerbak

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:42

Ik gebruik de zeis en laat ze liggen. Ze worden netjes opgegeten nadien.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:43

Mocht je wel jeuk krijgen van brandnetel dan staat er altijd wel Weegbree vlak bij..
even over het plekje smeren met een blad er van en dan is het zo over :j

Bij stal steek ik het even door met een schop,bij appie deed het helaas niks tegen eczeem.
Wel kreeg hij er een mooie zachte vacht van.

Ik ben wel weer begonnen met lijnzaad, is toch uitonderzoek voort gekomen dat ze dan minder last hebben van de irritatie van de vliegjes.
En ik ben me wat aan het inlezen over het gebruik van Beta Glucan...
Info(wel engels) staat o.a. hier
https://www.succeed-equine.com/educatio ... or-horses/

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:12

Ah, een nieuw topic. Ik volg.

Omdat het vast ondergesneeuwd is, ik heb een 17 jarige (ex-zware) eczemer die nu gelukkig redelijk goed gaat met Fibra Anti Itch en Moorbalans van de Paardendrogist. Grootste probleem blijft onder de buik, net voor de uier. Manen/staart/oren/hoofd zijn de afgelopen jaren redelijk rustig/stabiel.

Wat ik me afvroeg, ik zie voor het eerst dit jaar vrij vroeg een verharde manenkam. Hoorde een kennis van me er ook over. Hoe is dat bij jullie?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:12

[***] schreef:
Thanks.

Ik ga even op zoek.

henny, jij plukt de brandnetles zelf begrijp ik. Gedroogd kan ik ze toch ook geven? Ze zijn vast te koop.


Ik pluk ze inderdaad in onze eigen weides. Ik heb overal wel een plekje staan. Op plekken waar ik ze 1.5 week terug geknipt heb staan al weer mooie nieuwe. Dus eigenlijk heb ik steeds wel voorraad :) Ik heb handschoenen aan en knip ze met een schaar. Daarna knip ik ze in wat grove stukken en leg ze uitgespreid in een fruitdoos van de supermarkt. Daags erna kan ik ze al voeren.

Eerder liet ik brandnetels groter groeien en maaide ze met de zeis. De paarden aten dan eenmalig een flinke bult brandnetels. Nu krijgen ze elke dag een constante dosis binnen.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:14

ellepel schreef:
Ik doe dat niet.
Vroeger veel gegeven,toen stond appie met een vergrote schildklier en dat kon volgens de veearts komen door de jodium die er in zit.
Kreeg het advies om het gewoon af en toe als kuur te doen.


Zou kunnen het ene paard zal er absoluut gevoeliger voor zijn dan de ander maar wat ook flinke schildklierproblemen kan geven zijn de GMO produkten in diverse paardenvoeders zoals soja.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:32

Oh dat zou toen best zijn geweest hoor :j


Jemawi, staat die van jou al in het gras?

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:00

ellepel schreef:
Oh dat zou toen best zijn geweest hoor :j


Jemawi, staat die van jou al in het gras?


Ja en nee, ze staan het hele seizoen rond 's ochtends en 's avonds een half uurtje (soms iets langer) op de weide, de rest op de paddock. Nu je het zegt, niet over nagedacht, er is veel vers gras nu....

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:28

Toch nog maar even er af houden als dat lukt
Vergeet niet dat er nu best veel suiker in zit.

friesvamke
Berichten: 50
Geregistreerd: 14-04-16

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:14

Ik heb vandaag de rsih maar opgedaan. Ze heeft nog nergens last van, maar nu het zulk mooi weer wordt durf ik niet langer te wachten

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:39

Ik heb hem ook maar opgedaan vandaag.
Ze heeft nog geen jeuk en ik hoop het nu voor te zijn.
Ze zit zo mooi in haar velletje :+:

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:08

Hier ook deken opgedaan