[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:41

Leuk topic dit, ik kom ook even binnenvallen. Mijn merrie heeft ook zomer eczeem en ging begin dit jaar heel goed met deken op, geen jeuk, derfen had ik niet nodig, afgelopen jaar om de 2 dagen gesmeerd.
Echter begonnen met Pavo vital ivm dat ze maar weinig krachtvoer krijg en ik toch meer ben gaan trainen.
Dit was eind juni. Ongeveer 4 weken daarna is ze opeens wel begonnen met schuren en sindsdien blijft dit een beetje. Niet heel erg want ze heeft geen schuurplekjes maar zodra ze in de stal komt (staat in de zomer 24h buiten komt alleen binnen voor brokken) begint ze meteen te schuren. Na 5 min is dit over en blijft het ook weg.
Ik vraag me nu af zou dit toch van de Pavo vital kunnen komen? Iemand hier ervaring mee? Ik wil er namelijk eigenlijk niet mee stoppen want sinds ik dit geef, zit ze heel lekker in haar vel en is veel meer ontspannen met alles (was eerst een zeer gespannen paardje). Ik heb ook de deken een paar keer afgehad tijdens de hittegolf toen het echt 40 graden was, dat was ook in die periode, kan dus misschien ook de uitlokker zijn..... een keer jeuk en dan blijf je er de rest van het seizoen helaas zoet mee ....

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:58

schadows, die ruin van mij krijgt ook vital, gaat prima hoor.
zou dat gewoon blijven geven.
die jeuk kan best andere oorzaak hebben.
mijn merrie heeft geen zomereczeem, maar die moet ook altijd overal even tegen aan schuren als ik die even binnen heb voor haar voer.
die poetsn en ros ik altijd even flink en dan is het ook klaar

wat een gedoe altijd he als het regent Froukje
ik heb de eczeemdeken op gelaten.
heeft wel geregend vanmiddag,maar heb de eczeemdeken op gelaten
ik heb dan een ongevoerde regendeken voor als het echt langer regent, ben daar echt heel blij mee!

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:00

Ik voer mijn paard ook pavo vital en ik merk niet dat ze daar jeuk van krijgt.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:11

Mijne reageert wel op de vitalbix, ze kreeg al oerbalans, daar zit in principe ook alles in, dus vitalbix maar alleen aan de andere paarden geven.

Jodym

Berichten: 4935
Geregistreerd: 19-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:49

Oh ik vind het ook zoooo moeilijk met de deken nu -O-
Laat hem maar op deze week, maar nu regent het de hele avond

shadowstar

Berichten: 341
Geregistreerd: 13-12-14

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:21

Ik heb en overdag op en s nachts op stal af

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:22

hier ook regen,maar net sinds vanavond.
dus de ongevoerde regendeken met hals er op.

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:22

Hier is de deken 24/7 al af. Als ik ze onrustig zie ivm vliegen gaat deken excl hals er weer even op. Zodra vliegen opgerot zijn hoppa weer bloot met die billen. Ben er inmiddels voor 90% zeker van dat jeuk door voer komt. Laatst kreeg ze ander hooi; ineens veel jeuk. Dus overschakelen naar ander (armer) hooi maar dat ging blijkbaar net iets te snel want ze kreeg koliek oef. Ze is gelukkig weer opgeknapt en straalt me (ondanks aankomende wintervacht) tegemoet <3

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:34

Hier vandaag ook op de handen gezeten. Middag regen, nu droog.

Pony is wel nat maar warm en lijkt comfortabel dus heb hem op gelaten.
Kan nog wisselen voor een droge maar niet gedaan.

Regendeken is voor die van mij nog te warm.

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 17:41

Hier ook opgelaten maar ik heb echt wel heel erg de drang om hem af te trekken, zul je net zien dat het morgen hartstikke droog is en dan heb ik geen tijd om hem weer op te doen..

Regendeken vind ik ook echt te warm vandaag. Ondanks de miezer is het totaal niet koud.

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 19:08

ik heb een ongevoerde he, dus zonder fleece.
die kan nu prima, maar ze verwachten dus dat het tot 14 graden gaat zakken.
en dat is voor appie dan toch te koud, nou is die sowieso snel koud.
echt zo irritant he deze tijd van het jaar |o

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 19:16

Trek de dekens zo toch maar af. Als ik de voorspelling hier nu bekijk moeten we het er maar even op gokken dat ze een dag zonder kunnen.. En dat is inderdaad de meest rotte tijd van het jaar wbt eczeemdekens. Op is vaak te nat en af geeft te veel jeuk :roll: Laten we maar snel een keer een goede nachtvorst krijgen zodat die stomme knutjes dood zijn.


Edit: Dekens zijn af, maar mijn Fjord was niet zo dankbaar _O- Die bleef maar weg lopen. Terwijl ze keurig blijft staan als ze hem op mag, muts. :+ De shet was wel blij, die schudde zich even uitgebreid uit.

dimma

Berichten: 344
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Surhuisterveen

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 19:52

Hier de regendeken op met een halsdeken erbij. Hier in Friesland regent het al een tijd.

Eefke85

Berichten: 1323
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 23:52

Hier vandaag overdag de deken af gedaan, kon ik m meteen even wassen. Rond 18.30 weer opgedaan, maar ze had haar manen wel iets geschuurd, gelukkig niet tot bloedens toe.

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 06:01

Vraagje, als de knutten Straks weg zijn, hoelang duurt het dan nog voordat de jeuk is uitgewerkt?

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:09

Ik heb begrepen Ik heb altijd begrepen dat het - bijvoorkeur enkele dagen - niet boven de 10 graden geweest moet zijn voordat de dekens af kunnen?

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:10

CarolineCF schreef:
Ik heb begrepen Ik heb altijd begrepen dat het - bijvoorkeur enkele dagen - niet boven de 10 graden geweest moet zijn voordat de dekens af kunnen?


Dat, plus een nacht vorst, dan gaat hij hier af.

Ellepel, die van mij is juist warm, dus helaas geen regendeken hier.

Ben blij dat ik hem op heb gelaten, warm genoeg geweest op stal vannacht en nu is het hier droog en de lucht begint los te trekken.

joke165

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:46

Inderdaad heel ingewikkeld met de dekens in dit deel van het seizoen. Vrij warm en veel regen. Ik heb nu dus de regenliner onder de RSIH. Dan blijft ze in elk geval droog op de rug. En zodra het droog is massa's knutjes voor mijn gevoel. Als het kouder wordt dan maar de 0 grams regendeken met hals maar is ze toch minder beschermd tegen knutjes. Zo'n losse exceemhals in combi met regendeken lijkt me ook nog wel een oplossing voor dit weertype.

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-19 20:43

2 dagen zonder deken met veel regen en nog veel meer wind en ze heeft alweer duidelijk staan schuren.. Kreeg onderstaande foto door geappt vanmiddag en ik zat alweer bijna te huilen. Vind het zó sneu, en het ergste is nog dat het volgens mij voor een groot deel gewoon tussen haar oren zit. Met deken schuurt ze ook nog wel licht maar zodra die deken af is gaat ze helemaal los en volgens mij heeft ze dan niet eens echt jeuk maar schuurt ze gewoon om te schuren. Deken weer op en ze stopt waar je bij staat >;) Maar met de voorspelde regen morgen moet ze het toch echt nog even bloot doen. Als het volgende week weer wat kouder is maar de combinatie met regendeken op.
Afbeelding

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 20:53

Ik heb nu alleen een regendeken op met hals.
Ze is helaas toch weer wat gaan schuren, dus de eczeem deken moest weer op. Met die regen nu wil ik haar niet met de eczeem deken op hebben staan en de combi eczeem en regendeken vind ik nog te warm, dus ze heeft alleen regendeken op nu.

lalala_20

Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:51

Ik heb de afgelopen dagen gewoon de eczeemdeken op gelaten. Die droogt echt supersnel als het even niet regent, en mijn paard kan ook onder zijn schuilafdak gaan staan om op te drogen. Bloot durf ik echt nog niet te doen, daar is het nog veel te warm voor.

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 23:05

Hier vanavond naar stal geweest om de eczeem deken te wisselen voor een droge maar toch niet gedaan.

Had hier hard geregend vandaag en toch was ze warm er onder en nauwelijks nat. Dus lekker op stal en de deken er niet afgehaald.

Froukje, als ze zo schuurt zonder deken dan zou ik hem oplaten. Liever nat dan kapot geschuurd vind ik.

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 23:09

lalala_20 schreef:
Ik heb de afgelopen dagen gewoon de eczeemdeken op gelaten. Die droogt echt supersnel als het even niet regent, en mijn paard kan ook onder zijn schuilafdak gaan staan om op te drogen. Bloot durf ik echt nog niet te doen, daar is het nog veel te warm voor.



Ik laat hem ook gewoon op

wendy1987

Berichten: 6934
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 23:17

Mijne ook nog op. Maar de mijne schuurt ook om het schuren . is zo gewend aan deken dat ze zonder echt onrustig staat. Ze staat dus gewoon altijd in een deken. Zomer eczeem , winter gewone dekens

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 07:26

hier ook altijd in de dekens.
nu nog ongevoerde regendeken op, en heb voor als het wat kouder is maar er nog wel vliegen zijn een gevoerde van 200 gram besteld .
gister wel veel jeuk,maar ze lopen hier ook op de wei en daar staat allemaal van dat korte gras.
dus ik snap waar die jeuk vandaan komt, appie was er zelfs wat van aan de dunne mest :j