[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 10:30

wendy1987 schreef:
Mijne pavo vitamine korrel en schepje havens muesli.
Opzich geen jeuk, alleen hele hoofd kapot. Vliegen bijten, resulteert in open plekken.. drama en zo sneu


Bij onze Cato afgelopen week het zelfde. Heel haar hoofd open geschuurd. Had ze eerder nog niet gedaan. Dikke laag sudocreme er op en daarna was het snel weer dicht gelukkig. Nu is het ook weer rustig met schuren.

wendy1987

Berichten: 6937
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 21:59

Sudocreme haalt niets uit helaas. Maar doe het er wel op als ik er ben.. heel wit hoofd heeft ze dan ook daarna :')

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 08:33

Kunnen vliegenmaskers eigk in de wasmachine :?

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 08:47

jawel, ligt even aan het materiaal,maar op een kort programma op lage graden lukt dat vast wel

ik spoel ze even uit onder de kraan, 1 x rollen en ze zijn toch weer vies.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 09:50

Humpiedumpie schreef:
Kunnen vliegenmaskers eigk in de wasmachine :?


Hier gooi in ze gewoon in de wasmachine hoor, gaat prima. Zou niet weten waarom niet. Tenzij je er 1 hebt met zo’n metalen strip erin, dan miss wel in speciaal netje en risico dat dat het begeeft.

wendy1987

Berichten: 6937
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 10:55

Pff, hier nu echt de benen onder de plekken... bloed langs der benen... en daar kan ik verder niet zoveel voor der doen... zo maar goed schoon maken, groene klei erop en hopen dat de vliegen snel weg zijn... :(:)

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 10:59

Ik was de vliegenmaskers ook gewoon uit. Werkt prima.

Wendy is dat wel van de eczeem?
Of heeft dat een andere oorzaak?

wendy1987

Berichten: 6937
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:35

Ze heeft over haar hele lijf plekken. Hoofd heel erg. Benen iets minder. Wssr deken ligt en de vliegen niet kunnen komen is er niets aan de hand.

Afbeelding

Morgen maar even wassen met imaverol.. heb ik staan dus toch maar even doen..

Maar t is zo sneu. Ze heeft zo last van die vliegen... kan ook geen moment stil staan..

Zo is haar hoofd nu


Afbeelding

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:57

dat was vorig jaar ook zo toch?
wat vervelend allemaal zeg.
mijn merrie is trouwens nu wel wat meer kriebelig op de benen.
die heb ik uit voorzorg al tegen mijt behandeld.
misschien kun je zoiets doen, de benen behandelen met een middel daar tegen?

en dan bedoel ik niet dat er mijt zit,maar wie weet helpt het?

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:08

EquiFit HorseSox of Fly boots geen optie?

Wat sneu joh. Bah, plekjes ok maar zo is het wel erg zielig.

Vliegenmaskers geen optie voor haar hoofd?

Die van mij stond al zonder maar heb hem toch weer opgedaan ivm die vieze zwarte vliegen, het zijn er mega veel bij ons helaas.

wendy1987

Berichten: 6937
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 21:18

Vliegen masker haalt helaas niet heel veel uit..

Ja normaal gaat hoofd altijd wel. Maar nooit zo erg. Benen wel eens een plekje maar zo erg als nu ook nooit gehad.. ze schuurt' nog' niet en dat hoop ik wel zo te houden... maar ze heeft flink jeuk iig. Arm dier

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 21:51

Ik heb net van Duo Hoef de Duo eczeem en mok besteld.
Kan mij zo voorstellen omdat het een natuurlijke spray is dat het op dit soort plekjes ook wel fijn is.

Vliegenmasker helpt hier gelukkig goed. Samen met Sweet Itch of sudocreme is het goed onder controle te houden.

Hier is vooral de liezen en haar uier een probleem. Daar heb ik nog niets voor gevonden.
Zelfs nu ze totaal schraal gevoerd wordt merk ik daar geen verbetering in.
Tips zijn welkom!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 08:38

Skippy01 schreef:
GOOBA schreef:
Ah ja, bedoelde idd arm, niet vrij. :=

Lijnzaadbrokjes ben ik niet bekend mee nog! Ze heeft al flink overgewicht dus vetrijk lijkt me dan niet de beste optie?


Dan blijft mijn vraag staan: waarom naast de vitaminekorrel nog iets anders? Uit hooi en een goede korrel halen ze alles qua behoeftes. Waarom wil je dan iets bijvoeren?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen iets bijvoeren hè. Mijn merrie staat ook op een muesli. Mét granen zelfs ;) maar als ze al (te) vol zijn, zou je het dus alleen geven voor energie toch? Terwijl ze dus effectief genoeg energie binnenkrijgt, anders zou ze het niet opslaan als vet ;)

Vet is een energiebron, net als koolhydraten en vezels dat zijn. Vet geeft trage energie, vezels vullen de buik en houden warm, soort straalkacheltje van continue energie. Koolhydraten (suiker en zetmeel) geven piekenergie, en dus ook energiedipjes als de energie op is. Allemaal niet erg om te voeren , als je maar weet waarom je het wil voeren.
Voor een gemiddeld paard is vitaminekorrel en goed hooi genoeg. Sommigen komen daarop tekort en dan kun je verder kijken. Sommigen kunnen niet uit de voeten met het hele geconcentreerde van zo'n korrel, waardoor je het gaat mengen met een ruwvoerproduct (Luzerne, bietenpulp, grasmix). Maar dan meng je in principe niet met een complete muesli,want dan voeg je ook weer allerlei vitamines en mineralen toe natuurlijk.

Simpelste manier van voeren is dus:
Hooi + vitaminekorrel
En dan vul je aan met wat er nog meer nodig is. Mijn vraag is dus wat er nodig is en waarom :)


Omdat sommige paarden iets meer nodig hebben dan alleen een vitamine korrel. Die van mij is bijna 1,70 m en moet redelijk hard werken (4 a 5 dagen flink gereden in de week), dan hebben ze niet genoeg aan een vitamine korrel. Hoe merkte ik dat? Paard stond op alleen vitalbix en schep fibra. Hij werd stijf na de trainingen. Duurde langer, voordat hij de dag erna weer op gang kwam. Nu voer ik ook dieetmix bij en handje zwarte haver per keer en nu is hij niet meer stijf..

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 08:42

Gizeppie schreef:
Omdat sommige paarden iets meer nodig hebben dan alleen een vitamine korrel. Die van mij is bijna 1,70 m en moet redelijk hard werken (4 a 5 dagen flink gereden in de week), dan hebben ze niet genoeg aan een vitamine korrel. Hoe merkte ik dat? Paard stond op alleen vitalbix en schep fibra. Hij werd stijf na de trainingen. Duurde langer, voordat hij de dag erna weer op gang kwam. Nu voer ik ook dieetmix bij en handje zwarte haver per keer en nu is hij niet meer stijf..


Ik voer zelf ook meer. Maar de vraagsteller geeft aan dat paard al rond genoeg is. Dan zou ik dus heel erg uitkijken met bijvoeren van nog meer. En alleen met een reden bijvoeren en niet 'omdat het anders zo weinig is', wat je ook als reden ziet... Mijn merrie krijgt gewoon muesli en ruwvoermix bij, merk aan alles dat ze dat nodig heeft in het werk. Maar ik heb genoeg mensen gezien die echt voor de lekker bijvoeren, om die vraag dus wel te stellen, zeker bij een paard dat al rond zat is ;)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:28

Skippy01 schreef:
Gizeppie schreef:
Omdat sommige paarden iets meer nodig hebben dan alleen een vitamine korrel. Die van mij is bijna 1,70 m en moet redelijk hard werken (4 a 5 dagen flink gereden in de week), dan hebben ze niet genoeg aan een vitamine korrel. Hoe merkte ik dat? Paard stond op alleen vitalbix en schep fibra. Hij werd stijf na de trainingen. Duurde langer, voordat hij de dag erna weer op gang kwam. Nu voer ik ook dieetmix bij en handje zwarte haver per keer en nu is hij niet meer stijf..


Ik voer zelf ook meer. Maar de vraagsteller geeft aan dat paard al rond genoeg is. Dan zou ik dus heel erg uitkijken met bijvoeren van nog meer. En alleen met een reden bijvoeren en niet 'omdat het anders zo weinig is', wat je ook als reden ziet... Mijn merrie krijgt gewoon muesli en ruwvoermix bij, merk aan alles dat ze dat nodig heeft in het werk. Maar ik heb genoeg mensen gezien die echt voor de lekker bijvoeren, om die vraag dus wel te stellen, zeker bij een paard dat al rond zat is ;)


O op die manier! Ja dan zou ik het inderdaad ook niet doen! Het hangt er vanaf wat voor hooi je geeft ook. Ik zie dat paarden die vet hooi krijgen ook sneller dik worden of als ze op gras staan. Ik heb strook begrazing en in de avonduren krijgen ze heel droog en mooi hooi. Ik denk dat dit ook een hoop scheelt. En bewegen/bewegen en nog eens bewegen.. Mijn voormalige Connemara deed het ook erg goed op alleen een korrel, maar die hoefde ook niet zo hard te werken als mn huidige paard haha.

wendy1987

Berichten: 6937
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:09

Zo. Kijken of deze kap op haar hoofd werkt. Benen zijn weer iets rustiger gelukkig.

Niet gewassen met imaverol nog eigenijk.

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 19:24

is vaak even afwachten of het blijft zitten he.
van mijn ruin kan ik soms de kap op zoeken, maar andere keren zit het er nog om.

wendy1987

Berichten: 6937
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:50

Degene hiervoor liet ze altijd wel zitten. Maar dat was zonder neus gedeelte. Dus geen idee wat mevrouw hiervan vind idd :')

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:20

Hoi vraagje, mijn fjord heeft zomers wel vaker jeuk,dit jaar extremer. Nu had ik een boett deken gekocht, maar dan de pagony variant. Kleur zilver uv werend. Gister was ze zeik en zeik nat van voor naar achter. Ze heeft nog helemaal geen dikke vacht.
Hebben jullie pony's dit ook in de zomer als het warm is?

Ik schrok er van en dacht dit kan vant zomer helemaal niet dat is veel te warm

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:07

Het is ineens weer fors warmer, met name overdag, en ik denk dat de pony wel degelijk al een dichtere ondervacht aan het maken is. Hier zijn ze iig echt alweer aan hun wintervacht begonnen.

Heb hem onder een combi regen-vliegendeken momenteel en voor hem gaat dit zowel qua jeuk als qua warmte goed gelukkig.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:08

Martje komt het niet gewoon door de extreem hoge temperatuur nu? En stond ze in de zon?

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:10

Ja ze stond in de wei en dus in de zon want fjord gaat niet in de schaduw staan als gras in de zon ligt haha.

Maar bedoelde meer,hoe doen jullie dat in de zomer dan.

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:15

nou ik haalde die van mij gister droog van de wei.
deken er af gehaald en hem even in de bak gezet.
was hij even later dus nat van het zweet.
de zebradeken die ik van qhp heb helpt dus wel goed tegen de warmte :j

hier zijn ze al flink aan het verharen.
maar morgen is het alweer koeler.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:27

Gewoon oplaten, die van mij heeft het ook warmer zonder zonwerende deken. Maar die is zwart haha. En vacht is inderdaad al aan t groeien nu.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:32

Maar ook oplaten als ze zo enorm bezweet zijn? Ze was echt, niet overdreven,compleet doorweekt