[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:10

Ik heb voor mijn ijslander met dikke nek een shires deken. Wel ook met klittenband, maar de enige deken die goed dicht past met een dikke bos manen. Wel wat te lang inderdaad.

Lumi

Berichten: 4439
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:04

Hier ook een shires, voor een haflinger. Beetje formaat pyjama, maar is de enige deken tot nu toe die ze niet van haar oren af schuurt. Ook achterbenen tot wat lager bedekt is eigenlijk wel een voordeel.

Ik vroeg me ook af of iemand ideeën heeft voor kapotte benen? Pony heeft een paar weken terug in een weiland gestaan waar ze een allergische reactie heeft opgelopen, en sindsdien blijft ze haar voorbenen steeds opnieuw kapot trappen. Het zijn geen mijten, echt allergie. Is zo'n beetje het enige gedeelte wat niet bedekt is, en we zijn nu eigenlijk aan het zoeken naar iets om ook haar benen te kunnen bedekken.

wendy1987

Berichten: 6933
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:12

Ik zou dan ook graag die optie weten, van wat Lumi vraagt.
Want mijn haflinger doet precies hetzelfde.. Geen mijt. Elke zomer opnieuw. Staat in het zand, en op stal in t vlas, jaarrond.
En deze periode bijt ze gewoon dr benen kapot, vnl voorbenen..

Ik heb t idee dat t van de vliegen komt, maar beenbeschermers die ik had gekocht vorig jaar, blijven niet super netjes zitten 24/7. Dus dat is eigenlijk geen optie.

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:17

Als die van mij dat doet smeer ik de wondjes met groene leem in. Is dan niet voorkomen maar helpt wel erg goed

wendy1987

Berichten: 6933
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:05

Ow, dat is wel slim! Gewoon over de open plekjes dan ook? Want dat mag dan niet toch eigenlijk dacht ik altijd?
Groene leem heb ik altijd wel staan inderdaad!

Lumi

Berichten: 4439
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:38

Hier kunnen we smeren wat we willen, maar de plekken herstellen echt niet. Vandaar dat we nu echt iets zoeken om de benen mee af te dekken.
Wel redelijk hufterproof, want mevrouw sloopt graag :+

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 18:12

Hier ook een die paniek krijgt bij iets aan/uit trekken over het hoofd. Dat ga ik niet oefenen met clickertraining, want ik hoef mijn paard niet die paniek te laten opzoeken als er andere oplossingen zijn. Mijne draagt de Rambo Sweet Itch Hoodie. Nergens open stukken waar haar te zien is en zit mooi. Ik vind hem niet luchtig voelen, maar afgelopen week met het warme weer staat ze er nog wel vrij goed onder. Niet overdreven zweten of heel warm voelen.

Slmt9

Berichten: 4815
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 18:31

Een verdiepingsslag in positieve gedragstraining kan ik je van harte aanbevelen. Wanneer je een positieve associatie gaat aanleren, heb je precies niets met paniek te maken. Juist het tegenovergestelde. Maar goed, ik train al mn dieren (zorg)handelingen zonder dwang en stress, zo’n deken zou ik dan juist leuk vinden om aan te leren :+
Helemaal prima als jij ervoor kiest dat niet te doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:02

wendy1987 schreef:
Ow, dat is wel slim! Gewoon over de open plekjes dan ook? Want dat mag dan niet toch eigenlijk dacht ik altijd?
Groene leem heb ik altijd wel staan inderdaad!


Ja op de wondjes idd. Beschermt ook tegen de vliegen.
En het restant mogen ze van m'n handen aflikken :D . Is ook goed voor inwendig gebruik.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:17

prugelpiet schreef:
Hier ook een die paniek krijgt bij iets aan/uit trekken over het hoofd. Dat ga ik niet oefenen met clickertraining, want ik hoef mijn paard niet die paniek te laten opzoeken als er andere oplossingen zijn. Mijne draagt de Rambo Sweet Itch Hoodie.


Niet leuk, hé, als ze zo panikeren. Ik ben ook helemaal niet thuis in het clickeren. Dat is ook niet echt iets dat mij aanspreekt om te gebruiken, al heb ik er al veel positiefs over gelezen. Daarvoor mis ik voor mezelf een soort van discipline om dat consequent toe te passen, denk ik ...
Ik werk wel veel met beloningen als ze iets spannends doorstaan heeft, dus ik probeer altijd wel voor een positieve associatie te zorgen.

Het aantrekken gaat normaal gezien wel goed, omdat je dan wat stap voor stap tewerk kan gaan en je ervoor kan zorgen dat toch minstens 1 oog kan kijken, maar bij het uittrekken is het toch op een gegeven moment eventjes een 'blackout' en dan is ze altijd nerveus en durft ze al eens panikeren.

Die Rambo Sweet Itch komt hier al een paar keer ter sprake, dus die ga ik eens onder de loep nemen. En ook de andere dekens die hier zijn aanbevolen, zoals de Shires.
Merci voor het delen van de ervaringen in ieder geval !

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:00

Mijn merrie had inderdaad ook die paniek en na het clickeren zoekt ze nu zelf de opening van de deken en duwt haar hoofd er doorheen :))
Maar clickeren is inderdaad niet voor iedereen weggelegd denk ik, het vergt een bepaalde mindset en het geduld om iets heel kleins echt heel rustig aan te pakken stap voor stap. (Ik noem nu niet iedereen die niet clickert ongeduldig btw)

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:41

Hebben jullie nog tips qua supplementen voor een eczemer?
Mijn ruin heeft helaas net als mijn merrie op latere leeftijd eczeem gekregen. Vorig jaar was het te controleren, nu niet meer. Op dit moment is het ook stress omdat hij alleen staat sinds mijn merrie is overleden. Word aan gewerkt.
Hij heeft een deken en een vliegenkap met oren, maar schuurt zijn oren toch tot bloedens toe open. Als je naar zijn manen wijst staat hij al te schudden en als ik tijdens het rijden zijn manen aanraak staat hij gelijk stil.
Ik smeer greenvalley naast de deken en voer als balancer marstall force. Qua brok krijgt hij een halve schep cavalor endurix 1x daags.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:58

_xManadisx_ schreef:
Hebben jullie nog tips qua supplementen voor een eczemer?
Mijn ruin heeft helaas net als mijn merrie op latere leeftijd eczeem gekregen. Vorig jaar was het te controleren, nu niet meer. Op dit moment is het ook stress omdat hij alleen staat sinds mijn merrie is overleden. Word aan gewerkt.
Hij heeft een deken en een vliegenkap met oren, maar schuurt zijn oren toch tot bloedens toe open. Als je naar zijn manen wijst staat hij al te schudden en als ik tijdens het rijden zijn manen aanraak staat hij gelijk stil.
Ik smeer greenvalley naast de deken en voer als balancer marstall force. Qua brok krijgt hij een halve schep cavalor endurix 1x daags.


Toch denk ik de brok wisselen voor wat anders, minder/geen gras en zijn darmen ondersteunen. Spray je alle jeukplekken iedere dag goed in? Je zou hem ook een antihistaminicum kunnen gaan geven.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 07:49

Ik schoot vanmorgen wakker en denk inderdaad dat het wel eens aan de brok kan liggen. Hij kreeg eerst natural balance van Havens, en is nu net 1,5 jaar denk ik over op deze brok. Als ik er aan terug denk is dat denk ik wanneer de jeuk gestart is. Ga hem even 6 weken terugzetten op de natural balance, kijken wat dat doet :)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:18

Hannanas schreef:
Toch denk ik de brok wisselen voor wat anders, minder/geen gras en zijn darmen ondersteunen. Spray je alle jeukplekken iedere dag goed in? Je zou hem ook een antihistaminicum kunnen gaan geven.


Heb je een tip voor welk antihistaminicum?

Slmt9

Berichten: 4815
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:42

henny_w schreef:
Hannanas schreef:
Toch denk ik de brok wisselen voor wat anders, minder/geen gras en zijn darmen ondersteunen. Spray je alle jeukplekken iedere dag goed in? Je zou hem ook een antihistaminicum kunnen gaan geven.


Heb je een tip voor welk antihistaminicum?


Ik voel me zo vrij om de goedkoopste even te tippen:
https://www.diegrenze.nl/index.php/ceti ... -30st.html

Sting

Berichten: 12862
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 08:38

lies schreef:
ik heb ook een bucas sweet itch light, erg luchtige deken, maar zit haar niet goed bij haar hals/hoofd, hij valt van d’r oren omdat de hals de lang ie (of haar hals te kort eerder denk ik).
ik wil ‘m verkopen als iemand interesse heeft (198).
[ [url=m/cWG8Ig.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier met de haflinger hetzelfde probleem... Ik ga zo weer de hals inkorten, maar dan nu met een schaar. Vind hem verder wel heel fijn, maar met meneer zijn korte nek is het echt 3x niks....

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:28

Zijn hier nog meer mensen die de happyskin buzz off spray gebruiken?
En waarvan de pony nog steeds zonder deken staat?
Sta er echt van de kijken maar hij heeft echt totaal nog geen jeuk gehad *\o/*

Was benieuwd of meer mensen dit zo hebben denk misschien is het wel stom toeval.
Maar denk dat ik voor hem wel het wondermiddel heb gevonden!


Afbeelding

Zo zien de manen staart er op dit moment uit.

Unicornetto
Berichten: 2387
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:11

Ik gebruik het wel, ben echt enorm fan van die producten. Ik heb er bijna alles van qua uitwendige sprays/smeersels.

Ik durf die van mij alleen nog niet zonder deken te zetten. Met dit mooie weer heb ik hem in ieder geval wel met vliegendeken in plaats van zijn eczeemdeken. Hier nog helemaal geen jeuk gehad! De andere paarden schuren meer. :Y)
Ik denk nog steeds dat het door de suikers in het gras komt bij die van mij, waardoor hij vorig jaar is gaan schuren.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:37

henny_w schreef:
Hannanas schreef:
Toch denk ik de brok wisselen voor wat anders, minder/geen gras en zijn darmen ondersteunen. Spray je alle jeukplekken iedere dag goed in? Je zou hem ook een antihistaminicum kunnen gaan geven.


Heb je een tip voor welk antihistaminicum?


Idd die slmt9 aangeeft is de goedkoopste.
Viata heeft ze ook voor een paar cent per pilletje duurder, pakje van 100 tabletjes Cetrizine. Loratidine kan ook.
Soms 1 tablet van 10 mg per 100 kg maar meestal wordt 0,2-0,4 mg per 1 kg aanbevolen.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:44

evelienn28 schreef:
Zijn hier nog meer mensen die de happyskin buzz off spray gebruiken?
En waarvan de pony nog steeds zonder deken staat?
Sta er echt van de kijken maar hij heeft echt totaal nog geen jeuk gehad *\o/*

Was benieuwd of meer mensen dit zo hebben denk misschien is het wel stom toeval.
Maar denk dat ik voor hem wel het wondermiddel heb gevonden!


[ [url=m/68LPf2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo zien de manen staart er op dit moment uit.


genbruik je dan de huidspray of de buzz off. zoek nog iets voor in het bos. helemaal zonder deken (savonds) durf ik nog niet aan.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:24

Ik denk oprecht dat als ik mijn pony elke dag zou kunnen smeren/sprayen met de Happy Skin producten dat ze wellicht ook zonder deken zou kunnen, maar helaas ben ik niet dagelijks op stal en heeft ze daarom wel een deken op. Bij haar werken de producten inderdaad ook erg goed! Daarvoor smeer ik haar elke keer dat ik er ben in met de zomereczeemspray/huidspray, en spray ik haar bijna elke keer (minstens 3x per week) in met de buzz-off spray. Dan heeft ze nu nog steeds wel jeuk maar wel draaglijk genoeg dat ze maar zelden echt schuurt.

De buzz-off spray houdt de beestjes weg, de huidspray werkt daarnaast ook verzachtend/kalmerend voor de jeukplekken.

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:28

lies schreef:
evelienn28 schreef:
Zijn hier nog meer mensen die de happyskin buzz off spray gebruiken?
En waarvan de pony nog steeds zonder deken staat?
Sta er echt van de kijken maar hij heeft echt totaal nog geen jeuk gehad *\o/*

Was benieuwd of meer mensen dit zo hebben denk misschien is het wel stom toeval.
Maar denk dat ik voor hem wel het wondermiddel heb gevonden!


[ [url=m/68LPf2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo zien de manen staart er op dit moment uit.


genbruik je dan de huidspray of de buzz off. zoek nog iets voor in het bos. helemaal zonder deken (savonds) durf ik nog niet aan.


Ik gebruik alleen de buzz off spray.
Als je hem net ingesprayd heb en dan buiten zet kun je goed zien wat het middel doet.
Je ziet ze letterlijk weer omhoog springen.
Weet alleen niet of het ook voor dazen enzo helpt... hier vliegt nog niks rond.

Ik spray hem om de dag in en dat is voor hem voldoende.
Daarnaast staat hij op een arm dieet en niet op het land.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:30

ok dank voor je antwoord. het is het proberen waard (hoewel wel weer duur spul, maarja..)

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:32

Sadira schreef:
De buzz-off spray houdt de beestjes weg, de huidspray werkt daarnaast ook verzachtend/kalmerend voor de jeukplekken.


ah duidelijk! dan laat ik de huidspray voor nu even, want ze schuurt momenteel niet. zoek echt iets waardoor de muggen wegblijven (en ander gespuis liefst ook).