[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 21:05

Ik doe deken even af als ik er ben en spons dan af met koud water. Even laten rollen en deken weer op. Ze kunnen in de schaduw in de wind.. tis ff afzien dat wel..

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 21:17

Sadira staat 24/7 buiten met ruime schuilstallen (die ze zelden opzoekt). Ivm de warmte hebben we gisteren een dagje zonder deken geprobeerd om te zien hoe dat ging en meteen de ochtend erna had ze voor de allereerste keer dit jaar haar manen (af)geschuurd -O- Ze kwam ook hinnikend op me af en meestal is dat bij haar een "BAAS, HELP!" als ze dat doet :+
Dat was een duidelijke boodschap en hij ligt dus weer op. Gelukkig heeft ze het niet snel te warm.

Vorige keer hebben we haar natgemaakt met het warme weer maar dat nam ze ons ook al niet in dank af, ze ging per direct 5x rollen en ging er in volle galop bokkend vandoor _O- Portret.

Dus ik ben nog puzzelend hoe we haar het beste door het warme weer heen krijgen, haha.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:18

Hier staan ze ook 24/7 buiten met een container als schuilstal (die is dus nog warmer dan buiten :+ ). Ik doe een vliegendeken op, is idd ook warm, maar met al die steekbeesten denk ik dat ze 'm liever wel op heeft. Ze hebben wel een stuk schaduw, dus ik ga er vanuit dat ze daar gaan staan, als ze het echt warm hebben. Vanaf 8 uur 's avonds doe ik wel de eczeemdeken op, ongeacht hoe warm het is.

AnnemiekvM

Berichten: 8250
Geregistreerd: 17-07-03

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:25

Buiten heb ik altijd een vliegendeken op. Ik heb de Protector van Rambo. Schijnt UV werend te zijn. Dus wie weet helpt het juist.
Voor de middag gaan ze naar binnen. Dan gaat de deken ook af.

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:26

Hier gaan ze vanaf morgen overdag binnen en snachts buiten

Slmt9

Berichten: 4812
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:26

Hier gaat de combi Rambo Protector (meest luchtige vliegendeken imo) en Puur Culico/Apis heel goed. Ook met hitte blijft mijn paard veel koeler dan met stoffen vliegendeken. Hij is ook uv werend, bij andere dekens werd hij dan nog steeds erg warm. Hij staat ook veel rustiger dan zonder deken, dus ook met de hitte lijkt me dat voor hem fijner.

‘S ochtends ga ik met hem zwemmen. Aan de schuilstal hangt verneveling dat koeling geeft er onder en er naast.

Tevens ga ik met de producten van Happy Skin beginnen. Ik heb de hoop dat dan de deken zelfs af kan (samen met druppels van puur), maar dat ga ik niet nu al gelijk testen.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 08:34

Hier kunnen ze kiezen: in de stal, paddock of weide. Ik zie ze met warm weer regelmatig de stal ook opzoeken. Daarnaast is er bij de weide ook een stuk schaduw later in de middag. Verder extra water, en vaak maak ik Hem met deken en al doornat. Komt er vaak zelf al voor staan.

Ga wel zijn Snuggy weer even wisselen voor de kramer deken, gezien die minder warm is. Helaas is m’n master zebra nog steeds niet binnen.

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:14

Ik wissel denk ik naar een normale vliegen deken icm. de happy skin producten. We hebben hier best veel vliegen dus zonder deken vind ik ook sneu, maar ik vind de RSIH te warm. Ik heb hem tot nu toe nog niet af gehad, maar het word volgende week wel heel warm.

Slmt9

Berichten: 4812
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:14

Vandaag voor het eerst de happy skin producten gebruikt. Alleen jammer dat het niet tegen dazen werkt.

Zag dat mn paard vd protector nu toch schuurplekken krijgt op de schouders en de boeg :(

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:08

Vervelend die schuurplekken, heb je een breed paard of is de pasvorm voor hem/haar niet goed?
Is bij die van mij ook altijd een probleem, die is nl erg breed aan de voorkant. De meeste dekens zijn te smal van voren.

Anne77

Berichten: 290
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Zevenaar

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 21:07

Iemand op zoek naar de Felix buhler eczeemdeken?
Ideaal met de aankomende hitte omdat het alleen staart en manen beschermd!
Heb er twee liggen die ik weg doe.
Moet helaas toch maatje groter hebben.
Een deken heeft een kleine gerepareerde scheur de andere deken ook en daarbij bij de stof van het achterheen een wat grotere gerepareerde scheur. Maar dekens doen hun werk nog prima.
Heb evt marktplaats link voor geïnteresseerde.

Hieronder welke deken ik heb.
Zijn echt super fijn en ideaal voor paarden die alleen jeuk hebben bij manen en staart!

https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... ker-Gibson

AnnemiekvM

Berichten: 8250
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 21:45

Slmt9 schreef:
Vandaag voor het eerst de happy skin producten gebruikt. Alleen jammer dat het niet tegen dazen werkt.

Zag dat mn paard vd protector nu toch schuurplekken krijgt op de schouders en de boeg :(


Wat goed helpt is om de schouders en boeg in te sprayen met glansspray. De vacht wordt glad en en schuurt een stuk minder.

marleen_88

Berichten: 14065
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 21:56

Ik ben erg aan het twijfelen. Mijne staat 24/7 buiten, zonder schaduw en schuilmogelijkheid. Met deken is het warm, maar zonder deken met alle steekbeesten is ook niet fijn. Op/in stal is het ook bloedheet.
Ik ga in ieder geval morgenochtend naar hem toe, dan besluit ik wat ik doe.

wendy1987

Berichten: 6933
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:11

Mijne gaat vroeg in de ochtend naar buiten en de rest gewoon op stal. T is even niet anders. Op stal is fijner en die paar dagen red ze ook wel weer. Deken blijft op. Die gaat nooit af. Met even stappen zonder deken vanmiddag werd ze helemaal gek van de vliegen. Stampen, schudden en bijten naar waar ze naar zaten. Dus deken blijft op.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:19

marleen_88 schreef:
Ik ben erg aan het twijfelen. Mijne staat 24/7 buiten, zonder schaduw en schuilmogelijkheid. Met deken is het warm, maar zonder deken met alle steekbeesten is ook niet fijn. Op/in stal is het ook bloedheet.
Ik ga in ieder geval morgenochtend naar hem toe, dan besluit ik wat ik doe.


Als je geen schuilmogelijkheden hebt, zou ik sowieso de (vliegen- of eczeem)deken opdoen. Weert toch de scherpe warmte en uv stralen, lijkt mij. En je houdt de steekbeesten/vliegen van ze af, waardoor ze zich beter voelen, denk ik.

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:26

Hier gaan ze vroeg naar buiten en voor de ergste hitte naar binnen en dan later op de dag nog weer een paar uur er uit.

Het is beter in de stal waar het door waait dan buiten hier. De stal staat onder de bomen.

Ik heb een zebra vliegendeken voor het wandelen en twijfel er over om die er dinsdag op te gooien.
Ben er zelf toch om 7 uur om uit te mesten.
Maar heb nog nooit een dag de eczeem deken geruild voor een vliegendeken dus vind het wel erg spannend.

Slmt9

Berichten: 4812
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:43

assebassie schreef:
Vervelend die schuurplekken, heb je een breed paard of is de pasvorm voor hem/haar niet goed?
Is bij die van mij ook altijd een probleem, die is nl erg breed aan de voorkant. De meeste dekens zijn te smal van voren.


Ik heb al 11 jaar alleen maar Rambo dekens in dezelfde maat, deze valt een halve maat kleiner. Dus ik moest wel een maat groter, maar nu is hij dus ook een halve maat te groot. Dat ging een hele tijd goed, tot nu. Wat ook nog kan is dat ik hem de laatste keer na het rollen vergeten ben het zand eraf te borstelen en dat dit is gaan schuren.


AnnemiekvM schreef:
Wat goed helpt is om de schouders en boeg in te sprayen met glansspray. De vacht wordt glad en en schuurt een stuk minder.


Top, dat ga ik proberen. Dank je wel. Heb nog een borstbeschermer achter de hand, maar liever niet met 33 graden!

Bij ons hebben ze nog extra schaduwdoeken geplaatst, daar wordt ook dankbaar gebruik van gemaakt.

AvHdG
Berichten: 263
Geregistreerd: 11-08-17

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 08:12

Iemand ervaring met HELTIE Horse® Stampen & Schuren?

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:43

Ik heb net een fles heltie horse luchtwegen opgemaakt bij mijn Arabier, wel fijn spul, geen chemische zooi.
Maar deed niet zoveel, heb ik het idee.
Verder geen ervaring met heltie horse, is wel duur vind ik.

Glansspray goed idee ja.

Slmt9, bij mijn merens past de rish maat 190 wel goed, is bij de protector de pasvorm anders dan? Ik denk erover om deze ook te kopen. Lijkt me een fijne.

Met dit weer heeft ze een witte vliegendeken op, de rish is te dik.
Ze kunnen in de schaduw en doen dit ook vaak.
Veel vliegen de laatste dagen, bah.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:06

Ik had eergisterend de Rambo deken omgeruild voor een dunnere eczeemdeken voor de hitte. Heb toen ook leovet huidolie gesmeerd tegen de jeuk. Dit is enorm gaan irriteren en mijn pony heeft nu vanaf halverwege de manenkam tot aan de schoft al zijn manen afgeschuurd. Ik vond hem met een kapotte deken, vol wondvocht, vliegen, pus en bloed. Gewassen met betadine shampoo en toch de Rambo maar weer opgedaan. Mijn pony reageert heel gevoelig op bepaalde cremes. Hij heeft ook een keer een allergische reactie gehad toen ik een wondje had ontsmet met dettol wondspray en daarna honingzalf erop gedaan. Geen idee op welke van de 2 hij een allergie heeft, maar nu ook weer met die olie...
Iemand tips voor producten waar ze over het algemeen goed op reageren? Wat kan ik op zijn wonden smeren? Of gewoon alleen wassen met betadine shampoo (reageert hij wel goed op) en verder niks mee doen?

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:25

Wonden nooit smeren met zaken als huidolie/anti itch ed.

Honingzalf is op zich een goede optie. Maar als je dat niet aan durft zou ik Sudocreme halen.

Pas op met teveel wassen met betadine shampoo, dat is vrij agressief voor de huid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:30


Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:24

Was niet duidelijk denk ik. Heb geen huidolie gebruikt op wondjes natuurlijk. Die wondjes kwamen daarna...
Heb sudocreme meegenomen naar stal. Zal dat even proberen. :)

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:47

Ik gebruik levertraanzalf van grand national voor wondjes en mok. vind het echt een heel fijne zalf, heelt snel.

AvHdG
Berichten: 263
Geregistreerd: 11-08-17

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:40

Ik zweer ook groene leem. Heb die van de welkoop wel eens op me eigen gezicht gedaan. Geloof me dat prikt als je een wondje hebt. Inderdaad die met niks erin prikt niet