Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 7 [ 151 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

 
Profiel   

Dapper van je! Ik denk dat je paard je dankbaar gaat zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 09:07 



 
Profiel   

Heel veel strekte, komt vast goed maar het is wel een stap dat heb ik ook ondervonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 09:56 



 
Profiel   

Gebeld, volgende week maandag breng ik haar sochtends, en smiddags halen ze het oog er uit. Ze moet sowieso een nachtje blijven. Heel spannend, maar ik ben ook opgelucht dat ik de knoop doorgehakt heb. Nu is ze straks in ieder geval van de pijn af en ik van de constante zorgen. Dat vreet aan ons beide. En ik denk ook dat ze veel meer pijn heeft dan ze toont, ze is zo keihard voor zichzelf. Ik kijk graag vooruit, dus over twee weken hebben we alles als het goed is achter de rug en zal alles wel weer stabiel zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 13:13 



 
Profiel   

Ik duim voor jullie! Het lijkt me een verstandig besluit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 14:49 



 
Profiel   

Heel spannnend, maar ik denk dat je paard er enorm van op gaat knappen. Ik zal duimen dat alles voorspoedig verloopt en ze snel weer de oude is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 17:04 



 
Profiel   

Bedankt!!

Ik heb voor de laatste week nog even oogzalf opgehaald, wat meer of minder zalf maakt nu toch niet meer uit en ik hoop dat ze zo met minder pijn de operatie in gaat. Mijn eigen dierenarts vond het ook verstandig en raadde ook aan om het staand te laten doen. Onder narcose vond hij in haar geval niet verstandig, en ook niet nodig, want volgens hem is het een relatief kleine ingreep.

Ik ben nu dus helemaal gerustgesteld.

Hoe lang hebben jullie paarden op boxrust gestaan? Ze zeiden dat ze sowieso 10 dagen in de box moet blijven, dus ben wel benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 18:09 



 
Profiel   

Jeetje wat een heftig verhaal, wanneer krijg je uitslag van het DNA onderzoek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 18:31 



 
Profiel   

Ja dat kan nog heel lang duren bleek. Het is een volledig onderzoek en wat ik begreep weten ze ook nog niet precies wat ze onderzoeken. Ze verzamelen nu DNA van friezen met oogproblemen, en dan gaan ze dus kijken of er dingen overeen komen in het DNA. Dus daar heb ik nu niks aan. Kan nog wel drie jaar duren.

Er zijn wel foto's van het oog opgestuurd naar de arts die het onderzoekt, maar of het nou ook echt die ziekte is kan niemand me vertellen. Best vaag. Maar goed, ik hoop dat ze iets kunnen met het DNA en ik zal het ooit wel horen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 18:39 



 
Profiel   

Goed dat je maar je gevoel luistert :) succes alvast voor de operatie

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 19:51 



 
Profiel   

Mijn merrie was op donderdag geopereerd en mocht zaterdag weer in de wei, ze hadden de oogleden stevig op elkaar genaaid. Wat misschien ook mogelijk werd gemaakt doordat ze al gewend was aan slecht/geen zicht aan één kant. Wel vervloeit na een paar dagen het oude bloed uit de oogkas, dit komt er via de neus uit. Niet schrikken ;-) na verloop van tijd gaat de huid de schedel volgen en krijg je zo’n kuil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 09:11 



 
Profiel   

Oh dat is goed om vooraf te weten, dat zijn wel dingen waar ik graag op voorbereid ben! Mijn paard ziet ook weinig tot niets meer met het slechte oog. Ergens lijkt 10 dagen me ook best lang, maar het kan dus dan doen we dat gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 10:04 



 
Profiel   

Succes met je paard! Ik heb niet alle reacties gelezen, maar misschien interessant om 'Endo the blind' op te zoeken (google of facebook pagina). Dit paard heeft beide ogen niet meer, maar de eigenaar doet er nog alles mee. Mijn eigen paard is aan beide ogen slechtziend (en ze is slechthorend), en ik vind het mooi om de eigenaar van Endo dan bezig te zien. Misschien heb je er wat aan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 10:16 



 
Profiel   

Ja, dank je wel! Klinkt interessant en bijzonder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 10:17 



 
Profiel   

Verstandig!
Onlangs is een top springpaard weer voor het eerst gestart sinds zijn oog is verwijderd, hij leek er absoluut geen last van te hebben (qua diepte, afstand en hoogte inschatten)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 11:02 



 
Profiel   

Bilateral Corneal Stromal Loss komt voor bij Friezen.. En de naam zegt het al: vaak aan twee ogen. Overleg dit dus goed van te voren! Anders nu een klap geld en operatie, en dan over een tijdje risico dat het andere oog ook gaat..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-19 10:41 



 
Profiel   

Volgens mij doen ze daar inderdaad dat DNA onderzoek naar. Maar het risico dat het andere oog begint is ook bij een 'eenvoudige' maanblind aanwezig. Dit oog laten zitten is geen optie, en nu laten inslapen omdat het andere oog misschien ook kan beginnen is ook geen optie.

Dus wat het ook is, dit oog gaat er uit en we zien wel hoever we komen. Beide kwalen zijn niet op te lossen. Dus veel keus is er niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-19 11:57 



 
Profiel   

Overigens heb ik zelf niet gevoel dat het die ziekte is. Dus daar hou ik me ook een beetje aan vast. Het oog ziet er veel te goed uit heb ik het idee. Als je het niet zou weten, zie je er niks aan. Er is een klein puntje te zien, en het oog is iets kleiner. Maar dat zie ik, zoals mijn vriend merkt dat niet eens op. Dus stiekem ga ik er een beetje van uit dat het maanblindheid is.

Ik ga proberen om met een holistisch dierenarts dat andere oog goed te houden, dat vond ik een goede tip uit dit topic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-19 13:32 



 
Profiel   

Update: ik heb mijn paard vanmorgen naar de kliniek gebracht en ze is eind van de middag geopereerd. Ik had om kwart voor 5 nog niets gehoord dus zelf gebeld, en toen waren ze nog bezig.

Om half 7 werd ik gebeld dat het goed was gegaan, en dat ze rustig in de box stond te eten. Het was wel een moeilijke operatie, misschien omdat het staand was en ze het altijd liggend doen? Ik heb niet doorgevraagd, zat nog zo vol zenuwen..

Ze mag morgen niet naar huis, waarschijnlijk donderdag of vrijdag pas. Ze heeft nog een drain en de arts wou nog zeker een paar dagen antibiotica geven tegen eventuele infecties.

Dat is ook het enige risico nu, een infectie. Het liefst had ik haar weer thuis gehad, maar het is ook wel fijn dat ze nu goed in de gaten word gehouden. Geeft ook wel weer rust.

Morgen moet ik nog even met mijn andere paard heen voor een kleinigheidje, dan kan ik even kort bij haar kijken, en dan wil ik later op de middag nog even wat langer bij haar zijn tijdens het bezoekuur.

En nu hopelijk een goed herstel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 23:07 



 
Profiel   

Pfff, spannend hoor! Succes met het herstel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 23:11 



 
Profiel   

Fijn dat het achter de rug is, maar het is heel spannend. Heel veel beterschap voor haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 09:06 



 
Profiel   

Beterschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 10:52 



 
Profiel   

Bedankt allemaal!

Ik werd vanmorgen gebeld (toen ik daar was met mijn andere paard :') ) dat de nacht goed was gegaan, geen bloedingen. Temperatuur was goed, ze was vrolijk en at goed. Ze krijgt drie dagen antibiotica, als alles goed ging kon morgen de drain er uit en kon ze donderdag misschien mee naar huis.

Ik wou vanmorgen mijn jonkie niet op de trailer laten wachten dus ben net weer heen gereden om even bij haar te kijken. Ze was zo blij om me te zien! Ze gedroeg zich heel natuurlijk, wat mij vooral bevestigd dat ze al weinig of geen zicht meer had.

Het zag er ook wel netjes uit, net over er een verbandrolletje in gehecht was. Drain kon ik niet ontdekken, dus misschien is die er al uit. Ik vond het niet raar lijken in ieder geval, hoefde er ook niet aan te wennen. En ze was gewoon lekker zichzelf, niet angstig ofzo, maar gewoon opgewekt en lief.

Hele opluchting!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 18:49 



 
Profiel   

Fijn dat het goed gaat, ik hoop dat het andere oog nog lang goed blijft! Krijg je nog een beschermingskap mee, als ze straks naar huis mag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 19:24 



 
Profiel   

Dat weet ik niet, daar heb ik ze nog niet over gehoord. Ze staat nu niet met een kap op. Ik krijg sowieso een begeleidende brief mee als ik haar ophaal, en daar zal dan wel in staan wat de bedoeling is verder.

Ik kan me voorstellen dat ze voorlopig wel iets van een kap op moet ook voor vliegen. De uv werende kap die ze op had heb ik vandaag weer mee genomen om even te wassen, dus dan ligt straks alles weer klaar voor als ze thuis komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 21:36 



 
Profiel   

Wat fijn dat het goed gaat en ze gewoon zichzelf was.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 21:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 7 [ 151 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen