[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:09

mirgino schreef:
-O- mijn kanjer is ingeslapen vanwege artrose, maar hij had ook pollen allergie

nu had ik begin dit jaar nog 25 doosjes gekocht bij Die Grensze

iemand hier interesse in doosjes antihistamine?

ik was er vroeg bij omdat ze vorig jaar niet meer te krijgen waren......


zijn Verkocht!

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:22

fjordjuhh schreef:
Ook mijn paard heeft sinds vorig jaar helaas last van pollenallergie. Hij uit dit in “niezen” en heel veel hoofd schudden.
Ik heb hem vorig jaar, in overleg met de dierenarts, op 6 pilletjes cetirizine gezet en hij had een masker met neusnetje op in de wei. Met rijden had hij gelukkig nergens last van. Met pilletjes en masker was het vorig jaar goed onder controle te houden.

Ook dit jaar, vanaf begin april helaas weer veel hoofschudden, niezen en briesen. Maar nu sinds vorige week helaas ook tijdens het rijden. Vanaf begin april krijgt hij 6 pilletjes cetirizine en hij heeft zn masker weer op. Helaas lijkt het dit jaar minder goed te werken en heb ik sinds gisteren de pilletjes verhoogd naar 8, 4 sochtends en 4 savonds en het is nu dus even afwachten of dit beter gaat helpen.

Ik zie hier heel veel mogelijke oplossingen voorbij komen maar kan weinig over zouttherapie vinden. Ik vind het de moeite waard om te proberen maar heb goede en minder goede ervaringen gehoord en ben eigenlijk op zoek naar meer ervaringen, gezien de volledige behandeling best prijzig is. Heeft hier toevallig iemand ervaring met zouttherapie?


Ik denk dat je te laat begonnen bent met de pilletjes. Ik begin eind februari met geven van puur pollen en begin meestal vlak voor de de eerste bloesems al met masker met neusnetje en een neusnetje met rijden, ondanks dat hij met rijden nagenoeg geen last heeft. Dat scheelt bij die van mij echt heel veel! Heeft vrij weinig last, maar hij heeft dan ook maar een heel lichte gevoeligheid voor pollen.

NivesxLilo
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-10-18

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 21:56

Mijn lease pony uit haar pollen allergie door zeer hevig met haar hoofd te gooien. Zo erg dat als we galopperen ze me bijna uit het zadel trekt. Op advies van de dierenarts heeft de manege medicatie gegeven, maar dit heeft ook niet geholpen.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 16:40

Ik denk bij mijn pony eerder aan een pollen allergie. Hij ademt ook zwaar... is dit iets wat julkie ook herkennen? (Naast hoofdschudsen en briesen en neus schuren)

Anoniem

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 17:38

Dat kan :j
Hier ook eentje die zwaar ademde/benauwd was met bepaald weer, al heeft hij ook stofallergie. Maar sinds ik de cetirizine ben gaan geven is dat zwaar ademen weg, alsof het ook voor de stofallergie effect heeft..

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:26

Oke... die van mij heeft geen stofallergie... is eerder gerelateerd aan de boeveelheid pollen in de lucht. En staat in directe relatie met hoeveel last hij die dag van zijn neus heeft.
Ik ga die certizine ook eens proberen

Anoniem

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 23:31

Die van mij heeft dus beide, dat wilde ik zeggen ;) Maar cetirizine lijkt op de luchtwegen in het algemeen te werken want nu ook geen last meer van zijn stofallergie.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 19:06

mijn paard kreeg al zo`n 8jr Puur Pollen, ik begon er in febr al mee
en als de pollen los kwamen begon ik met 1 pilletje en dat bouwde dan op tot 6 pillen per dag
hij kreeg dat in 1x

na de verhuizing 2.5jr geleden ook shake relief gegeven en van Ecostyle? een gewonnen pot Oerbalans

bij hem was het daarmee redelijk tot goed onder controle te houden

in de zomer maanden reed ik hem niet, hij had nl ook vernauwde bloedvaten in het hoofd en dat met de allergie kon met rijden hoofdpijn veroorzaken

ik heb nog 2 dichte flesjes PuurPollen en 1 open waar een klein beetje uit is

ook een Detox flesje gaf hem net 3 dgn toen hij op de Butagran ging

bij interesse graag pb

Trieneke
Berichten: 191
Geregistreerd: 10-01-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:08


Ik heb hier nog niet zo veel gereageerd maar ik wil toch even mijn verhaal delen misschien heeft iemand er wat aan.
Mijn paard Amber is sinds vorige zomer opeens heel erg gaan schudden. Het filmpje is van afgelopen winter. Dit is maar 11 seconden maar zo stond ze sommige dagen uren achtereen. Om moedeloos van te worden. Achteraf was het hoofdschudden niet het begin, denk ik. Een aantal jaren geleden, werd ze steeds gevoeliger op vliegen wat ze nooit was. Hoestte ze af en toe en dat weet ik aan restverschijnsel van een longonsteking die ze jaren geleden heeft gehad. Verder leek ze af en toe wat jeuk te hebben. Maar alles niet zorgwekkend tot het hoofdschudden.
Na van alles te hebben geprobeerd, ben ik 8 weken geleden bij Kliniek Den Hoek terecht gekomen. Hier werd ze doorgemeten en kwam er uit dat haar lever en mild overbelast zijn en ze insulineresistentie aan het ontwikkelen is. Ze kreeg een behandeling met magnetische golven. Tijdens de behandeling ging ze erg hoesten en kreeg ze dikke witte neusuitvloei. Ze kreeg verschillende druppels mee voor haar lever en darmflora en gluco balans. Verder was het advies veel bewegen voor de afvoer van afvalstoffen. Dit laatste was de eerste week erg lastig. Gezien ze zoveel schudde. Eerst gewandeld en toen het schudden beter werd naast de fiets zodat we ook tempo konden maken. Ze is in die tijd ontzettend vooruit gegaan. Af en toe geeft ze nog een knikje en ze briest in beweging nog wat. Maar niet meer dat ongecontroleerde headshaken. Verder is haar humeur weer 1000 maal beter. Het was altijd een lief, geïnteresseerd paard dat kwam aanlopen als ze je hoort/ziet maar toen ze zo schudde, was ze in zichzelf gekeerd en liep ze weg voor mij. Nu is ze gelukkig weer haar oude zelf. Ze heeft nog steeds druppels en gluco balans maar ik heb echt goede hoop dat we door deze problemen aan te pakken haar headshaken (zo goed als) wegkrijgen. Blijft bij mij alleen nog de vraag hoe haar stofwisseling zo van slag is geraakt?
Ik wilde mijn verhaal delen omdat wellicht iemand er iets aan heeft.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:21


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 18:22

Wow, die kost geld :=
En als ik zie welke reacties er hier al komen op een vliegenmasker wil ik het niet weten _O- Maar als het dé oplossing is dan is het ideaal natuurlijk!

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 18:59

Als je ziet wat sommige mensen kwijt zijn aan behandelingen en middeltjes die ze altijd moeten blijven herhalen.... Dan is een eenmalige uitgave van €200,- ook niet zo veel meer.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 19:27

Dag allemaal,

Tot mijn schrik moet ik me wellicht tot jullie gezelschap voegen. Ik heb medio februari een Camargue paardje gekocht in Zuid Frankrijk.Toen we hem op ging halen had hij een traanoog - maar ja dat wil je niet meteen als alarmsignaal zien. In de maanden sindsdien kreeg hij telkens opnieuw oogontstekingen soms links en soms rechts. Veearts er meerdere malen bij gehad, Ook 2 weken terug naar Utrecht met hem gegaan - tot dusver geen uitsluitsel m.b.t. oorzaak (niet bacterieel, wellicht herpes of uv of allergie). Ik moest een dagboekje bijhouden en dat doen we nu.

Nu had ik al wat vaker het gevoel dat hij een jeukende neus / ogen had (hoofd schuren aan zijn eigen been), ik zie hem af en toe ook nogal flemen en ik had al een paar keer met het rijden dat ik dacht - wat ben je onrustig / druk. Maar vandaag zag ik het voor het eerst in de stapmolen. Overduidelijk. Als ik die op een drafje zette begon hij met zijn hoofd te "slaan".

Zijn er meer waarbij het hoofdschudden van het paardje begon met een waterig of traanoog?

groetjes, Caroline

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 19:45

Jij zegt herpes en dat kan een reden zijn voor hoofdschudden :j
Op google kun je wel info vinden over headshaking en herpes
Konden ze daar verder op testen?

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 20:18

ellepel schreef:
Jij zegt herpes en dat kan een reden zijn voor hoofdschudden :j
Op google kun je wel info vinden over headshaking en herpes
Konden ze daar verder op testen?


Hoi Ellepel, Ze hebben inderdaad in Utrecht een test gedaan, maar die is blijkbaar nog Beta, en de uitslag duurt erg lang ik hoop volgende week meer te horen...Oef - erg gerust ben ik er niet op.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 20:26

Eigenlijk is het dan nog even afwachten dus.

Heb je je paard nu wel een goede vliegenkap op?
En dan bedoel ik dat voor rust van de ogen


Ik lees ook nog dat hij fleemt.
Maagproblemen zijn ook uitgesloten?
Hoe word jouw paard verder gehouden en wat eet het?

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 20:38

Ja ik heb een Bucas vliegenkap gekocht met 75% UV wering. Sinds hij die heeft hebben we niet meer gehad dat hij echt zijn hele oog dicht knijpt. Wel heeft hij vaak een kleine traanstreepje als hij uit de wei komt.

Ze staan in een klein paddock paradise aan huis, komen circa 2 x 2 uur op de wei. Kunnen in een schuilstal gaan staan. Dat doet hij graag bij regen. Hiervoor stond hij in een grote kudde in de Camargue zonder enige schuilplek. Verder eten ze bij ons suikerarm hooi uit slowfeeders. En hij krijgt een vitaminebrokje met een handje luzerne en wat extra magnesium.

Ik rij hem bitloos, hiervoor hing er wel een heftig bit in (in de Camargue rijden ze met zware bitten gebruiken deze als het goed is alleen in nood). Tandarts komt volgende week, de chiropracticer die ik ook voor een check heb laten komen (alles ok op dat vlak) dacht dat dat geen overbodige luxe was om snel te doen.

Het is inderdaad nog uitzoeken allemaal, hoop nog steeds op een wondertje en dat het weer overgaat ;(

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 23:19

Afbeelding
Ik zag deze bril voorbij komen.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 23:24

Wesco, die heb ik hier boven ook gedeeld. Heel interessant!

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 23:38

Mijn haflinger heeft een Gardian mask en hij lijkt minder te schudden.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 08:17

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met de verschillende kappen en brillen. Ik heb mijn paardje pas net ...

nine1987

Berichten: 8332
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 08:28

Ik heb gisteren de rambo micklem besteld.. Ik ben benieuwd of het helpt voor ons paard.. :)

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:29

Bij de Equick Evysor mis ik de optie voor een neusnetje erop kunnen maken. Ik merk dat mijn haflinger ook een jeukende neus heeft.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 10:22

Lees net dat Niek Ellings goede resultaten heeft bereikt door te rijden met Bosal - dat is het enige bitloze hoofdstel dat geen directe neusdruk geeft. Zijn er meer mensen hier die daar ervaring mee hebben?

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 10:39

Bosal heb ik nooit geprobeerd. De pasvorm kan ik niet beoordelen. Dus ik durf niet zo goed.