[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:19

Hoi allemaal,

Wellicht kunnen jullie mij helpen. Ik heb een welsh cob, welke enorm aan kopschudden doet tijdens het rijden. Zowel in de bak als in het bos. Soms doet ze het ineens een week niet, om vervolgens weer een week extreem te schudden.

Het begint zodra ik het hoofdstel indoe, en naar de bak wandel. Verder met halster stappen aan de hand en aan de longeerlijn niet.

Ze is 3 maanden geleden elektrisch behandeld door de tandarts, en heb haar 3 weken geleden laten behandelen door de osteopaat. Die vond haar enorm stijf in de achterhand, en in de hals extreem soepel. Zadel is op maat aangemeten 3 maanden geleden. Ze is 3 jaar oud en staat 24/7 op het land.

Ik vind het lastig om te bepalen waar het precies door komt. Zou het spanning zijn of toch echt ergens last van. Hebben jullie een idee?

Filmpje heb ik helaas niet, maar ze schud echt verticaal. Met uitstappen aan een echte lange teugel doet ze het ineens niet meer.

Zelf zit ik eraan te denken om de rug eens te laten nakijken, just to be sure.

DuoPenotti

Berichten: 29479
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:30

Heb je de neusriem er al eens afgehaald? Ander bit geprobeerd? Ander kopstuk acher de oren?

Daarnaast is ze natuurlijk nog erg jong.
Ik vind een 3 jarige ruiter mak maken en vervolgens 3 maanden alleen maar borstelen vaak fijn werken.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:34

DuoPenotti schreef:
Heb je de neusriem er al eens afgehaald? Ander bit geprobeerd? Ander kopstuk acher de oren?

Daarnaast is ze natuurlijk nog erg jong.
Ik vind een 3 jarige ruiter mak maken en vervolgens 3 maanden alleen maar borstelen vaak fijn werken.



Ze wordt over 2 maanden 4. Alleen durft ze nog wel eens echt ponygedrag te vertonen. Ineens omkeren en uitbreken op de volte. Maar de tip met de neusriem ga ik eens proberen, dankjewel!

Ik rijd haar 2 keer per week, soms 3 keer, maximaal 30 minuten, en we longeren en wandelen zo nu en dan eens. Verder staat ze alleen maar op het land.

DuoPenotti

Berichten: 29479
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:41

Dat noem ik niet echt pony gedrag maar gedrag wat bijna elk jong paard doet als de ruiter net even niet snel genoeg is. :D

Ja ondanks dat je zo te horen een fijn plekje hebt en niet veel vraagt kan het geestelijk toch meer doen bij een jong paard dan je denkt.
Ik heb vroeger veel paarden ingereden zowel 3 als vier jarige.
En bij die man waar ik dat deed heb ik geleerd ze allemaal daarna weer een paar maanden vrij te geven.
En je merkte dat waar eerder misschien mini stress puntjes waren die weg waren als ik na maanden weer begon.
Net alsof ze er toch een soort van over nagedacht hadden. Klinkt misschien absurd maar heb dat bij tientallen paarden ervaren.

Vandaar dat ik toch even wilde benoemen :)

maryo0
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 17:07

Net een filmpje gemaakt in de regen. Hij schudde net wel echt minder. Hoop dat het linkje zo werkt:

DuoPenotti

Berichten: 29479
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 17:10

Persoonlijk zou ik dit paard eens helemaal door laten lichten.
Vind hem helemaal wat stijf aandoen, of vertekend dat bij het filmpje?

maryo0
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-09-09

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:42

Hij vond het wel handig dat ik telefoon in m'n hand hand en vond dat hij daarom niet zo z'n best hoefde te doen :+ Maar hij houdt in het filmpje z'n bovenlijn wel wat strak ja. Hij is verder volgens mij wel soepel, maar ik heb hem al 8,5 jaar dus zie dat misschien niet meer zo objectief. Het is een quarter overigens. Wat zou je er aan door laten lichten?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 08:34

ik vind hem achter niet helemaal goed lopen, nou zijn er heel veel paarden die niet goed lopen die niet schudden ,maar het kan toch een reden zijn.
zijn staart zit ook steeds wat tussen zijn benen, dan zou ik toch denken aan een bekken probleem.
en dat kan over de bovenlijn spanning geven en schudden.
wat hier heel goed resultaat geeft is een masseur.
geen osteo of chiro,maar een echte masseur die het hele paard van voor tot achter helemaal los masseert.

maryo0
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-09-09

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:25

Aan zijn bekken is hij laatst behandeld (acupunctuur). Hij zakte rechts meer dan links. Kan dus goed zijn dat het nog niet helemaal lekker zit daar. Hij schuurt ook veel z'n staart en boeg. Dus echt lekker in z'n vel zit hij niet. Niet voor niks dat ik het uit wil laten zoeken. Met alleen masseren gaan we er niet komen ben ik bang. Maar iig bedankt voor het meedenken!

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:05

Schudden jullie paarden deze dagen ook minder? Onze pony schud een stuk minder. Het inga dinsdag naar Utrecht. Ben heel erg benieuwd. Ik merk dat ik zelf echt geen idee heb of het de zenuw is of toch een allergie.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:25

Veel succes dinsdag!!

Allergie en trigeminaal schudden is bijna niet uit elkaar te houden en soms hebben paarden last van beide.

De dagen dat er vaak minder pollen zijn kan het ook weer bewolkter weer zijn waardoor zonlicht minder triggert. Daarnaast is 40% van de trigeminaal schudders ook seizoensgebonden dus dan zie je hetzelfde ritme als bij een allergisch paard met minder/geen last ik het najaar en winter.

Wel valt het me op dat je bij trigeminaal schudders vaker de flicks / alsof ze even het stroomdraad aanraken ziet en het schudden vaak eerder richting de borst is dan met de neus recht in de lucht omhoog . Maar dat is een eigen observatie dus geen idee wat de waarde ervan is :=

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:52

Handig om te weten. Ik ga alle kanten op met mijn gedachtes. Onze pony schud vooral horizontaal en dan vooral draaiend. Beetje gekke uitleg. Een hengst die ik vroeg reed deed dit ook soms. Maar dat was meer uit stoerigheid, even een slinger met zijn hoofd.

Ik heb net de vragenlijst ingevuld. Ik vind het best spannend

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 22:25

We zouden naar de kliniek gaan, maar heb de afspraak afgezegd. De pony schud niet meer, of heel minimaal. Ik weet niet waar dit door komt, misschien het weer??
We zijn wel vorige week helemaal gestopt met voeren van Luzerne, we voeren nu vitalbix met timothee. Daarnaast hebben we sinds vorige week magnesium en msm van Pharmahorse (maximale dosering) En geven we twee pilletjes Melatonine. Wat nu helpt? Ik hoop zo erg dat het zo blijft O:) maar durf bijna niet blij te zijn.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 08:24

zou wel even kijken of die magnesium echt nodig is, ik hoor vaker dat mensen het geven,maar teveel kan echt wel schadelijk zijn.
hou dat dus wel in de gaten.
en verder harstikke fijn dat het over is.
maar je had ook fysio en cranio gedaan toch?

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:35

Xritt, dit is waarom ik altijd maar 1 ding tegelijk verander. Je hebt anders geen flauw idee wat de verandering veroorzaakt. En zelfs dan is het nog lastig omdat zelfs zonder veranderingen door te voeren er dingen veranderen in de omgeving zoals het weer.

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:48

Ik was een beetje ten einde raad. Vandaar dat ik op een gegeven moment verschillende dingen ging proberen. Het gekke is dat de Cetirizine op is en pas morgen weer binnen komt. Ik heb de afgelopen twee dagen niks anders gemerkt.
Blijft een gek iets.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 09:02

laat dan die ceterizine gewoon weg nu ?

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:55

Op advies van de dierenarts laat ik de Cetirizine niet weg. Het zou kunnen dat ik een spiegel heb opgebouwd en dat hij daardoor niet meer schudt. Ik durf het daarom niet helemaal weg te laten. De dierenarts zei dat ik dat straks wel kon proberen af te bouwen. Maar nu hij even niet meer schudt, laat ik alles zoals het is.

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 09:52

Dat je ten einde raad was begrijp ik heel goed. Het is soms om wanhopig van te worden. Zo naar als je paard staat te lijden.

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 20:24

Het schudden is bij ons zo goed als weg. Ik merk dat bij ons het hoofdschudden te maken heeft met zijn voeding. Dat vermoeden heb ik heel sterk. 100% zekerheid heb ik natuurlijk niet. De pony kreeg voer vanuit de stal waar hij staat. Nu we gestopt zijn en eigen voer geven omdat we Luzerne uit zijn voedingspatroon bannen. Gaat het stukken beter. We zijn laatst op vakantie geweest, hij heeft toen per ongeluk weer voer van stal gehad. Zijn stalbordje was vervaagd :( hij begon zijn staart weer te schuren en uiteindelijk ook zijn neus. Toen we weer gingen rijden, was hij ook weer een beetje aan het schudden. Een paar dagen later niet meer. Heeft jullie paard dit ook? Of iemand hier bekend mee, schudden door allergie vanuit het voer?
Misschien heeft iemand er iets aan.
Ons schema:
Ochtend en avond kwart schep vitalbix met Timothee
Ochtend 5 Cetirizine
In de avond een schepje msm en magnesium van pharmahorse en een pilletje Melatonine 5mg

Pharmahorse i”vind ik toch beter qua supplement dan bijv Horsefitshop.
We hebben twee weken slobber gevoerd van Pavo, omdat de pony best hard moet werken. Ik weet niet waarom, maar mijn gevoel zei dat hij hier ook iets last van kreeg.

attie405

Berichten: 43
Geregistreerd: 13-06-13

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:34

Mag ik mij ook melden in dit topic?

Mijn grote 6-jarige ruin is helaas afgelopen zomer begonnen met headshaking.
Sinds ik hem heb heeft hij altijd wel lichte signalen afgegeven maar deze zomer is hij begonnen met shaken.

Het begon eerst onder het zadel, hierna aan de longeerlijn en toen ook in het land.
Dit is heel snel gegaan in een periode van circa 3 weken.

Mijn paard was al een keer gezien door een craniosacraal therapeut die aan de hand van de filmpjes wel kon concluderen dat dit headshaking zou zijn. Haar eerste bevindingen waren dan ook dat hij extreem veel spanning in zijn hoofd/kaak gebied had en heeft. Advies was toch om veterinair dingen uit te gaan sluiten.

Om uit te zoeken waar het vandaan komt heb ik toch besloten om hem te laten onderzoeken door de kliniek. In de opfok heeft mijn paard en klap op zijn onderkaak gehad waardoor 2 voorste tandjes scheef zijn gaan groeien en heeft hij een duidelijk litteken in zijn lip. Dus ik dacht, wellicht is dit gebied toch onrustig.

Uit de CT-scan die gemaakt is van zijn hoofd was een duidelijke ontsteking/irritatie te zien in zijn linker sinus. Er was geen pus vorming maar wel duidelijk onrustig in dat gebied. Verder zagen ze dat de wortels van de 2 voortandjes over elkaar heen zijn gaan groeien. De kliniek verwacht niet dat de tandjes een probleem gaan geven, als we dit goed onderhouden bij de tandarts. De linker sinus was wel een duidelijke aanwijzing voor headshaking. Verder is hij rondom op de rontgen geweest en dat zag er gelukkig perfect uit!

De irritatie in de linker sinus kan duiden op een allergie, met verwachting pollen. Ik rij nu met neusnetje en hij staat verder de hele dag met een kap op in het land. Ik merk zoveel verschil! Hij heeft sindsdien niet meer geshaked. Ik duim dat we dit kunnen voortzetten.

Woensdag komt de homeopaat en donderdag de craniosacraal therapeut.

Hebben jullie nog advies wat ik kan meenemen om mijn paard te kunnen ondersteunen?
Bepaalde supplementen/management tips?
Het is voor mij zo nieuw en ik vond het vreselijk om mijn paard zo te zien, je zag duidelijk dat hij er heel veel last van had waardoor zijn hele lichaam verzuurde.

En uiteraard vind ik het heel interessant om andere verhalen ook te lezen.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 13:09

die van mij is vorige week nog behandeld door een paardenmasseur.
dat vind ik ook echt een aanrader.
die van mij reageert altijd enorm als het gebied rond de schoft en richting rug behandeld word.
dan gaat hij staan schudden.
ze zei ook dat er veel paarden zijn die in die regio problemen hebben.

kwa supplement gebruik ik nog zwarte kummel.
op google vind je wel info er over.
ik gebruik momenteel zwarte kummel van prohorse alleen zie ik dat die bij agradi niet meer te koop is.?
daarvoor bestelde ik bij makana in duitsland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:51

Ondanks dat het niet specifiek met de headshaking te maken heeft (hoewel, wie weet ..) wil ik hier toch even een kleine update doen naar aanleiding van eerdere berichten.

Dus pony met allergieën, in behandeling met desensibilisatie, veel beter maar toch niet 100%. Een paar maanden terug ineens enorm veel bovenlijn kwijt, deed met momenten ook wat stijf aan, andere momenten zag ik het helemaal niet. Eerst vitamine E supplement verhoogt (dit was een aantal maanden daarvoor verandert vanwege leveringsproblemen) maar niet geholpen, extra gaan bijvoeren (veel eiwitten) maar ook dat maakte geen verschil, en hij ging schuren, ik dacht op het voer. Voer weer weggelaten en schuren stopte .. tijdelijk.. Chiropractor geweest en hem compleet doorgelicht, zachte & harde rechtuit en cirkel, buigproeven en van voor tot achter manueel gecheckt. Hij was niet ok, qua spieren duidelijk (hoewel compleet niet gevoelig op de spieren op zich, dat was allemaal goed en soepel) maar ook qua beweging zaten er wat rare dingetjes in, in de zin van nieuwe dingen die hij andere jaren niet had. Echter bewoog hij toch nog te goed voor hoe hij eruit zag, dus kon dit niet 100% een verklaring zijn. Hij shakete overigens niet tijdens het hele onderzoek, ook buiten aan de hand in stap en draf niet :+

Dierenarts erbij, ook die vond het spierverlies enorm voor de pony die hij normaal is, zeker op zo'n korte tijd (hij had hem nog geen jaar geleden gezien met inenten, toen was er niks aan de hand). Grote dingen gecheckt (inclusief tanden, die recent door de tandarts ook nog even zijn bekeken toen die op stal was, laatste behandeling is nog geen jaar geleden) en bloed getrokken voor een algemeen onderzoek en Cushing. Resultaat hiervan was geen Cushing en grotendeels normaal, alleen gestegen eosinofielen en gammaglobulinen. In overleg besloten om Lyme te laten testen, hiervan heb ik gisteren de antistoffen gehad, deze zijn positief. Nu staat er nog een extra test in, weet niet precies waarom (gisteren heel laat nog een sms gehad dus misschien dat hij vandaag belt, en anders maandag) maar vermoed om uit te sluiten of het een al dan niet oude infectie is. Gezien het verhaal denk ik het niet, maar je weet het nooit ..

Dus voorlopig is dat het resultaat, pony is nog steeds niet ok qua bovenlijn, schuurt intussen weer (zonder het extra voer :roll: ) en het is even afwachten op een definitief resultaat en dan kunnen we verder kijken. Pony laat het overigens nog steeds niet aan z'n hart komen, letterlijk niet, z'n hart klinkt nog als eentje van 5 jaar, hahaha.

Zag overigens ook ergens dat Lyme dingen als headshaking kan veroorzaken, maar moet even terugzoeken of ik het nog vind. Wie weet zijn dit nu wel de laatste restjes bij hem en werkt de behandeling tegen zijn allergieën wel gewoon, wie zal het zeggen :Y)

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:02

Heeft die niet gewoon ook PSSM 1 of 2 ? Is wel heel typisch die bespiering ineens missen :j komt echt heel veel voor PSSM.. Ook in combinatie met Lyme.

Anoniem

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:03

PSSM1 niet, dat heb ik een aantal jaar geleden al laten testen.
PSSM2 weet ik niet, heb even niet meer gevolgd of er intussen al betrouwbare testen zijn. En moet dit dan niet al eerder ontstaan, de spierproblemen zeg maar, want zo'n spierverlies heeft hij nog nooit gehad en hij is nu 25 jaar ...